TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jokainen rehellinen saabisti kyllä voi hyvällä omallatunnolla myöntää, että myös Volvo, Audi ja BMW ovat erinomaisia talviautoja. Jossain suhteessa, jopa Saabia parempia. Erot ovat pieniä ja painotuksista riippuvaisia.

Toisen peruutusvalon puuttuminen Saabista säästösyistä on kyllä naurettavuuden huippu.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

No tuloshan oli erinomainen! Pikaisella selailulla ei ole häpeäminen Saabin suoritusta. Harmi sinänsä, että ei "palkintosijaa" tullut, mutta muuten kokonaisuus oli loistava ja edelleen vahva talviauto siis 9-5 on. Muutenkin positiivista, että "Premium" autot otti kärkipaikat, eikä esim Dacia yms. Täytyy illalla lukea ajatuksella koko juttu.
Perusjutut kuitenkin kohdallaa, lämpö riittää, valot on hyvät, ajettavuus kunnossa ja jarrut hyvät.

Ainoa asia joka jurppii on tappio Bemarille. Mutta eiköhän senkin saa jotekin väännettyä moraaliseksi voitoksi kun lehteä oikein kunnolla lukee...

:lol:

Hyvä SAAB
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja core2 »

HMK kirjoitti: Toisen peruutusvalon puuttuminen Saabista säästösyistä on kyllä naurettavuuden huippu.
En usko, että saabin porukkaa naurattaa, olipa kerran kyse koko 900 saabin kaapeli ryhmän lyhentämisestä 35mm, en uskonut minä, eikä muutkaan, että säästö oli niinkin paljon vuodessa kuin se lopulta oli, jo siihen aikaan säätettiin tuolla keinolla yli 12 miljoonaa ruotsin kruunua. Saman verran tietysti alihankkija joka toimitti johdin nipun menetti tienistinä. Näitä säästö operaatioita on tehty muitakin.

Edit: kyllä siellä varmaan joku on laskeskellut paljonko tuo operaatio tekee säästöä, kun siinä jää pois paljon muutakin kuin vain lamppu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Varsin hyvä sijoitushan tuo on kun arvosana on 8,7, kolmannen sijanhan voi saada vaikka kuinka hyvillä pisteillä jos muut vain saavat vielä enemmän... Tuo takavetoisen 5-sarjan toinen sija kyllä hieman ihmetyttää, eikös samaa autoa moitittu aikaisemmin autolehdissä epäsuuntavakaaksi? Ilmeisesti lehtien ylistämä ajonvakautus sitten tähän asiaan vaikuttaa riittävästi...
Teme100 kirjoitti: Sähkölämmittimet:
-Pohjolasta kotoisin olevien valmistajien, Volvon ja Saabin, istuinlämmityksissä olisi parannettavaa. Saabissa on todella pienet painikkeet, jotka on ahdettu yhteen muiden katkaisimien sekaan.
Tähän on pakko puuttua OG900:n omistajana ja kysyä minkä takia automaattiset penkinlämmittimet aikanaan jätettiin pois (ymmärtääkseni 9000:ssakin on erilliset kytkimet)? En keksi yhtään hyvää syytä korvata termostaatilla toimivat lämmittimet napilla toimivilla grilleillä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti: Tähän on pakko puuttua OG900:n omistajana ja kysyä minkä takia automaattiset penkinlämmittimet aikanaan jätettiin pois (ymmärtääkseni 9000:ssakin on erilliset kytkimet)? En keksi yhtään hyvää syytä korvata termostaatilla toimivat lämmittimet napilla toimivilla grilleillä...
Tähän on helppo vastata: automaattisissa lämmittimissä oli yksi taso, jota automatiikka koitti säilyttää. Ihmiset kuitenkin ovat yksilöllisiä, toinen tykkää kuumasta, toinen viileästi ja kolmas ei halua lainkaan käyttää penkinlämmittimiä.

Sen takia automaatti-ilmastoinnin lämpötilaakaan ei ole esiohjelmoitu tehtaalla, koska ihmiset haluavat erilaisia lämpötiloja.

Lisäksi ainakin Volvoissa näillä termostaateilla oli ikävä tapa vanhemmiten muuttua toimimaan mallilla kaikki tai ei mitään. Yleensä ei mitään.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Teme100 kirjoitti:Tähän on helppo vastata: automaattisissa lämmittimissä oli yksi taso, jota automatiikka koitti säilyttää. Ihmiset kuitenkin ovat yksilöllisiä, toinen tykkää kuumasta, toinen viileästi ja kolmas ei halua lainkaan käyttää penkinlämmittimiä.
Näinhän se tietysti on. Henkilökohtaisesti vain ärsyttää 900:lla liikkumisen jälkeen 9-3:ssa kun pitää muistaa siitä alhaalle sijoitetusta napista laittaa lämmitin päälle, ja sitten sen muistaa kytkeä pois vasta kun penkki on jo turhan kuuma kun odottaa sen sammuvan itsekseen...

Jos olisin nykypäivän autosuunnittelija laittaisin penkinlämmittimet toimimaan automaatti-ilmastoinnin tyyliin, eli säätimestä kokonaan pois tai sopiva lämpötila-asetus, ja automatiikka hoitaa loput. Tällainen ratkaisu voisi vielä joskus tulla vaikkapa Saabiin :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rattivaihde kirjoitti: Jos olisin nykypäivän autosuunnittelija laittaisin penkinlämmittimet toimimaan automaatti-ilmastoinnin tyyliin, eli säätimestä kokonaan pois tai sopiva lämpötila-asetus, ja automatiikka hoitaa loput. Tällainen ratkaisu voisi vielä joskus tulla vaikkapa Saabiin :wink:
Etkö saa niitä toimimaan automaatilla, että menevät päälle kylmällä, noin +3° ulkolämpötilan vallitessa. Kokeile kun istut autoon ja olet käynnistänyt auton painaa sitä lämpötyynyn nappia niin kauan kunnes SIDI'stä kuuluu pling. ja teksti, että ne ovat automatiikassa.
Muistaakseni tämän piti toimia jo 2001:kin 9-3:sessa
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Hieno tulos saabilta, voi olla ylpeä omasta merkistä ja erot olivat taas hiuksen hienoja kärkiryhmässä. Muutama huomio, bemari oli ainut automaatti, ja tuo 8 lovinen toimii aivan käsittämättömän hyvin, (kannattaa käydä kokeilemassa) eli todennäköisesti sai etua muihin nähden. Esim mäennousukyky, saabissa terävästi alhaalta vetävä kone manuaalissa, luistonesto rajoitti tehoa liikaa ja vauhti hyytyi. Automaatilla olisi ehkä menty pitemmälle pehmeämmällä voiman välityksellä. Toisaalta ilman tuota nypytystä saabi olisi voinut saada sen 10 maantie ominaisuuksista sekä paremmalla mäenousukyvyllä jaettu pronssisija olisi voinut vaihtua hopeaan.
Itse huomasin tuon pienen nypytyksen sopivasti epätasaisella tiellä omassa koeajossa. Oli helppo todeta kun lähti omalla aerolla ajamaan koeajon jälkeen samaa tietä. Oli muuten sama auto, mikä oli koeajossa Kokkolassa, väri ja rekkari sopi ja kertoivat tulleen suoraan Helsingistä maahantuojalta.
Mutta kyllä ovat rakentaneet takavetoiseen hienosti toimivan ajovakautuksen sekä luistoneston, hienoa työtä tehty baijerissa ja taitaa tuo pehmeämpi ja kapeampi rengas vaikuttaa bemarissa ettei haukuttua luikertelua esiinny talvella.
Huomasitteko juttua missä kerrottin bemarin esitelleen uuden 2 litrasen bensaturbon kaksikanavaisella turbolla 180kw, jossa maksimivääntö tulee tosi alhaalla 1200 kierroksesta lähtien, toivottavasti tulee uuteen 93.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Sharanissa oli DSG-vaihteisto ja Auriksessa CVT.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja VKe »

No kai tuo sitte oli hyvä saavutus kun 9-5 on tän vertailun mukaan yhtä hyvä talviauto kun Auris...???

Itse yllätyin keskinkertaisessa sisätilojen lämpiämisnopeudessa. Joku sitä onkin täällä lämpimäksi kehunutkin mutta tuo lämpiämisen hitaus kaupunkiajossa yllätti.

Kulutushan oli kelvollisille lukemilla, mutta mukavan vähällä BMW kyllä kulkee. Sharania ja Saabia ei voi verrata kai keskenään tämän osalta kun Sharanissa oli lisälämmitin ja Saabissa ei.

Hyva että Saabi kuului valojenkin osalta TOP3:een.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja ristos »

.
Viimeksi muokannut ristos, Ma Helmi 21, 2011 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuosta lehdestä arvosanataulukkoa nopeasti selaillen, niin Saab menetti "pelin" mielestäni lämmityslaitteen takia. Sen painoarvo oli 20% (testin suurin painoarvo) ja siinä Saabia edellä olevat BMW ja Volvo saivat arvosanan 10, kun Saabin oli tyytyminen arvosaan 9. Mitään muuta ominaisuutta ei painotettu niin paljon.

Tuohon maantieajon arvosanaan vaikutti ilmeisesti se kuuluisa nypytys, johon voin kyllä yhtyä. Itse kirjoitinkin tästä koeajo-osioon, koska ilman minkään lehtien etukäteistestejä huomasin saman ilmiön joitakin viikkoja sitten käydessäni koeajolla. Tämäkin osaltaan tiputti Saabin kokonaispisteitä, koska arvosana 10 oli luultavasti hyvin lähellä. Nyt tuli 9. Painoarvo tällä osa-alueella oli 10%.

Sähkölämmittimien painoarvo oli vain 5%, joten sen vaikutus Saabin sijoitukseen arvosanalla 8, kun paraskin sain vain 9, oli vähäinen.

En ole vielä lukeneut koko artikkelia, mutta ilmeisesti tuo lämmityslaitteen pistemenetys tuli hitaasta lämpenemisestä. Eli ne sähkövastukset tuloilmassa eivät sittenkään kovin pitkälle auta. On toki muistettava, että Saab on iso auto, joten lämpiämis nopeuteen vaikuttaa mm. sisätilojen tilavuus. BMW oli tosin farkku, joten sille siitä tunnustus. Vähän se kuitenkin kismittää, että sitä 10 ei tästä lämmityslaitteesta tullut. Se olisi ollut Saabille niin omiaan. Volvolle 10 ihan ok, mutta että BMW:kin sai 10 ja Saabille "vain" 9 ..... 8O .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: TM Talvitesti 2011, mukana Saab 9-5 TTiD...

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

core2 kirjoitti:Etkö saa niitä toimimaan automaatilla, että menevät päälle kylmällä, noin +3° ulkolämpötilan vallitessa. Kokeile kun istut autoon ja olet käynnistänyt auton painaa sitä lämpötyynyn nappia niin kauan kunnes SIDI'stä kuuluu pling. ja teksti, että ne ovat automatiikassa.
Muistaakseni tämän piti toimia jo 2001:kin 9-3:sessa
Oho, johan on toiminto :D En ole kuullutkaan moisesta aikaisemmin, pitääpä kokeilla seuraavan kerran kun 9-3:lla lähdetään liikkeelle...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin