Kysymys järjettömästä sytytyksestä
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Meillä on ollut kärjettömässä sytytyksessa pyörijänä Lucaksen oma pyörijä jossa pyörijä ja sen alla oleva metallikehä ovat kiinteästi kiinni toisissaan. Nyt olisi tarve hommata uusi ja tuollaista ei saa enää mistään. Saabin pyörijästä ja Motonetin "Sakarahelma Bosch ø14mm" saanee tehtyä vastaavan. Kysymys kuuluu että, pyörijähän menee vain yhteen asentoon mutta onko merkitystä missä asennossa kehä on suhteessa pyörijän kärkeen vai onko sillä väliä missä kohdassa metallikehän kolot on?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Pyörijän ja sakaralevyn keskinäistä asentoa en muista mutta sillä saadaan aikaan sytytysimpulssin osuminen aina sellaiseen kohtaan, jossa pyörijä voi sen lähettää eteenpäin oikean sylinterin ollessa työvuorossa. Jos sakaralevy ja pyörijä eivät ole keskenään oikeassa asennossa voi impulssi osua jakajan kannessa olevien nastojen väliin eikä kohdalle.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
vai oliskos se sellanen tapaus että vaikka ajateltas että jakaja olis hampaan pari kolme väärässä asennossa esim v4 koneessa nin se voisi olla vastaava tilanne.
eli sietäs olla samoilla linjoilla
eli sietäs olla samoilla linjoilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Moi.eikös siihen kärettömän jakajaan käy suoraan kärellisen pyöriä silloin vain poistuu kierrosten rajoitin.muutoin pohjalevy säätää keskipakoisvoimalla pohjalevyä joka on jousten varassa.tai imusarjan alipaineen varassa.
Jos tarvitset erilistä kierrosten rajoitinta joka on säädettävä niin minulta löytyy sellainen.
jos kyssäriä niin soita tai tuu käymään matka ei oo pitkä.
Jos tarvitset erilistä kierrosten rajoitinta joka on säädettävä niin minulta löytyy sellainen.
jos kyssäriä niin soita tai tuu käymään matka ei oo pitkä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
eli, osahan mikä nyt on hakusassa näyttää tältä. (tuo "sakarahelma")
http://www.jus.liitin.net/~km5032/saab/ ... kaja1.html
tuo siis kulkee Lucaksen anturin läpi ja katkoo sytytystä, eli tuon asento suhteessa pyörijän kärkeen kiinnostaa.
http://www.jus.liitin.net/~km5032/saab/ ... kaja1.html
tuo siis kulkee Lucaksen anturin läpi ja katkoo sytytystä, eli tuon asento suhteessa pyörijän kärkeen kiinnostaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Sakarahelman sakarat pitää olla oikeassa tahdissa suhteessa pyörijän asentoon, mielellään vielä samanlevyiset yms. Vai oliko joku muu kysymys vielä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Juurikin se asento kiinnostaa, eli tuon metallihäkkyränhän saa tuohon ilmeisesti mihin asentoon tahansa. Onko tarkkuus sentti sinne ja toinen tänne vai saako sen mitattua jotenkin tarkasti? Eli jos esim. pyörijä on ykkösen kohdalla niin missä asennossa tuo sakarahelma on siinä asennossa?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
H-moottorin jakajassa on akselilla sokkatappi joka määrää sakarahelman asennon akselilla.
Joudut ottamaan mallia vanhasta pyörijä-sakarahelmastasi rakentaessasi uutta. Ei se asento kai millilleen ole, kipinä ylettynee hyppäämän pyörijän kärjestä jakajan kanteen vaikkei pyörijä juuri olisikaan kipinän hetkellä ihan kontaktin keskellä.
Onko tuo Lucas-jakaja kuitenkin Saabin alkuperäisasennus? Onko varaosia etsitty jo maailmalta jos ei Suomesta löydy?
Joudut ottamaan mallia vanhasta pyörijä-sakarahelmastasi rakentaessasi uutta. Ei se asento kai millilleen ole, kipinä ylettynee hyppäämän pyörijän kärjestä jakajan kanteen vaikkei pyörijä juuri olisikaan kipinän hetkellä ihan kontaktin keskellä.
Onko tuo Lucas-jakaja kuitenkin Saabin alkuperäisasennus? Onko varaosia etsitty jo maailmalta jos ei Suomesta löydy?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Jakaja on alkuperäinen Boschin mutta Lucas kärjetön systeemi on jälkiasennettu ja perinteisesti varaosia ei ole enää olemassakaan, Ebaysta olen muutaman samannäköisen löytänyt mutta ihan samanlaista ei ole tullut vastaan. Tilanteen tekee vielä mielenkiintoiseksi se että vanhassa sakarahelma lähti irti pyörijästä ja kohta jäi tietenkin merkkaamatta. Onneksi on tullut ajansaatossa otettua muutama valokuva joiden perusteella tuon saa suurinpiirtein kohdilleen.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Jos tiedetään millaiseksi oli sytytysennakko säädetty ennen kehän irtoamista ja jos noiden kuvien avulla saa kehän suunnilleen kohdilleen ja sen verran pysymään takaisin paikallaan pyörijän juuressa että saa kokeiltua käynnistymään, niin saahan sen kehän sitten aseteltua melko tarkastikin alkuperäiseen asentoon. Kokeilet vaan kehän eri asentoja kunnes löytyy asento jolla ennakko on sama kuin aiemmin. Jollei ole jakajaakin jo liikutettu.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Eikö kannatas laitta orkis turbon jakaja alipainesäätimellä niin ei tarvii pähkäillä ton kanssa ja toimii.
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Pertronixin Ignitor-sytkä ja Flame Thrower-puola
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kysymys järjettömästä sytytyksestä
Taisto jatkuu, nyt olisi tarvittavat osat hallussa. Enää puuttuu miten saan herätinanturin irti vanhasta jakajasta? Lukkorenkaat ja kaikki muu irtoava otettu irti mutta itse metallihässäkkä ei tunnu irtoavan. Olisko viiden pisteen vihjettä asiaan niin ei suotta käytä väkivaltaa irrotustouhussa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net