Nettiauton löydöt

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

t.t.j kirjoitti:Nyt äkkiä joku hakemaan tämä herkku pois, jossa ei ole bensasyöppöä ja vikaherkkää 2.3 litran konetta. :lol: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3809861
Ja kuitenkin tuohon kestävään 2l-koneeseen on tehty jo kansiremppa.
Takarengaskotelotkin läträtty silikoonilla pilalle.
Ja tuo harvinainen TCS... Pikaisen otannalla nettiautosta ei kuitenkaan niin kovinkaan harvinainen. :)

Vaikuttaisi mistään mitään tietämättömältä insinööriltä, joka on ammentanut tietonsa suomi24:n laarista, eikä ole osannut foorumille hakeutua.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mainostaa kuitenkin olevansa klubin jäsen #4477.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja ilmeisesti luopumassa jäsenyydestä, kun lehdetkin tyrkyttää mukaan. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tobbana kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Nyt äkkiä joku hakemaan tämä herkku pois, jossa ei ole bensasyöppöä ja vikaherkkää 2.3 litran konetta. :lol: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3809861
Ja kuitenkin tuohon kestävään 2l-koneeseen on tehty jo kansiremppa.
Takarengaskotelotkin läträtty silikoonilla pilalle.
Ja tuo harvinainen TCS... Pikaisen otannalla nettiautosta ei kuitenkaan niin kovinkaan harvinainen. :)

Vaikuttaisi mistään mitään tietämättömältä insinööriltä, joka on ammentanut tietonsa suomi24:n laarista, eikä ole osannut foorumille hakeutua.

-Sami
Olihan tuon myyjä kova höpöttään. Koriltaan auto oli kyllä priima (ainoot ruosteet paikallistin pikasella haulla edestä alatukivarsista, ei kuitenkaan mätiä). Kovaa hehkutti, että ei tarvi lisätä öljyä, tikku kuitenkin näytti minimiä ja ahtoputken liitoksista oli tuupannu öljyä läpi... Viimesin huohotinpäivityskin on tekemättä. En viitsinyt edes mennä koeajolle, vaan maitojunalla takaisin Turkkuseen. Myyjän ilme oli kyllä aika hyvä, kun haistelin laatikon ölkytikkua. En tiedä oliko operaatiosta mitään hyötyä, mutta ei ne ainakaan palaneelta haisseet (nythän nekin on vaihdettu).

Lähetteli tänään tekstareitakin perään. En tiedä oliko tarkoitus saada mulle morkkis "kun en ostanut helmeä" mutta koitin kyllä asiallisesti kertoa, että mulla on aikaa etsiä yksilö jossa öljyt on maksimis edes myyntihetkellä ja joka ei sitä öljyä ahtoputkiin puhalla.

Niille jotka tietää: eihän tolla 2.0/2.3 ole aikusten oikeasti mitään merkitystä huohotusongelmissa? Samoja vatkaimiahan ne ovat sinne 04 asti...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja vfr »

Svc kirjoitti:Mainostaa kuitenkin olevansa klubin jäsen #4477.
Ja ammatiltaan johtaja,minkähän jäätelökioskin johtaja mahtaa olla hän.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Minun oli pakko kysyä tuosta huohotin hommasta niin sain tämmöisen vastauksen 8O

tuon konetyypin suurin vika lienee huohotusongelmat, jotka näkyvät vaahtona öljykorkin alla. Isot pojat (kaveri Saab mekaanikko) ovat kertoneet, että tuossa 2.3 litraisessa tuota kuohuntaa on selvästi enemmän, eteenkin niissä autoissa, joissa on on kovempi kuin perus 0.4bar ahto.

Myös kovemmat ahtopaineet yleensäkin lisää vikaherkkyyttä, koska kone on kovemman rasituksen alla. Tämä ei päde kuitenkaan perus 2.3 litraiseen, koska siinä on samat 0.4bar ahdot kuin 2 litraisessa.

Itse näistä syistä ostin tuon 2 litraisella pannulla varustetun vehkeen, vaikka perus 2.3 litrainen olisi keskimäärin kuluttanut hieman vähemmän satasella (automaativaihteistolla varustettuna), kuin tuo perus 2 litrainen.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Eski »

JP_Vette kirjoitti: Niille jotka tietää: eihän tolla 2.0/2.3 ole aikusten oikeasti mitään merkitystä huohotusongelmissa? Samoja vatkaimiahan ne ovat sinne 04 asti...
Jep, iskunpituudella ei ole vaikutusta huohotusongelmaan. Itselleni muodostuneen käsityksen mukaan jakopääongelmat ovat kuitenkin yleisempiä erityisesti 2.3-litraisissa automaateissa. Jos pellin alla on Garretin GT17-öljypoltin, niin öljyjen häviäminen ei välttämättä liity huohotusongelmiin :D

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sabanisti kirjoitti: tuon konetyypin suurin vika lienee huohotusongelmat, jotka näkyvät vaahtona öljykorkin alla. Isot pojat (kaveri Saab mekaanikko) ovat kertoneet, että tuossa 2.3 litraisessa tuota kuohuntaa on selvästi enemmän, eteenkin niissä autoissa, joissa on on kovempi kuin perus 0.4bar ahto.
Ihan heti en allekirjoittaisi näitä väitteitä. Huohotusongelman ainoa tai edes pahin seuraus ei ole vaahto öljykorkissa, vaan koneeseen muodostuva kova karsta ja mönjä joka tukkii öljysihdin, jumittaa männänrenkaat ja syö laakerit. Lisäksi jakopääongelmat ovat yleisiä, luultavasti ainakin osittain siksi, että koneen yläkerta kärsii huonontuneesta voitelusta ensimmäisenä.
Myös kovemmat ahtopaineet yleensäkin lisää vikaherkkyyttä, koska kone on kovemman rasituksen alla. Tämä ei päde kuitenkaan perus 2.3 litraiseen, koska siinä on samat 0.4bar ahdot kuin 2 litraisessa.
Huohotusongelmaa esiintyy niin 150hv 2.0t:ssä kuin 2.3T Aerossa. Öljylietteen muodostumisen syy on lyhyt ajo, jossa kone ei ehdi lämmetä yhdistettynä pitkiin öljynvaihtoväleihin.

Näköjään tätä 2-litraista huippu-ysiviitosta mainostetaan myös foorumin myyntipalstalla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=109984
Viimeisintä ns. huohotinpäivitystä tähän autoon ei ole tehty, jossa öljynkierrosta päivitetään muutama osa (mm. yksi pieni putki tulee lisää moottorin päällä olevan kannen alle). Itse en ole nähnyt tuota päivitystä tarpeelliseksi, mutta jos haluat tuon päivityksen, saa tarvittaessa osat esim. Torek autosta 160 eur hintaan.
Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sabanisti kirjoitti:Minun oli pakko kysyä tuosta huohotin hommasta niin sain tämmöisen vastauksen 8O

tuon konetyypin suurin vika lienee huohotusongelmat, jotka näkyvät vaahtona öljykorkin alla. Isot pojat (kaveri Saab mekaanikko) ovat kertoneet, että tuossa 2.3 litraisessa tuota kuohuntaa on selvästi enemmän, eteenkin niissä autoissa, joissa on on kovempi kuin perus 0.4bar ahto.

Myös kovemmat ahtopaineet yleensäkin lisää vikaherkkyyttä, koska kone on kovemman rasituksen alla. Tämä ei päde kuitenkaan perus 2.3 litraiseen, koska siinä on samat 0.4bar ahdot kuin 2 litraisessa.

Itse näistä syistä ostin tuon 2 litraisella pannulla varustetun vehkeen, vaikka perus 2.3 litrainen olisi keskimäärin kuluttanut hieman vähemmän satasella (automaativaihteistolla varustettuna), kuin tuo perus 2 litrainen.
Paskapuhetta. Kun mainitaan "isot pojat" niin yleensä silloin tietolähde on yhtä kuin kuin hevosmiesten tietotoimisto.
Nyt kun tuolla aiemmin insinöörejä (en ole itse :)) dissattiin niin pitää kyllä sanoa että enpä ottaisi mitään syvemmälle meneviä tulkintoja tai pohdintoja kovinkaan todesta myöskään mekaanikoilta. Oli merkkihuollossa töissä tai ei. On täysin toinen juttu ropata vaikka kymmeniä vuosia päivästä toiseen niitä vehkeitä perustasolla kuin ihan oikeasti suunnitella niitä ja ymmärtää perinpohjaisesti niiden toiminta.

Tuota huohotinongelmaa ja sen todellisia syitä on käsitelty jo vaikka kuinka monta kertaa eikä siinä enää pitäisi epäselvyyttä olla. Mistään kuohunnasta ei ole kyse vaan öljyn koksaantumisesta ja lietteen muodostumisesta. Oleellista on huohotusjärjestelmän riittävä virtaama ja öljyn vaihto riittävän usein ajotavoista riippuen (ja synteettisen öljyn käyttö). Moottorin iskunpituudella ja ahtopaineilla ei ole käytännön merkitystä asiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tästä "jcarlson'nin" viestistä kannattaisi jo tehdä vaikka sticky tänne foorumille niin ei tarvitsisi jatkuvasti hänen kirjoittaa samaa vastausta moneen kertaan.
Se vain hämmästyttää ettei porukka näytä uskovan tuota mitä hän kertoo!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

core2 kirjoitti: Se vain hämmästyttää ettei porukka näytä uskovan tuota mitä hän kertoo!
miten ton nyt voi ymmätää, kun ei edes ymmärrä mitä on tekemässä. :mrgreen:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Täällä myynnissä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=110184

Ensimmäisillä öljyillä vissiin vielä mennään, kun ajettu 210tkm ja öljyt vaihdetaan 500tkm välein. ;) :lol:
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Olenko jäänyt jotain paitsi, vai miten en ole muistaakseni nähnyt CS-tonnari ilman "matalakeula" ennen?

http://www.nettiauto.com/saab/9000/3848836
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Nettiauton löydöt

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Tobbana kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Nyt äkkiä joku hakemaan tämä herkku pois, jossa ei ole bensasyöppöä ja vikaherkkää 2.3 litran konetta. :lol: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3809861
Vaikuttaisi mistään mitään tietämättömältä insinööriltä, joka on ammentanut tietonsa suomi24:n laarista, eikä ole osannut foorumille hakeutua.

-Sami
vfr kirjoitti:
Svc kirjoitti:Mainostaa kuitenkin olevansa klubin jäsen #4477.
Ja ammatiltaan johtaja,minkähän jäätelökioskin johtaja mahtaa olla hän.
Eipä tällänen ihmeellinen ylimielinen dissaaminen ainakaan häntä tai muitakaan jäseneksi houkuttele, tai muutenkaan ketään palvele..
Lukittu