Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

omassa eber mallissa on ainakin 2 eri tehoa, kun eber on kylmä ja lämpötila matala pohottaa se "täysillä", ja on aika äänekäs, ääneen tietty vaikuttaa missä kohtaa moottoritilassa se sijaitsee...
Sitten kun se on saanut vedenlämmön tarpeeksi korkeaksi, siirtyy se "ylläpito" tilaan jolloin lämmitysteho on pienempi, ja pitää vaan veden lämmön samana enään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja vili1 »

tturku kirjoitti:omassa eber mallissa on ainakin 2 eri tehoa, kun eber on kylmä ja lämpötila matala pohottaa se "täysillä", ja on aika äänekäs, ääneen tietty vaikuttaa missä kohtaa moottoritilassa se sijaitsee...
Sitten kun se on saanut vedenlämmön tarpeeksi korkeaksi, siirtyy se "ylläpito" tilaan jolloin lämmitysteho on pienempi, ja pitää vaan veden lämmön samana enään.
Olisikohan se sitten tuo juuri. Vähän aikaa kun ajelee ja moottori on normaalilämpöinen, myös kova tohina lakkaa. Silloin tällöin saattaa myös lälmpimällä moottorilla kiihdytellä Eberiä, varsinkin jos on maksimilämpötila valittuna sisälle.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

eiköhän se juuri säätele sitä lämmitystehoa. Noissa uudemmissa kun on väyläohjaus, niin siellä voi olla mahdollisesti useampikin tehoalue. Oma auto on niin vanha että siinä on vielä releohjaus ja tehoja 2 erilaista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jukkeli kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:Vinkkiä mistä eberin "aivot" halvimmalla? Ei taas vaihteeksi pelaa, herjaa polttoilmapuhaltimesta joka on jo vaihdettu eli ohjainlaite kait tuosta on sökö.

9-3 1.9 TiDS MY07 siis.
Paloilmapuhallin saa miinuksen liittimen 14 kautta.
Testaa vastusmittauksella onko liitin 14 kunnolla kiinni kortilla. Liittimet 14,12,10 ja johdon liitin 2 ovat samassa potentiaalissa. Jos ei ole niin, tee lisämaadoitus hehkun ja puhaltimen miinusten välille (suoraan johtoihin). Minulla oli liitin 14 irti kortilta ja sain tuolla lisäpiuhalla lämppärin kuntoon.

Vinkki: Lämmitin ei tarvitse olla asennettuna letkuihin, kun testaa puhallinta. Pelkkä liitin riittää. Polttoaineletku tulpataan ja putki letkujen väliin. Jos puhallin kunnossa, niin polttoainepumppu alkaa nakuttaa tietyn ajan jälkeen. Jos vika on jännitepuolella, niin voi, voi...
Ohjainlaitteen toimitus viipyy, kylmiä pitelee... Tuli tuokin testattua, puhaltimen maadoitus on kunnossa eli ei ikävä kyllä taida ranettamalla tulla kuntoon. :(
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

AAPUVA... olisko kellään kytkentäkaavioita 9-3 Tid 99 mallin eeberin ja korin väliltä, pitäs heittää 5 kw eeberi tilalle eikä piuhat passaa...
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tuolta sivustolta löytyy hyvin kaikenlaisia manuskoja eberistä.

http://www.espar.com/html/service/downl ... nical.html

En tosin mistään ole löytäny englannin tai suomenkielisenä juuri alkuperäisen D3WZ:n manuaalia. Jossain oli se saksasi, mutta kun saksan taito on mitä on, niin en laittanut osoitetta talteen.

Saman asian tosin ajaa tuo alla oleva D5WZ:n dokumentti. Kytkentäkaaviot on samat. Teho vain kasvaa.

http://www.espar.com/www/espar.com/tech ... 3%20JE.pdf

Mitä mallia sinun 5kilowattinen on?

Tästä pääsee hyvin aasinsillalla omaan eberiin. Päätin ottaa pienen riskin ja ostin romikselta toisesta -00 kolkista eberin. Pienenä positiivisena yllärinä se olikin 5kw malli, eli d5wz. Purin sen, syynäilin sen ja totesin, että paikat on suurinpiirtein ehjät. Ei muuta kuin paikoilleen. Eihän se heti päälle lähteny, mutta kun kiinnitti pumpulta irronneen polttoaineletkun takaisin, niin johan alkoi tohina kuulua :D Kyllä nyt kelpaa emännän aamulla töihin lähteä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

taitanut joku ranettaa johtoja? omaan meni ainakin suoraan pNp volkkarin 5kW:n eber kiinni.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jmaatta kirjoitti:Ohjainlaitteen toimitus viipyy, kylmiä pitelee... Tuli tuokin testattua, puhaltimen maadoitus on kunnossa eli ei ikävä kyllä taida ranettamalla tulla kuntoon. :(
Jees. Uusi ohjainlaite ja hönkii taas. Ihanan kallista... Vaan elämä on...

Niin ja uusi ohjainlaite tosiaan lähti pelaamaan ihan suoriltaan, ei vaatinu naittamista tms.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja lamar »

Uudella ohjainlaitteella eberi taas pelaa kuten pitääkin. Tässä miettinyt pitäisikö käydä Techillä muuttamassa automaattikäynnistys pois päältä vai asentaisiko erillisen katkaisimen jolla voisi kytkeä eeperin pois toiminnasta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jstrang »

lamar kirjoitti:Uudella ohjainlaitteella eberi taas pelaa kuten pitääkin. Tässä miettinyt pitäisikö käydä Techillä muuttamassa automaattikäynnistys pois päältä vai asentaisiko erillisen katkaisimen jolla voisi kytkeä eeperin pois toiminnasta.
Tere
Löytyykö ohjeistusta tuon katkaisijan laittoon?

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja lamar »

jstrang kirjoitti:
lamar kirjoitti:Uudella ohjainlaitteella eberi taas pelaa kuten pitääkin. Tässä miettinyt pitäisikö käydä Techillä muuttamassa automaattikäynnistys pois päältä vai asentaisiko erillisen katkaisimen jolla voisi kytkeä eeperin pois toiminnasta.
Tere
Löytyykö ohjeistusta tuon katkaisijan laittoon?

Janne
Valitettavasti ei ole ohjeita. Pitää käydä liikkeessä hieman kyselemässä minkälainen homma tuon katkaisimen asentaminen olisi.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Loka-Marraskuun juttu jatkuu..
Viime viikkoon saakka pelasi (marraskuussa vaihdettu sukka (?) ja nuohottu pannu, taas irrationaalista toimintahäiriötä, ei siis eroa onko ajossa, vai ajastettuna. Laitteen kohina on selvästi hiljaisempaa ajoittain, sitten sammuu ja jos lähtee uudestaan päälle on savupilvi luokkaa talon kokoinen ja haisee.

Vikakoodi B0484 00 Käynnistysaika ylitetty.

Ja ei kun veikkaamaan! Olisiko paloilmapuhallin tai sen laakeri? Käyntiääni on kuitenkin kohtuullisen kova ulina, silloin kun laite toimii.. Eberin sammuessa savupilveen savu tulee kuitenkin iloisesti pakoputkesta auton alle keskelle.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ristom kirjoitti:Loka-Marraskuun juttu jatkuu..
Viime viikkoon saakka pelasi (marraskuussa vaihdettu sukka (?) ja nuohottu pannu, taas irrationaalista toimintahäiriötä, ei siis eroa onko ajossa, vai ajastettuna. Laitteen kohina on selvästi hiljaisempaa ajoittain, sitten sammuu ja jos lähtee uudestaan päälle on savupilvi luokkaa talon kokoinen ja haisee.

Vikakoodi B0484 00 Käynnistysaika ylitetty.

Ja ei kun veikkaamaan! Olisiko paloilmapuhallin tai sen laakeri? Käyntiääni on kuitenkin kohtuullisen kova ulina, silloin kun laite toimii.. Eberin sammuessa savupilveen savu tulee kuitenkin iloisesti pakoputkesta auton alle keskelle.
Eli onko oireina että esim. manuaalisesti kun yrität käynnistää niin mittaristoon merkkivalo syttyy, polttoilmapuhallin pyörähtää (tämän kuulee kyllä) ja vesipumppu alkaa kierrättää vettä mutta laite ei kuitenkaan ala polttaa? Entä lähteekö polttoainepumppu naksuttamaan?

edit: sivu vaihtui niin lisäsin lainauksen...
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

jmaatta kirjoitti:Eli onko oireina että esim. manuaalisesti kun yrität käynnistää niin mittaristoon merkkivalo syttyy, polttoilmapuhallin pyörähtää (tämän kuulee kyllä) ja vesipumppu alkaa kierrättää vettä mutta laite ei kuitenkaan ala polttaa? Entä lähteekö polttoainepumppu naksuttamaan?
Merkkivalo syttyy kyllä, polttoainepumppu alkaa naksuttaa kyllä (ja toimittaa ainetta, vaikka se ei palaisikaan), alun pienempi hurina kuuluu, kunnon käyntiääni ei aina ehdi alkaa ollenkaan. Merkkivalo saattaa sammua ajoon lähdön jälkeen alle 30 sekunnin, tai muutaman minuutin tai 10 minuutinkin jälkeen. Sitten tulee uudelleenkäynnistymisyrityksiä.
Vesipumpusta en osaa sanoa. Toisaalta, jos vesipumppu olisi syy, niin eikö silloin Eberi toimisi kuitenkin ajossa? Tässä ei ole mitään järkevää eroa, onko ajossa vai kylmiltään ajastettuna, joten pystyisikö vesipumpun rulaamaan pois..?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Eli kuulostaisi että poltto ei vaan ala? Sen verta yksinkertainen laitehan tuo on että jos polttoaineen syöttö on kunnossa niin liekö paljon muita vaihtoehtoja kuin hehkutulppa? Löytyykö muita veikkauksia kokeneemmilta?
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin