Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Vaihdettiin tuossa vm.95 aero tonnariin moniurahihna ( ja ohjainrullat), kun vanha oli pahasti kulunut ja rivahti reunastaan. No n.300km pääsi ajamaan, niin meni uusi hihna pitkittäissuuntaan keskeltä halki ja tietty pomppasi pois päältä.

Otin kännykällä kuvan tilanteesta ja menin pyytämään hihnaa takuuseen. No vastaus oli että kuvasta nähtävissä, että hihnapyörän uritettu pinta on selvästi kiillottunut (eli kulunut) ja se on aiheuttanut hihnan halkeamisen: ei takuuseen.

Foorumilta etsi toiminnolla kun hakee, niin kaikkialla puhutaan vulkanoinnin pettämisestä näissä tapauksissa, mutta nyt tuossa näyttämässäni kuvassa on kyse siis hihnapyörästä, joka on kiristimestä keulaan päin, (aivan sen vieressä).
- Ei siis kyse kampiakselin päässä olevasta pyörästä.

Kysymys onkin, että onko teillä tällaisesta kokemusta?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Kiristinrullasta keulaanpäinhän on vesipumpun käyttöpyörä?
Olisi mielenkiintoistä nähdä se kuva...
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Jos vanha hihna on ajettu loppuun niin siitä jää kumia niiden urallisten pyörien uriin, jopa urantäydeltä. Ja jos niitä ei putsaa pois niin...
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Moi,

Alla linkki, josta kuva vesipumpun hihnapyörästä löytyy:

http://kuvablogi.com/blog/19033/1/
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja haja »

Ostin muinoin tarvikehihnan -94 LPT manuaalisedaniin. Auton ruostesuojauksessa moniurahihna oli saanut osansa massasta ja siitä se sit sai alut ja rispaantui. Kesäkelillä vähän väliä ilmastoinnin mennessä päälle hihna loikki omia aikojaan, milloin yhden, milloin kaksi/kolme uraa sivuttain. Laitoin/laitatin sitä milloin tien päällä kompressorin hihnapyörästä, milloin korjaamolla kun alhaalta vaelsi. Lopputulos; kansipahvi uusiksi kun lämmöt pääsivät kerran karkaamaan hihnan pudottua kokonaan pois päältä. (=vesipumppu seis), Ei kestänyt korjaamolle asti paria kilometriä vaikka rullasin kone seis myötälettä enemmän kuin 4/5 matkasta.

Hommasin sitten kansipahvin vaihdon yhteyteen uuden hihnan marmoritiskiltä. Ongelmat loppuivat siihen paikkaan. Eli tarvikehihna ei ole välttämättä tehty samoilla spekseillä kuin uusi. (pituus, v-profiili, materiaali ...). Tämä on tosi pienestä kiinni.

Sinun tapauksessasi veikkaan että tarvikehihnalla ajelit. Hihna loikkasi kompuran käyttöpyörällä puoliväliin ja halkesi siinä epäsymmetrisessä väännössä keskeltä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten paljon parempi orggis hihna on jos siinäkin on massaa......kysyn vaan........
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja haja »

Sorry epäselvä selostukseni.

1) Auto oli massauksessa --> orkkishihna tuhoutui...
2) Hommasin tarvikehihnan --> poisajautumisongelmat --> kansipahvi loppupeleissä meni
3) Orkkishihna kehiin --> ei mitään ongelmaa vuosiin.

Eli aloittajan 300 km tapahtumat: Kompuralta hihna omille urilleen puoliväliin --> hihna halki.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mhirvi kirjoitti:Kysymys onkin, että onko teillä tällaisesta kokemusta?
On, ainakin kahden Motonetin myymän, muistaakseni "QH"- merkkisen hihnan osalta. Ensimmäinen halki keskeltä, toinen syrjemmästä. Hihnapyörien urat puhtaat ja varmasti kaikki linjassa sekä kiristin ehjä ja vaimenninöljynsä tallella.

Siihen aikaan Biltema mainosti hihnojensa olevan Goodyear- tavaraa ja hain sitten sellaisen joka pyörii ongelmitta tänäkin päivänä.
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Ja tuon hihnan myyjää voisi onnitella hyvästä näöstä.
Piti itse katsella kahdella eri koneella tuota kuvaa, käydä näöntarkastuksessa ja poiketa tihrustamassa pellin alla, mutta enpä minä tuosta uskaltaisi sanoa että hihnapyörä olisi harmin aiheuttaja.

Mutta onko nuo kököt kiristinrullassa hihnanjäämiä?

Haet varmaan jatkossakin samalta asiantuntijalta varaosat?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

pandemon kirjoitti:Ja tuon hihnan myyjää voisi onnitella hyvästä näöstä.
Kuin myös, en minäkään näe tuossa mitään erikoista.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei se saappi niitä hihnoja tee ite kuten ei montaa muutakaan osaa, joltakin toimittajalta ne sinnekin otetaan eli milloin miltäkin. QH, gates, goodyear jne... veikkaanpa että joko ura pyöriin jääny edellisestä kumia tai joku ulkopuolinen esine esim kivi mennyt väliin. Tai sitten on vain sattunut maanantai kpl hihnasta. Eli ei mitää tekemistä marmori tiski kamppeitten kanssa, hinta vain eri (joissain tapauksissa).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tarkista myös, ettei kiristäjän ylä- tai alapultti ole löysällä ja kiristin pääsee heilumaan, joka voi aiheuttaa hihnan hyppäämisen.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Tässä vielä varaosaliikkeen tarkenne asiaan.
Mitenkähän tämä taustapuolen kuluminen selittäisi asiaa? muuten kun että ovat painaneet tuotetietonsa vesiväreillä :wink:
--------
"Vielä sen verran tutkin asiaa että selkäpuoli on aivan kulunut n 1vk käytön jälkeen, tuollainen kuluma kuuluisi tulla noin 3v käytön jälkeen edes nimeä ymp tyyppitietoja ei enää näy.
-Mutta halkeaminen hihnalle ilman ulkoista tekijää on melkeinpä mahdottomuus."
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sopisiko ehkä kysyä että mikähän sen hihnan tuotemerkki oli?
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Sopiihan se; QH lukee paketin päällä.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Vastaa Viestiin