900 nokkien ajoitus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tarkistithan jakopään ajoituksen kampiakseli nollakohdassa vielä kertaalleen pyöritettyäsi konetta käsin muutaman kierroksen? Jakoketjun kiristin kerää toispuoleisesti ketjusta löysät pois ja ensisilmäyksellä "oikeaksi" laiteltu ajoitus muuttuu helposti pyöritettäessä. Kampiakseli nollaan ja jakoketjun "etupuoli" eli pakosarjan puoleinen osa kireällä ajoitus onnistuu kerrasta kaikkein todennäköisimmin.
kaima
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2010 10:46

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja kaima »

Hyvä huomio ja näin juuri toimin. Jotakin on kyllä edelleen pielessä, kone käy tyhjäkäyntiä hytkyttäen mutta kierroksilla parempi. Kuinkahan kauan savuttaa vielä vesiä pois putkesta, tarvii vielä vaihtaa toisen kerran öljyt kun vetää harmaaksi vielä. Painetta ei kyllä enää kerää paisariin joten se lienee ok...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos se jako on nyt 100% varmuudella oikein ja virranjakaja käännetty takaisin siihen mistä sitä alettiin kääntelemään, ja kansipahvi asennettu oikein päin (kyllä, kaiken saa väärinpäin...) ja kansi oikein momenttiin niin pahimmillaan se on kansi halki jos vieläkin menee öljyt harmaiksi ja röpöttää&höyryää.

Tarkistettiinko/koeponnistettiinko kansi, plaanattiinko kansitaso?

E: jaa joo, imusarjan tiiviste, oikeanlainen ja ehdottomasti oikeinpäin? mm. Motonetistä saattaa saada väärän tiivisteen spekseillä 16V Saab, ja oikeankin saa helposti väärin päin, näyttää äkkivilkaisulla symmetriseltä mutta ei ole sitä.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos jäähdyttäjän nestettä on päässyt reilusti äänen vaimentimen villoihin niin savuttus voi kestää viikkoja.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kaima
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2010 10:46

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja kaima »

Kantta ei plaanattu, oli syöpymä 1 mukin ja jakopään välissä, mistä oli pahvi revennyt ja päästi nesteet jakopäähän. Kansipahvia ei mielestäni saanut käymään kuin yksinpäin ja imusarjantiiviste ok. Täytyy vielä aukasta koppa ja suunnitella sitä jakoa...
kaima
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2010 10:46

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja kaima »

Voiko jakoketju olla niin venynyt että on 16 niittiä merkkien välissä, ainoastaan näin saan molemmat viivat nokkapyöristä kohtisuoraan ylöspäin kanteen nähden.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei, jotta nokkapyörien ollessa todella asennossaan mahtuisi enemmän niittejä ajoitusviivojen väliin, täytyisi jakoketjun olla kutistunut mitä se tuskin on...

Satkussa kone on niin vinossa ja jakopää rintapellin lähellä että silmä heittää helposti verrattuna esim. tonnariin jossa pääsee silmäilemään suoraan sivustakäsin kansitason ja nokkapyörien merkkien tilannetta. Vaikka suorakulma avuksi jos ei muuten.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kaima kirjoitti:Kantta ei plaanattu, oli syöpymä 1 mukin ja jakopään välissä, mistä oli pahvi revennyt
Tämä vielä; Onko siis kannessa tai lohkossa syöpymä? Jota ei korjattu vai mitä tehtiin?
kaima
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2010 10:46

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja kaima »

Samaa kummastelin kyllä tuossa niitti asiassa.... kannessa syöpymä ja korjattu kemiallisella metallilla. Nyt ainakin ykkösen tulppa suht normaalin värinen eikä kirkas kuten silloin kun pahvi vuosi.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

"Kansi korjattu kemiallisella metallilla" saa itselle aikaan vähän kylmät väreet. Noita vanhoja 16v kansia ois maailma väärällään, ehjiäkin varmasti löytyy vielä.

Vika voi olla myös jos virranjakaja ihan vinksallaan. Eli vaikka ajoitus ok ezkn ansiosta niin pyörijän ja jakajan kannen kontaktit ei osu kohilleen kipinän tullessa kohdalle. Voi koittaa varovasti pyöritella koneen käydessä jos vaikka auttaisi. Tosin säätöä näin oli koitettukin jo?

Jos em. ok niin sitten voi olla se kansi vaan paskana ja nesteet valuu pyttyyn ja aamen valmis.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuitenkin lohkon korjaaminen paddingilla tms epoksilla mainitaan tässä olevan jossain määrin hyväksyttyäkin: http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... 2.1jbw.htm
Kansi olisi tietysti helpompi vaihtaa ehjäänkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Valurautaisen lohkon tason korjaaminen kemiallisella metallilla tai epoksilla saattaa toimiakin, sehän kitti saa olla kansitiivisteen alla melkolailla rauhassa. Itse alumiininen kansi taas hieroo itseään pituussuunnassa melkoisesti lämpölaajenemisesta johtuen joten kittikorjaus ei ehkä ole kovin pitkäikäinen.

Takas aiheeseen; Suuttimien piuhat varmasti omilla paikoillaan jos niitä irroteltiin remontin tuoksinoissa? Niissä pitäisi muistaakseni olla maalattuna numerointi jos ei ole ajan saatossa häipynyt.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja jus »

Minuteman kirjoitti:Suuttimien piuhat varmasti omilla paikoillaan jos niitä irroteltiin remontin tuoksinoissa?
Ei pitäisi olla isommin väliä suuttimien johtojen järjestyksellä jos johdon pituus riittää, kaikki suuttimet aukeaa samaan aikaan: http://townsendimports.com/Web/electric ... ngnfmp.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kaima
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2010 10:46

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja kaima »

Nyt homma edistynyt, 4 pytty pimeenä. Suuttimen sähköissä jotain häikkää, tulee jatkuva akunjännite kun muista mittasin niin tuli n. 0,3v. Ideoita kellään :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nokkien ajoitus?

Viesti Kirjoittaja jus »

Jospa oletkin kytkenyt nelossuuttimeen väärän johdon, esim. lämpöanturin johdon, jossa lukee kyljessä NTC tai vaikka nakutusanturin johdon?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin