Jokainen tietää, että Saabin laatu on laskenut aikoinaan General Motorsin ostettua sen.
Mieti kuinka paljon laadukkaamman auton olisit saanut, jos olisit ostanut pystykeulatonnarin, jonka laatua GM ei ole päässyt vielä pilaamaan? Kyllä oman kokemuksen mukaan Saab on sitä laadukkaamman tuntuinen, mitä uudempaa mallia se on. Tosin kokemukset rajoittuvat tonnariin (-87, -92 ja -97), ng-satkuun, ng-kolkkiin ja ng-femman "kylmätyypitykseen".
Miten GM on vaikuttanut 9000 valmistukseen? Eikö nuo tuotantolinjat pidetty erillään?
Ja on ollut vuoden -86 pystykeula tonninen. Lahoksi oli päässyt.
Viimeksi muokannut Vilho123, Ke Joulu 15, 2010 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123 kirjoitti: Tarkoitin vaan, että päästäisiin joskus eroon tuosta GM / Opel maineesta.
Ja takaisin Fiatin / 9000:n yhteyteen, no voi hyvää päivää. Siitä se riemu varmaan irtoaisi.
Kyllähän se on niin, että GM pelasti Saabin aikanaan. Saas nährä kuinka jatkossa käy, toivottavasti kuitenkin hyvin käy, eikä valmistus pääty nykyisten mallien elinkaaren päähän.
Ja takaisin Fiatin / 9000:n yhteyteen, no voi hyvää päivää. Siitä se riemu varmaan irtoaisi.
Eipä ainakaan kenenkään ole kuullut vertaavan Fiatiin, mitä nyt noita alkupään malleja. Toisin kuulee kylläkin verrattavan näitä uusia Ooppeleihin.
Yhtenä esimerkkinä uusimman AutoBildin KÄYTETTY-sarjan Saab 9-5 vm. 2000
Juttu keskittyi enimmäkseen mitä tyyppivikoja mallissa on. Alakulmassa sitten kerrottiin hieman testiautosta ja ajovaikutelmista. Sai kumminkin hyvän tuloksen 4/5.
Nojoo nyt tosiaan poikkeaa tosiaan itse tästä 9-4X mallista. Pidän molemmat peukut ylhäällä, että Saab pääsee taas kunnolla jaloilleen ja tekemään aitoja Saabeja. Ja kuten Victor Muller on lupaillut palauttaa Saabin juurilleen.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123 kirjoitti:
Yhtenä esimerkkinä uusimman AutoBildin KÄYTETTY-sarjan Saab 9-5 vm. 2000
Juttu keskittyi enimmäkseen mitä tyyppivikoja mallissa on. Alakulmassa sitten kerrottiin hieman testiautosta ja ajovaikutelmista. Sai kumminkin hyvän tuloksen 4/5.
Se että jutussa keskitytään lähestulkoon ainoastaan negatiivisiin puoliin ja annetaan kuitenkin hyvä arvosana kertoo mielestäni enemmän artikkelin ja lehden laadusta kuin arvostellun auton.
Mutta ehkä tämäkin tyhjänpäiväinen offtopic-jauhanta voidaan vähän rauhoittaa. Uusi Saab ei ole yhtään enempää Opel kuin uusi Audi on Skoda.
Vilho123 kirjoitti:Entä sitten? Se on aito Saab. On muuten aika harvassa tänäpäivänä nuo muut yhteistyöprojektin tuotokset, kuten Fiat Croma. Se erottaa jo jyvät akanoista.
Mitä ovat mahtaneet olla Suomen myyntimäärät? Fiatia myyty ehkä eniten, Alfan 164:sta kourallinen ja Lancia Themaa jos senkään vertaa. Veikkaan 9000:sta myydyn selvästi enemmän mitä kolmea muuta, joka luonnostaan näkyy myös tänä päivänä liikenteessä. Wikipediasta lunttaamalla valmistusmäärissä 9000:ia tehtiin eniten sitten Fiatia, Lanciaa ja Alfaa. Lisäksi 9000:sta valmistettiin pisimpään 13 vuotta.
ristos kirjoitti:Ei ne ole kierrätysosia, ne ovat ihan uusia. Usko pois, että muutkin autotehtaat käyttävät yhteisiä osien toimittajia.
Luulen muuten, että tällä palstalla alkaa uusi samanlainen vikinä, kun uusi 9-3 tulee markkinoille ja siihen laitetaan BMW-moottori ja ties mitä muuta bemari-osia. Vieläpä pohjalle BMW/MINI-pohjalevy. Eiks vaan!
Tuskinpa samaan malliin, koska BMW on tunnetusti laatua kun taas GM on tunnetusti halpaa badge engineeringiä.
Uusi 9-5 on varmasti hyvä auto, mutta ei käy kieltäminen että sen suurimmat ongelmat johtuvat GM-yhteensopivuudesta jotka alentavat auton laatuvaikutelmaa ja myös yksilöllisyyttä etenkin niiden silmissä jotka GM tusinaosat heti huomaavat (USA markkinat, euroopassa uudessa Opelissa istuneet).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ristos kirjoitti:Ei ne ole kierrätysosia, ne ovat ihan uusia. Usko pois, että muutkin autotehtaat käyttävät yhteisiä osien toimittajia.
Luulen muuten, että tällä palstalla alkaa uusi samanlainen vikinä, kun uusi 9-3 tulee markkinoille ja siihen laitetaan BMW-moottori ja ties mitä muuta bemari-osia. Vieläpä pohjalle BMW/MINI-pohjalevy. Eiks vaan!
Tuskinpa samaan malliin, koska BMW on tunnetusti laatua kun taas GM on tunnetusti halpaa badge engineeringiä.
Uusi 9-5 on varmasti hyvä auto, mutta ei käy kieltäminen että sen suurimmat ongelmat johtuvat GM-yhteensopivuudesta jotka alentavat auton laatuvaikutelmaa ja myös yksilöllisyyttä etenkin niiden silmissä jotka GM tusinaosat heti huomaavat (USA markkinat, euroopassa uudessa Opelissa istuneet).
Mielestäni hirvein uhkakuva mitä Saabin sisustukselle voisi tulevaisuudessa tapahtua olisi Bmw:n lautamaisesta kojetaulusta saadut vaikutteet....hrrrr...
ristos kirjoitti:Ei ne ole kierrätysosia, ne ovat ihan uusia. Usko pois, että muutkin autotehtaat käyttävät yhteisiä osien toimittajia.
Luulen muuten, että tällä palstalla alkaa uusi samanlainen vikinä, kun uusi 9-3 tulee markkinoille ja siihen laitetaan BMW-moottori ja ties mitä muuta bemari-osia. Vieläpä pohjalle BMW/MINI-pohjalevy. Eiks vaan!
Tuskinpa samaan malliin, koska BMW on tunnetusti laatua kun taas GM on tunnetusti halpaa badge engineeringiä.
Uusi 9-5 on varmasti hyvä auto, mutta ei käy kieltäminen että sen suurimmat ongelmat johtuvat GM-yhteensopivuudesta jotka alentavat auton laatuvaikutelmaa ja myös yksilöllisyyttä etenkin niiden silmissä jotka GM tusinaosat heti huomaavat (USA markkinat, euroopassa uudessa Opelissa istuneet).
Mielestäni hirvein uhkakuva mitä Saabin sisustukselle voisi tulevaisuudessa tapahtua olisi Bmw:n lautamaisesta kojetaulusta saadut vaikutteet....hrrrr...
Olen jossain määrin samoilla linjoilla. Itse saabistina olen aina pitänyt Saabin ohjaamosta, joka on keskitetty kuskille, JA se on hyvän näköinenkin. On myös totta, että Bemun moottoritekniikka on hyvää. Tuli mieleen sellainen idis, voisiko Saab luoda Bemun kanssa 5-sylinterisen dieselin, jos kerran 6-motti ei mahdu? Ihan extempore.
[/quote]Tuli mieleen sellainen idis, voisiko Saab luoda Bemun kanssa 5-sylinterisen dieselin, jos kerran 6-motti ei mahdu? Ihan extempore.[/quote]
Muistaakseni BMW:n 4- ja 6-sylinteristen dieselien(2 ja 3-litraiset) sylinterien mitat oli samoja 2000-luvun alkupuolella, ja 2,5-litrainen taas eri iskunpituudella, joka sekin oli 6-sylinterinen. Eli ei se 5-pyttyinen luulisi mahdoton olevan, uskoisen kuitenkin että seuraavan sukupolven 9-4X:ään onnistuisi kyllä tuon rivi-6 dieselin naittaminen, joka siihen varmasti hyvin kävisi. Toisaalta taas uskoisi että Saab haluaa sellaisen 5/6-sylinterisen dieselin joka kävisi 9-5 ja 9-4X:ään.
9-4x:ään lisää vahvistusta, Euroopan depuutti käsillä: European Debut for New Saab 9-4X Crossover at Brussels Motorshow 15-23 tammikuuta 2011, veljekset Muller ja Jonsson paljastavat 9-4x:än luultavasti lehdistötiedoituksen yhteydessä 14 tammikuuta kello 10:30.
Toivottavasti kaikki menee kuten pitääkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Ei noita montaa tuhatta Euroopassa tulla myymään, kyllä se vain näin taitaa olla. Aika rohkea saa esim. suomalainen jälleenmyyjä olla, että tilaa 9-4X:ää "varastoon" tai edes koeajoautoiksi. Ilman dieseliä kysyntä tulee olemaan jotain nollan ja erittäin vähäisen väliltä. Ikävää, mutta totta, noiden hinnat kun lähtee varmaan jostain 60-70k€ tietämiltä
Tosin jos lauantain Lottoarvonnassa natsaa, niin miksipä ei, olisi omaan käyttöön aika passeli vekotin tommonen XWD-shittymaasturi, tänäänkin jäätiin Kartanon (auraamattoman) pihamäen puoliväliin mamman saapilla kun ei ylemmäs enää kivunnut...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84