Olen tässä tapellut automaattilaatikkoni kanssa ja nyt siihen tuli tälläinen vika. Ajelin sillä kylmänä ja toimi ja vaihtoi hyvin ja sitten kun vähän aikaa ajelin lämpimänä niin meno loppui. Laatikko alkoi luistamaan ja kun pysähdyin niin eipä mennyt enää mikään muu kuin pakki päälle. Pakki toimi hyvin kun muutaman kilometrin jouduin pakittelemaan kotipihalle. Siellä yrittelin muita vaihteita mutta ei se "kytkenyt" niitä päälle, hieman kyllä yritti eteenpäin.
Jospa jollain olisi tietoa millaisesta viasta olisi kysymys ja kuinka sen saisi taas toimimaan.
Valtsimen vivusto tai vaijeri väärin säädetty -> Säädä
Öljysiivilä tukkeutunut -> Puhdista tai vaihda siivilä
Aikaohjausventtiili 3-4 takertelee -> Vaihda venttiilipesä
Momentinmuuntimen ylipaineventtiili takertelee -> Vaihda vaihteisto
Kytkin A viallinen -> Vaihda vaihteisto
Vapaakytkin 1 viallinen -> Vaihda vaihteisto
Kuulostaisi siltä, että omatoimikorjauksena voisi ehkä yrittää toisella venttiiliaivolla, mutta muuten menisi vaihteiston vaihdoksi. Minulla tosin on toistaiseksi käytännön kokemuksia vain toimivasta vaihteistosta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kun tarkastat öljymäärää - se pitää tehdä moottorin käydessä.
Katso samalla minkä väristä se on, ja haiseeko palaneelle.
Onko tietoa, milloin se on vaihdettu?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Juu, kyllä siellä sopivasti on öljyä ja uudet öljyt on laatikossa ja suodatinkin on uusi, joka on aika hintava. Merkkiliikkeessä 40 eur. Jos olisin tiennyt millainen suodatin on niin olisin sen putsannut.
Tänään taas kylmänä kokeilin niin kytki D:n hitaasti päälle, mutta kytki kuitenkin ja auto lähti taas eteenpäin. Tosin vain hetkeksi. Vähän kun lämpeni niin meno loppui eikä kytkenyt vaihdetta eteenpäin. Taakse kulki todella hyvin.
Kiitoksia jo vinkeistä. Minulla on varalaatikko ja pitää siitä kokeilla toista venttiilikoneistoa, jospa sillä lähtisi paremmin toimimaan.
jannepuh kirjoitti:Juu, kyllä siellä sopivasti on öljyä ja uudet öljyt on laatikossa ja suodatinkin on uusi, joka on aika hintava. Merkkiliikkeessä 40 eur. Jos olisin tiennyt millainen suodatin on niin olisin sen putsannut.
No joo... Kyllä se kuitenki aina kannattaa laittaa uus suodatin. Kallishan tuo on, mutta eipä noita tomaattiöljyjä tartte ku 40000 km:n välein vaihtaa.
Motonjetistä suodattimen saa muistaakseni noin 25 euroon+postikulut päälle, joten tilaamallakin siinä joitain euroja säästää merkkiliikkeen hintaan verrattuna
Täällä paikallinen merkkiliike möi minulle alkuperäisen suodattimen "sikahalvalla" - maksoin siitä vain 45 euroa, kun oikea hinta näytti olevan 48 euroa Aina kannattaa tingata
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
A-kytkin varmaankin palanut. Akselitiivisteiden vuodot ja huono keskitys vähentävät kytkimen puristusvoimaa ja sitten jossain kohtaa se palaa. Tiivisteissä on ollut upgradeja matkan varrella.
Taitaa olla yleisin vika ja kannattaa laittaa aina kun laatikko on auki.
Auton käyttämistä N-asennossa kannattavaa välttää - etenkin yhtään tyhjäkäynnin yläpuolella. Kytkin saattaa tietyissä tilanteissa paineistua ja lämmöntuotto on kova -> palaminen nopeutuu.
tapsak4 kirjoitti:A-kytkin varmaankin palanut. Akselitiivisteiden vuodot ja huono keskitys vähentävät kytkimen puristusvoimaa ja sitten jossain kohtaa se palaa. Tiivisteissä on ollut upgradeja matkan varrella.
Taitaa olla yleisin vika ja kannattaa laittaa aina kun laatikko on auki.
Auton käyttämistä N-asennossa kannattavaa välttää - etenkin yhtään tyhjäkäynnin yläpuolella. Kytkin saattaa tietyissä tilanteissa paineistua ja lämmöntuotto on kova -> palaminen nopeutuu.
Tapsa
Olikos tää se juttu mikä vaivast erityisesti joitain bemareita joissa oli kans ZF aski?
Mistä muuten kannattaa hommailla noita automaatin osia ja paljon maksaa tiivistesarja/kytkinlevyt. Ja jos jollain olisi Joensuun lähistöllä räjäytyskuvat autom. laatikosta niin mielelläni ottaisin niistä kopioita...
Luin ton eka jutun, kun automaatti ei toiminut. Nauratti, kun mielikuvassa näin, miten tulit takaperin kyläreissulta pois. Tosin, ei naurata jos sattuu omalle kohdalle. Meillä on kaksikin automaattisaappia (900 & 9000), onnex ei viä oo oireilleet tolla tavoin.
Ekaks mullekin tuli mieleen, mitä jo veikattiinkin, et onx laatikossa öljyä ?
Onko Jannepuhin tarinalle jo onnellinen loppu olemassa??
Tiedosta olisi varmaan hyötyä Volk-karillekin tohon toiseen topicciin, kuulostaa niin samanlaiselta vialta