Kaasutusvaikeudet ja check engine
Kaasutusvaikeudet ja check engine
Tervehdys,
Sen verran olen jo lueskellut vanhoja juttuja ja vikakoodit on luetettu, että tiedän ongelman liittyvän kaasuläppään. En kuitenkaan löytänyt täysin vastaavaa juttua, joten kysäistäänpä uudella aiheella asiasta.
saab on 9-5, 2001, 2.0T ecopower ajettu reilut 200t km.
Alkuperäinen tilanne: auto sammui liikennevaloihin yrittäessäni lähteä, sama toistui ja check engine syttyi. silloin huomasin, että tyhjäkäynti oli olematon ja pidin auton kaasulla käynnissä. Hetken ajon jälkeen tilanne normalisoitui.
Tänään vaimo kävi luetuttamassa koodit ja laite sanoi kaasuläpän anturiongelmasta.
Koodit nollattiin ja matka jatkui, kunnes valo taas syttyi. eli takaisin oli mentävä.
Tällöin huomasivat, että siitä(ilmeisesti kaasuläppäkotelosta) oli "joku letku" joka tuli jostain alhaalta, irti (huomaa osaava henkilökunta). Letku laitettiin takaisin (ihan vaan paikalleen ilman mitään kuristinta) ja vika nollattiin.Vika oli tällöin:
P1251 Kaasuläpän säätömoottori juuttuu auki.
Tämän jälkeen vaimo lähti ajamaan ja kaasupoljin kuulemma vähän niinkuin ratisi (eli oli ilmeisesti jotain vastusta jossain?) ja valo syttyi jälleen. Nyt valo palaa ja kaikki tuntuu toimivan kuulemma normaalisti, mutta missä vika? Ehdotuksia otetaan vastaan.
Tätä hommaa ei vielä ole tehty http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
mutta aattelin jo tässä vaiheessa kysyä josko tulee mieleen jotain muuta.
Sen verran olen jo lueskellut vanhoja juttuja ja vikakoodit on luetettu, että tiedän ongelman liittyvän kaasuläppään. En kuitenkaan löytänyt täysin vastaavaa juttua, joten kysäistäänpä uudella aiheella asiasta.
saab on 9-5, 2001, 2.0T ecopower ajettu reilut 200t km.
Alkuperäinen tilanne: auto sammui liikennevaloihin yrittäessäni lähteä, sama toistui ja check engine syttyi. silloin huomasin, että tyhjäkäynti oli olematon ja pidin auton kaasulla käynnissä. Hetken ajon jälkeen tilanne normalisoitui.
Tänään vaimo kävi luetuttamassa koodit ja laite sanoi kaasuläpän anturiongelmasta.
Koodit nollattiin ja matka jatkui, kunnes valo taas syttyi. eli takaisin oli mentävä.
Tällöin huomasivat, että siitä(ilmeisesti kaasuläppäkotelosta) oli "joku letku" joka tuli jostain alhaalta, irti (huomaa osaava henkilökunta). Letku laitettiin takaisin (ihan vaan paikalleen ilman mitään kuristinta) ja vika nollattiin.Vika oli tällöin:
P1251 Kaasuläpän säätömoottori juuttuu auki.
Tämän jälkeen vaimo lähti ajamaan ja kaasupoljin kuulemma vähän niinkuin ratisi (eli oli ilmeisesti jotain vastusta jossain?) ja valo syttyi jälleen. Nyt valo palaa ja kaikki tuntuu toimivan kuulemma normaalisti, mutta missä vika? Ehdotuksia otetaan vastaan.
Tätä hommaa ei vielä ole tehty http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
mutta aattelin jo tässä vaiheessa kysyä josko tulee mieleen jotain muuta.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Poljin tuntuu erilaiselta, kun limp home on laittanut kaasun vaijerikäytölle. Jotkut yksilöt toimii limp homella ihan sikses hyvin, mitä nyt tehoja puuttuu (kun pudotettu peruspaineille) ja tyhjäkäynti voi olla vähän poikkeava (mulla oli vähän iso).
Jos vikakoodi nollattu mutta limp homea ei resetoitu kaasuläpältä, check engine tulee hetken päästä takaisin.
Kannattaa käydä resetoimassa läpältä noiden Platonoffin ohjeiden mukaan. Sitten lisäksi check engine pois irrottamalla akkunapa viideksi-kymmeneksi minuutiksi.
Lisäksi voi kokeilla sitten kaasuläpän putsausta, muiden imuvuotojen etsimistä yms.
E
Jos vikakoodi nollattu mutta limp homea ei resetoitu kaasuläpältä, check engine tulee hetken päästä takaisin.
Kannattaa käydä resetoimassa läpältä noiden Platonoffin ohjeiden mukaan. Sitten lisäksi check engine pois irrottamalla akkunapa viideksi-kymmeneksi minuutiksi.
Lisäksi voi kokeilla sitten kaasuläpän putsausta, muiden imuvuotojen etsimistä yms.
E
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Tervehdys
Minulla oli samat oireet eikä tullut kuntoon ennenkuin vaihdettiin ilmamassa-mittari.
Tällainen vinkki täältä.
Minulla oli samat oireet eikä tullut kuntoon ennenkuin vaihdettiin ilmamassa-mittari.
Tällainen vinkki täältä.
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Kiitokset vastauksista. Tänään oli vihdoin aikaa tehdä limppauksen resetointi. nyt pelaa hyvin, mut katotaan kuinka kauan... jos ei kauaa niin sit katsellaan muita juttuja.
sen verran vielä huomasin kun itse auton puikkoihin pitkästä aikaa istuin, että kulutus oli noussut järjettömäksi. (resetointi kyllä palautti normaaliksi)
miten on, nostaako pelkkä limp home tila tuon kulutuksen vai onko luultavasti ilmamassamittari tai lamda tms. epäkunnossa.
jostainhan toi homma on kuitenkin lähtenyt liikenteeseen.
sen verran vielä huomasin kun itse auton puikkoihin pitkästä aikaa istuin, että kulutus oli noussut järjettömäksi. (resetointi kyllä palautti normaaliksi)
miten on, nostaako pelkkä limp home tila tuon kulutuksen vai onko luultavasti ilmamassamittari tai lamda tms. epäkunnossa.
jostainhan toi homma on kuitenkin lähtenyt liikenteeseen.
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Moro.
Mulla kanssa samanlaisia ongelmia.
Tänään kävin sitten luetuttaan vikakoodit (20€). Tulos: P0171 , P1251
Imuilmavuoto tai paskanen kaasuläppäkotelo oli mekaanikon tuomio. Pitää alkaa tutkimaan kunhan pakkanen vähän hellittää.
EDIT: mulla ei ollut motti limpissä.
Mulla kanssa samanlaisia ongelmia.
Tänään kävin sitten luetuttaan vikakoodit (20€). Tulos: P0171 , P1251
Imuilmavuoto tai paskanen kaasuläppäkotelo oli mekaanikon tuomio. Pitää alkaa tutkimaan kunhan pakkanen vähän hellittää.
EDIT: mulla ei ollut motti limpissä.
9-5 2.3 Aero Sedan -00
9-5 2.0t Wagon -00
9-5 2.0t Wagon -00
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Moro!
Mulla about saman laista ongelmaa 2.3T vm98. Eli pakkasta se reilu pari kymmentä astetta ja kone jo lähes lämmennyt. Pysähdyn liikennevaloihin ja moottori meinaa sammua sytyttäen "Check Engine"-valon. Lähtee hieman tahmeesti käyntiin ja tyhjäkäynti ehkä 500 kiekkaa - joutuu pitään kaasulla käynnissä. Kulkee kuitenkin ihan normaalisti, kun antaa kaasua.
Missä vika?
Mulla about saman laista ongelmaa 2.3T vm98. Eli pakkasta se reilu pari kymmentä astetta ja kone jo lähes lämmennyt. Pysähdyn liikennevaloihin ja moottori meinaa sammua sytyttäen "Check Engine"-valon. Lähtee hieman tahmeesti käyntiin ja tyhjäkäynti ehkä 500 kiekkaa - joutuu pitään kaasulla käynnissä. Kulkee kuitenkin ihan normaalisti, kun antaa kaasua.
Missä vika?
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
käys luetuttaan vikakoodit. kuulostaa kun oisi limb home - tilassa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
ok, kiitos!scorpio_88 kirjoitti:käys luetuttaan vikakoodit. kuulostaa kun oisi limb home - tilassa.
...kuulostaa siis köyhän, pienen autoilijan merkkihuoltoryöstöltä.
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Sen verran voit vielä itsekin kokeilla, että lopettiko vakionopeudensäädin toimintansa, jos näin, niin silloin varma limb-home.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Kyllä! Limb homen resetti oli kyseessä! Uudemman softan päivitys ja uusi akku hieman alle 300euroo...
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Hei
Mulla sytty check engine -valo ja ei pysynyt kunnolla käynnissä tyhjäkäynnillä. No kaasuläppäkotelo oli limp home modessa ja resetattiin se täältä löytyvien ohjeiden avulla. Heti sen jälkeen ongelmat jatkuivat, sen verran auttoi että pysyy käynnissä kunhan käynnistyksen yhteydessä antaa kaasua ja n. 30s pitää kaasulla käynnissä. Tyhjäkäynti noin 600-900rpm ja seilaa välillä, vakkari ei vieläkään toimi.
9-5 2.3t -98
En tiedä liittyykö asiaan mutta poltti molemmat etusumarit ja jarruvalon lähes samanaikaisesti.
Tarvitsisin neuvoja, jos jotain on mahdollista tehdä kotona, mutta käyn jokatapauksessa luetuttamassa vikakoodit.
Mulla sytty check engine -valo ja ei pysynyt kunnolla käynnissä tyhjäkäynnillä. No kaasuläppäkotelo oli limp home modessa ja resetattiin se täältä löytyvien ohjeiden avulla. Heti sen jälkeen ongelmat jatkuivat, sen verran auttoi että pysyy käynnissä kunhan käynnistyksen yhteydessä antaa kaasua ja n. 30s pitää kaasulla käynnissä. Tyhjäkäynti noin 600-900rpm ja seilaa välillä, vakkari ei vieläkään toimi.
9-5 2.3t -98
En tiedä liittyykö asiaan mutta poltti molemmat etusumarit ja jarruvalon lähes samanaikaisesti.
Tarvitsisin neuvoja, jos jotain on mahdollista tehdä kotona, mutta käyn jokatapauksessa luetuttamassa vikakoodit.
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Kaverilla oli vastaavia ongelmia vm. 2000 aerossa. Limp home -resetointi ja vikakoodien nollaus auttoi vain hetkeksi. Vaihdettiin siihen kaasuläppäkotelo, jolloin ongelmat katosivat.
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Nollasithan myös vikakoodit? Muutenhan se menee takaisin limppiin.nicoa kirjoitti:No kaasuläppäkotelo oli limp home modessa ja resetattiin se täältä löytyvien ohjeiden avulla. Heti sen jälkeen ongelmat jatkuivat...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Totta
Miten ne noin kotioloissa pystyy nollaamaan? Akun navat irti vai joku sulake kikka?
Miten ne noin kotioloissa pystyy nollaamaan? Akun navat irti vai joku sulake kikka?
Re: Kaasutusvaikeudet ja check engine
Akun kytkentä noin puoleksi tunniksi irti pitäisi riittää, tai sitten sulakkeen 17 (ulkomuistista, tarkista numero) pois käyttö. Ja se pitää tosiaan tehdä samaan aikaan limpin resetoinnin kanssa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.