Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja MRe »

Teme100 kirjoitti:Pang Da on autojen välittäjäketju, eli suomeksi autokauppaketju. He siis ostavat Saabilta nyt 30M€:n arvosta autoja myydäkseen ne. Lisäksi he voivat tilata 15M€:llä lisää tiettyjen ehtojen mukaisesti. Eli heti 45M€:n tilausta ei tehdä.
Ymmärsin kyllä, että JäMystä/maahantuojasta kyse. Ja siitä, että sitoutuvat ostamaan Saabilta 45M€ edestä autoja, mutta kun muita ehtoja ei tiedetä, niin ei voi oikein arvottaa onko diili hyvä vai huono. Mistä tuo 30M€/45M€ lasketaan? Tehdashinnasta, CIF-hinnasta, JäMy-hinnasta, vai jostain muusta? Maksavatko heti vai vasta kun saavat autot myytyä? jne... Suoralla jakolaskulla tuosta saa 23k€/auto, toki hinnat Kiinassa eivät ole samat kuin Suomessa.

1300 autoa voi kuulostaa paljolta, mutta Kiinan mitassa se taitaa olla aika maapähkinöitä. Saabin ongelma voi olla tuotannon nopea kasvattaminen, jos vaikka markkina lähtisikin vetämään idässä. Mikä on Trollhättanin teoreettinen kapasiteetti?
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

MRe kirjoitti: Ymmärsin kyllä, että JäMystä/maahantuojasta kyse. Ja siitä, että sitoutuvat ostamaan Saabilta 45M€ edestä autoja, mutta kun muita ehtoja ei tiedetä, niin ei voi oikein arvottaa onko diili hyvä vai huono. Mistä tuo 30M€/45M€ lasketaan? Tehdashinnasta, CIF-hinnasta, JäMy-hinnasta, vai jostain muusta? Maksavatko heti vai vasta kun saavat autot myytyä? jne... Suoralla jakolaskulla tuosta saa 23k€/auto, toki hinnat Kiinassa eivät ole samat kuin Suomessa.

1300 autoa voi kuulostaa paljolta, mutta Kiinan mitassa se taitaa olla aika maapähkinöitä. Saabin ongelma voi olla tuotannon nopea kasvattaminen, jos vaikka markkina lähtisikin vetämään idässä. Mikä on Trollhättanin teoreettinen kapasiteetti?
190 000 autoa vuodessa on ilmoitettu maksimikapasiteetti. Olet aivan oikeassa, että se hiukan hämää, kun ei kerrota mikä autojen yksikköhinnaksi on arvioitu. Uskoisin, että kyseessä on ns. tehdashinta. Sitä puoltaisi esimerkiksi se, että kyseessä on autotehtaan ja välittäjäportaan välinen sopimus ja se, että autoja ei ole vielä taidettu kuluttajahinnoitella.

Se myös tekee osansa, että Kiinassa autojen tuontivero on korkea. En nyt tähän hätään muista mikä on päivän arvo, mutta muutama vuosi sitten luku oli 25%.

EDIT.

Lisätään vielä se, että minusta tässä diilissä on parempaa hawtain diiliin se, että tällä haetaan ja saadaan volyymia. Hawtain diilillä oltaisiin saatu lisää valmistuskapasiteettia 2 vuoden kuluttua, vaikka tämänhetkinen kapasiteetti ei nykymallistolla lopu. Eikä ole loppumassa uudella 9-3:llakaan ihan äkkiä. Nyt sen sijaan saadaan volyymia, joka tuo jo tänä vuonna rahaa ja samalla avataan kokonaan uusi markkinointiketju. Lisätuotanto ei auta, jollei ole lisämarkkinoita.
Andy12
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 00:02

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Andy12 »

Komppaaja kirjoitti:Autonostosoppareissahan on yleensä ne ehdot aika pienellä että miten voi esim. kaupan perua tai mikä voi muuttaa hintaa. Tuli vaan mieleen että jos on esim. uuden saabin tilannut, ja alkaa tulla jossain vaiheessa katumapäälle, niin mitä ehdot tästä nykytilanteesta sanoo...? Aika harvahan niitä ehtoja kauppaa tehdessään lukee, vähän sama kuin vakuutusehdot.... 8O
Ei tietenkään pelkkä katumapäälle-tulo riitä mitään sopimusta purkamaan. Omalla kohdalla on kaupan ehtona, että auto saapuu viimeistään tiettynä kuukautena, jotta lasku ehtii kuluvalle ko kuukautena päättyvälle tilikaudelle. Jos ei tuotanto ala rullata ihan näillä näppäimillä, niin tuo deadline ei tule pitämään. Varmaan alkavat pian kauppaamaan jotain muuta edustamaansa merkkiä Saabin korvaajana jos huonot merkit eivät ota laantuakseen.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Mullerin mukaan tuotanto käynnistyy Ruotsissa niin pian kuin mahdollista nyt kun Kiinasta tupsahti 30 miljoonaa euroa "tilausrahaa", johon EIB:llä ei ole osaa eikä arpaa.
--------------
http://di.se/Default.aspx?pid=235908__A ... anguage=sv

Rahat ovat Saabin tilillä ja osia tilataan nyt alihankkijoilta, tuotanto alkaa ensi viikolla.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja MRe »

TuuSaR kirjoitti:Rahat ovat Saabin tilillä ja osia tilataan nyt alihankkijoilta, tuotanto alkaa ensi viikolla.
Tarkkaan ottaen tuossa artikkelissa todetaan, että rahat tulevat tilille tiistai-aamuna. Onko ne sitten tulleet vai ei, jää nähtäväksi.

Lukijakommenttien perusteella Saabilla on nyt tilattujen 1300 auton lisäksi 5000 tilausta jonossa, nähtäväksi jää saadaanko 30 millillä maksettua 6300 auton osat ja työ. Toivottavasti tämä on nyt sellainen boosti, jolla tuo prosessi saadaan ruokkimaan itse itseään, eli tehdas alkaa pyörimään tulorahoituksella.

Uudempi artikkeli tuolla sivustolla tosin kertoo, että Muller hakee kallista rahoitusta suunnatulla annilla...
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

MRe kirjoitti:
TuuSaR kirjoitti:Rahat ovat Saabin tilillä ja osia tilataan nyt alihankkijoilta, tuotanto alkaa ensi viikolla.
Tarkkaan ottaen tuossa artikkelissa todetaan, että rahat tulevat tilille tiistai-aamuna. Onko ne sitten tulleet vai ei, jää nähtäväksi.

Lukijakommenttien perusteella Saabilla on nyt tilattujen 1300 auton lisäksi 5000 tilausta jonossa, nähtäväksi jää saadaanko 30 millillä maksettua 6300 auton osat ja työ. Toivottavasti tämä on nyt sellainen boosti, jolla tuo prosessi saadaan ruokkimaan itse itseään, eli tehdas alkaa pyörimään tulorahoituksella.

Uudempi artikkeli tuolla sivustolla tosin kertoo, että Muller hakee kallista rahoitusta suunnatulla annilla...
Lisäksi pitää huomioida se, että nyt rahaa ei saada, vaan sillä ostetaan autoja. Vasta kun tuotannosta ja myynnistä syntyneet plussat ja miinukset yhdistetään, voidaan sanoa että tuliko kaupasta rahaa kassaan vai ei. Tämän hetkisen tiedon mukaan jokainen auto tuottaa tappiota, koska tehdas ja myyntikoneisto pyörivät niin vahvalla alikapasiteetilla, että myynnistä saavutetut tuotot eivät kata näitä kuluja.

Jos tilausketjussa on nyt 5000 autoa, niin se ei ikävä kyllä ole paljon. Se on vähän. Tuotantoseisokin alkaessa jonossa oli luultavasti vähintään yhden kuukauden tuotanto, eli tämän vuoden myyntilukujen perusteella 2600-4700 autoa.Todennäköisesti lähempänä yläpäätä kuin alapäätä maaliskuun myyntilukujen perusteella. Jos jonossa oli vaikkapa 3500 autoa(myynti oli voimakkaassa kasvussa tällöin), niin se tarkoittaisi että seuraavan 6 viikon kuluessa on tullut vain 1500 tilausta lisää. Ja mikä huolestuttavinta, luku 5000 mainittiin sisällä olevin tilausten määräksi jo 3 viikkoa sitten. Se tarkoittaisi, että viimeiset viikot on myyty tyhjää. Se on huono merkki.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja viggen »

Pang Da Automobilen aikomuksena myydä 10000 Saabia tänä vuonna heidän 50 jälleenmyyjän kautta. Pang Da Automobilen johtaja tulee vierailu ja tutustumiskäynnille Trollhättanin Saabin tehtaalle ensiviikolla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

We are very close with a new CEO for Saab (replacement for JAJ)
Kellään arvailuja tästä sitten? :)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

FD.NL (original article here) reports: BEIJING (Dow Jones) – The Chinese government development and reform commission has banned local car manufacturers to compete for the brand and technology in Spyker (SPYKR.AE) daughter Saab Automobile in the Chinese market, reports The Economic Observer, Friday based on an anonymous source.

According to the newspaper Wednesday, the agency ordered several car manufacturers to communicate better in order to ensure no “unrealistically high prices” for Saab is offered, which could result in losses.

The board provides three companies, Beijing Automotive Industry Holding Co., Hawtai Motor Group Co and Pang Da Automobile Trade Co (601258.SH), not allowed to sign contracts with Saab, the paper said.

Pang Da dealership Monday signed a letter of intent with Saab Spyker mother to take an interest in Spyker was reported shortly after an agreement with Hawtai had blown.

Saab also has many other potential Chinese investors who they have discussed with, including Great Wall Motor Co (2333.HK) and China Youngman Automobile Group Co.


http://www.saabsunited.com/2011/05/news ... more-16757

Paska, ei tuota kai muuten voi kommentoida....
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Voi hitto. Se on sit siinä jos kiinasta ei apuja heru. Ja hihnat ei käynnisty jos ei joku esim. BMW yllättäen tule apuun..tai Antonov kuvio selviä.. On tosi surullista. Vähä kuin persujen hommaa, kansainvälisyyttä ei sallita.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Muller on kilpailuttanut Kiinalaisia yhtiöitä toisiaan vastaan ja on varsin luonnollista, että yksipuolue-maassa johto viheltää moisen pelin poikki. Saabiin saa sijoittaa mutta ei huutokauppa-tyyliin. Kiinasta on jo tullut apuja isojen tilausten myötä ja tulee jatkossakin jos tuotanto lähtee sovitusti käyntiin, osake-asiat sitten erikseen.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tämä alkaa jo huimata! Millähän pelillä sitä isona oikein pitä ajella? Aika näyttää. 8O
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

Äkkiseltään tuosta ymmärtäisin sen, että Saabin osakkaaksi ryhtyminen/osittainen ostaminen olisi nyt kielletty valtiovallan toimesta (etteivät kilpailijat maksa osuuksistaan ylihintaa huutokauppahengessä). Ei kai tämä nyt silti kiellä Bangdaa ostamasta Ruotsissa tehtyjä autoja myytäväkseen, en ainakaan usko.

Mutta eipä tässä kohta enää tiedä mihin uskoa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Vasabladetissakin luki eilen että maapallo tuhoutuu sarjalla maanjäristyksiä tänään 21.5. Lähteellä oli ihan oma nimikin. Nyt jos koskaan kannattaa siis panikoida.. :)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Lukittu