Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Tuo ruotsi-teksti on kyllä pielessä suhteessa pdf:n tietoihin, retail myyntihän oli 2009 lähemmäs 40k, josta siis tultiin 2010 alas kun tehdas oli kiinni tai vajaatuotannolla alihankkijaongelmien takia. (josta syystä odotankin kuin pikkupoika joulua mitä kauppalehti ja talousseiska keksii asiasta kirjoittaa) 32.048 on se mitä tehdas puski tuotantolinjalta ulos.
Tämä kuvaaja kertoo Ruotsissa tapahtuneen myynnin prosentuaalisena suhteessa 2009 vuoteen ja sama trendi pätee luultavasti useimmilla muillakin markkinoilla.
http://images.saabsunited.com/SwedishSales2010.png
Tämä kuvaaja kertoo Ruotsissa tapahtuneen myynnin prosentuaalisena suhteessa 2009 vuoteen ja sama trendi pätee luultavasti useimmilla muillakin markkinoilla.
http://images.saabsunited.com/SwedishSales2010.png
Re: Saabin tulevaisuus
Svedun teksti on saab automobilen antamaa tekstiä medialle täällä svedussa.
Kumpi sitten mokaa PDF:tieto tai liittämäni teksti siihen en ota kantaa.
Liittämäni teksti on kopioitu saabin tiedoituksesta svt:lle.
Kumpi sitten mokaa PDF:tieto tai liittämäni teksti siihen en ota kantaa.
Liittämäni teksti on kopioitu saabin tiedoituksesta svt:lle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Tuossa ovat todellakin menneet nyt sekaisin tuotantoluvut ja välittäjä-/jälleenmyyntiluvut. Tuotanto nousi 53% vuoden 2009 luvuista ja se oli vuonna 2010 32048 yksikköä. Viimeisellä neljänneksellä taasen myytiin välittäjille/jälleenmyyjille 11448 yksikköä. Tämä siis Tuusarin pasteaman ja Spykerin julkaiseman .pdf:n tietojen mukaan.core2 kirjoitti: Ja tässä sama, Saab Automobilen näkemänä:
Försäljningen med 32.048 bilar i fjol
var en förbättring med 53 procent jäm-
fört med 2009. Fjärde kvartalet nådde
man 11.448 bilar, en uppgång med 129
procent jämfört med samma period ett
år tidigare.
Viime vuoden myynti 32.048 autoa (2010)
oli 53 prosentin parannus verrattuna
vuoteen 2009. Viimeisen ¼ vuoden aikana
yllettiin 11.448 autoon, 129 prosentin
nousu verrattuna samaan perioodiin
vuotta aiemmin.
Core2:n kertoma tieto tosin löytyy mm. DI:n sivuilla olevasta artikkelista, eli tuotantoluvut on oikeasti julkaistu myyntilukuina. Olisi mielenkiintoista tietää, että kummassa virhe on: Spykerin vai Saab Automobilen tiedotteessa.
Re: Saabin tulevaisuus
Oletan tän olevan niin, että saab kuulemani mukaan ei valmista autoja (hakaan) varastoon vaan ainoastaan toimitukseen siis ne autot jotka heidän mukaansa on jo myyty. Ja tähänkin on syynsä eli tuotanto ei pyöri läheskään täysillä. Liina ei liiku täydellä teholla.Teme100 kirjoitti:Tuossa ovat todellakin menneet nyt sekaisin tuotantoluvut ja välittäjä-/jälleenmyyntiluvut. Tuotanto nousi 53% vuoden 2009 luvuista ja se oli vuonna 2010 32048 yksikköä. Viimeisellä neljänneksellä taasen myytiin välittäjille/jälleenmyyjille 11448 yksikköä. Tämä siis Tuusarin pasteaman ja Spykerin julkaiseman .pdf:n tietojen mukaan.core2 kirjoitti: Ja tässä sama, Saab Automobilen näkemänä:
Försäljningen med 32.048 bilar i fjol
var en förbättring med 53 procent jäm-
fört med 2009. Fjärde kvartalet nådde
man 11.448 bilar, en uppgång med 129
procent jämfört med samma period ett
år tidigare.
Viime vuoden myynti 32.048 autoa (2010)
oli 53 prosentin parannus verrattuna
vuoteen 2009. Viimeisen ¼ vuoden aikana
yllettiin 11.448 autoon, 129 prosentin
nousu verrattuna samaan perioodiin
vuotta aiemmin.
Core2:n kertoma tieto tosin löytyy mm. DI:n sivuilla olevasta artikkelista, eli tuotantoluvut on oikeasti julkaistu myyntilukuina. Olisi mielenkiintoista tietää, että kummassa virhe on: Spykerin vai Saab Automobilen tiedotteessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Muller avslöjar Saab-plan: Muller paljastaa Saabin suunnitelman.
EDIT:Lisäys: Geneven messut ovat 03 maaliskuuta 13 maaliskuuta välisenä aikana.
Tuolta löydät koko uutisen:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1077876- ... -saab-plan
Teksti lainauksessa= Victor Muller sanoo samaan aikaan, että se on Saab 9-3 joka saa ensimmäisen Saab hybridmoottorin ja myös puhtaan sähköauton.Victor Muller säger samtidigt att det är i Saab 9-3 som vi kommer att få se Saabs första hybridmotor och en ren elbil.
Tätä ennen kuitenkin tulee 9-5 sportkombi, jonka odotetaan esittäytyvän Geneven automessuilla joka alkaa muutaman kuukauden kuluttua. Huhua myös 9-5 äxästäkin, mene ja tiedä sitten no aika sen näyttää.Dessförinnan kommer dock nya 9-5 sportkombi, som väntas vara med när Geneve-mässan går av stapeln om ett par månader.
EDIT:Lisäys: Geneven messut ovat 03 maaliskuuta 13 maaliskuuta välisenä aikana.
Tuolta löydät koko uutisen:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1077876- ... -saab-plan
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
9-3 1.8t SC Vector AT -09
Re: Saabin tulevaisuus
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110153969
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... =-08012011
Sama uutinen hieman eri sävyin.
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... =-08012011
Sama uutinen hieman eri sävyin.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: Saabin tulevaisuus
Pienoinen on sävyero noilla jutuillaHannu_J kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110153969
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... =-08012011
Sama uutinen hieman eri sävyin.

Eli tällainen Dagens Industri:n juttu taas vaihteeksi(vaikka Saab pisti pelin poikki tämän lehden kanssa eikä anna kommentteja heille)
Bilprofessor ger Saab max 3 år
Uppdaterad 2011-01-07 15:18
Tämmöisen kommentin poimin saabunited:n sivuilta professorin juttuun liittyen:
Jörgen Trued - SUHRT January 7, 2011 at 11:50 pm
Hold your horses, people!
I have been in contact with the Prof. Christer Karlsson.
TT did a long interview but cut it down. He says he never told them that Saab will not survive in 2-3 years time. But that Saab will need capital to develop new product generations.
He tells me that the bottom line issues to be addressed are:
- narrow product portfolio
- present products have GM background
- finding new partners
- competition from mostly Audi with new models and good technology
- keeping the prices of Saab vehicles on the markets
- global distribution
Karlsson says he stands up for his analysis as a reputable researcher. And his business is to do critical analysis. Also he mentions that the journalists most often do not mention that he for sure wants SAAB to make it and survive in the future.
Yllättäen lehti leikkaillut jutun mieleisekseen

Viimeksi muokannut ella, La Tammi 08, 2011 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus
Tässä jutussa http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110153969 puhuttiin yllättävän positiivsesti tulevista malleista (kolme vikaa kappaletta).
Re: Saabin tulevaisuus
Uutisesta on jäänyt pois tää 9-5X:n malli kokonaan, josta saabilla sisäisesti jo huhuillaan. 

Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
http://wardsauto.com/home/srx_likely_phev_110111/
Cadillacin SRX malliin tulee todennäköisesti plug-in hybrid systeemi lähivuosina. Eikä tietenkään ole mitään takeita, että sama tulisi Saabin 9-4 malliin, mutta teoreettinen mahdollisuus on olemassa.
Cadillacin SRX malliin tulee todennäköisesti plug-in hybrid systeemi lähivuosina. Eikä tietenkään ole mitään takeita, että sama tulisi Saabin 9-4 malliin, mutta teoreettinen mahdollisuus on olemassa.
Re: Saabin tulevaisuus
Tässä kun muistelin menneitä ja katselin tilastoja taaksepäin, niin ei pitäisi olla mitenkään mahdoton tehtävä nostaa Saab halutuksi ja myydyksi automerkiksi.
Se vaatii kyllä varmasti kovaa panostusta tuotteisiin, mallivalikoimaan ja markkinointiin.
Suomen markkinat ovat pieniä, mutta on mielenkiintoista huomata kuinka lyhyessä ajassa Audista rakennettiin erittäin haluttu ja hyvin myyvä automerkki suomessa.
Esim vuonna 2004 suomessa ensirekisteröitiin 4293 Audia ja 1498 Saabia.
Vuonna 2009 suomessa ensirekisteröitiin 4208 Audia ja 371 Saabia.
1990-luvun puolivälissä oltiin vielä tilanteessa jolloin saabia myytiin suomessa yli kolminkertaisesti sen mitä audia.
1994 ensirekisteröitiin 1117 Saabia ja vain 366 Audia!!
Jotain merkitystä on siis myös markkinoinnilla ja ainaisella rummutuksella mediassa. Pelkästään auton erinomaisuudesta ei voi audin myynnin nousua kiittää. Imagoa vain rakennettiin määrätietoisesti, pitkään ja isolla rahalla. Nyt ilmeisesti sitten korjaavat satoa maailmanlaajuisestikkin.
90-luvun puolivälissä saabin suomen myynti oli taantunut jo melkoisesti 80-luvun erikoiskohteluvuosista, joten sen puoleen merkit ovat vertailukelpoisia, mitä nyt saabin mallivalikoima oli suppeampi.
Millaisia mietteitä herättää?
Se vaatii kyllä varmasti kovaa panostusta tuotteisiin, mallivalikoimaan ja markkinointiin.
Suomen markkinat ovat pieniä, mutta on mielenkiintoista huomata kuinka lyhyessä ajassa Audista rakennettiin erittäin haluttu ja hyvin myyvä automerkki suomessa.
Esim vuonna 2004 suomessa ensirekisteröitiin 4293 Audia ja 1498 Saabia.
Vuonna 2009 suomessa ensirekisteröitiin 4208 Audia ja 371 Saabia.
1990-luvun puolivälissä oltiin vielä tilanteessa jolloin saabia myytiin suomessa yli kolminkertaisesti sen mitä audia.
1994 ensirekisteröitiin 1117 Saabia ja vain 366 Audia!!
Jotain merkitystä on siis myös markkinoinnilla ja ainaisella rummutuksella mediassa. Pelkästään auton erinomaisuudesta ei voi audin myynnin nousua kiittää. Imagoa vain rakennettiin määrätietoisesti, pitkään ja isolla rahalla. Nyt ilmeisesti sitten korjaavat satoa maailmanlaajuisestikkin.
90-luvun puolivälissä saabin suomen myynti oli taantunut jo melkoisesti 80-luvun erikoiskohteluvuosista, joten sen puoleen merkit ovat vertailukelpoisia, mitä nyt saabin mallivalikoima oli suppeampi.
Millaisia mietteitä herättää?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus
Onko tänään odotettu jotain erityistä uutista?
Spykerin kurssi on käväissyt ennätyskorkealla tänään (yli seitsemän ja puolen euron, korkein lukema Saabin omistusaikana) ja on vieläkin reippaasti yli sen, mihin kesällä ja syksyllä on totuttu.
http://www.euronext.com/trader/summariz ... ectedMep=2
Spykerin kurssi on käväissyt ennätyskorkealla tänään (yli seitsemän ja puolen euron, korkein lukema Saabin omistusaikana) ja on vieläkin reippaasti yli sen, mihin kesällä ja syksyllä on totuttu.
http://www.euronext.com/trader/summariz ... ectedMep=2
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus
Toki noilla on merkitystä. Niin VAG:lta kuin Keskoltakin (VV-Auto) on löytynyt määrätietoisuutta, pitkäjänteisyyttä ja vahvat taloudelliset resurssit. Löytyykö Saabin valmistajalta ja maahantuojalta?mike kirjoitti: Jotain merkitystä on siis myös markkinoinnilla ja ainaisella rummutuksella mediassa. Pelkästään auton erinomaisuudesta ei voi audin myynnin nousua kiittää. Imagoa vain rakennettiin määrätietoisesti, pitkään ja isolla rahalla. Nyt ilmeisesti sitten korjaavat satoa maailmanlaajuisestikkin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus
Audin tapauksessa kyse ei ollut pelkästä markkinoinnista, sillä -95 tullut A4 oli oikeasti mainio auto etenkin kun sitä vertasi edeltäjäänsä. Lisäksi -98 tullut A6 oli jotain ihan toista kuin kantti kertaa kantti audi 100/A6. Pienempi ja halvempi A3 tuli vielä -96 valtaamaan ostajia edullisemmassa luokassa. Heillä tapahtui selvä muutos itse mallistossa, koska Audin myynti maailmanlaajuisesti nousi moninkertaiseksi tämän sukupolven aikana.mike kirjoitti:Tässä kun muistelin menneitä ja katselin tilastoja taaksepäin, niin ei pitäisi olla mitenkään mahdoton tehtävä nostaa Saab halutuksi ja myydyksi automerkiksi.
Se vaatii kyllä varmasti kovaa panostusta tuotteisiin, mallivalikoimaan ja markkinointiin.
Suomen markkinat ovat pieniä, mutta on mielenkiintoista huomata kuinka lyhyessä ajassa Audista rakennettiin erittäin haluttu ja hyvin myyvä automerkki suomessa.
Esim vuonna 2004 suomessa ensirekisteröitiin 4293 Audia ja 1498 Saabia.
Vuonna 2009 suomessa ensirekisteröitiin 4208 Audia ja 371 Saabia.
1990-luvun puolivälissä oltiin vielä tilanteessa jolloin saabia myytiin suomessa yli kolminkertaisesti sen mitä audia.
1994 ensirekisteröitiin 1117 Saabia ja vain 366 Audia!!
Jotain merkitystä on siis myös markkinoinnilla ja ainaisella rummutuksella mediassa. Pelkästään auton erinomaisuudesta ei voi audin myynnin nousua kiittää. Imagoa vain rakennettiin määrätietoisesti, pitkään ja isolla rahalla. Nyt ilmeisesti sitten korjaavat satoa maailmanlaajuisestikkin.
90-luvun puolivälissä saabin suomen myynti oli taantunut jo melkoisesti 80-luvun erikoiskohteluvuosista, joten sen puoleen merkit ovat vertailukelpoisia, mitä nyt saabin mallivalikoima oli suppeampi.
Millaisia mietteitä herättää?
Lisäksi pitää huomioida se, että -96 Audilla oli A4, A6 ja A8. Saabilla oli 900 ja 9000.
Nyt Audilla on A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, TT, R8, Q5 ja Q7. Saabilla on 9-3 ja 9-5. Audi on laajentunut kuin eräs nimeltä mainitsematon maa 30- ja 40-luvuilla. Ja Ruotsi oli silloinkin omissa oloissaan

Se on toki totta, että Audi on onnistunut markkinoinnissa erinomaisesti. Kilpa-autoilussa se on osannut valita luokat/lajit, joissa se on voinut melko vapaasti käyttää osaamistaan ylivoimaan saakka. Lisäksi alppihiihto, golf ja purjehdus ovat laajentaneet kenttää kansainvälisesti. Mielikuva teknisesti edistyneestä ns. paremman väen autosta on osattu tuoda kuluttajien mieliin saakka. Lisäksi tuotteet itsessään ovat olleet onnistuneita.
Itselleni Audi oli ennen tätä tunnettu lähinnä rallimenestyksestään 80-luvun alussa(S1
