Yksi 9-5 lisää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Yksi 9-5 lisää

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Olen koittanut etsiä Suomestä hinta laadultaan hyvää avo Saabia. Kävin useamman katsomassa ja suurin osa oli täysiä fiaskoja. Hinnat tapissa ja kunto välttävä.

No sitten sattui vastaan 9-5 SE V6 3.0 Turbo automaatti. (Bensa koneella). Koeajon jälkeen olin todella positiivisesti yllättynyt! Auto oli M1999 ja 132 000KM ajettu. Kohta 15v vanha auto, joka tarjoaa noin hyvän ajokokemuksen maantiellä on hämmentävää. Enpä ole tuollaista V6 konetta omistanut aikaisemmin, ei ole tosiaan mikään tykki, mutta mukavasti maantiellä matka taittuu ja voisin sanoa että koneen saudi on jopa parempi kuin 96:ssa :) Cabbe olisi ollut kesällä kiva, mutta väittäisin että tuossa on merkittävästi enemmän vastinetta rahalle kuin jokisuuntaan tiellä vetelevä OG 9-3:nen. :)

Vikojakin tosin löytyy, ei silti vakavia; SID pimeenä (korjasin jo), ilmastoinnin kylmäaineet tulee vaihtaa, kuskinpuolelta ilmastointi pukkaa kuumaa, vikakoodin mukaan läpän moottori jumittaa, pelkääjänpuolen jarrulevy kiero.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eXladisti
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 07:46

Re: Yksi 9-5 lisää

Viesti Kirjoittaja eXladisti »

Jos nyt mistään mitään tiedän, niin ko. moottori on ooppelin tekemä, jonka saab on turbottanut. Samaa konetta tapaa MV6 omegoissa (vaparina tosin)

Kyesisessä koneessa taisi olla ihan jakohihna (joka ei muistaakseni ollut ihan edullinen, bout. 230 € motonetissä + vaihtotyö jos ite ei osaa)

Itellä aikoinaan oli 2.6 litranen V6 vectra vm -01, jonka kone on teknisesti äärimmäisen lähellä tuota 3.0 litraista. Kyseisessä autossa oli jo OBD-järjestelmä ja vectra kärsi esikatalysaattoreista. Vikavalo paloi ja ilmoitti koodeja 1 ja 2 lohkon esikatalysaattoreiden heikentyneestä tehosta. Valo kun paloi, oli tehot rajoitettu ja muutenkin kone ei tuntunut hyvältä. Mutta jos vikavalo oli nollattu, kone pelasi hyvin ja meni päästöistäkin läpi katsastuksessa. Vika vain tuli säännöllisesti takaisin. Uudet esikatit (eli käytännössä molemmat pakosarjat) olisi maksaneet töineen n. 2000 €

Mutta takaisin saabiin; Vuosimallin perusteella ei pitäisi noita esikatteja olla, mutta kyseinen asia kannattaa varmistaa oikeasti. Toinen on jakohihnan vaihto.

Vectraan perustuvat muistelmat; Kone kun on iso ja edessä poikittain, ei sille oikeen mitään pysty purkamatta tekemään ku on niin ahdasta.
Saab 9-5 2.3t -99 estate

"Siitä ku vähä ruuvataan..."
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksi 9-5 lisää

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Hihna tosiaan tuossa on ja 90 000km huollossa viimeksi vaihdettu. En tosiaan ole perehtynyt tuohon V6:n. Minulla on silti se käsitys että tuo kone on ollut myös Cadillaceissa, mutta ilmanan Turboa. Saab viritteli tuohon assymetrisen Tubon, jokan hyödyistä voidaan olla montaa mieltä. :)

"The L81 was used longitudinally in Cadillac Catera and transversely in the Saturn L-Series, Saturn Vue, Saab 9-5 and Saab 9000. Bore and stroke were 86 mm (3.38 in) × 85 mm (3.35 in), for 2962 cc (180.75 cu in) displacement. with 10.8:1 compression, the engine produced between 182 hp (136 kW) and 208 hp (155 kW) with 190 lb·ft (258 N·m) to 199 lb·ft (270 N·m).

Saab's turbocharged version (referred to by Saab as 'B308') for the Saab 9-5 produced 200 hp (149 kW) at 5000 rpm and 229 lb·ft (310 N·m) at 2500-4000 rpm. The engine was unique in that an asymmetrical turbocharging method was employed with the turbocharger using the exhaust gases from one bank of cylinders and produced a charge pressure of 3.6PSI (.25 Bar) using a Garrett GT17 turbo. Saab equipped the engine with a special version of Saab Direct Ignition and utilized the Trionic T7 engine management system."
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksi 9-5 lisää

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei ole edelleenkään Opelin kone, vaan GM:n konsernikone, jonka suunnitteli Holden. Tietenkin koneen eri variantteja käytetään Opelissakin, kuten myös Saabissa 2.5 ja 3.0litran versioita (3.0 ahdettuna femmassa ja vaparina tonnarissa, 2.5 vaparina NG-satkussa).

Jakohihnan vaihto kun tulee eteen, niin kannattaa ostaa tuo halvempi MY01 alkaen tarkoitettu Gatesin sarja (169€), menee tuon vanhemman jakopään tilalle heittämällä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=25-9266
Jakohihnan vaihdot hoituu Paippisissa lähes naurettavan halvalla, esim. YV:llä ja foorumin klubilaisten osiosta lisää infoa.

Sitten kun tulppia vaihtaessa huomaan venakopan tiivisteen vuotavan, niin ÄLÄ osta sitä Motonetin V6 omegaan kauppaamaa tiivistettä. Se ei käy Saabin koneeseen, kuten ei käy myöskään opel V6 öljynsuodatinkaan vaikka essonbaarin tietäjien mukaan kyseessä on sama kone. :)

Mutta juu, erinomainen valinta, jos ei mitään tuninkivirihirmua ole hakemassa ja rakentamassa, niin 3.0V6t aut. on og-femmaan paras tarjolla ollut voimalaitepaketti. Minun mielestä.
Tuolta sitten lisää tarinaa V6-vitosesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=92952
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
eXladisti
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 07:46

Re: Yksi 9-5 lisää

Viesti Kirjoittaja eXladisti »

Mutta varo niitä esikatteja (jos niitä on) !! Yhtään jos on samaa kamaa ku Ooppeleissa, nii ne on menny jo pilalle ja vikavalo syttyy n.24h kauppojen teon jälkeen.

Jos esikatteja ei ole nii ei muuta ku rock 'n' roll 8)
Saab 9-5 2.3t -99 estate

"Siitä ku vähä ruuvataan..."
Vastaa Viestiin