Ruuhkamaksut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

mursu kirjoitti:Kyllä oma ajamiseni yksityisautolla Helsinkiin johtuu ihan pelkästään siitä että se on saman hintaista tai jopa halvempaa kuin julkisella matkustaminen. Ei myöskään tarvitse polkea loskassa tai katsella kellosta koska kyyti mahdollisesti tulee.

Ja kun tuossa julkisessa istuessa saa edes nauttia omia eväitä, eikä eväitä myöskään tarjoilla, niin toistaiseski ei ole kovin vaikea valinta kummalla matkustaa?
Työmatkan ollessa pari kilometriä keskustan läpi, olen käyttänyt julkisia, koska huvittaa tehdä niin. Tänä aamuna kuitenkin viimeksi kirosin, että kun ulkona on se pari pakkasta ja talvivaatteet pakollisia, niin miksi *elvetissä sen bussin/metron/junan (valinnaisten julkisten kulkuvälineiden kohdalla on suoritettu tiedustelu aamukahvipöydässä) matkustamon lämppärin pitää suoltaa sisälämpötilaksi se +30. Ole siinä sitten se pari minuuttia hikinen ja haise aamusta lähtien koko työpäivä skeidalta.

Taidanpa sittenkin siirtyä autoilemaan tuon matkan, onhan kummassakin päässä tallipaikka ja kaksialueilmastointi pitää lämpotilan juuri haluttuna ja sen saa itse valita. Tämäkin vain siksi, että huvittaa tehdä niin.

On se kamalaa tämä ihmisen mieltymystensä mukaan suorittama vapaa valinta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Jep, turkkilainen bussikuski joka pitää lämpöä täysillä kesät-talvet on pääsyy, miksi menen aina keskustaan asiakkaille omalla autolla. Eipä tarvitse olla kainalot ja paidankaulus märkänä, kun saa Saabilla näppärästi hurauttaa suoraan parkkihalliin.

Toimisto meillä on kehä-kolmosen ulkopuolella, joten työmatka sinnekin on ruuhkaa vastaan -> ei mitään järkeä kulkea julkisilla. Polkupyöräkin on paljon parempi.

Työpaikalla on muuten porukkaa, jotka harrastavat tätä lasten kuljettamista polkupyörällä. Heillä on pyörässä peräkärry tai turvaistuin, ja homma toimii talvellakin. Pyöräilyä ei saa vähätellä.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5493
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mimmi kirjoitti:
VKe kirjoitti:Itäväylälle kunnon ruuhhkamaksut.
Miksi?
Itäväylällä on aina tilaa, kun kaikki peruskorollajormat jonottavat keskimmäisellä kaistalla.
Tiedoksi: Itäväylän bussikaistat lakkautettiin 1.9.1982 metroliikenteen alkamisen vuoksi.
Kysymykseen miksi vastan että siksi Itäväylälle kun siellä liikenteen kuormitus on suurin. Eiks just tästä ole kysymys?

Muita en osaa kommentoida kun en ymmärtäny.
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Kun tuodaan ajatus ruuhkamaksusta ilmoille niin silloin lienee myönnetty tosiasia siitä, että on ruuhkaa olemassa. Miten tämä ruuhka sitten määritellään ? Tietty automäärä tunnissa ? Tietty kilometrisuorite tunnissa ? Vai miten ? Kuka tietää ?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Alihankkija kirjoitti:Kun tuodaan ajatus ruuhkamaksusta ilmoille niin silloin lienee myönnetty tosiasia siitä, että on ruuhkaa olemassa. Miten tämä ruuhka sitten määritellään ? Tietty automäärä tunnissa ? Tietty kilometrisuorite tunnissa ? Vai miten ? Kuka tietää ?
Nimenomaan. Hys hys ja myönnä "ongelma".
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kauas on pitkä matka. Keskustan laidalta toiselle hektisenä aikana kulkevana itse ajettu auto on nopeis niistä vaihtoehdoista, joihin käyttöoikeudet ja lompakko riittävät.

Jos korollajormat jonkin veroluonteisen seuraamuksen pelossa joskus tulevat jättämään kuppinsa kotiin, tarkoittaa se, että niin tekevät myös monet saabiyrjöt oman siirtimensä osalta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Talojen hinnat pakottaa koyhät pois helsingistä. Ruuhkamaksu on oiva keino estää niitä tulemasta takaisin. Eli ei mitään maksuja lisää autoiluun. Työmatka 110 km eestaas = 9l =13€. Siihen päälle kun käy syömässä, niin kannattaako kohta käydä töissä? Lautalla tulee tietysti työmiehet tilalle, jos suomalaisten kankku ei kestä. "Onneksi on suomalainen taksikuski" tarrat voi kohta irrrottaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Naxu kirjoitti:Talojen hinnat pakottaa koyhät pois helsingistä. Ruuhkamaksu on oiva keino estää niitä tulemasta takaisin. Eli ei mitään maksuja lisää autoiluun. Työmatka 110 km eestaas = 9l =13€. Siihen päälle kun käy syömässä, niin kannattaako kohta käydä töissä? Lautalla tulee tietysti työmiehet tilalle, jos suomalaisten kankku ei kestä. "Onneksi on suomalainen taksikuski" tarrat voi kohta irrrottaa.
Oiva keino helpottaa siis työväen tarvetta helsingissä :lol:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mimmi kirjoitti:Sitten kannattaa ajaa Itäväylää, niin huomaat mitä tarkoitan peruskorollajormien keskikaistalla jonottamisesta. Oikea kaista on lähes tyhjä.
Edelleen: Itäväylän bussikaistat poistettiin 1.9. 1982 metroliikenteen alkamisen vuoksi. Peruskorollajorma kun ei ole vielä tätä kerinnyt sisäistämään (liian vähän aikaa kulunut em. tapahtumasta).
Nyt on tuokin epäkohta saatu korjattua: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... e_rapsuja/
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vai että ruuhkamaksuja?

No, ymmärrän toki, että taka-ajatus on saada popula käyttämään julkisia. No esim. meidän peräkyliltä menee viikonloppuisin Saabbi kylille koska haluan, bussi menee viiden kilsan päästä lauantaina about 12 kertaa ja pyhänä peräti 4 kertaa. Arkena pääsis vaikka kuinka taajaan. Siis viiden kilsan päästä himasta.

Siitä vajaan kilsan päästä menee myös busseja. Arkisin kaikki kuusi vuoroa ja viikonloppuisin Matkahuollon palvelu antaa tämän viestin: Annetuilla hakuehdoilla ei löytynyt yhtään yhteyttä. Nyt suunniteltu ruuhkamaksu on onneksi rajannut viikonloput pois. Arkena jos siis menee rouvan kanssa Tsadiin (jostain käsittämättömästä syystä), niin kahden aikuisen edestakainen matka maksaa 40 Euroa. Eli 10 Euroa per nube per suunta. Ja matka-aika näinä hyvien yhteyksien aikoina vain 1 h 10 minuuttia sisältäen yhden vaihdon, takaisin menee aika 1 h 15 minsaa, myöskin yhdellä vaihdolla.

Jos ei halua käyttää 35 km matkaan edestakaisin kahta ja puolta tuntia aikaa ja 40 Euroa, niin sitten pyydetään jotain v*tun ruuhkamaksua... :lol:

Ruuhkamaksu niille, jotka ei julkisilla kulje, vaikka sujuvasti pääsis, turha niillä on niitä rankaista, jotka yksinkertaisesti ei pääse julkisilla. Vapaa-ajan autoilijoilla ton ehkä ymmärtää, vaan leivän perässä moni joutuu ao. vyöhykkeelle menemään ja siitä rankaisu tuntuu vähän pöljältä. Siirtäisivät sitten ne työpaikat tänne landelle tai sallisivat etätyön, joilla se on mahdollista...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Nyyh nyyh, kyllähän nyt maalaisten pitää tästäkin saada vapautus :)

Se on ihme juttu, että lähes mistä vain asiasta, joka saattaisi koskea rajoittavasti tai olosuhteita kiristävästi kehä III:n ulkopuolisiin (koskee myös muiden harvalukuisten kaupunkien ulkopuolisia), usein saadaan joku kitinä päälle ja helpotukset vyörymään. "Tartteehan sitä nyt pientä ihmistä tukea", "maalaisjärjellä ne asiat ymmärtää pitää", totta maar.

Haluan vastaavaa ajattelua suhteessa veronmaksajaan mm. Helsingin seudun energiapolitiikkaan, kaavoittamiseen, liikenneväylien rakentamiseen ja valtionosuuksiin. Kiitos :D

(myös aiemmin mainitut muutamat harvat isohkot kaupungit saavat sympatiani)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vai että ruuhkamaksut, 8 cent / km. Hohhoijaa, mitä näillä rahoilla sitten saadaan? Toimiva joukkoliikenne ja metroon portit?

Noi metron pummiportitkin on ihme juttu, niitä ei voi kuulemma mitenkään asentaa.
Lähes kaikissa käymässäni "suurkaupunkien" metroissa tuollaiset on käytössä.

Itäväylällä on nykyään taas bussikaista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ruuhkamaksut

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Henkka #2283 kirjoitti:Nyyh nyyh, kyllähän nyt maalaisten pitää tästäkin saada vapautus :)
Sipoolaisten osuudet ruuhkamaksuista taitaa olla suoritettu kertakorvauksena Helsingin suorittaman maan ryöstön yhteydessä täysin mitättömän korvaussumman muodossa :lol:.

Jollei oikeusasteissa tule korvauksiin tolkkua, voitaneen olettaa, että Sipoolaiset saa kulkea tätä väliä jatkossa omaa kaistaa pitkin :P.

Täältä käy melko moni Hesassa työn perässä päivittäin. Myös melko moni näistä käyttäisi julkisia, esim. junaa, jos semmoinen olisi tarjolla. Rata kyllä on ja junakin kulki vielä muutama vuosikymmen sitten. Bussit on aivan piukassa väkeä, varsinkin noi, joilla lapset kulkee kouluun. Esim. viimeisen kahdeksan kilsan aikana kyytiin tulleet muksut joutuu seisomaan bussissa, kun istumapaikat on täynnä. Mitenhän käy, jos dösä lipsahtaa skutsiin... :roll:. Jonkun lajin säästö kai tästäkin on laskettavissa, olkoonkin ettei liity ruuhkamaksuun kuinkaan.

Yhtä lailla tämä ruuhkamaksu pitäisi laittaa tohon kantatielle 51 ja 4 tielle perjantaisin klo 15 eteen päin, kun populaatio vyöryy mökeilleen relaamaan. Mökille ei ole samanlainen pakko mennä kuin töihin, ainakaan useimmalle meistä. Pääseekö nämä ruuhkantekijät pälkähästä :P ?

Totta puhuen tämä ruuhkamaksu on kannatettava idea. Käytännön järjestäminen ja järjestelmän sisäänajaminen taitaa vaan viedä niin paljon aikaa, että rahoista saatu hyöty näkyy käytännössä vasta sitten, kun allekirjoittanut on eläkeiässä ja siihen on pojat ja tytöt pitkä matka :lol:.

Kun opiskeluaikoina asuin Tsadissa, niin eipä sille omalle autolle hirvesäti käyttöä ole. Ihan hyvin pärjäsi ilman. Myös ne koulukaverit, jotka tuli landelta. Bensan hinnan nosto ei ole kovin paljoa autoilua vähentänyt tai ei se ainakaan näy noissa ruuhkissa. Kimppakyytiä voisi myös koittaa järjestää, toki järjestäminen olisi "mielekkäämpää", jos sitä jotenkin tuettaisiin. Vaikka lupa käyttää bussikaistaa tai verohyötyjä tai jotain...

Vaan toistaiseksi täytyy tyytyä olemassaolevaan ratkaisuun. Ja ainahan se niin on, että kun yhtäälle kumarrat, niin toisaalle pyllistät :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin