Koeajoja??
Re: Koeajoja??
Heh, unohtu tosiaan tuo ruottin puoli kokonaan. Kalixiinhan ei ole paha matkakaan ja kun nakkaa mennessä vaimon ikeaan niin saa sitten ite rauhassa koeajella autojakin.
Hyvä huomio, pitänee alkaa ehottelemaan "ikean" reissua...
Hyvä huomio, pitänee alkaa ehottelemaan "ikean" reissua...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Koeajoja??
Kyllä tuntuu edelleen harmilliselta, ettei pohjoisen alueen kauppiaat hoida tehtäväänsä tämän perinteikkään merkin osalta.
Polttoainelämmitintä ei ole vakiona. Minun autooni asennetaan Webasto. Nuo sähköpatruunat alkulämmön lisääjänä ovat nyt yleistyneet. Niitä käyttävät nämä muutkin Saabin verrokit. Lämmitys toimii ainakin näillä keleillä oikein hyvin ja erittäin nopeasti. Lämmintä alkaa tulla jo kilometrin ajon jälkeen.
Marko kyseli penkin etureunan taskusta? Kyllä etutaskut löytyy molempien etupenkkien etureunasta ja etuistuimien takaa löytyvät myös taskut.
Automaattilaatikko on ainakin minun mieleeni. Veto alkaa hyvin alhaalta asti ja vaihtaminen niin ylös kuin alaskin on varsin huomaatonta. Tämän pienemmän dieselin voimavarat ovat ainakin minun menooni ihan riittävät ja taloudelisuus on minut positiivisesti yllättänyt. Nyt on kiva seurata millaista tuo kulku on, kun aloitan tänään matkan jatkoa Continentalin kitkoilla.
Polttoainelämmitintä ei ole vakiona. Minun autooni asennetaan Webasto. Nuo sähköpatruunat alkulämmön lisääjänä ovat nyt yleistyneet. Niitä käyttävät nämä muutkin Saabin verrokit. Lämmitys toimii ainakin näillä keleillä oikein hyvin ja erittäin nopeasti. Lämmintä alkaa tulla jo kilometrin ajon jälkeen.
Marko kyseli penkin etureunan taskusta? Kyllä etutaskut löytyy molempien etupenkkien etureunasta ja etuistuimien takaa löytyvät myös taskut.
Automaattilaatikko on ainakin minun mieleeni. Veto alkaa hyvin alhaalta asti ja vaihtaminen niin ylös kuin alaskin on varsin huomaatonta. Tämän pienemmän dieselin voimavarat ovat ainakin minun menooni ihan riittävät ja taloudelisuus on minut positiivisesti yllättänyt. Nyt on kiva seurata millaista tuo kulku on, kun aloitan tänään matkan jatkoa Continentalin kitkoilla.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Kalix, mmm mikäs ettei. Joko joku on laskenut oisko jopa teoriassa kannattavaa ostaa koko auto (jos siis olisi ostamassa) vaikkapa Ruotsista ja tuoda itse maahan? Vasta oli Moottori-lehdessä juttu jossa oli laskettu useita autoja kotoa ja ulkomailta, uutena. Osalle autoista tuli ihan sievoinen säästö kun taas toisissa tapauksissa tulis kalliimmaksi.
Tulee tästä mieleen Saabisti lehdestä Mimmin juttu kun osti autonsa ANA:lta. Hieno auto, hieno juttu ja muutenkin "siisti veto".
Risto, kiitos infosta. Hyvältä kuulostaa. Erityisesti pieni kulutus on erittäin positiivinen juttu. Vielä kun saisivat EU-kulutus lukemat näyttämään paremmalta (verot) kuten kilpailijat tekee. Ne start-stopit käytännössä mitään vaikuta, mutta sais lukemat nätimmiksi ja veroa alas
Asiasta Ässään, Risto sun allekirjoituksessa on ´93 Turbo S. Kiinnostava peli. Onko ollut sulla kauan? Itsellä on myös Turbo S mallia ´91 ollut meillä vuodesta ´98. Tosin ollut jo 4 vuoden ajan tallissa pukeilla. Hieman entisöintiä kaipaa.
Tulee tästä mieleen Saabisti lehdestä Mimmin juttu kun osti autonsa ANA:lta. Hieno auto, hieno juttu ja muutenkin "siisti veto".
Risto, kiitos infosta. Hyvältä kuulostaa. Erityisesti pieni kulutus on erittäin positiivinen juttu. Vielä kun saisivat EU-kulutus lukemat näyttämään paremmalta (verot) kuten kilpailijat tekee. Ne start-stopit käytännössä mitään vaikuta, mutta sais lukemat nätimmiksi ja veroa alas
Asiasta Ässään, Risto sun allekirjoituksessa on ´93 Turbo S. Kiinnostava peli. Onko ollut sulla kauan? Itsellä on myös Turbo S mallia ´91 ollut meillä vuodesta ´98. Tosin ollut jo 4 vuoden ajan tallissa pukeilla. Hieman entisöintiä kaipaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
Joo, toki joku järki mukana. Se EU mittaus sykli on niin jäjetön kuin olla voi. Siitä johtuu nämä tän päivän aavikko-välitykset. Vitonen pitää olla todella pitkä, josta johtuu että kutonen onkin sitten jo aivan överi.9-5T kirjoitti:Miten kävikään 9-3:n käytännön ominaisuuksien kun lukuja viilattiin alaspäin. Minusta autosta on tehtävä hyvä ja sen jälkeen mitataan millainen lukema sattui tulemaan.Marko A kirjoitti:Vielä kun saisivat EU-kulutus lukemat näyttämään paremmalta (verot) kuten kilpailijat tekee. Ne start-stopit käytännössä mitään vaikuta, mutta sais lukemat nätimmiksi ja veroa alas
Mutta just jotku start-stopit, vain tarvittaessa toimivat apulaitteet, lataus moottorijarrulla sekä muuntuvat ilmanohjaimet. Näillä saa (BMW:n juttuja lukiessa) aika hyvin lukemia alas, vaikka käytännön suorituskyky (tai kulutus...) ei muutu.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
Kyllä tämä nykyinenkin on minusta aika pieniruokainen tällaisenaan. Palautan mieleen tuon oman viimeisen tankillisen kulutuksen 5,37l/100km. Vaikka siihen kuittaa mittauksen epätarkkuudet mukaan renkaasta ja polttoaineaseman pumpun epätarkkuudet, niin ei kulutus paha ole. Auton tietsikka näyttää nyt, kun 12000km on ohitettu 6,1l/100km keskinopeudella 68,3km/h, siis ajoni on pääosin matkan tekoa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
9-5T kirjoitti:Miten kävikään 9-3:n käytännön ominaisuuksien kun lukuja viilattiin alaspäin. Minusta autosta on tehtävä hyvä ja sen jälkeen mitataan millainen lukema sattui tulemaan.Marko A kirjoitti:Vielä kun saisivat EU-kulutus lukemat näyttämään paremmalta (verot) kuten kilpailijat tekee. Ne start-stopit käytännössä mitään vaikuta, mutta sais lukemat nätimmiksi ja veroa alas
Onko 9-3:n voimapaketin käyttöominaisuudet hunontunu tämän 119g päästöuudistuksen myötä?
Itehän en ole päässyt koeajamaan edes tuota.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Koeajoja??
Eipä ole näkynyt, tosin eipä täällä ole uusia saabeja näkynyt muutenkaan paitsi autoåströmmillä, joka ilmeisesti myy uutena vain citikkaa ?
Olikohan Kokkolassa uusi 9-5 ajettavissa?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Koeajoja??
No niin, nyt tuo minun marisema pissapoika on kunnossa. Suuttimet säädettiin tuolla Bobin esille tuomalla suuttimen säätyökalulla. Todellakin tuo suutinmalli on säädettävissä kaikkiin suuntiin. Työkalu tuohon työhön on erinomainen. Minulla on nyt ihan ikioma säädin.
Säädön jälkeen ikkunanpesu on ihan kunnossa. Autooni asennettiin Webasto ja tuo tuntuu olenvan oikein selkeästi helposti ohjelmoitavissa ja se löysi mukavan paikan auton konehuoneesta. Asentaminen ei ollut kovin helppo operaatio, mutta eihän tuota tehdä kuin kerran.
Sain myös nyt nuo odottamani uudet kitkat alle. Kyllä nyt on ilo olla tiellä. Jos tuota Saabia nyt äänekääksi ryhdyn sanomaan, niin kai se sitten johtuu omien korvien "tinnityksestä" Eilisen 550km koeajon jälkeen voi sanoa, että on meno hienoa.
Matka jatkuu!
Säädön jälkeen ikkunanpesu on ihan kunnossa. Autooni asennettiin Webasto ja tuo tuntuu olenvan oikein selkeästi helposti ohjelmoitavissa ja se löysi mukavan paikan auton konehuoneesta. Asentaminen ei ollut kovin helppo operaatio, mutta eihän tuota tehdä kuin kerran.
Sain myös nyt nuo odottamani uudet kitkat alle. Kyllä nyt on ilo olla tiellä. Jos tuota Saabia nyt äänekääksi ryhdyn sanomaan, niin kai se sitten johtuu omien korvien "tinnityksestä" Eilisen 550km koeajon jälkeen voi sanoa, että on meno hienoa.
Matka jatkuu!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Otitko Telestarttia?ristos kirjoitti:Autooni asennettiin Webasto ja tuo tuntuu olenvan oikein selkeästi helposti ohjelmoitavissa ja se löysi mukavan paikan auton konehuoneesta. Asentaminen ei ollut kovin helppo operaatio, mutta eihän tuota tehdä kuin kerran.
Sullahan on Risto autossasi kohta tuplasti kilsoja verrattuna mun reilut 2v vanhaan 9-3:n! Katsotaan saanko kiinni kun pääsee tosissaan ajamaan..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
Tänään kun olin hakemassa rouvaa Oulun lentsikkakentältä niin edessä ajoi uusi femma SKL-***. Ilmeisesti 2.0T kun oli tuplaputket.
Olihan liikkeellä ollessaan uljaan näköinen ilmestys - takavalot ovat kyllä huippuhyvä tunnistusjuttu. Hienoa
Olihan liikkeellä ollessaan uljaan näköinen ilmestys - takavalot ovat kyllä huippuhyvä tunnistusjuttu. Hienoa
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Koeajoja??
Tunnustan.saab93f kirjoitti:Tänään kun olin hakemassa rouvaa Oulun lentsikkakentältä niin edessä ajoi uusi femma SKL-***. Ilmeisesti 2.0T kun oli tuplaputket.
Olihan liikkeellä ollessaan uljaan näköinen ilmestys - takavalot ovat kyllä huippuhyvä tunnistusjuttu. Hienoa
Eilen tosiaankin tuli haettua 95 2.0T Aero liikkeestä.
Alle parisataa vasta mittarissa, joten eipä osaa vielä kovinkaan tarkkaa analyysiä tehdä, mutta onhan sillä uskomattoman hyvä ajaa. Penkit ovat kyllä parhaimpia missä olen koskaan istunut.
Kirjoittelen lisää kunhan kilometrejä karttuu.
Re: Koeajoja??
Tervetuloa joukkoon! Kyllähän meitä varmaan jo joukoksi voi kutsua. Sinulla on hieno auto, turvallisia ja nautinnollisia kikometrejä. Uskallan sanoa nautinnollisia omasta kokemuksestani.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Onnittelut luokkansa ylivoimaisesti parhaan näköisen auton omistajallekone kirjoitti:Tunnustan.saab93f kirjoitti:Tänään kun olin hakemassa rouvaa Oulun lentsikkakentältä niin edessä ajoi uusi femma SKL-***. Ilmeisesti 2.0T kun oli tuplaputket.
Olihan liikkeellä ollessaan uljaan näköinen ilmestys - takavalot ovat kyllä huippuhyvä tunnistusjuttu. Hienoa
Eilen tosiaankin tuli haettua 95 2.0T Aero liikkeestä.
Alle parisataa vasta mittarissa, joten eipä osaa vielä kovinkaan tarkkaa analyysiä tehdä, mutta onhan sillä uskomattoman hyvä ajaa. Penkit ovat kyllä parhaimpia missä olen koskaan istunut.
Kirjoittelen lisää kunhan kilometrejä karttuu.
Kivoja kilsoja,
KK
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: Koeajoja??
Jees!! Hieno juttu. Laitahan raporttia fiiliksistä kun sellaisia kertyy!kone kirjoitti: Tunnustan.
Eilen tosiaankin tuli haettua 95 2.0T Aero liikkeestä.
Alle parisataa vasta mittarissa, joten eipä osaa vielä kovinkaan tarkkaa analyysiä tehdä, mutta onhan sillä uskomattoman hyvä ajaa. Penkit ovat kyllä parhaimpia missä olen koskaan istunut.
Kirjoittelen lisää kunhan kilometrejä karttuu.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
Eihän tämä minulla enää mitään koeajoa ole, mutta kyllä tänään on ollut upea Saab-ilmasto tuolla maanteillä.
Itse ajelin tuollaisen 348 kilsaa tänään Kajaanin ja Saarijärven välillä. Keliä riitti matkalle kaikissa muodoissa. Oli auringon pilkettä ja kuivaa asfalttia, kevyttä ja kovaa lumipyryä, rekkojen todellisia tuiskuja, jäätä lumen alla sekä oikeita lumiteitä. Nautinnollinen matka, autoa ei tarvinnut ohjastella, "pikkumusta" kulki rauhallisesti ja suoraan ihan kitkoillakin.
Uusi tuhatluku tupsahti mittariin ja uuden auton viaton kulku jatkui niinkuin pitääkin, sekä lämmintä piisasi ja ikkunat eivät huurtuneet. Saabin päivä ja keli!
Itse ajelin tuollaisen 348 kilsaa tänään Kajaanin ja Saarijärven välillä. Keliä riitti matkalle kaikissa muodoissa. Oli auringon pilkettä ja kuivaa asfalttia, kevyttä ja kovaa lumipyryä, rekkojen todellisia tuiskuja, jäätä lumen alla sekä oikeita lumiteitä. Nautinnollinen matka, autoa ei tarvinnut ohjastella, "pikkumusta" kulki rauhallisesti ja suoraan ihan kitkoillakin.
Uusi tuhatluku tupsahti mittariin ja uuden auton viaton kulku jatkui niinkuin pitääkin, sekä lämmintä piisasi ja ikkunat eivät huurtuneet. Saabin päivä ja keli!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen