og900 2.1 turboksi Toimii mutta naksuttaa?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

og900 2.1 turboksi Toimii mutta naksuttaa?

Viesti Kirjoittaja arcti »

Kevät tulee ja uuden korinvaihto tuli jälleen houkutukseksi. Ostin siinä sitten 2.1l koneellisen 5-ovisen 900:sen niin saa sen paremman kannenkin samalla. Kyseiseen koriin olenkin jo ehtinyt sähkölasit ja keskuslukituksen siirtää ja todennut että kori on eritäin vähäruosteinen joten vaihdos on kannattava. Myös vaihteisto tuntuu paremmalta, kuin mitä vanhassa on minulla ollessa koskaan ollut. Alunperin piti kyseinen auto laittaa ajoon ensin omalla tekniikalla ja huoltaa turbokone kunnolla, mutta toisin meni. Tänään päästölappua yrittämään mennessä kyseinen auto päätti että vesi on öljyä ja toisinpäin. :roll: Noh siinäpä sitten hinasin auton takaisin kotiin ja totesin että kuplii paisuntasäiliössä ja tästä innostuneena otinkin välittömästi kannen irti. Pahvi oli antautunut ykkösen kohdalta ja kannessa oli jonkinmoista jälkeä halkeamasta, joten menee koneistamoon tarkistukseen. :cry:
Samalla tuli mieleen että onko koko ruiskun sähkösarja pakko vaihtaa samalla vai onko turbon sähkösarja sama kuin 2.1l koneen? Kun siis näitähän on turbojakin boschin ruiskulla? Jos sama sarja niin pääsisi pelkällä lastulla eikä tarvitsisi sisältä purkaa mitään. Tai jos pääsisi boxin vaihdolla? Turbokoneen ruisku on siis lucas 14.1 jossa ilmeisesti jotain vikaa immussa(polttaa ce valoa ajoittain).
Tarkoituksena on asentaa myös di kunhan siihen saan osat, mutta siitä sitten myöhemmin. :wink:
Huomenna Täytyy purkaa kytkin ja pudotella koko setti lattialle ja tilailla tarvittavat tiivisteet. Josko ensiviikonloppuna saisi aloitettua uuden tekniikan vaihtamista. Mitenkäs se muuten meni kun 2.0 kone ja 2.1 kansi että kumman kansipahvi sinne kannattaa laittaa? Käsittääkseni 2.0?
Viimeksi muokannut arcti, Ke Heinä 20, 2011 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Joo enpäs muistanut enää sunnuntaina kirjoitella tänne mitään, kun oli niin jännää peliä töllössä! Jokatapauksessa kone olisi nostoa vaille irti ja venttiilin nostimet on bensassa liukeamassa. Yllättäen sitten vaihteeksi vastusti kytkimen purun kanssa... Miten ton oikeasti pitäisi päästä purkautumaan? Pitääkö ne tapit repiä irti että sen saa luistettua pois, kun ei se sylinteri ainakaan mahtunut sieltä tulemaan pois jos asetelma oli kiinni, kun osui asetelman reunan rautoihin. Ensiviikonloppuna voisi sitten irroitella toisesta samaa ja laitella sitten pikkuhiljaa kokoon.

Nyt vaan tarvis tietää että riittääkö pelkkä turbon bensalastu vai pitääkö pistää lucas takas ja etsiä uutta immua siihen sitten? Eli onko tossa 900 2.1i 16v vm.92 mikä ruisku ja saako sen lastutettua turbon ruiskuksi vai laitanko rikkinäisen lucaksen takaisin?
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja Jope »

2.1:ssä on LH2.4.2, johon on valmiita lastuja vain 2.3T tonnariin.

Luultavasti pääset helpommalla, jos laitat Lucasin paikalleen ja katsot siitä vikakoodit.. Pitäisi mennä aika hyvin samoihin liittimiin, kuin LH2.4.2kin, mutta nopeustiedon joudut vetämään erikseen luultavasti.

Lisäksi sytkän johtosarjan joudut rakentamaan itse.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Vikakoodit olen kyllä lukenut, mutta tuosta ROM-fault (Electronic Control Unit faulty) ei oikein ota selvää. Tarvis varmaan saada toisella imulla kokeiltua jos ei auta niin suuttimia mittailemaan ja lambdaa vaihtamaan. Varmaan heitän sitten koko konehuoneen sähköt tosta lucas järjestelmästä niin pääsee helpoimmalla. Aiheuttaa vaan "ylimääräistä" työtä kun vaihtaa samalla sisustaan mittariston ja sen sähkösarjan niin toimii sitten suoraan. Voipi olla että ei viikonlopussa vielä kaikkea ehdi sitten tehdä. :lol:
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eikö tuo vikakoodi nyt vähän viittaa että boxissa vikaa? Koita toisella boxilla ennen kuin lähdet enempiä arpomaan.
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Juu boxi tai laitevikaan se viittaa. Koitetaan selvitellä mihin.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jos ei toisellakaan boksilla toimi, niin ei kannata tuon vikakoodin takia vielä heittää kirvestä kaivoon. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=111412
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Noniin nyt on tulevasta korista moottori/vaihteisto paketti tiputettu pois. Sitten olisi enää osienluovuttajan purkaminen, vaihteiston vaihtaminen ja kokoaminen. Josko tässä välipaloina kävisi katastamassa plan b auton että pääsee maanantaina töihin vaikka projekti vähän venähtäisikin. :lol:
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Noniin autoa on purettu oikein urakalla. 2.1 koneen kannen sain tänään hiomolta ja hyvältä näyttää. Osienluovuttaja on saatu purettua siten että sähköt enää on irroteltavaa. Lisäksi luvutus auton lohko on nostettu irti vaihteistosta, kun toiseen vaihteistoon tarkoitus vaihtaa se. Myös turbon lohkosta kannen tiputin pois ja totesin joitain jälkiä sylinterissä 8O otettiin siinä sitten mäntä kokonaan pois kyseisestä sylinteristä ja toinen terveestä ja vähän vertailtiin. Lopputuloksena oli toteamus että kone on seisonut jossainvaiheessa siten että vettä on ollut sylinterissä :arrow: menee jonkinlainen syöpymisraja sylinterissä. Tilanteen todettuamme ja hetken tutkittuamme totesimme, että eipä tuo ole näyttänyt vaikuttavan toimintaan mitenkään. Sylinterissä ei tunnu syöpymän kohta mitenkään, mutta näkyy kyllä ilkeästi. Hoidetaan hoonaamalla ja kasataan samoilla osilla takaisin. Kiertokangen laakerit oli kuin uudet samaten laakerikaulat oli myös kulumattomat. Tiivisteet tilasin pcs:ltä ja orkkista kaikki jotka sai. Tulevat sitten joskus. Alkaa siis olla purkuhommat tehtynä ja seuraavaksi sitten saisi aloittaa kasailua. Kuviakin seuraa kunhan tässä ehdin, mutta nyt saunaan ensin. :mrgreen:

Noniin tuolla on jotain kuvia tältä päivältä.
http://s182.photobucket.com/albums/x262 ... a%20kansi/
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Tiivisteitä odotellessa sylinterit on hoonattu ja osia putsailtu. Nyt jakopäätä suunnittelen kasalla, mutta pysähdyin miettimään kannattaako sinne laittaa scantech osia? Jakoketjun varmaan laitan mutta miten mahtaa kiristimet ja ohjurit olla onko ne kunnollisia? Kun ei kiinnostaisi uudelleen heti aukaista. Vesipumppu menee vaihtoon ainakin myös. Männänrenkaitakin katselin, mutta totesin että taitaa olla turhaa, kun alle 2mm on renkaiden päät toisistaan sylinterissä. Juuri sisäänajettu kone muutenkin kun 200tkm tuli kasaan vasta äsken. 8)

Mutta päivän/illan aikana heitän muutaman kuvan.
http://i182.photobucket.com/albums/x262 ... 5Large.jpg
http://i182.photobucket.com/albums/x262 ... 8Large.jpg
http://i182.photobucket.com/albums/x262 ... 9Large.jpg
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Joopajoo osia odottelen edelleen. 8O
Onko kukaan nähnyt suomessa tollaista http://www.nysoc.com/albums/album43/P0011790.sized.jpg downpipeä ja onko tuosta käytännössä mitään hyötyä verrattaessa JT:n 3" versioon?
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

arcti kirjoitti:kannattaako sinne laittaa scantech osia? Jakoketjun varmaan laitan mutta miten mahtaa kiristimet ja ohjurit olla onko ne kunnollisia?
Älä suotta hanki ikävyyksiä ja laita ainakaan "Scan-Tech"- jakoketjunkiristintä, omia kokemuksia tuossa ketjussa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=kalinaa

Orkkiskiristin, se vanhakin, on varmasti laadukas ja käytännössä kulumaton.
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Joo vanhan kiristimen laitoinkin sinne. Samaten laitoin vanhan "hankaimen" kun uusi oli scantech ja täysin muovista verrattuna vanhaan joka oli osittain alumiininen. Ohjuri taas oli uusikin osittain alumiinia joten senkin tohdin uusia. Ketju tuskin on hirveän huono vaikka olikin scantech... ainakin se vaikutti tiviimmältä kuin vanha joka ei sekään huono ollut. (210tkm ajettu) Tuo ketjun laahain oli ihan asiallisessa kunnossa vielä: noin millin urat oli kulunut siihen.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Noniin auto seisoi melkein kuukauden tallissa tekemättömässä tilassa. Nyt sitten uudelleen ehtinyt sitä laitella ja alkaa olla aika hyvällä mallilla. Yksi kysymys heräsi kun ruiskun johtosarjaa laittelin:
Mikä on se kolmas johto siinä immun ja kaasuläppä potikan johtojen yhteydessä, kun sille en paikkaa löydä enkä muista että moinen olisi minulla ennen kiinni ollutkaan. Liittyy jotenkin ilmastointiin vai mikäköhän se on?
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: og900 2.1 turboksi

Viesti Kirjoittaja arcti »

Ja se käy! 8O Vaikutaa muuten onnistuneelta remontilta, mutta jostain syystä kytkin luistaa helpohkon oloisesti. Tiedä sitten onko se ottanut itseensä jostain öljyä vai tekikö työsylinterin hajoamisessa sylkemät nesteet levylle hallaa. Jokatapauksessa auto liikkuu ja ensiviikolla tarkoitus leimaa koittaa hakea. Ajetaan nyt tuolla kytkimellä hetki jos vaikka olisi vain paskaa välissä ja laitetaan vasta sitten uusi jos ei ala toimimaan.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Vastaa Viestiin