Sabanisti kirjoitti:
tuon konetyypin suurin vika lienee huohotusongelmat, jotka näkyvät vaahtona öljykorkin alla. Isot pojat (kaveri Saab mekaanikko) ovat kertoneet, että tuossa 2.3 litraisessa tuota kuohuntaa on selvästi enemmän, eteenkin niissä autoissa, joissa on on kovempi kuin perus 0.4bar ahto.
Ihan heti en allekirjoittaisi näitä väitteitä. Huohotusongelman ainoa tai edes pahin seuraus ei ole vaahto öljykorkissa, vaan koneeseen muodostuva kova karsta ja mönjä joka tukkii öljysihdin, jumittaa männänrenkaat ja syö laakerit. Lisäksi jakopääongelmat ovat yleisiä, luultavasti ainakin osittain siksi, että koneen yläkerta kärsii huonontuneesta voitelusta ensimmäisenä.
Myös kovemmat ahtopaineet yleensäkin lisää vikaherkkyyttä, koska kone on kovemman rasituksen alla. Tämä ei päde kuitenkaan perus 2.3 litraiseen, koska siinä on samat 0.4bar ahdot kuin 2 litraisessa.
Huohotusongelmaa esiintyy niin 150hv 2.0t:ssä kuin 2.3T Aerossa. Öljylietteen muodostumisen syy on lyhyt ajo, jossa kone ei ehdi lämmetä yhdistettynä pitkiin öljynvaihtoväleihin.
Näköjään tätä 2-litraista huippu-ysiviitosta mainostetaan myös foorumin myyntipalstalla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=109984
Viimeisintä ns. huohotinpäivitystä tähän autoon ei ole tehty, jossa öljynkierrosta päivitetään muutama osa (mm. yksi pieni putki tulee lisää moottorin päällä olevan kannen alle). Itse en ole nähnyt tuota päivitystä tarpeelliseksi, mutta jos haluat tuon päivityksen, saa tarvittaessa osat esim. Torek autosta 160 eur hintaan.
Eski