E10 bensiini

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Milloinhan saadaan niin pieneen pakettiin kylmäfuusio että autolla voi sen turvin ajaa..

Viinahan ei sinällään ole uusi keksintö, autot on kulkeneet sillä jo 1900-luvun alussa. Bensiini vai syrjäytti viinan. Bensiinibisnes oli varmaankin paremmin hallittavissa, sitä ei voinut kuka vain tuottaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tai milloin se ylipäänsä saadaan kehitettyä? Fuusioreaktioita nyt osataan tehdä, mutta vielä kun saisi lämmöt kuriin...
Tulevaisuuden asioita ne, mutta tuskin mahdotonta jollain aikavälillä toteuttaa.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Ja kun ne suomalaiset nerokkaat bensa-asiantuntijat ajelee niitä laboratoriotestejään joiden perusteella julistetaan ettei se kulutus nouse E10:llä niin eivätpään kyllä kertoneet mikä sen testibensan oikea etanoliprossa oli. Voihan se +2% pitää paikkansakkin jos se testiaine on ollut hyvin lähellä E5:ttä :evil:

http://www.talouselama.fi/uutiset/article594793.ece
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Onhan tää ihme pelleilyä. Kuluttaja ei tiedä mitä tuotetta aina kulloinkin pumpusta saa. Vai pitääko ottaa painoprosenttimittari pumpulle mukaan, toimiikohan edes? Jos tuon testinkään bensastaa ei ole tietoa, ei tulos ole luotettava. Ei kyllä opiskeluaikojen fyssanlabrat olis menny tolla tarkkuudella lävitse...mitä järkeä laskea prosentin tarkkuudella, jos ei tiedetä lähtöarvoja.

Seuraavaksi sitä voisi siten tuoda kauppoihin "harmaan" maitotölkin. Siinä on sinällä joko "vaaleansinistä", "sinistä" tai "punaista" maitoa. Hinta tietysti punaisen maidon mukaan. Kuka ostaisi? :lol:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja petrisa »

TM testasi, että labraolosuhteissa E10 kuluttaa 3% enemmän kuin 98. En ole vielä lukenut artikkelia, mutta pitää tänään se tehdä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juuri tuosta jutusta oli kyse, onko siinä kerrottu %-pitoisuus? Kerroppa kun ole lukenut artikkelin,onko siinä tosiaan jätetty tuo etanolipitoisuus kertomatta.
Minullakaan ei tuota lehteä ole.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Azanovix kirjoitti:Kylmäfuusio olisi varmaan aika kestävä. Vetyhän ei ihan äkkiä lopu eikä millään maalla varmaankaan ole mitään sellaista vetylähdettä, että voisi hallita maailmanmarkkinoita.
No miksei ihan vetyauto, näistähän kohkattiin 80-luvulla. Mihin lie kehitys jäänyt, tuosta vedystähän syntyy palaessaan vettä..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja core2 »

vihrealanka kirjoitti:Kukaan ei tiedä, paljonko etanolia vuoden alussa markkinoille tulleessa E10-polttoaineessa on. Uusien säädösten mukaan E10 sisältää etanolia maksimissaan kymmenen prosenttia. Alarajaa ei ole määritelty.

Hiukan ovelaa on petroliumyhtiöiden toiminta jos näin saa sanoa.
En tiedä pitääkö tuo vihreänlangan kirjoitus paikkaansa, mutta täältä voi lukea, lisää tästä vihreästälangasta lainatusta tekstistä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja melberi »

teesalama kirjoitti:Juuri tuosta jutusta oli kyse, onko siinä kerrottu %-pitoisuus? Kerroppa kun ole lukenut artikkelin,onko siinä tosiaan jätetty tuo etanolipitoisuus kertomatta.
Minullakaan ei tuota lehteä ole.
Tieto löytyy TM:n nettisivulta:

"Myös testattujen polttoaineiden koostumus luonnollisesti analysoitiin. Tuloksena 95 E10:n etanolipitoisuus tilavuusprosentteina oli 9,3 ja 98 E5:n 4,8. Pitoisuudet ovat siis standardin ylärajalla ja molemmat polttoaineet edustavat tyypillistä myynnissä olevaa laatua."
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja karg »

teesalama kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Kylmäfuusio olisi varmaan aika kestävä. Vetyhän ei ihan äkkiä lopu eikä millään maalla varmaankaan ole mitään sellaista vetylähdettä, että voisi hallita maailmanmarkkinoita.
No miksei ihan vetyauto, näistähän kohkattiin 80-luvulla. Mihin lie kehitys jäänyt, tuosta vedystähän syntyy palaessaan vettä..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vety#Valmistus
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

melberi kirjoitti:
teesalama kirjoitti:Juuri tuosta jutusta oli kyse, onko siinä kerrottu %-pitoisuus? Kerroppa kun ole lukenut artikkelin,onko siinä tosiaan jätetty tuo etanolipitoisuus kertomatta.
Minullakaan ei tuota lehteä ole.
Tieto löytyy TM:n nettisivulta:

"Myös testattujen polttoaineiden koostumus luonnollisesti analysoitiin. Tuloksena 95 E10:n etanolipitoisuus tilavuusprosentteina oli 9,3 ja 98 E5:n 4,8. Pitoisuudet ovat siis standardin ylärajalla ja molemmat polttoaineet edustavat tyypillistä myynnissä olevaa laatua."
Just... TM sanoo, että "edustavat tyypillistä myynnissä olevaa laatua", mutta sillekin väitteelle pitäisi saada jokin pohja. Kuitenkin on tiedossa, että pitoisuus vaihtelee eikä mikään taho velvoita, että sitä etanolia pitäisi olla edes "lähes" tuo ilmoitettu määrä... Kyllä nyt kuluttajaa viedään.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja melberi »

Mikään ei kelpaa. Etanolia ~10% = moottorit hajoaa, kulutus nousee "litran satasella". Etanolia vähemmän kuin se 10% = kuluttajia viilataan silmään, suoranaista kusetusta.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ok, kiitos. Mun moka - olis pitäny etsiä toi TM:n juttu ja lukea se ensin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Azanovix kirjoitti:Kyllä nyt kuluttajaa viedään.
Ai että "nyt".. :lol: Mistäs moinen herääminen..

Kumma juttu kun minä kirjoitin jo hyvän aikaa sitten että ympäristösyihin verhoten kuluttajaa kuljetetaan kuin litran mittaa, niin silloin tämä samainen idefix räksytti moisen olevan pelkkää "salaliittoteoriaa". :lol:


Asiaan; Täytyy ihmetellä sitä että kun tässä maassa on olemassa edellytykset lähes täydelliseen omavaraisuuteen liikennepolttoaineiden osalta, käytettävissä olevaa biomassaa silmänkantamattomiin sekä tyhjiä sellukemian tehtaita jotka olisivat verrattain pienillä panostuksilla muutettavissa etanolituotantoon, niin missä on oikeasti se tahtotila asian hoitamiseksi? Jopa vientiinkin sitä riittäisi, esim. euroopan sellaisiin maihin jotka ovat jo omat metsänsä hakanneet vuosisatoja sitten kokonaan pois.

Se olisi melkolailla uusiutuva ja "hiilineutraali" ratkaisu, joka tapauksessa luontoon mätänevä puu vapauttaa sen ihan saman hiilensä, ja uusi puu kasvaessaan sitoo saman määrän.

Pääasia kuitenkin olisi omavaraisuus, sekä se että suomalaista rahaa ei enää valuisi arabivaltioihin rellestettäviksi tai huomattavasti pahempiin tarkoituksiin.

Tokihan tuossa ratkaisussa saattaisi olla "vaarana" se että joistakin metsänomistajista voisi tulla miljonäärejä mikä osaltaan "Kade in Finland"-maassa selittää suoranaisen vastustuksen, sekä että jossakin tapauksessa voisi joku liitorotta kärsiä tai harvinainen käenpesä tuhoutua ja joku viherpiipari kokea kohtuuttomasti maailmantuskaa asiasta ja kun toisten omistamia metsiä on niin kiva suojella eli saattaa toimenpidekieltoon. No niistä nyt ei enää lähitulevaisuudessa onneksi tarvitse välittää.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja teesalama »

melberi kirjoitti:Mikään ei kelpaa. Etanolia ~10% = moottorit hajoaa, kulutus nousee "litran satasella". Etanolia vähemmän kuin se 10% = kuluttajia viilataan silmään, suoranaista kusetusta.
Joo kiteytit mun ajatukset aika hyvin. :)

minkä perusteella lasketaan kuluttajahinta, verot ja ympäristöpäästöt jos tuote on noin epälaatuista?

Kukin voi toki itse tankata sitä laatua minkä parhaimmaksi itse kokee. Varmaan hyvä tuote ja silleen. Itse en näe syytä tankata E10:ä- ainakaan toistaiseksi. Njoo. Turha tässä on minun enempää vääntää ja kääntää. Mistään mitään ymmärrä tämmöinen jäärä :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin