Kesärenkaat vm. 2010

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja tturku »

mikä siinä niin vaikeaa on sitten? ajetaan niille renkaiden limeteille niin tiedetään se raja.
Miten lehdet voivat tehdä minkään sortin rengasarvosteluita jos tarvitaan 100 tkm samalla renkaalla ajamiseen renkaan hyvyydestä käsityksen saamiseen?
Noista mun mainitsemista renkaista olen monilla ajanut ihan uusina, ihan loppuunajettuina ja kaikkea siltä väliltä. Renkaasta saa jo yhdellä ajokerralla jonkunsortin kuvan, tosin vain sen hetkisissä olosuhteissa. Lisäksi vaikka ajaisit miljoona km vuodessa, mutta körötellen ja ennakoiden, väittäisin enemmän saat tietää renkaista ja käytöksistä, jos käyt esim. radalla "räppäämässä" ja hakemassa niitä renkaiden rajoja. Käy vaikka radalla uusilla renkailla, puoleen väliin ajetuilla ja slikseillä.
Pointti on se että niiden renkaiden rajojen hakeminen ja tietäminen kertoo enemmän siitä renkaasta, kuin että vain ajaa niillä leppoisasti.

Ja vieläkin kaipaan niitä "oikeita" renkaita?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Vaikuttaako rengasvalinta tielle osuvien hasardien lukumäärään? Hasardeja siis tielle taivaalta putoavat kivenjärkäleet, hirvet, lapsilaumat, jne...
Näissä tilanteissa kuljettajan reaktionopeus on se ainoa asia, millä on merkitystä. Toki tässäkin yleistyksessä voi pitää järjen päässä tai olla pitämättä.

Mutta hyvä, että tuli aikanaan valittua kesätassuiksi Goodyearit, kun ei ole vieläkään ainuttakaan läheltä piti -tilannetta sattunut kohdalle. Säälin kaikkia halparengaskuskeja, jotka päivittäin joutuvat väistelemään yliluonnollisia ilmiöitä tiellä.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Azanovix kirjoitti:Säälin kaikkia halparengaskuskeja, jotka päivittäin joutuvat väistelemään yliluonnollisia ilmiöitä tiellä.
Pitäiskö miettii hautakirjoitus jo valmiiksi kun Goodridet ostin :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

muppelo kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Säälin kaikkia halparengaskuskeja, jotka päivittäin joutuvat väistelemään yliluonnollisia ilmiöitä tiellä.
Pitäiskö miettii hautakirjoitus jo valmiiksi kun Goodridet ostin :wink:
Suosittelen, ehdottomasti. Testamentti kannattaa myös kirjoittaa.
Se vaan on niin, että vaikka noissa mun nakeissa ei enää pintaa kovin montaa milliä ole jäljellä, niin ne on ylivoimaisesti paremmat kuin yhdetkään uunituoreet halpikset. :mrgreen:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

9-5T kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Vaikuttaako rengasvalinta tielle osuvien hasardien lukumäärään? Hasardeja siis tielle taivaalta putoavat kivenjärkäleet, hirvet, lapsilaumat, jne...
Näissä tilanteissa kuljettajan reaktionopeus on se ainoa asia, millä on merkitystä. Toki tässäkin yleistyksessä voi pitää järjen päässä tai olla pitämättä.

Mutta hyvä, että tuli aikanaan valittua kesätassuiksi Goodyearit, kun ei ole vieläkään ainuttakaan läheltä piti -tilannetta sattunut kohdalle. Säälin kaikkia halparengaskuskeja, jotka päivittäin joutuvat väistelemään yliluonnollisia ilmiöitä tiellä.
reaktionopeuden jälkeen auto pysähtyy jarrutusmatkan jälkeen joka vaihtelee paljon renkaasta riippuen, tämän tiesitkin mutta haluat vain vääntää selvää asiaa.
Totta kai haluan, koska tiedän olevani oikeassa. :mrgreen:
Jos lohkare hirvilauma putoaa taivaalta eteeni 40 metrin päähän edetessäni 100km/h, niin en usko renkaiden pelastavan henkeäni. Toisaalta näin ei tule käymäänkään, koska alla on kuitenkin LaatuKumit, joiden pito-ominaisuudet märässä kaarteessa ovatkin vähän heikentyneet ajan myötä.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Asian viereen eksynyt väittely voi jatkua vaikka täällä:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=102442

Kyseinen ketju alkaa näin..... :lol:

Azanovix kirjoitti:Aloitetaanpa tällainen ketju.
Vituttaa, aikuisten oikeasti vituttaa, lukea ketjuja, joissa sivutolkulla väännetään asian vierestä ja ennen kaikkea mielipide-eroista. Tästä lähtien kaikki kyseiset turhat väännöt ja lässytykset voidaan sylkeä aiheen vierestä tänne, jossa urputtaminen saa jatkua.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

meverkko kirjoitti:Asian viereen eksynyt väittely voi jatkua vaikka täällä:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=102442

Kyseinen ketju alkaa näin..... :lol:

Azanovix kirjoitti:Aloitetaanpa tällainen ketju.
Vituttaa, aikuisten oikeasti vituttaa, lukea ketjuja, joissa sivutolkulla väännetään asian vierestä ja ennen kaikkea mielipide-eroista. Tästä lähtien kaikki kyseiset turhat väännöt ja lässytykset voidaan sylkeä aiheen vierestä tänne, jossa urputtaminen saa jatkua.
Odotinkin, että joku "moderaattoriksi haluava" (9-5T:tä lainatakseni) tulee liputtamaan keskustelun tuonne. :lol:
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Tsiisas että samat naamat jaksaa jankata melkein joka triidissä, ihan pelottaa ajatellakin mitä nää on sitten murrosiässä.
Kuva
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

En voi väittää että saab olisi maailman paras auto, enkä että michelin paras rengas, mutta kumpaakin suosin, eikä misukka voi kovin huono olla, vaikka testeissä se on ollut ehkä hiukan jäljessä continentalia.

Kukin saa ajaa millä tykkää mutta jos renkaat pitää uusia muutaman kymmenentuhannen välein on aivan sama maksaako sarja 300 vai 400. Ostopaikkoja sen sijaan kannattaa vertailla. Voi olla jopa alle rengas-onlinen hintojen ihan liikkeessä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja tturku »

9-5T kirjoitti: Mikä se "raja" on ennalta arvaamattomissa tapauksissa kuten esim. hirvi?
Oikeita renkaita joissa ei tule pahoja yllätyksiä on yleensä esim. michelin, pirelli, continental yms.

Koskaan ei ole kunnon renkailla kesäkelillä pito loppunut vaikka vauhtia on todistettavasti reilusti liikaa.
Samalla tavalla se pito heikkenee noilla "oikeilla" renkailla märällä asfaltilla. Tai no halpisrenkaissa omien kokemuksien mukaan kuivapito on ihan hyvä ja normaali, mutta kostealla se sitten putoaakin jyrkästi.

Mitä tulee tohon "rajaan", niin samalla tavalla se pitää tietää oli alla sitten linglongit tai "oikeat" renkaat jos haluaa varman päälle ajaa.

"Raja" hirven kanssa riippuu ihan tilanteesta, Hyvällä tuurilla reagointiaikaa on tarpeeksi ja väistön pystyy tekemään, Paskemma tuurilla et ehdi jalkaa jarrulle laittaa.

Itse olen 12 vuoden aikana kolaroinut tasan 0 kertaa ja kerran on ajettu päälle (vieläpä 30 alueella) joten "rajat" ovat olleet kohdillaan ja nopeudet sen mukaan sovitettuna, mikä on pito autossa.

Siitä olen samaa mieltä yksimielisesti, että paskoilla renkailla ei kannata ajaa ja jos rahaa kasvaisi puussa niin ajaisinkin varmasti noilla "oikeilla" renkailla aina, mutta omassa elämän tilanteessa katson että se muutaman satasen säästö, joka syntyy esim. ottamalla kesärenkaiksi tsekkiläiset barumit tarjoavat tarpeeksi suorituskykyä ja kestoa ollen hyvät kumit hinta/laatu suhteeltaan.

Pointti on yhä ollut siinä että jos ei ole ne parhaat mahdolliset renkaat niin ajetaan mukaan ja kelin mukaan. Kuintenkaan liikenteessä kaikki autot eivät pysähdy samaan tahtiin vaikka olisi kaikilla tasan sama rengas alla.

Siitä olen vakuuttunut että renkaiden rajojen kokeilu ja harjoittelu rajan tuntumassa kehittää kuskin ajotaitoja ja auttaa yllättävissä tilanteissa, joissa joudutaan pidon rajalle. Eli kaikki vaan syyskokoukseen Ahvenistolle kokeilemaan niitä rajoja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

9-5T kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Jos lohkare hirvilauma putoaa taivaalta eteeni 40 metrin päähän edetessäni 100km/h, niin en usko renkaiden pelastavan henkeäni.
Jos reaktioajan loppumiosen kohdasta on 40m lohkareeseen, toisilla renkailla jarrutusmatka 36m ja toisilla 46m. Tärkeintä on kuitenkin että niillä renkailla joilla rajat ei tule vastaan pystyy väistämään.
Lohkare lienee liian vaikea pala mutta jos lapsilauma on mutkan takana ja kunnon renkailla auto pysähtyy 1cm ennen lapsia mutta halpiksilla on 1m pidempi jarrutusmatka, kummalla osut lapsiin? Kuinka paljon hiljemmin halpiksilla olisi tarvinnut ajaa ettei tule ruumiita ja ajatko aina sen verran alle normaalin?
Halpiksia kehutessa kuulee aina "niillä pärjää kun tiedostaa rajat" mutta kukaan ei kerro mitä tuo käytännössä tarkoittaa.
Jos ajat Laatu Kumeilla ja onnistut tuossa lapsiesimerkissä pysäyttämään sentin päähän lapsista, niin eipä paljon lohduta, kun takana tuleva 90v mummu täräyttää perus neljän minuutin reaktioajallaan täyttä vauhtia persiisiin ja kaikki tielle pyllähtäneet muksut taittavat niskansa saman tien.
Esimerkki on kaukaa haettu, mutta niin on lähtökohtakin. Tarkkaavainen (ja mahdollisesti väistötilanteita radalla tarpeeksi harjoitellut) ja kokenut kuljettaja välttää todennäköisemmin (joo, ei ole heittää mitään kaavaa tähän) onnettomuuden kuin pelkästään Laatu Kumeihin turvautuva kyläuuno, jolla ajatus harhailee välillä nenänkaivamisessa ja välillä naapurin Riitan peräpukamissa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

9-5T kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Tarkkaavainen (ja mahdollisesti väistötilanteita radalla tarpeeksi harjoitellut) ja kokenut kuljettaja välttää todennäköisemmin (joo, ei ole heittää mitään kaavaa tähän) onnettomuuden kuin pelkästään Laatu Kumeihin turvautuva kyläuuno, jolla ajatus harhailee välillä nenänkaivamisessa ja välillä naapurin Riitan peräpukamissa.
Hyvät renkaat lyhentää jarrutusmatkaaa tarkaavaisellakin. Kuljettaja ei vaikuta renkaiden ominaisuuksiin.
Tästä asiasta voidaan olla samaa mieltä.
Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että se onnettomuus osuu kohdalle, jos on osuakseen. Useimmiten syy on jossain muualla kuin renkaissa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

9-5T kirjoitti:...haluat vain vääntää selvää asiaa.
Varmaan planeettojen asennotkaan eivät paranna renkaan ominaisuuksia? Entäs mustan kissan juokseminen tien yli kävellessäsi pankista autolle?
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kyllä taas ihmetyttää miten tällaisesta asiasta saadaan ihme vääntöä. Voi tietty olla, että nämä foorumin vääntäjät vääntää vain vääntämisen ilosta ja mä menen vain turhaan laittamaan oman lusikkani soppaan... :roll:

Tietenkään hyvätkään renkaat ei korvaa kuskin taitoja tai tarkkaavaisuutta, mutta kaikkiin tilanteisiin ei voi tien päällä itse vaikuttaa. Kun se yllättävä tiukka tilanne tulee, niin siinä ero renkaiden välillä punnitaan. Jos vaikka se hirvi hyppää tielle, niin ei siinä voi miettiä kuinka paljon alla olevilla renkailla voi väistää ilman ominaisuuksien loppumista. Kyllä silloin väistetään niin paljon kuin tarvitsee ja rengas suoriutuu siitä niin hyvin kuin pystyy. Ei siinä isoa eroa renkaassa tarvita kun lopputuloksessa on ero ojaan ajon ja tiellä pysymisen välillä.

Se on sitten jokaisen henkilökohtainen päätös kuinka paljon haluaa renkaisiin ja niiden ominaisuuksiin panostaa. Itse olen sitä mieltä, että kesärenkaista voi vähän tinkiäkin, mutta talvirenkaista ei.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kesärenkaat vm. 2010

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

JuHem kirjoitti:Itse olen sitä mieltä, että kesärenkaista voi vähän tinkiäkin, mutta talvirenkaista ei.
Juuri näin. Näin ainakin ajattelen, käytäntö on sitten juuri päin vastoin. :lol:
Vastaa Viestiin