Ei se nyt uskonasia ole, jos pohtii "ääneensä" millä se sen 10 vuotta sitten toimii.. Ei kai kuitenkaan pyhällä hengellä?kalle37 kirjoitti:Usko nyt jo 10v tai 160000kmRistom kirjoitti:Vai onko peräti liikkeestä lataava virtalähde?
Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Anturissa on 3vdc (500 mAh) litium paristo joka ei ole vaihdettavissa
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Ottaako TPMS huomioon lämpötilan alenemisen aiheuttaman paineen alenemisen vai herjanneeko heti? Millainen hystereesihän noissa lie? Teoriassa itsellä toimisi JOS molempiin vanteisiin anturit saisi kiinni kun sekä kesä- että talvirenkaat on 225/45/17 ja pidän about samoja paineita molemmissa.Mimmi kirjoitti:Hyvä yritys, mutta hukkaan meni.9000cse kirjoitti:Olettaen että kesä ja talvipyörät on saman kokoiset, rengas paineet riippuu paljolti renkaan koosta, profiilista ja valmistajasta ja auton painosta tietysti mutta se tuskin muuttuu kesän ja talven aikana . Täytyy antaa välillä "Mimmi":lle takasin sitä mitä "Mimmi" antaa meille.Mimmi kirjoitti:Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).
Paine muuttuu lämpötilan funktiona.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Muuttukoot mutta kyllä itellä ainakin on samat paineet kesät talvet, Kesärenkaat 225/40-18", talvirenkaat 215/55-16". Edelleen paineet riippuu renkaan koosta.Mimmi kirjoitti:Hyvä yritys, mutta hukkaan meni.9000cse kirjoitti:Olettaen että kesä ja talvipyörät on saman kokoiset, rengas paineet riippuu paljolti renkaan koosta, profiilista ja valmistajasta ja auton painosta tietysti mutta se tuskin muuttuu kesän ja talven aikana . Täytyy antaa välillä "Mimmi":lle takasin sitä mitä "Mimmi" antaa meille.Mimmi kirjoitti:Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).
Paine muuttuu lämpötilan funktiona.
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Mimmi on siinä mielessä oikeassa, että talvella on lämpötilan vaihtelut niin suuret, että 15-20 asteen muutos lämpötilassa muuttaa radikaalisti paineita jolloin TPM voi herjailla enemmän. Mulla esim renkaat alle laitettaessa paineita laitoin sen 2.5 bar, ja tossa kovilla pakkasilla kävin tarkastamassa niin oli enää 1.7bar ja renkaat eivät vuoda, koska kaikissa tasan nakutetusti samat paineet.
Toisaalta kyllä ton pitäis toimia, jos saman kokoiset renkaat on ja haluaa pitää samat paineet. Eli kun lämpötilan vaikutuksesta renkaiden paine laskee alle halutun niin herjaa ihan oikein. Mutta toimiiko toi toiseen suuntaan, eli ilmoittaa ylipaineesta? Sillä jos käyt kovilla pakkasilla nostamassa paineet ja lämpötila nousee, nousee vastaavasti paine renkaassa.
Toisaalta kyllä ton pitäis toimia, jos saman kokoiset renkaat on ja haluaa pitää samat paineet. Eli kun lämpötilan vaikutuksesta renkaiden paine laskee alle halutun niin herjaa ihan oikein. Mutta toimiiko toi toiseen suuntaan, eli ilmoittaa ylipaineesta? Sillä jos käyt kovilla pakkasilla nostamassa paineet ja lämpötila nousee, nousee vastaavasti paine renkaassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
ja jotta yllä oleva vääntö saa tähän loppunsa niin paineeseen (yleinen kaasujen paineen yhtälö) vaikuttaa seuraavat tekijät:
pV = nRT
jossa
p = paine
V = tilavuus
n = kaasun moolimäärä
R = yleinen kaasuvakio
Eli paineeseen vaikuttaa sekä tilavuus että lämpötila, että kaasun määrä ja tyyppi
Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
pV = nRT
jossa
p = paine
V = tilavuus
n = kaasun moolimäärä
R = yleinen kaasuvakio
Eli paineeseen vaikuttaa sekä tilavuus että lämpötila, että kaasun määrä ja tyyppi
Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana.tturku kirjoitti:ja jotta yllä oleva vääntö saa tähän loppunsa niin paineeseen (yleinen kaasujen paineen yhtälö) vaikuttaa seuraavat tekijät:
pV = nRT
jossa
p = paine
V = tilavuus
n = kaasun moolimäärä
R = yleinen kaasuvakio
Eli paineeseen vaikuttaa sekä tilavuus että lämpötila, että kaasun määrä ja tyyppi
Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Saako täydentää sentään ? Yllä mainitsemastasi yhtälötä saadaan, että pV/T on kaasukohtainen vakio. Oletetaan lisäksi, että renkaan tilavuus säilyy vakiona. Se on ihan kohtuullinen oletus ajettavilla ilmanpaineilla, koska rengas on aika jäykkä laajenemissuuntaan.tturku kirjoitti: Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
Oletuksesta seuraa p/T = on vakio, josta seuraa, että x % pudotus T:ssä laskee p:tä x %. T pitää olla kelvineinä.
Yllä mainitsemasi painepudotus mahtuu juuri ja juuri järnkevään haarukkaan; Paineen pudotus on noin 30 %. Tämä vastaisi liki 100 asteen pudotusta lämpötilassa. No tuossa tehtiin vakiotilavuusoletus, mikä jättää varaa selittelyyn.
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Tottahan toki, koska asiaa kirjoittaa ja ei yritä alkaa vääntämään. Eihän keskustelu kiellettyä (vielä) ole
Todellisuudessa myös selvästi kuitenkin huomasi, että tilavuus oli pienentynyt, eli kun renkaaseen laitettiin enemmän ilmaa, sen tilavuus myös muuttuu.
Mutta vaikka yhtälöstä oletetaan että tilavuus olisi vakio ja n ja R ovat vakiota, ei se tarkoita, että se vakio olisi yksi. vaan se voi olla joku muukin luku Eli ei se lämpötila muutu välttämättä samaa prosenttimäärää, vaan paineen muutoksen määrä jollain kulmakertoimella.
Todellisuudessa myös selvästi kuitenkin huomasi, että tilavuus oli pienentynyt, eli kun renkaaseen laitettiin enemmän ilmaa, sen tilavuus myös muuttuu.
Mutta vaikka yhtälöstä oletetaan että tilavuus olisi vakio ja n ja R ovat vakiota, ei se tarkoita, että se vakio olisi yksi. vaan se voi olla joku muukin luku Eli ei se lämpötila muutu välttämättä samaa prosenttimäärää, vaan paineen muutoksen määrä jollain kulmakertoimella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Tervehdys,
piti oikein rekisteröityä tätä varten, kun omassa 9-3:ssa (vm. 2008, muuttoauto USAsta) tuo TPMS oli vakiona. Kesävanteina on ALU59, jotka autossa oli ostettaessa alla. Talvivanteiksi ostin käytettynä ALU45:set, joihin erikseen ostamani anturit tuurilla passasivat (vanteen sisäpuolella muutaman millin syvennys arvioilta kokoa 1 x 3 cm, kuten yllä mainittiin, joten tämä varmaan kertoo jotain vannemallin sopivuudesta).
Molemmissa vanteissa on siis sensorit paikoillaan ja hyvin pelittää, ista kun kerran on kyse. Mitään uudelleen ohjelmointeja ei tarvitse renkaiden vaihdon välillä tehdä, empiriisen seurannan perusteella varoituksen paineraja ko. autossa n. 1.8 bar.
piti oikein rekisteröityä tätä varten, kun omassa 9-3:ssa (vm. 2008, muuttoauto USAsta) tuo TPMS oli vakiona. Kesävanteina on ALU59, jotka autossa oli ostettaessa alla. Talvivanteiksi ostin käytettynä ALU45:set, joihin erikseen ostamani anturit tuurilla passasivat (vanteen sisäpuolella muutaman millin syvennys arvioilta kokoa 1 x 3 cm, kuten yllä mainittiin, joten tämä varmaan kertoo jotain vannemallin sopivuudesta).
Molemmissa vanteissa on siis sensorit paikoillaan ja hyvin pelittää, ista kun kerran on kyse. Mitään uudelleen ohjelmointeja ei tarvitse renkaiden vaihdon välillä tehdä, empiriisen seurannan perusteella varoituksen paineraja ko. autossa n. 1.8 bar.
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Hauska sattuma sinänsä, lienee kyseessä ollut hieman vanhempi BMW, kun viimeisimmissä malleissa järjestelmä toimii juurikin ABS-anturien avulla ja on kalibroitavissa ja kytkettävissä ilman testeriä.petrisa kirjoitti:Kuulinpa tuossa viime talvena hauskan jutun Oulun Wetterin Bemari-gurulta.
Asiakkaan auto (bemari) oli aina töistä lähdettäessä hälyttänyt rengaspaineista. Ei koskaan kotoa (autotallista) lähdettäessä.
Autoa oli tutkittu eikä kukaan ollut löytänyt "vikaa". Sitten joku (liekö ollut tämä guru) oli keksinyt, että missäs niitä kesärenkaita säilytetään. No, siellä kotona tallin nurkassapa tietenkin. Nythän alla oli talvirenkaat, joissa ei ollut langatonta painevalvontaa. Sensijaan niissä tallissa pinossa olevissa kesärenkaissa oli. Autossa oli aktiivisena painevalvonta ja se sai kotona yhteyden renkaisiin ja kaikki oli ok. Kun lähdettiin töistä, yhteyttä renkaisiin ei enää löytynytkään ja tästä syystä hälytys.
Näinhän se homma ratkesi. Asiakas ei ollut perehtynyt autoonsa kunnolla (ei liene kovinkaan suuri ihme), kun oli hankkinut talvirenkaat ja vanteet "ei-merkkiliikkeestä" vaan rengasalan liikkeestä. Rengasliikkeessäkään ei oltu opastettu asiassa mitenkään. Taisi olla jopa niin, että bemarissa sai painevalvonnan aktivoinnin/de-aktivoinnin hoidettua auton ajotietokoneen hallinnan kautta käyttäjä itse. Tästä jälkimmäisestä nyt en ole varma, mutta huollossa nyt ainakin. Eli nykyautot vaativat kunnon perehdyttämistä/perehtymistä, niin omistajalta, käyttäjiltä kuin muiltakin auton kanssa tekemisissä olevilta.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Mistä saa typpeä renkaisiin? Euromaster/Salo kaveri ei ainakaan "ollut kuullutkaan" - mutta tais olla joku kiireajan harjoittelija...jmaatta kirjoitti: Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana.
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Paha ainakaan minulla sanoa mistä sitä Salon suunnalta saisi. Oulun alueelta tiedän ainakin paikan mistä saa. Ei se halpaa lystiä minusta ole joten itse en käytä mutta "hupinsa" kullakin.Meikku kirjoitti:Mistä saa typpeä renkaisiin? Euromaster/Salo kaveri ei ainakaan "ollut kuullutkaan" - mutta tais olla joku kiireajan harjoittelija...jmaatta kirjoitti: Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Hmm... ristiriitaista tietoa: Mimmin mukaan voi rekisteröidä vain 4 sensoria samaan aikaan, vai olisiko niin, että "Eipäs ollut Mimmi oikeassa..."saabus kirjoitti:Tervehdys,
piti oikein rekisteröityä tätä varten, kun omassa 9-3:ssa (vm. 2008, muuttoauto USAsta) tuo TPMS oli vakiona. Kesävanteina on ALU59, jotka autossa oli ostettaessa alla. Talvivanteiksi ostin käytettynä ALU45:set, joihin erikseen ostamani anturit tuurilla passasivat (vanteen sisäpuolella muutaman millin syvennys arvioilta kokoa 1 x 3 cm, kuten yllä mainittiin, joten tämä varmaan kertoo jotain vannemallin sopivuudesta).
Molemmissa vanteissa on siis sensorit paikoillaan ja hyvin pelittää, ista kun kerran on kyse. Mitään uudelleen ohjelmointeja ei tarvitse renkaiden vaihdon välillä tehdä, empiriisen seurannan perusteella varoituksen paineraja ko. autossa n. 1.8 bar.
Luultavammin USAn ja Euroopan malleilla ei tässä asiassa ole eroa.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Selvittelin, että ALU43:ssa pitäisi myös toimia nuo sensorit. Sensorien hinta ANA:lla (Ruotsissa) n. 1000kr / kpl. Täytyy kysellä hintaa Metro-Autosta vielä.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85