Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Foorumilta luettuna moniurahihnan vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa joitain rullia. Hihna kiertää ainakin kuuden tai seitsämän rullan ympäri. Mitkähän niistä pitäisi vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä?
Onko kellekään ollut apua kannen ns. jälkikiristyksestä nestevuotojen kannalta?
Voiko siitä oikealta etukulmalta oisko virranjakajan akselin tiivisteeltä vuotaa sen verran paljon että kastelee moottoria reilusti väärältä puolelta?
Onko kellekään ollut apua kannen ns. jälkikiristyksestä nestevuotojen kannalta?
Voiko siitä oikealta etukulmalta oisko virranjakajan akselin tiivisteeltä vuotaa sen verran paljon että kastelee moottoria reilusti väärältä puolelta?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Kyllä hakutoiminnolla löytyy montakin topiccia hihnanvaihdosta.
100 tkm välein vähintään taittopyörä, se pienin ylimpänä lähinnä tulipeltiä oleva.
Kiristimen pyörä (edellisen alla) sitten kunnon mukaan, 200 tkm voi olla jo hyvä hetki vaihtaa sekin.
Kannen jälkikiristys ei itse tehtynä maksa mitään ja voi vähentää tihkua joksikin aikaa. Itsellä tonnarin etunurkka lakkasi vuotamasta 3 vuotta sitten jälkikiristyksellä ja on edelleen kuivahko.
Ja kyllä se tulppa voi vuotaa, kuivaa ja seuraa mistä korkeudelta vuoto alkaa
100 tkm välein vähintään taittopyörä, se pienin ylimpänä lähinnä tulipeltiä oleva.
Kiristimen pyörä (edellisen alla) sitten kunnon mukaan, 200 tkm voi olla jo hyvä hetki vaihtaa sekin.
Kannen jälkikiristys ei itse tehtynä maksa mitään ja voi vähentää tihkua joksikin aikaa. Itsellä tonnarin etunurkka lakkasi vuotamasta 3 vuotta sitten jälkikiristyksellä ja on edelleen kuivahko.
Ja kyllä se tulppa voi vuotaa, kuivaa ja seuraa mistä korkeudelta vuoto alkaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Hyviä kokemuksia jälkikiristyksestä. Kone oli märkä oikealta puolelta edestä. Pultit tuntuivat olevan melko löysässä. Vähän hirvitti vetää se viimeinen 90 astetta, mutta pultit kesti. Autolla oli ajettu 300 tkm. Eipä tihku enään. Suosittelen.
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Vähän asiaa sivuten, onko hyvää vinkkiä miten venttiilikopan saisi irti? Siis sen jälkeen kun pultit on avattu, saattaa meinaan olla aika hyvin liimaantunut kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Onko aivan varmasti kaikki pultit irti, myös öljytikun kannan alla vähän piilossa oleva?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Kannattaakos mitä muuta vaihtaa Hihnojen ja rullien yhteydessä?
Esim, Vesipumppu?
Tarkoitus olis jossain vaiheessa vaihtaa kaikki hihnat ja hihnapyörät!
Esim, Vesipumppu?
Tarkoitus olis jossain vaiheessa vaihtaa kaikki hihnat ja hihnapyörät!
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Ei kannata vaihtaa muuta, pelkät rullat ja hihna.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Kumivasaralla kopauta varovasti parista suunnasta niin ainakin itsellä on aina lähtenyt. Ja tosiaan kaikki 16 pulttia irti eka niin sekin auttaaVähän asiaa sivuten, onko hyvää vinkkiä miten venttiilikopan saisi irti? Siis sen jälkeen kun pultit on avattu, saattaa meinaan olla aika hyvin liimaantunut kiinni.
Kannattaa ja ei kannata, varmaan riippuu vähän paljonki vesipumpulla ajettu ja miten kehtaa askarrella. Ei kuitenkaan maksa kun 50€ ja ei oo mikää mahdoton rasti vaihtaa, itse vaihdoin kun isän OGkolkkiin nuo hihnakilkkeet laitoin uusiksi.Kannattaakos mitä muuta vaihtaa Hihnojen ja rullien yhteydessä?
Esim, Vesipumppu?
Jos kylmästöinti on niin varmaan kannattaa vähän tutkia sen laakeroinnin kuntoa ja magneettikytkimen etäisyyttää että pitäskö "shimmata".
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Mikä mahtaisi olla oikea välys ilmastoinnin magneettikytkimelle...omassa tarttis varmaan miettiä "shimmausta" kun kylmästys hiipuu moottorin lämmetessä.
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Tuolla on puitu tarkemmin tuota ja ohjeetkin löytyy http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=41620Mikä mahtaisi olla oikea välys ilmastoinnin magneettikytkimelle...omassa tarttis varmaan miettiä "shimmausta" kun kylmästys hiipuu moottorin lämmetessä.
Sen välin pitäisi ilmeisesti olla luokkaa 0,3-0,7mm ja kun väli esim. 1mm niin kuumana ei vedä enää. Siellä on ainakin yksi säätöprikkaa(ilmeisesti 0,5mm) minkä voi ottaa pois jos väli kasvanut liian suureksi.
Ilmastoinnin hihnapyöränlaakerin uusimista kannattaa myös harkita tuossa samalla. Ainakin yhdessä tutussa kolkissa hajosi laakeri heti tuon shimmi korjauksen jälkeen kun ilmastointi taas pelasi kunnolla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Kyllä kaikki pultit olivat auki, koitin naputella kumivasaralla, kammeta jollain kannen ja kopan välistä mutta ei hievahtanutkaan. Liekö joku sitten liimannut tuon jollain tiivisteliimalla kiinni... Noh, täytyy kokeilla uudestaan paremmalla ajalla.Onko aivan varmasti kaikki pultit irti, myös öljytikun kannan alla vähän piilossa oleva?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Toissa päivänä korkkasi AC kompressorin laakeri, ja moniurahihna poikki sen seurauksena.Kannattaakos mitä muuta vaihtaa Hihnojen ja rullien yhteydessä?
Esim, Vesipumppu?
Tarkoitus olis jossain vaiheessa vaihtaa kaikki hihnat ja hihnapyörät!
Kilometrejä takana vain 116tkm. Eli kannattaa tutkia sen laakerin kunto, ja vaihtaa laakeri ihan varmuuden vuoksi. Paljon pienempi/edullisempi vaiva kuin että auto jättää tielle...jossain. Jos ei ilmastointia niin tuota ongelmaahan ei ole.
Pelkän laakerin sijaan kannattanee vaihtaa magnettikytkin, esimerkkiosa: http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... rco-clutch
ng900 malleissa lienee erikokoinen laakeri kytkimessä.
EDIT: Jossain ulkom. foorumissa juttu että og93 2001-2002 malleissa tämä vaiva oli yleinen ja kompressorin hinta puolittui kun GM/SAAB piti jotain asialle tehdä?
Viimeksi muokannut torque, Ti Kesä 14, 2011 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste
Tässä taitaa olla sitten valmis paketti laakereineen yms. ?Toissa päivänä korkkasi AC kompressorin laakeri, ja moniurahihna poikki sen seurauksena.
Kilometrejä takana vain 116tkm. Eli kannattaa tutkia sen laakerin kunto, ja vaihtaa laakeri ihan varmuuden vuoksi. Paljon pienempi/edullisempi vaiva kuin että auto jättää tielle...jossain. Jos ei ilmastointia niin tuota ongelmaahan ei ole.
Pelkän laakerin sijaan kannattanee vaihtaa magnettikytkin, esimerkkiosa: http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... rco-clutch
og900 malleissa lienee erikokoinen kytkin.
EDIT: Jossain ulkom. foorumissa juttu että og93 2001-2002 malleissa tämä vaiva oli yleinen ja kompressorin hinta puolittui kun GM/SAAB piti jotain asialle tehdä?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
T7 stage/biopower softaukset.