mike kirjoitti:Azanovix kirjoitti:mike kirjoitti:En kyllä ole koskaan ymmärtänyt miksi moni kokee kiinalaisen tai venäläisen rahan kynnyskysymyksenä tai suurena ongelmana. Onko sillä nyt loppuen lopuksi niin suurta merkitystä kuka yhtiön omistaa, jos vain omistaja on valmis panostamaan yhtiön toimintaan.
Varmaankin siksi, että ko. maissa rahan alkuperää ei välttämättä pystytä jäljittämään kovinkaan tarkasti ja valtaosa yrityksistä kuitenkin haluaa pitää tuotteensa ns. "puhtaina" eli ulkona kaikesta rahanpesuun ja muuhun rikolliseen toimintaan liittyvästä.
Niin onhan se toisaalta tämän länsimaisen "hyvä veli järjestelmän" kautta tullut rahoitus ja toiminnan pönkittämiset neutraalimpi ratkaisu.
Kiinalaisten yritysten kanssa suurin ongelma ovat olleet riitatapaukset ja se, miten niitä ratkotaan. Ei ole harvinaista, että kiinalainen sopimusvalmistaja avaa toisaalle toisen tehtaan, jossa se valmistaa länsimaisen asiakkaan tuotetta omissa nimissään. Ja kiinalaisiin oikeusistuimiin asiaa on turha viedä, jollei takana ole poliittista tukea. Tekijänoikeudet eivät merkitse heille mitään.
Sama pätee autoissa, länsimaisia autoja kopioidaan surutta ja tuotetaan omissa nimissä. Ja esimerkiksi pienen autotehtaan on turha kuvitella voivansa tehdä asialla yhtään mitään, koska esimerkiksi USA:llakin on vaikeuksia suojella omia tuotemerkkejään, vaikka takana on koko heidän hallintoja ja painostuskeinot.
Tämä luo kuilua luottamukseen ja siitä seuraa tämä: kiinalainen omistaja suojelee omaansa mutta ei vierasta. Toki Saabista on nyt tullut oma, mutta minusta koko homma vaikuttaa käytännössä vain siltä, että Hawtai on tällä keinoin hankkinut uuden lisenssin, jolla tuottaa kiinanmarkkinoille ajoneuvoa. Hawtailla kun ei ole rahan lisäksi mitään tarjottavaa Saabille, joten kumppanuus on kovin yksipuolista.
Valmistuskapasiteettiin vetoaminen on siinä mielessä kyseenalaista, että nyt ja tulevaisuudessakin Saabin tuotanto tulee olemaan pienimuotoista, korkeintaan n. 200k/vuodessa myös seuraavat vuodet. Se tarkoittaa sitä, että Trollhättanin tehdas kykenee tuottamaan sen määrän, kun huomioidaan 9-4x:n valmistus Meksikossa. Toki Kiinassa on halvemmat tuotantokustannukset ja tuontitulli kierretään, mutta pitää huomioida se, että mitä tehtaan perustaminen/tuotannon aloittaminen maksaa ja kuinka paljon sen pitää tuottaa autoja, jotta se on kannattavaa verrattuna jo olemassa olevaan tehtaaseen ja sen tuotanto- ja alihankintajärjestelmään verrattuna. Esimerkiksi alihankkijat ovat tällä hetkellä keskittyneet huomattavan lähelle Saabin tehdasta ja tällöin koko alihankintaketju pitäisi uudelleen organisoida, jos tuotannon painopiste siirretään Mongoliaan.