Hommahan on käsittääkseni jaettu kolmeen erilliseen osaan:
- maahantuontavan rekisteröintikatsastus
- kuntotarkastus (sama kuin Suomessa jo rekisteröidyn määräaikaiskatsastus) jota ei tarvita jos EU-maassa katsastus voimassa ja riittävät dokumentit
- pakokaasumittaus
Onko kokemuksia näiden hinnoista ja miten eriteltynä tai paketeissa näitä eri asemat tekevät, miten jälkitarkastukset jos niitä tulee kuntoon tai muihin asioihin liittyen ym. ?
Muistelisin edellisessä tuonnissa 2007 että kuntotarkastus olisi ollut eniten aikaavievä osuus. Rekisteröinti näyttää kuitenkin maksavan huomattavasti enemmän. Ehkä homma oli niinkin että rekisteröintiosuuden hoitivat myöhemmin enkä ollut itse odottelemassa, taisin hakea paperit vasta myöhemmin.
Rekisteröintikatsastus ja kuntotarkastus
Re: Rekisteröintikatsastus ja kuntotarkastus
Itselläni oli tammikuussa 2010 tuomassani 9-3 MY07:ssa Ruotsissa tehty ensimmäinen määräaikaiskatsastus voimassa (jonka pystyi todistamaan) eli pelkkä rekisteröintikatsastus riitti. Iso haitari eri katsastusasemien välillä tuossakin (A-Katsastus yllättäen kallein ainakin Oulun seudulla) ja suoraan sanoen pidän halvintakin ryöstönä, sen verta yksinkertainen toimenpide tuo on. Lakeuden Katsastuksessa Kempeleessä maksoi muistaakseni 150e ja jotain lisäkulujakin oli, mm. kilvet jne. Vastaava A-Katsastuksen hinta olisi ollut 239e.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Rekisteröintikatsastus ja kuntotarkastus
Vajaa vuosi sitten ei Virossa tehty pakokaasutesti kelvannut Turun Katsastus Centerin Orikedon pisteessä. Perusteeksi sanoivat sen, ettei auto ollut ollut kilvissä testiä tehtäessä (oli viimeksi ollut Sveitsin kilvissä ennen Suomeen rekisteröintiä).
Rekisteröintiosuus vei yllättävän paljon aikaa. Sanoivat siihen menevän puolisen tuntia, mutta yli tunti siinä kuitenkin vierähti. Ehkä tuossa kuitenkin vaikutti se, että auto tuli EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta.
Silloin vajaa vuosi sitten tuo Orikedon paikka oli halvin, tosin järjestys saattaisi olla eri jos jossain muualla oltaisiinkin kelpuutettu virolainen päästölappu.
Rekisteröintiosuus vei yllättävän paljon aikaa. Sanoivat siihen menevän puolisen tuntia, mutta yli tunti siinä kuitenkin vierähti. Ehkä tuossa kuitenkin vaikutti se, että auto tuli EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta.
Silloin vajaa vuosi sitten tuo Orikedon paikka oli halvin, tosin järjestys saattaisi olla eri jos jossain muualla oltaisiinkin kelpuutettu virolainen päästölappu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Rekisteröintikatsastus ja kuntotarkastus
Marraskuu 2010 K1 Vaasa
158€ rekisteröintikatsastus( auto oli katsastettu vajaa kuukausi tätä ennen ruotsissa joten mitään muuta ei tarvittu ). Todistusta ei tarvinnu sillä käyvät netissä tsekkaamassa että kats.OK.
A-kats. hinta olisi ollut muistaakseni jotain 190 e paikkeilla
158€ rekisteröintikatsastus( auto oli katsastettu vajaa kuukausi tätä ennen ruotsissa joten mitään muuta ei tarvittu ). Todistusta ei tarvinnu sillä käyvät netissä tsekkaamassa että kats.OK.
A-kats. hinta olisi ollut muistaakseni jotain 190 e paikkeilla
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Rekisteröintikatsastus ja kuntotarkastus
Oliko tosiaan jotain epäilystä auton tunnistamisessa ? Kyllä kai ainakin valmistenumero pitäisi riittää vaikka ei olisi mihinkään maahan sillä hetkellä rekisteröity ? Melko naurettavaa touhua verraten esim siihen että autoa ehtii muutella tai vaikka koko tekniikan vaihtaa heti mittauksen jälkeen.Juha96 kirjoitti:Vajaa vuosi sitten ei Virossa tehty pakokaasutesti kelvannut Turun Katsastus Centerin Orikedon pisteessä. Perusteeksi sanoivat sen, ettei auto ollut ollut kilvissä testiä tehtäessä (oli viimeksi ollut Sveitsin kilvissä ennen Suomeen rekisteröintiä). .
Aika hyville palkoille pääsee kuitenkin vaikka tunti vierähtäisi. No määräaikaiskatsastushan pyörii parhaimmillaan varmaan 300 euron tuntihinnalla joten tappiolle taitaa kuitenkin mennä.Juha96 kirjoitti: Rekisteröintiosuus vei yllättävän paljon aikaa. Sanoivat siihen menevän puolisen tuntia, mutta yli tunti siinä kuitenkin vierähti. Ehkä tuossa kuitenkin vaikutti se, että auto tuli EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta.
Tämänviikkoisen kyselemisen mukaan näyttäisi sama paikka halvimmalta Turun seudulla.Juha96 kirjoitti:
Silloin vajaa vuosi sitten tuo Orikedon paikka oli halvin, tosin järjestys saattaisi olla eri jos jossain muualla oltaisiinkin kelpuutettu virolainen päästölappu.
Re: Rekisteröintikatsastus ja kuntotarkastus
Lappu oli tuore, alle kaksi viikkoa, ja siinä oli kyllä VIN-koodi selkeästi. Sitä en tiedä, millaiselta pajalta lappu oli (sain sen myyjältä), mutta eipä sitä konttorillakaan sen kummemmin selvitelty. Niin Suomessa kuin muuallakin pajan pitäisi ilmeisesti olla paikallisen Aken hyväksymä / valvoma, että pakokaasulaput kelpaisivat katsastuksessa?wesku kirjoitti:Oliko tosiaan jotain epäilystä auton tunnistamisessa ? Kyllä kai ainakin valmistenumero pitäisi riittää vaikka ei olisi mihinkään maahan sillä hetkellä rekisteröity ? Melko naurettavaa touhua verraten esim siihen että autoa ehtii muutella tai vaikka koko tekniikan vaihtaa heti mittauksen jälkeen.Juha96 kirjoitti:Vajaa vuosi sitten ei Virossa tehty pakokaasutesti kelvannut Turun Katsastus Centerin Orikedon pisteessä. Perusteeksi sanoivat sen, ettei auto ollut ollut kilvissä testiä tehtäessä (oli viimeksi ollut Sveitsin kilvissä ennen Suomeen rekisteröintiä). .
Kokonaisuutena olen kyllä tyytyväinen palveluun tuolla, pitkä leima oli iso plussa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Rekisteröintikatsastus ja kuntotarkastus
Näiden rekeröinti katsastusten hinta haitari on todella törkeä 100-300€ täällä hesan kulmilla tattarisuo on kai edullisin
Jos mahdollista kannatta aina tsekata vähän kauempaa kuin kaupungi alueilta näitä hintoja/kontoreita sivumassa olevat katsastus kontorit ovat yleensä paljon edullsimpia
Jos mahdollista kannatta aina tsekata vähän kauempaa kuin kaupungi alueilta näitä hintoja/kontoreita sivumassa olevat katsastus kontorit ovat yleensä paljon edullsimpia
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.