Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Poy kirjoitti:Varmaan aika mutkikkaat sopimukset. Ainakin joihinkin malleihin luvattiin bemarilta moottori (+ muut alihankkijat), joten kolmansien osapuolien pitää hyväksyä Hawtain vaatimat ehdot (jos niitä on).
Eiköhän nuo ole meille maallikoille melko sotkuset sopimukset, mutta siitä voimme olla varmoja ettei Saab Automobile AB voi tehdä sopimuksia Hawtain kanssa jotka pakoittaisivat muiden alihankkijoiden myös tekemään sopimuksen Hawtainin kanssa.
Vaan päin vastoin Hawtainin on luultavasti hyväksyttävä jo valmiina olevat sopimukset, tai sit ostaa ulos ne alihankkijat joita he eivät hyväksy, jos alihankkijalla on esim. 5 vuoden sopimus saabin kanssa se maksaa maltaita lunastaa se takaisin eli irtisanoa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja jarkar »

peukalokeskellä kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:SU:lta:
According to Dow Jones:

VM confirmed that the 9-3NG will be made in China as of 2012.
Luultavasti (toivottavasti) tämä tarkoittaa sitä, että uusia 9-3:sia tehtäisiin Kiinassa sikäläisille markkinoille ja Aasiaan. Muu maailma saisi autonsa edelleen Trollhättanista.
Kiinassa myydään miljoona autoa vuodessa, eiköhän siihen muutama Saapas mukaan
mahdu.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

jarkar kirjoitti:
Kiinassa myydään miljoona autoa vuodessa, eiköhän siihen muutama Saapas mukaan
mahdu.
Viime vuonna myytiin 13.8 miljoonaa.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja pmj »

“Production in China is for China, production in Trollhättan is for the rest of the world,” said Muller. “We believe we will sell more Saabs and if they are to be exported from Sweden, we will need more employees in Trollhättan,” he went on.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi moni kokee kiinalaisen tai venäläisen rahan kynnyskysymyksenä tai suurena ongelmana. Onko sillä nyt loppuen lopuksi niin suurta merkitystä kuka yhtiön omistaa, jos vain omistaja on valmis panostamaan yhtiön toimintaan.

Nyt ilmeisesti aukeaa mahdollisuudet isompiin dieselmoottoreihinkin ja kenties 9-4 saa myös dieselin. VM:n valikoimassa ainakin löytyy monen moista mottia.

Eiköhän se taas tästä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

mike kirjoitti:En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi moni kokee kiinalaisen tai venäläisen rahan kynnyskysymyksenä tai suurena ongelmana. Onko sillä nyt loppuen lopuksi niin suurta merkitystä kuka yhtiön omistaa, jos vain omistaja on valmis panostamaan yhtiön toimintaan.
Varmaankin siksi, että ko. maissa rahan alkuperää ei välttämättä pystytä jäljittämään kovinkaan tarkasti ja valtaosa yrityksistä kuitenkin haluaa pitää tuotteensa ns. "puhtaina" eli ulkona kaikesta rahanpesuun ja muuhun rikolliseen toimintaan liittyvästä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Trollissa tapahtuu, hiukan uutta sieltäkin.

När produktionen startat blir det en takt på 220 bilar per dag för att så snabbt som möjligt beta av orderstocken på 5.000 bilar.

Kun tuotanto käynnistyy, tulee valmistustahti olemaan 220 autoa päivässä jotta tilauslistan tämänhetkinen 5000 autoa saadaan pois päiväjärjestyksestä niin pian kuin mahdollista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

No tuohan nyt ei sitten nin pahalta kuulosta, 3 viikossa saataisiin nykyinen tilauskanta valmistettua. Menee kai sitä helposti tänä päivänä auton kuin auton tilaamisessa parisen kuukautta, jos tehdastilaukseen menee.... :P toivotaan parasta.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

Azanovix kirjoitti:
mike kirjoitti:En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi moni kokee kiinalaisen tai venäläisen rahan kynnyskysymyksenä tai suurena ongelmana. Onko sillä nyt loppuen lopuksi niin suurta merkitystä kuka yhtiön omistaa, jos vain omistaja on valmis panostamaan yhtiön toimintaan.
Varmaankin siksi, että ko. maissa rahan alkuperää ei välttämättä pystytä jäljittämään kovinkaan tarkasti ja valtaosa yrityksistä kuitenkin haluaa pitää tuotteensa ns. "puhtaina" eli ulkona kaikesta rahanpesuun ja muuhun rikolliseen toimintaan liittyvästä.
Niin onhan se toisaalta tämän länsimaisen "hyvä veli järjestelmän" kautta tullut rahoitus ja toiminnan pönkittämiset neutraalimpi ratkaisu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Lisää tietoa...

INRIKES Publicerad 4 maj

Mycket oklart kring Saab-räddning

Samarbetskontraktet med kinesiska bil-
företaget Hawtai som ska rädda Saab
Automobile är ännu långt ifrån i hamn.
Ägarförändringarna som föreslås måste
godkännas av instanser i flera länder.

Kapitaltillskotten från Hawtai och
Bahamas-fonden Gemini sker i form av
konvertibla lån, som långivarna senare
kan växla in mot aktier i bolaget.

-Lånet i sig behöver inget godkännande
från oss. Men vill Hawtai äga mer än
tio procent av Spyker Cars kräver det
vårt och regeringens godkännande, sä-
ger Daniel Barr på Riksgälden.

Sisämaasta julkaistu 4 toukokuuta

Paljon epäselvyyttä Saab-pelastuksessa

Yhteistyösopimus kiinalaisen autonvalmistajan
Hawtain, joka pelastaisi Saab Automobilen on
vielä kaukana satamasta. Tulevat omistaja-
muutokset on hyväksyttävä useammassa
instanssissa, useammassa maassa.

Lisärahoitus tapahtuu konvertiibeli-lainoina
jotka lainanantaja tässä tapauksessa Hawtai
ja Gemini myöhemmin voi vaihtaa osakkeiksi.

Itse laina ei tarvitse hyväksyntää meiltä,
mutta jos Hawtai haluaa omistaa
enemmän kuin 10 prosenttia Spyker Cars
vaaditaan hyväksyntä meiltä ja ruotsin
hallitukselta sanoo riksgäldenin Daniel Barr.

Joten odotukseksi tämä menee!
Huom! tuotanto voidaan silti aloittaa niinpian kuin mahdollista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

mike kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:
mike kirjoitti:En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi moni kokee kiinalaisen tai venäläisen rahan kynnyskysymyksenä tai suurena ongelmana. Onko sillä nyt loppuen lopuksi niin suurta merkitystä kuka yhtiön omistaa, jos vain omistaja on valmis panostamaan yhtiön toimintaan.
Varmaankin siksi, että ko. maissa rahan alkuperää ei välttämättä pystytä jäljittämään kovinkaan tarkasti ja valtaosa yrityksistä kuitenkin haluaa pitää tuotteensa ns. "puhtaina" eli ulkona kaikesta rahanpesuun ja muuhun rikolliseen toimintaan liittyvästä.
Niin onhan se toisaalta tämän länsimaisen "hyvä veli järjestelmän" kautta tullut rahoitus ja toiminnan pönkittämiset neutraalimpi ratkaisu.
Kiinalaisten yritysten kanssa suurin ongelma ovat olleet riitatapaukset ja se, miten niitä ratkotaan. Ei ole harvinaista, että kiinalainen sopimusvalmistaja avaa toisaalle toisen tehtaan, jossa se valmistaa länsimaisen asiakkaan tuotetta omissa nimissään. Ja kiinalaisiin oikeusistuimiin asiaa on turha viedä, jollei takana ole poliittista tukea. Tekijänoikeudet eivät merkitse heille mitään.

Sama pätee autoissa, länsimaisia autoja kopioidaan surutta ja tuotetaan omissa nimissä. Ja esimerkiksi pienen autotehtaan on turha kuvitella voivansa tehdä asialla yhtään mitään, koska esimerkiksi USA:llakin on vaikeuksia suojella omia tuotemerkkejään, vaikka takana on koko heidän hallintoja ja painostuskeinot.

Tämä luo kuilua luottamukseen ja siitä seuraa tämä: kiinalainen omistaja suojelee omaansa mutta ei vierasta. Toki Saabista on nyt tullut oma, mutta minusta koko homma vaikuttaa käytännössä vain siltä, että Hawtai on tällä keinoin hankkinut uuden lisenssin, jolla tuottaa kiinanmarkkinoille ajoneuvoa. Hawtailla kun ei ole rahan lisäksi mitään tarjottavaa Saabille, joten kumppanuus on kovin yksipuolista.

Valmistuskapasiteettiin vetoaminen on siinä mielessä kyseenalaista, että nyt ja tulevaisuudessakin Saabin tuotanto tulee olemaan pienimuotoista, korkeintaan n. 200k/vuodessa myös seuraavat vuodet. Se tarkoittaa sitä, että Trollhättanin tehdas kykenee tuottamaan sen määrän, kun huomioidaan 9-4x:n valmistus Meksikossa. Toki Kiinassa on halvemmat tuotantokustannukset ja tuontitulli kierretään, mutta pitää huomioida se, että mitä tehtaan perustaminen/tuotannon aloittaminen maksaa ja kuinka paljon sen pitää tuottaa autoja, jotta se on kannattavaa verrattuna jo olemassa olevaan tehtaaseen ja sen tuotanto- ja alihankintajärjestelmään verrattuna. Esimerkiksi alihankkijat ovat tällä hetkellä keskittyneet huomattavan lähelle Saabin tehdasta ja tällöin koko alihankintaketju pitäisi uudelleen organisoida, jos tuotannon painopiste siirretään Mongoliaan.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100, nuohan ovat uhkia joihin on varauduttava jotenkin, mutta Saab sanoi jo silloin kun OG 9-5:sen työkalut kiinaan myytiin, että ainoa tapa saada kaikki toimimaan on, että löytyy joku pakote tai vastauhka.

Pakote saattaa olla myös porkkanan muotoinen. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Heh,heh. Päästäänkö tässä lainkaan eteenpäin, Ruotsin Pekingissä asuva suurlähettiläs on kuulemma kaivellut tietoa Hawtai yhtiöstä, hän on tullut tulokseen, että joku valehtelee tai vääristelee valmistus lukuja 81000 onkin vain 60000 autoa viimeisen vuoden valmistus luvut??
Nyt on pistettävä CIA asialle. :lol:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:Heh,heh. Päästäänkö tässä lainkaan eteenpäin, Ruotsin Pekingissä asuva suurlähettiläs on kuulemma kaivellut tietoa Hawtai yhtiöstä, hän on tullut tulokseen, että joku valehtelee tai vääristelee valmistus lukuja 81000 onkin vain 60000 autoa viimeisen vuoden valmistus luvut??
Nyt on pistettävä CIA asialle. :lol:
Niin ja kyseessä ovat ainoan vuoden valmistusluvut. Hawtai on valmistanut omia autojaan vasta yhden vuoden. Toki lähteenä ovat Kiinalaiset viranomaiset, joten ei lukja stetsonista ole vedetty. Kovin vähän tietoa yrityksestä on ylipäänsä annettu tai sitä on ollut saatavilla.

Selonteko ei kieltämättä anna hirvittävän ruusuista kuvaa yhtiöstä tai sen osaamisesta automarkkinoilla. Kuvaus "nuppu" on ehkäpä osuvin termi, vielä ei tiedetä mitä siitä tulee ja kuinka isoksi se kasvaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

INRIKES Publicerad 5 maj

EIB redo "bana väg" för Saablösning

Europeiska investeringsbanken (EIB) är
"redo att göra sin del för att bana
väg för en lösning när det gäller
finansieringen av Saab". Det skriver
banken i en kommentar till diskussio-
nerna om ägarförändringar i Saab.

Saab kan behöva en generellt mer
flexibel lånestruktur eftersom före-
taget genomgår stora förändringar,
enligt EIB - som "aktivt bidrar till
att med Saab, Riksgälden och GM för-
söka lösa situationen".

Sisämaasta julkaistu 5 toukokuuta

EIB/EIP valmiina raivaamaan tietä saabin ratkaisulle.

Euroopan investointipankki on valmis tekemään oman
osansa tienraivauksessa koskien saabin rahoitusta.
Näin kirjoittaa EIB eräässä kommentissaan keskusteluissa
Saabin omistajamuutoksista.

Saab saattaa tarvita yleisesti joustavamman ja liikkuvamman
lainarakennelman, koska yhtiö tulee tekemään isoja muutoksia.
Sanoo EIB/EIP joka aktiivisesti avustaa ratkaisun löytämisessä
Riksgälden'in ja GM:n kanssa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lukittu