bensasuodattimen vaihto
bensasuodattimen vaihto
Mites sais ton suodattimen irti? näyttää olevan prässätty jotenkin letkut kiinni suodattimeen..siis ei ole pulteilla kiinni..
9-5 2.3T -05 stage 3
Re: bensasuodattimen vaihto
Se oikean takaoven kohdalla oleva suodatin on banjopulteilla yhdistetty letkuihin.
Re: bensasuodattimen vaihto
Eipä ole tässä pulteilla kiinnitetty..on muutenkin pienenpi suodatin versus se banjopultelteilla kiinnitettävä.oju kirjoitti:Se oikean takaoven kohdalla oleva suodatin on banjopulteilla yhdistetty letkuihin.
9-5 2.3T -05 stage 3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: bensasuodattimen vaihto
se on sellaisilla "klipseillä" kiinni. työnnät letkua sisäänpäin ja samalla painat siinä muovissa olevista kahdesta reijästä ne muovit alas ja vedät letkut pois. anteeksi huono selitykseni, mutta toivottavasti ymmärsit edes vähän mitä meinasin tähän löytyy kyllä työkalukin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: bensasuodattimen vaihto
scorpio_88 kirjoitti:se on sellaisilla "klipseillä" kiinni. työnnät letkua sisäänpäin ja samalla painat siinä muovissa olevista kahdesta reijästä ne muovit alas ja vedät letkut pois. anteeksi huono selitykseni, mutta toivottavasti ymmärsit edes vähän mitä meinasin tähän löytyy kyllä työkalukin.
Okei,eiköhän toi jo valaissut asiaa..Kiitos.
9-5 2.3T -05 stage 3
Re: bensasuodattimen vaihto
Jostain kumman syystä en niitä reikiä löytäny..liikkuu kyllä se letku hieman edes takas siinä.scorpio_88 kirjoitti:se on sellaisilla "klipseillä" kiinni. työnnät letkua sisäänpäin ja samalla painat siinä muovissa olevista kahdesta reijästä ne muovit alas ja vedät letkut pois. anteeksi huono selitykseni, mutta toivottavasti ymmärsit edes vähän mitä meinasin tähän löytyy kyllä työkalukin.
9-5 2.3T -05 stage 3
Re: bensasuodattimen vaihto
Kovasti odottelin minäkin, että joku antaisi tarkan selostuksen, kun itsekin olen kohta vaihtamassa sitä pikaliittimillä varustettua pientä suodatinta.ecotec kirjoitti:Jostain kumman syystä en niitä reikiä löytäny..liikkuu kyllä se letku hieman edes takas siinä.scorpio_88 kirjoitti:se on sellaisilla "klipseillä" kiinni. työnnät letkua sisäänpäin ja samalla painat siinä muovissa olevista kahdesta reijästä ne muovit alas ja vedät letkut pois. anteeksi huono selitykseni, mutta toivottavasti ymmärsit edes vähän mitä meinasin tähän löytyy kyllä työkalukin.
WISsissähän on kuva tuosta työkalusta ja löydettyäni tuolta Ruåtsin Turboklubin palstoilta samoja kysymyksiä vastauksineen tulin seuraavaan päätelmään: Pikaliitin ottaa suodattimesta tulevan putken ympärillä olevaan laippaan kiinni jousilla, jotka sisäänpäin työnnettäessä joustavat laipan yli, mutta toiseen suuntaan tökkäävät vastaan ja estävät putken paluun. Työkalu siis muodostaa pa-putken ympärille paksunnoksen, joka työnnetään putken ja liittimen väliin ja jolla jouset levitetään ja laippa pääsee niiden takaa pois. Väittivät, että Pilipaliteema myisi tuollaista työkalua, mutta näyttää siltä, että se on vain sarjassa, jossa on ilmastoinnin ym pikaliitinten avaustyökaluja, ei yksittäin.
Ylläoleva on päätelty pääosin sanallisista selostuksista ja voin olla täysin väärässä! Tein kuitenkin odottamaan työkalun 10mm kupariputkesta eli juotin kahteen saksiksi pultattuun reikänauhan pätkään 10mm pätkän tuota sisähalkaisijaltaan 8mm putkea vain toisilta puolilta ja sahasin sitten nauhat putken ohi ja läpi halki sekä poistin vastakkaiset puoliskot (ei juotetut). Putken puolikkaat saa nyt asetettua pa-putken ympärille ja painettua liittimen sisään noista nauhoista. En tiedä toimiiko. Mauseri näytti pa-putken halkaisijaksi 8,1mm.
Voin vaikka raportoida, kun joskus tässä syksyn aikana saan kokeiltua. Saako noita pikkusuotimia muualta kuin marmoritiskiltä?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Kaasari"
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36
Re: bensasuodattimen vaihto
Terve.
Ammattimies Kouvolan Laakkosella ( siis SAAB merkkihuollossa) teki töitä n. tunnin saadakseen auki toisenpuolen liittimen siitä polttoainesuodattimesta.
Mainittakoon että hänellä oli muovinen erikoisavain, joka on tehty ko. huoltoa varten, oli päässyt hiekkaa/ kivenmuru sisään liittimeen.
Kun sen suodattimen vaihtaa, kannattaa laittaa jotain täytettä niihin letkuliitoksiin, ettei käy niinkuin meidän autossa oli käynyt.
Oisko vaik vaseliini käypänen aine, kovassa kura/ suolahuuhtelussahan se kyllä talvellä on?
T. Erkki
Ammattimies Kouvolan Laakkosella ( siis SAAB merkkihuollossa) teki töitä n. tunnin saadakseen auki toisenpuolen liittimen siitä polttoainesuodattimesta.
Mainittakoon että hänellä oli muovinen erikoisavain, joka on tehty ko. huoltoa varten, oli päässyt hiekkaa/ kivenmuru sisään liittimeen.
Kun sen suodattimen vaihtaa, kannattaa laittaa jotain täytettä niihin letkuliitoksiin, ettei käy niinkuin meidän autossa oli käynyt.
Oisko vaik vaseliini käypänen aine, kovassa kura/ suolahuuhtelussahan se kyllä talvellä on?
T. Erkki
Re: bensasuodattimen vaihto
Dodiin,
bensasuodatin on vaihdettu - sellainen pikaliittimillä varustettu. Asiaa selvittäessäni ilmeni, että suotimia on kahdenlaisia: iso suodin banjoilla ja pieni pikaliittimillä, mutta pikaliittimiä lienee kahdenlaisia: kiinteillä metallijousilla (ainakin MY05:ssa) ja uudempia muoviklipsuilla (näihin viitannee ohje painaa klipsuja reijistä).
Tein WISsin kuvan perusteella työkalun, jota on nyt menestyksellä kokeiltu metallijousiliittimien kanssa. Ensimmäinen yritys 10mm putken pätkällä ei onnistunut, se ei levitä riittävästi jousia - uudemmat irtonaiset muoviklipsut saattavat aueta tälläkin (tulivat uuden suotimen mukana) - ja juotoskin petti liiallisen voimankäytön seurauksena. Toinen yritys tapahtui lyömällä 10mm putken ympärille 12mm putkesta pätkä ja vielä niin, että se jäi liuskan päälle, kun ohuempi meni läpi, jolloin juotoksesta tuli tukevampi. Putken korkeus on noin 12mm ja "iskunpituus" vajaa 11mm, se mahtui juuri ja juuri menemään suodinpöntön ja liittimen välistä putken ympärille ja painui melkein kahvaa myöten ennenkuin liitin avautui. Liuskojen puolelta putken sisäreunaa joutui viilaamaan pyöreäksi ennen mahtumista. Väänsin vielä kahdella lattaruuvarilla pöntön päätyä vasten ennenkuin työkalu meni pohjaan ja taivutti liuskat (4 kpl!) auki. Vartin homma kaikkineen, jos ei oteta tuota työkalun tekoa huomioon, vaikkei siihenkään montaa kymmentä minuuttia mennyt. Tässä kuvat kalusta (jos sattuisivat auttamaan jotakuta saman toimenpiteen kanssa taistelevaa):
Vaikka nuo liittimet oli puhtaat ja tyhjät sisältä, kävi kyllä mielessä, että ne pitäisi suojata jotenkin. Vaseliini saattaisi olla yksi tapa tai saisiko siihen pyöräytettyä jonkun teipin - onko kellään kokemuksia? Jos sinne menee hiekkaa niiden jousien taakse (ovat aika leveitä), sitä on kyllä äärimmäisen vaikea kaivaa sieltä pois.
Poikkesin muuten joku viikko sitten Istvanin (RJV huolto Hertsikassa) puheilla ja kysyin tähän vinkkiä, mutta hekin kehottavat menemään merkkihuoltoon, jos on nämä metalliklipsut - kaksi muuta onnistuu kyllä.
bensasuodatin on vaihdettu - sellainen pikaliittimillä varustettu. Asiaa selvittäessäni ilmeni, että suotimia on kahdenlaisia: iso suodin banjoilla ja pieni pikaliittimillä, mutta pikaliittimiä lienee kahdenlaisia: kiinteillä metallijousilla (ainakin MY05:ssa) ja uudempia muoviklipsuilla (näihin viitannee ohje painaa klipsuja reijistä).
Tein WISsin kuvan perusteella työkalun, jota on nyt menestyksellä kokeiltu metallijousiliittimien kanssa. Ensimmäinen yritys 10mm putken pätkällä ei onnistunut, se ei levitä riittävästi jousia - uudemmat irtonaiset muoviklipsut saattavat aueta tälläkin (tulivat uuden suotimen mukana) - ja juotoskin petti liiallisen voimankäytön seurauksena. Toinen yritys tapahtui lyömällä 10mm putken ympärille 12mm putkesta pätkä ja vielä niin, että se jäi liuskan päälle, kun ohuempi meni läpi, jolloin juotoksesta tuli tukevampi. Putken korkeus on noin 12mm ja "iskunpituus" vajaa 11mm, se mahtui juuri ja juuri menemään suodinpöntön ja liittimen välistä putken ympärille ja painui melkein kahvaa myöten ennenkuin liitin avautui. Liuskojen puolelta putken sisäreunaa joutui viilaamaan pyöreäksi ennen mahtumista. Väänsin vielä kahdella lattaruuvarilla pöntön päätyä vasten ennenkuin työkalu meni pohjaan ja taivutti liuskat (4 kpl!) auki. Vartin homma kaikkineen, jos ei oteta tuota työkalun tekoa huomioon, vaikkei siihenkään montaa kymmentä minuuttia mennyt. Tässä kuvat kalusta (jos sattuisivat auttamaan jotakuta saman toimenpiteen kanssa taistelevaa):
Vaikka nuo liittimet oli puhtaat ja tyhjät sisältä, kävi kyllä mielessä, että ne pitäisi suojata jotenkin. Vaseliini saattaisi olla yksi tapa tai saisiko siihen pyöräytettyä jonkun teipin - onko kellään kokemuksia? Jos sinne menee hiekkaa niiden jousien taakse (ovat aika leveitä), sitä on kyllä äärimmäisen vaikea kaivaa sieltä pois.
Poikkesin muuten joku viikko sitten Istvanin (RJV huolto Hertsikassa) puheilla ja kysyin tähän vinkkiä, mutta hekin kehottavat menemään merkkihuoltoon, jos on nämä metalliklipsut - kaksi muuta onnistuu kyllä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: bensasuodattimen vaihto
Bensasuodatin näyttää vuotavan. Tämän tarkemmin en asiaa älynnyt tutkia, mutta suodatin oli kokoluokkaa "kaljatölkki", eli lienee se isompi ja banjoilla kiinni sitten?
Motonetin nettivaraosaluettelo ei tunnistanut polttoainesuodatinta ollenkaan 9-5:lle tai 9000:llekaan , pitääkö sellainen sitten merkkitiskiltä hakea, vai onko joku yleismallinen?
Ja olen nyt siis n 40km päässä autosta ja 2km päässä varaosaliikkeistä, siksi kyselen
Auto siis vm99 2.0t wagon.
Motonetin nettivaraosaluettelo ei tunnistanut polttoainesuodatinta ollenkaan 9-5:lle tai 9000:llekaan , pitääkö sellainen sitten merkkitiskiltä hakea, vai onko joku yleismallinen?
Ja olen nyt siis n 40km päässä autosta ja 2km päässä varaosaliikkeistä, siksi kyselen
Auto siis vm99 2.0t wagon.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: bensasuodattimen vaihto
sulla on se banjoliitännöillä oleva suodatin.. moni saab käyttää tuota samaa ja ainakin täältä saa joka varaosaliikkeestä ihan hyllytavarana kun saat sen suodattimen niin kannattaa katsoa pakettiin että onko siellä ne kupariprikat banjoille. framin suodattimen mukana tulee, mutta muistaakseni boschin suodattimen mukana ei tule.. ja sitten tarvitset 17mm 19mm 22mm ja 27mm kiintoavaimet niin saat banjot auki ja itse filtteri on joko 10mm kannalla tai tx30/35 (vaihtelee vähän). toivottavasti oli apua
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: bensasuodattimen vaihto
Dänks, suuri apu tästä. Ja sopiva varaosaliikekin on tuossa vieressä.scorpio_88 kirjoitti:sulla on se banjoliitännöillä oleva suodatin.. moni saab käyttää tuota samaa ja ainakin täältä saa joka varaosaliikkeestä ihan hyllytavarana kun saat sen suodattimen niin kannattaa katsoa pakettiin että onko siellä ne kupariprikat banjoille. framin suodattimen mukana tulee, mutta muistaakseni boschin suodattimen mukana ei tule.. ja sitten tarvitset 17mm 19mm 22mm ja 27mm kiintoavaimet niin saat banjot auki ja itse filtteri on joko 10mm kannalla tai tx30/35 (vaihtelee vähän). toivottavasti oli apua
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: bensasuodattimen vaihto
Boschin suodatinta en saanut vuotamatta kiinni uusilla tai vanhoilla tiivisterenkailla, ehkä joku valmistusvirhe niissä liitoskohdissa. Motonetin tarvikeosa meni kivuttomasti heti ensimmäisellä kerralla.
Re: bensasuodattimen vaihto
Bongasin tosiaan tänään auton alta myös tuollaiset metalliset pikaliittimet. Tein laiskana vähän yksinkertaistetun version noista HEV:n saksista. Tallista löytyi 12x1,5 teräsputkea. Halkaisin sitä vähän matkaa ohuella rälläkän laikalla ja katkaisin 15mm pätkät joista viilailin terävät särmät pois. Ruuvarilla suodatinta vastaan kampeamalla pätkät menivät liittimen sisään ja tuntui selvästi kun kiinnityskynnet menivät sivuun. "Työkalun" askarteluun meni ehkä 10 min, irrotukseen 30 sekkaa per pääty. Ehkä oli aloittelijan tuuria etteivät olleet jumissa
Re: bensasuodattimen vaihto
Boschin suodattimen mukana ei tullut uusia prikkoja ja vanhoilla lienee turha yritä pulata. Osaako joku sanoa mistä noita kannattaisi metsästää ja/tai minkä kokoiset ne tiivisteprikat on?
ex-9-5 2.0t '00