T5 etanolikonversio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ootko Nappe yhtään pidempää matkaa päässy viinalla ajelee? Mietin vaan että onkohan matka-ajon kulutus prosentuaalisesti samaa luokkaa vai näkyiskö se karvan parempi hyötysuhde jo pikkasen..pitäs ajella pidempi lenkki tässä keväällä.
M97CSB234EFM57001 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nappehan taisi Tahkon reissun heittää viinalla, jos oikein muistan.
Itse olen ajanut pisimmillään 150km siivuja, ja kyllähän se kulutus on prosentuaalisesti pysynyt ihan yhtä suurena.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tahkolla kävin viinalla, keskikulutus koko reissulle oli 10,8 joten pitkälti samoihin menee kulut mitä bensalla.
Viiemisimpien softavirityksien myötä tuntuis että hiukan olisi kulutus laskenut, kun pääsen lähelle 400km ennen bensatankin vikavalon syttymistä 8O

Toki lämpimämmät kelit saattaa osaltaan auttaa, mutta aiemmin kulutus olin niin nakutettuna 15,5 että oikein pelotti.
Edellisen tankkauksen yhteydessä laskin kulutukseksi 14,5, nyt taitaa mennä liki samoihin jos trippiin on uskomista, tänään illalla sen näkee.

Jos Azanovix haluaa tämän viimeisimmän version koeajoon niin voisin sen laittaa jakoon huomenna, pitää vähän tarkistaa bensakarttoja vielä. Tuntuis käynnistyvän näillä nollakeleillä ihan kivasti, ja toki myös lämpimämmällä. Nyt tarvis muutaman aamun paukkupakkasta testeihin.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Passaishan tuo, vähän nuhaisesti tuo 4.22 käynnistyy nollan pinnassa. Vika voi myös olla autossa. :lol:
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tankattu pyöreesti 60 litraa ja laskennallinen kulutus 14,2. Tosin tuohon voi vaikuttaa moni asia, kuten enemmän ruuhkaajan ulkopuolella sahaamista ja sen sellaista.

Azanovix, viitsitkö tarkistaa mihin tuo sinun auto on sopeutunut?
Helpoin varmaan T5dashboard applikaatiolla longterm fueltrim, tai kaivat t5suitella vastaava arvo.

Omassani kun tuo hakeutuu suurinpiirtein lukemaan +1,16 mikä mielestäni on turhan paljon huomioiden että nyt ajetaan E75:llä. Nostin tänään suutinvakion arvoon 30, ja nyt longterm fueltrim pyöri 1,05-1,06.

Jos vielä torstaiaamuna lähtee nätisti käyntiin niin pistän tiedoston jakoon, ei varmaan ole huonompi kun tuo v4.22 :)
Tosin tehoja on pudotettu hiukan yläpäästä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nappe kirjoitti: Tosin tehoja on pudotettu hiukan yläpäästä...
Kitkoilla sutiessa noita yläpään tehoja tuleekin varmasti ikävä. :lol:

Yritän tarkistaa tuon huomenna, riippuen vähän olotilasta; onhan tuonne autolle kuitenkin ainakin 20 metriä matkaa. :D
Oletko huomenna Tammistossa potkimassa? Voisin yrittää kerrankin ilmaantua paikalle ja voidaan vaihtaa muutama sana lisää aiheesta.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Joo tammistossa illalla, tietenkin :)
Sinne vaan ihmettelemään.

Tänä aamuna lähti taas nätisti käyntiin, ja toimi muutenkin kuten pitääkin.
Laitan tuonne alamaailman foorumille sen binin, kun siellä sen binin saa suoraan postaukseen, ei tarvi ruveta siirtelee.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Mites muuten toi long term trimmi, eikös sen pitäis olla nyt talvella jatkuvasti ykkösen alle jos suutinvakio on kesälaadun viinalle? Mulla oli se viimeks tasan 1 ja siinä ykkösen molemmin puolin se on pyörinyt koko ajan.
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Joo, parempi olis jos olis hiukan alle 1:n, kun kesäksi tavara ohenee hiukan. Eiköhän tuo ihan hyvä jos nyt pyörii 1:n molemmin puolin.
Ja tietty kelitkin vaikuttaa omalta osaltaan trimmiin, näin talvella kun imuilma pysyy viileempänä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Täydellinen demoefekti todistettu käynnistysongelmien kanssa painivaa ng900:aa käynnistäessä: uusi purkki paikalleen (kiitoksia Napelle) ja auto laakista tulille. Koeta siinä sitten todistella, että on tässä ihan oikeesti jotain vikaa. Samahan kävi viimeksi kesällä tai syksyllä, kun yritin Hookille näyttää, kuinka huonosti käynnistyy... :D
Uusimpaan softaversioon ei käsittääkseni ole tehty mitään käynnistykseen liittyviä muutoksia, vai? Keskustelusta on kuitenkin jo 20 minuuttia, joten ihan hirveän pitkä muisti ei näköjään ole...
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

4.4x versioissa ei ole juurikaan mitään muutoksia tehty, lähinä koittanut löytää syyn tuohon puolilämpimän laihalla käymiseen (siis ilman lambdaohjausta).
Sinulle laitettiin v4.47 eli sama millä itse ajan tällä hetkellä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Noniin taas alkaa alko maistumaan saapille kun saa kesämallin lientä. Viime tankillinen 11,9 kulutuksella kun oli 150km pätkä matka-ajoa pitkästä aikaa.
M97CSB234EFM57001 RE85
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nyt kun vihdoin sain laajakaistan kiinni, ni sehän näyttää kummia lukemia. Tyhjiksellä yli 15afr (bensa) ja jossain tilanteessa pienellä kuormalla 2000rpm kohdalla ~17afr, eikä korjaudu vaikka pidempäänkin pitäisi kierrokset/kuormituksen samana. Trionic väittää kokoajan olevansa closed loopissa kuitenkin. Pitäisiköhän varuiksi vaihtaa orkkislambda, jospa se on ottanut siipeensä jossain vaiheessa :?:
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Joko sinulla on ykköslambda viallinen tai laajakaistalambdan kalibrointi pielessä.
Olethan tehnyt kalibroinnin ohjeiden mukaisesti, etkä pitänyt WB-lambdaa kiinni ajossa ilman sähköjä?

AFR-arvon pitäisi closed-loop tilassa pyöriä 14.7:n molemmin puolin (bensa-asetuksilla) jos kaikki toimii kuten pitäisi.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Kalibrointi tehty täysin ohjeen mukaan, eikä ole kylmällä anturilla ajeltu. Pitää kokeilla uudestaan vielä kalibrointia. En oikein usko että ykköslambda olisi mennyt, sillä trimmeissä ei ole suuria muutoksia tapahtunut. Closed loopissa kapeakaistan signaali seilaa ihan normaalisti mielestäni, niin kuin ennenkin.
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin