Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nii-in. Oikein karusti ilmaistuna, millään muulla ei ole väliä kuin sillä että ostaa Uuden Saabin. Muu ei yritystä auta.

Tuohon 2012 ennusteeseen ei ole laskettu tulevaa 9-3:a, joka kuitenkin tulee olemaan se myydyin malli. Joten 9-4X ja 9-5 wagon on arvioitu nostavan myyntiä aikalailla. Ja nykyinen 9-3 vähäpäästöisine koneineen menee varmasti kaupaksi.
On muuten kerännyt "kolkki-vanhus" loistavia arvioita autolehdissä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Luin sekä DI:n että Edmundsin jutut, ja se pisti silmään, että kummassakin artikkelissa ihmetellään uuden 9-5:n huonoa myyntiä suhteessa 9-3:seen. Ruotsissa 9-3 vei myyntiluvut lokakuussa 663-224 ja USA:ssa syyskuun myyntiluvut olivat 1046-72. USA:ssa autojen huono saatavuus ei selitä Edmundsin mukaan 9-5:n myyntiä, sillä autoja oli 485 kappaletta vapaana odottamassa ostajia.

Lisäksi vaikka Saab petrasi kotimarkkinoillaan viime vuodesta 51%, niin syyskuusta myynti laski 1022:sta autosta lokakuun 887:ään. 9-3 myi silloin 881 ja 9-5 221 kappaletta. Nyt aika on kuitenkin täysin eri kuin viime vuonna ja alkusyksyn lupaavan nousun jälkeen tämä ei ole oikein hyvä käänne.

Itse odotin Ruotsissa myynnin nousun jatkuvan lokakuussakin, en nyt ihan edellisen kuun +100% tahtia, mutta +20-25% olisi ollut ihan realistinen lukema. Loppuvuotta kohden pitäisi käynnistää suorastaan raivoisa mainoskampanja, sillä 9-5 pitää saada nostamaan myyntiään. SC tulee kuitenkin vasta myöhään ensi vuonna ja 9-3:sta ei voi jättää yksin kannattelemaan myyntiä. Vaikka 9-5 onkin paljon kalliimpi malli kuin 9-3, niin sen uutuus pitää kyetä käyttämään hyväksi myynnillisesti ja sen pitää haastaa pikkuveljensä. Sillä sen otsikkoaika on nyt.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Teme100 on on oikeassa. Saabille etsikko- ja otsikkoaika on juuri nyt. Positiivista näkyvyyttä tulisi saada ja paras keino voisi olla autojen määrällinrn näkyminen liikenteessä. Mutta kyllä voimallinen mainoskampanjakin varmaan edistäisi asiaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ruotsissa femman ongelma on farkun puute. Itse ounastelen, että moni potentiaalinen ostaja odottelee sekä farkkua että muita ensi kesään tulevia uudistuksia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Pitäis saada muutama eri alojen (urheilulajien, julkkisten jne) näkyviä edustajia ajamaan Saabilla. Antonov vois aloittaa ostamalla Saabin (siis pelkän auton). Wagonin puute koskee koko eurooppaa. Ensi syksynä on jo uudet tuulet.

Tämä Oulunläänin 9-5 ongelma kuvastaa hyvin tilannetta - jälleenmyyntiverkosto ei ole vielä ajantasalla / saanut autoja jne. Jos ensiesittelystä on kulunut kohta kuukausi, eikä autoa ole vieläkään ajettavissa.

Mutta tähän kaikkeen tulee varmasti parannus. Odotetaan ja nähdään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Eikös vuoden loppu ole ollut kautta aikojen hiljaisempaa autokaupoissa? Voi olla, että tuo myynti nousee kunnes saavat markkinoinnin käyntiin Venäjän ja Kiinan markkinoilla. Taitaa kuiteskin ne potentiaalisimmat ostajat noilta markkinoilta löytyä.
#3834
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

DI... :roll: Come on. :D
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Eikös Saab katkaissut välit tuohon DI-lehteen jo aikaa sitten.
-----------
huono saatavuus ei selitä Edmundsin mukaan 9-5:n myyntiä, sillä autoja oli 485 kappaletta vapaana odottamassa ostajia.
Minä kun muistelen, että normaali inventaario siellä on 5000 autoa(yhteensä). Tuo 485 meinaa, että osassa liikkeistä on myynnissä varmaan 1-2kpl 9-5:sta ja ainakin toinen on todennäköisesti se kuuluisa fully loaded 9-5 jonka hinta ei kaikkia innosta ja muutama liike voi olla täysin ilman. Itse en olisi uskonut, että inventaariotilanne on noin huono, vaikka siitä aikaisemmin olikin puhetta. Joko henkihievereissä olevat myyjät eivät uskalla ostaa monia tai sitten se yhden vuoron tuotanto on riittämätön.
------------
Saabin uuden muotoilun pääsuunnittelijan haastattelu osa 1.
http://www.saabsunited.com/2010/11/inte ... art-1.html
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

TuuSaR kirjoitti:
Minä kun muistelen, että normaali inventaario siellä on 5000 autoa(yhteensä). Tuo 485 meinaa, että osassa liikkeistä on myynnissä varmaan 1-2kpl 9-5:sta ja ainakin toinen on todennäköisesti se kuuluisa fully loaded 9-5 jonka hinta ei kaikkia innosta ja muutama liike voi olla täysin ilman. Itse en olisi uskonut, että inventaariotilanne on noin huono, vaikka siitä aikaisemmin olikin puhetta. Joko henkihievereissä olevat myyjät eivät uskalla ostaa monia tai sitten se yhden vuoron tuotanto on riittämätön.
5000 auton inventaario on ollut varmastikin normaali taso silloin, kun merkin myynti pyöri useassa kymmenessä tuhannessa autossa vuodessa. Nykytasoon verrattuna se on aivan liian suuri. Esimerkiksi 9-5:n kohdalla 485:n auton varasto tarkoittaa nykykysynnällä sitä, että varaston kiertoaika on 6.7 kuukautta. Se on aivan liian pitkä aika.

Miksikö, kysyy joku? Eikö ole hyvä, että autoja on tarjolla ja että uuden auton saa alle viikon odotuksella keskusvarastosta tai ketjun toisesta liikkeestä verrattuna kuukausia kestävään tehdastilaukseen?

Ongelma muodostuu siitä, että auton valmistaminen maksaa. Työntekijät vaativat palkkansa ja komponenttivalmistajat laskunsa maksuun. Tehdas nielee huimia summia ylläpitoon jne. Näihin ei vaikuta myydäänkö auto heti vai meneekö se jonoon, rahat on saatava päiväntarkkuudella. Autoon sitoutuu siis pääomaa, joka vapautuu käyttöön vasta kun auto myydään ja se maksetaan. Lisäksi autoon sisältyvä pääoma ei tuota mitään ja tulee muistaa myös se, että mitä kauemmin auto on myymättä(ja pääoma sitoutuneena), niin sitä vähemmän se tuottaa.

Tämän takia autotehtaat niin kovin mielellään haluaisivat pitää välivarastot mahdollisimman pieninä ja tuottaa autoja tilausten perusteella. Silloin niistä jää eniten käteen.

Esimerkkinä asiasta voisin tarjota pienen ajatusleikin. Vedetään hatusta, että 9-5:n keskimääräinen tehdashinta on 25ke. Niitä tuotettaisiin 5000:n kappaleen varasto USA:n markkinoiden tarpeisiin. Tällöin välivaraston arvo olisi 125000000e, eli 125 miljoonaa euroa. Saabin nykyisessä taloudellisessa tilassa tuo summa tarkoittaa sitä, että heillä ei yksinkertaisesti ole varaa siihen. Investointipankilta saadusta lainasta hupenisi lähes kolmasosa pelkästään USA:n markkinoiden välivarastoon, ja se ei tuottaisi mitään ja olisi pois muusta toiminnasta.

Jos leikitään vielä lisää, niin arvioidaan että varaston kiertonopeus pysyisi samana kuin nyt, eli 6.7kk:ssa. Sen jälkeen tapahtui joko a)myynti kohoaisi niin, että kiertoaika laskisi kolmeen kuukauteen b) varastoa pienennettäisiin vastaamaan kolmen kuukauden kysyntään. A) kohdassa se tarkoittaisi sitä, että verrattuna aiempaan tilanteeseen 125Me olisi vapaana sijoitettavaksi 3.7 kuukauden ajaksi ja b) kohdassa sitä, että välivaraston arvo putoaisi 56 miljoonaan euroon. Eli sitä kautta pääomaa vapautuisi n. 70Me.

Tarkoitan tällä tuoda ilmi sitä, että miksi helpoimmalta kuulosta vaihtoehto ei todellisuudessa olekaan niin helppo. Lisäksi Saabin tilanteessa on 3 heikkoa seikkaa: a) he ovat uusi yhtiö, joka vasta käynnistää tuotantoaan. Heillä ei siis ole taustalla tasaista tulovirtaa ja b) he ovat itsenäisiä. He eivät siis saada väliaikaista pääomasiirtoa, jolla tavallaan antaa "apuvirtaa" ja tasoittaa riskiä. C) jälleenmyyjäliikkeet eivät halua siirtää riskiä itselleen pitkän myyntiajan pelossa. Se tarkoittaa sitä, että liikkeet eivät maksa tilaamiaan autoja ennen niiden myyntiä tai vain ainoastaan osan etukäteen.

Eli tämä tarkoittaa sitä, että välivarastoja voidaan kasvattaa vain lisääntyvän myynnin kautta eikä etukäteen. Ja kyllä nämä on Saabin talousosastolla taatusti laskettu, analysoitu ja punnittu puhki asti. Eivät he osaamattomuuttaan nykymallilla toimi.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Autotrader löysi alle 300 ysivitosta, yhtään MY11 ei ollut, eli kyse ei ole tarkoituksellisesta inventaariotilanteesta vaan tilattuja autoja odotellaan saapuvaksi.
------------
USA:ssa on n. 200 Saab-jälleenmyyjää ja normaalivuosien useiden tuhansien autojen kuukausimyynti perustuu paljoltikin juuri verkoston kokoon, iso maa, isot etäisyydet, auto ostetaan ja huollatetaan lähellä.

Telan haastattelussakin mainitaan tämä USA:n inventaario-ongelma, toista tuotantolinjaa ei kuitenkaan käynnistetä tehtaalla vaan vajausta pyritään paikkaamaan ylitöillä.

---------
Niin ja toivottavasti aikaisemmin postattua "varastotarinaa" ei oltu suunnaltu minulle vaikka toki teollisuustalouden ja vastaavien tenteistä on jo pitkä aika. :wink:
Viimeksi muokannut TuuSaR, Ke Marras 03, 2010 00:49. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos BAIC saisi nopeasti B205/B235-koneiden tuotannon käyntiin ja jos voisivat halvalla myydä moottoreita sieltä Saabille, voisi kannattavuusraja olla hieman helpommin saavutettavissa kuin mitä se nykyisillä komponenttihinnoilla on.

Jos esim. 260 hv version 2,3-litraisesta saisi suht helposti sopimaan uuden femman ja miksei 9-4X:nkin konetilaan, jos sen saa täyttämään päästö-ym. normit, jos koneen hankintahinta olisi selvästi halvempi kuin nykyisen 220 hv 2,0 Ecotecin, mutta autosta saisi hieman korkeamman myyntihinnan, niin eikö tuo olisi se suunta mihin kannattaisi lähteä? Ja seuraavaksi sitten kiinalaisten kanssa kehittää siitä vähäpäästöinen ja vähäkulutuksinen 1,6-litrainen esim. 200hv B165, niin myöskin 1,6l Opel-koneen voisi jättää pois. Ja varmaan muuttuvat venttiiliajoitukset ym. noihin osattaisiin tarvittaessa suunnitella ja toteuttaa joskus.

En laskenut kuinka monta jos-sanaa tuossa tuli kirjoitettua, mutta tällä tavalla voisi korostaa Saabin riippumattomuutta GM:stä ja saisi myös hyödynnettyä kiinalaisten matalaa kustannustasoa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

TuuSaR kirjoitti:Autotrader löysi alle 300 ysivitosta, yhtään MY11 ei ollut, eli kyse ei ole tarkoituksellisesta inventaariotilanteesta vaan tilattuja autoja odotellaan saapuvaksi.
Se taas johtuu siitä, että kaikki autot eivät ole myytävänä jälleenmyyjillä, vaan osa on maahantuojalla varastoituna. Tämä sen takia, että jälleenmyyjien ja tehtaan välillä on puskurivarasto tasaamassa eriarvoista kysyntää. Jos kaikki autot olisivat suoraan jälleenmyyjillä, ei heillä olisi mahdollista vastata nopeaan kysyntään muuten kuin tehdastilauksilla, joka taasen kestäisi useista kuukausia.

Lisäksi jos luit Edmundsin artikkelin, jota käytin lähteenä, niin siinä luvun 485 ilmoitti Saab itse. Kyseessä ei siis ole se, että olisi laskettu jälleenmyyjillä myynnissä olevat autot. Samalla tavalla Nettiautossa myynnissä olevien autojen määrä ei kerro sitä, kuinka paljon autoja on maassa saatavilla.

EDIT: Luku 485 on Saabin kertoma arvo syyskuun lopussa, marraskuun alussa Saab on kertonut varaston olevan 378:n auton suuruinen 9-5:n osalta.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saabin tulevaisuutta kun ajattelee niin täytyy muistaa, että ei ole kulunut kuin 8 kuukautta siitä kun saab ei enään ollut mikään autotehdas. Siellä oli silloin 5-6 äijää kun olivat repimässä ja erottamassa kaikkia saab tehtaan osia myyntiin tai roskikseen.

Siis 8 kuukauden aikana on sidottu uudet yhteydet alihankkijoihin joita tällä hetkellä on jo noin 800 ympäri maailmaa, ja siten saatu autojen valmistus jotenkin pyörimään, ja tosiaan se ei pyöri vielä läheskään kitkattomasti, mutta, mutta kyllä se siitä lähtee.

Myynti pisteitä on hankittu myös, osa vanhoja ja osa täysin uusia. Mutta paljon on vielä tekemättä! Nollapisteestä aloitettiin, mutta vanhana saabilaisena on fiilis kuitenkin se ettei se tähän jää, mutta jenkkilä ja eurooppa täytyy saada pyörimään paljon paremmin.
Ja katsotaan eiköhän sieltä joskus 2013-2014 tule tämä pienempi saabikin, jota monet kutsuvat retroksi jota se ei ole, katsotaan mihin rahat riittävät sit joskus.

Omasta mielestäni on nykyinen saabin hallintoelin tehnyt hyvää jälkeä ja se jälki varmaan paranee kunhan ensin vaatteet lämpiää, että päästään vauhtiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja HMK »

-----------
Saabin uuden muotoilun pääsuunnittelijan haastattelu osa 1.
http://www.saabsunited.com/2010/11/inte ... art-1.html

Tässä hyvä pointti ko. haastattelusta:

The replacement for the 9-3 – please note there hasn’t been a name chosen for that car yet – that’s the bread and butter. It’s the car that has to make Saab profitable. It has to make our future. No matter how good the 9-5 does and no matter how good the 9-4x does, those two cars together will probably not reach 65% of the volume of the 9-3 replacement.

Uusi tuleva pienempi Saab tulee ratkaisemaan hyvin pitkälle Saabin kohtalon....
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.saabsunited.com/2010/11/inte ... art-2.html haastattelun toinen osa
Uusi tuleva pienempi Saab tulee ratkaisemaan hyvin pitkälle Saabin kohtalon....
Vaikea keksiä kovinkaan montaa Saabin mallia joka ei olisi ollut ns. kohtaloa ratkaisemassa. Esim. bisnes-suunnitelma luottaa siihen, että uusi 9-5 myy hyvin.
Lukittu