E10 bensiini
Re: E10 bensiini
Milloinhan saadaan niin pieneen pakettiin kylmäfuusio että autolla voi sen turvin ajaa..
Viinahan ei sinällään ole uusi keksintö, autot on kulkeneet sillä jo 1900-luvun alussa. Bensiini vai syrjäytti viinan. Bensiinibisnes oli varmaankin paremmin hallittavissa, sitä ei voinut kuka vain tuottaa.
Viinahan ei sinällään ole uusi keksintö, autot on kulkeneet sillä jo 1900-luvun alussa. Bensiini vai syrjäytti viinan. Bensiinibisnes oli varmaankin paremmin hallittavissa, sitä ei voinut kuka vain tuottaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: E10 bensiini
Tai milloin se ylipäänsä saadaan kehitettyä? Fuusioreaktioita nyt osataan tehdä, mutta vielä kun saisi lämmöt kuriin...
Tulevaisuuden asioita ne, mutta tuskin mahdotonta jollain aikavälillä toteuttaa.
Tulevaisuuden asioita ne, mutta tuskin mahdotonta jollain aikavälillä toteuttaa.
Re: E10 bensiini
Ja kun ne suomalaiset nerokkaat bensa-asiantuntijat ajelee niitä laboratoriotestejään joiden perusteella julistetaan ettei se kulutus nouse E10:llä niin eivätpään kyllä kertoneet mikä sen testibensan oikea etanoliprossa oli. Voihan se +2% pitää paikkansakkin jos se testiaine on ollut hyvin lähellä E5:ttä
http://www.talouselama.fi/uutiset/article594793.ece

http://www.talouselama.fi/uutiset/article594793.ece
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: E10 bensiini
Onhan tää ihme pelleilyä. Kuluttaja ei tiedä mitä tuotetta aina kulloinkin pumpusta saa. Vai pitääko ottaa painoprosenttimittari pumpulle mukaan, toimiikohan edes? Jos tuon testinkään bensastaa ei ole tietoa, ei tulos ole luotettava. Ei kyllä opiskeluaikojen fyssanlabrat olis menny tolla tarkkuudella lävitse...mitä järkeä laskea prosentin tarkkuudella, jos ei tiedetä lähtöarvoja.
Seuraavaksi sitä voisi siten tuoda kauppoihin "harmaan" maitotölkin. Siinä on sinällä joko "vaaleansinistä", "sinistä" tai "punaista" maitoa. Hinta tietysti punaisen maidon mukaan. Kuka ostaisi?
Seuraavaksi sitä voisi siten tuoda kauppoihin "harmaan" maitotölkin. Siinä on sinällä joko "vaaleansinistä", "sinistä" tai "punaista" maitoa. Hinta tietysti punaisen maidon mukaan. Kuka ostaisi?

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: E10 bensiini
TM testasi, että labraolosuhteissa E10 kuluttaa 3% enemmän kuin 98. En ole vielä lukenut artikkelia, mutta pitää tänään se tehdä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E10 bensiini
Juuri tuosta jutusta oli kyse, onko siinä kerrottu %-pitoisuus? Kerroppa kun ole lukenut artikkelin,onko siinä tosiaan jätetty tuo etanolipitoisuus kertomatta.
Minullakaan ei tuota lehteä ole.
Minullakaan ei tuota lehteä ole.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: E10 bensiini
No miksei ihan vetyauto, näistähän kohkattiin 80-luvulla. Mihin lie kehitys jäänyt, tuosta vedystähän syntyy palaessaan vettä..Azanovix kirjoitti:Kylmäfuusio olisi varmaan aika kestävä. Vetyhän ei ihan äkkiä lopu eikä millään maalla varmaankaan ole mitään sellaista vetylähdettä, että voisi hallita maailmanmarkkinoita.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: E10 bensiini
vihrealanka kirjoitti:Kukaan ei tiedä, paljonko etanolia vuoden alussa markkinoille tulleessa E10-polttoaineessa on. Uusien säädösten mukaan E10 sisältää etanolia maksimissaan kymmenen prosenttia. Alarajaa ei ole määritelty.
Hiukan ovelaa on petroliumyhtiöiden toiminta jos näin saa sanoa.
En tiedä pitääkö tuo vihreänlangan kirjoitus paikkaansa, mutta täältä voi lukea, lisää tästä vihreästälangasta lainatusta tekstistä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E10 bensiini
Tieto löytyy TM:n nettisivulta:teesalama kirjoitti:Juuri tuosta jutusta oli kyse, onko siinä kerrottu %-pitoisuus? Kerroppa kun ole lukenut artikkelin,onko siinä tosiaan jätetty tuo etanolipitoisuus kertomatta.
Minullakaan ei tuota lehteä ole.
"Myös testattujen polttoaineiden koostumus luonnollisesti analysoitiin. Tuloksena 95 E10:n etanolipitoisuus tilavuusprosentteina oli 9,3 ja 98 E5:n 4,8. Pitoisuudet ovat siis standardin ylärajalla ja molemmat polttoaineet edustavat tyypillistä myynnissä olevaa laatua."
Re: E10 bensiini
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vety#Valmistusteesalama kirjoitti:No miksei ihan vetyauto, näistähän kohkattiin 80-luvulla. Mihin lie kehitys jäänyt, tuosta vedystähän syntyy palaessaan vettä..Azanovix kirjoitti:Kylmäfuusio olisi varmaan aika kestävä. Vetyhän ei ihan äkkiä lopu eikä millään maalla varmaankaan ole mitään sellaista vetylähdettä, että voisi hallita maailmanmarkkinoita.
Re: E10 bensiini
Just... TM sanoo, että "edustavat tyypillistä myynnissä olevaa laatua", mutta sillekin väitteelle pitäisi saada jokin pohja. Kuitenkin on tiedossa, että pitoisuus vaihtelee eikä mikään taho velvoita, että sitä etanolia pitäisi olla edes "lähes" tuo ilmoitettu määrä... Kyllä nyt kuluttajaa viedään.melberi kirjoitti:Tieto löytyy TM:n nettisivulta:teesalama kirjoitti:Juuri tuosta jutusta oli kyse, onko siinä kerrottu %-pitoisuus? Kerroppa kun ole lukenut artikkelin,onko siinä tosiaan jätetty tuo etanolipitoisuus kertomatta.
Minullakaan ei tuota lehteä ole.
"Myös testattujen polttoaineiden koostumus luonnollisesti analysoitiin. Tuloksena 95 E10:n etanolipitoisuus tilavuusprosentteina oli 9,3 ja 98 E5:n 4,8. Pitoisuudet ovat siis standardin ylärajalla ja molemmat polttoaineet edustavat tyypillistä myynnissä olevaa laatua."
Re: E10 bensiini
Mikään ei kelpaa. Etanolia ~10% = moottorit hajoaa, kulutus nousee "litran satasella". Etanolia vähemmän kuin se 10% = kuluttajia viilataan silmään, suoranaista kusetusta.
Re: E10 bensiini
ok, kiitos. Mun moka - olis pitäny etsiä toi TM:n juttu ja lukea se ensin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: E10 bensiini
Ai että "nyt"..Azanovix kirjoitti:Kyllä nyt kuluttajaa viedään.

Kumma juttu kun minä kirjoitin jo hyvän aikaa sitten että ympäristösyihin verhoten kuluttajaa kuljetetaan kuin litran mittaa, niin silloin tämä samainen idefix räksytti moisen olevan pelkkää "salaliittoteoriaa".

Asiaan; Täytyy ihmetellä sitä että kun tässä maassa on olemassa edellytykset lähes täydelliseen omavaraisuuteen liikennepolttoaineiden osalta, käytettävissä olevaa biomassaa silmänkantamattomiin sekä tyhjiä sellukemian tehtaita jotka olisivat verrattain pienillä panostuksilla muutettavissa etanolituotantoon, niin missä on oikeasti se tahtotila asian hoitamiseksi? Jopa vientiinkin sitä riittäisi, esim. euroopan sellaisiin maihin jotka ovat jo omat metsänsä hakanneet vuosisatoja sitten kokonaan pois.
Se olisi melkolailla uusiutuva ja "hiilineutraali" ratkaisu, joka tapauksessa luontoon mätänevä puu vapauttaa sen ihan saman hiilensä, ja uusi puu kasvaessaan sitoo saman määrän.
Pääasia kuitenkin olisi omavaraisuus, sekä se että suomalaista rahaa ei enää valuisi arabivaltioihin rellestettäviksi tai huomattavasti pahempiin tarkoituksiin.
Tokihan tuossa ratkaisussa saattaisi olla "vaarana" se että joistakin metsänomistajista voisi tulla miljonäärejä mikä osaltaan "Kade in Finland"-maassa selittää suoranaisen vastustuksen, sekä että jossakin tapauksessa voisi joku liitorotta kärsiä tai harvinainen käenpesä tuhoutua ja joku viherpiipari kokea kohtuuttomasti maailmantuskaa asiasta ja kun toisten omistamia metsiä on niin kiva suojella eli saattaa toimenpidekieltoon. No niistä nyt ei enää lähitulevaisuudessa onneksi tarvitse välittää.
Re: E10 bensiini
Joo kiteytit mun ajatukset aika hyvin.melberi kirjoitti:Mikään ei kelpaa. Etanolia ~10% = moottorit hajoaa, kulutus nousee "litran satasella". Etanolia vähemmän kuin se 10% = kuluttajia viilataan silmään, suoranaista kusetusta.

minkä perusteella lasketaan kuluttajahinta, verot ja ympäristöpäästöt jos tuote on noin epälaatuista?
Kukin voi toki itse tankata sitä laatua minkä parhaimmaksi itse kokee. Varmaan hyvä tuote ja silleen. Itse en näe syytä tankata E10:ä- ainakaan toistaiseksi. Njoo. Turha tässä on minun enempää vääntää ja kääntää. Mistään mitään ymmärrä tämmöinen jäärä

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.