Uuden TTID:n alavääntö
Uuden TTID:n alavääntö
onko muilla kokemuksia uusien TTID-koneiden alaväännöstä? Tuntuu että omassa autossa vääntö on melko laihaa alakierroksilla, kun kaasua antaa enemmän, niin alkaa kyllä tapahtua. Onkohan tuossa jotain "ekosäädön" mukana tuotua pihistystä? Saakohan huollossa säädettyä? Meinaa toisinaan pirssi sammua valoihin.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Uuden TTID:n alavääntö
hirveä koneeseenmjava kirjoitti:onko muilla kokemuksia uusien TTID-koneiden alaväännöstä? Tuntuu että omassa autossa vääntö on melko laihaa alakierroksilla, kun kaasua antaa enemmän, niin alkaa kyllä tapahtua. Onkohan tuossa jotain "ekosäädön" mukana tuotua pihistystä? Saakohan huollossa säädettyä? Meinaa toisinaan pirssi sammua valoihin.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Kaikkein suurin muutos juuri alavääntöön voisi olla DPF:n poistamisella. Sen jälkeen kartat sen verran paksulle että tuottaa aavistuksen mustaa.
Päästöjen vähentämisen takia tuo alapää tahtoo olla ohut, verratkaapas vaikka wanhoihin mesen esikammiokoneisiin, joita ei tahtonut tyhjäkäynnillä sammuttamaan pystyä
Päästöjen vähentämisen takia tuo alapää tahtoo olla ohut, verratkaapas vaikka wanhoihin mesen esikammiokoneisiin, joita ei tahtonut tyhjäkäynnillä sammuttamaan pystyä
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Niissähän ei sinänsä ole mitään vääntöä millään kierrosalueella mutta "sitkeys" johtuu mekaanisesta ruiskupumpusta joka lisää syöttöä tarvittaessa niin paljon kuin vain irtoaa että kierrokset pysyy säädetyssä.2.3i-16 kirjoitti: Päästöjen vähentämisen takia tuo alapää tahtoo olla ohut, verratkaapas vaikka wanhoihin mesen esikammiokoneisiin, joita ei tahtonut tyhjäkäynnillä sammuttamaan pystyä
Säätökysymys siis tosiaan CR moottoreissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Ite olen huomannut myös samanlaista oiretta omassa, joskus tulee ajatuksissaan jopa sammutettua lähtöaikeissa oma kärry
Omaani on pari viikkoa sitten laitettu voimaa.comin ohjelma ja hieman ehkä parani tuo alavääntö, meneminen muutenkin muuttui vielä entistä mukavammaksi!
Omaani on pari viikkoa sitten laitettu voimaa.comin ohjelma ja hieman ehkä parani tuo alavääntö, meneminen muutenkin muuttui vielä entistä mukavammaksi!
Saab 9-3 1,9TTiD -08 (Voimaa.com-Unik)
Ex Saab 9-5 3,0TiD V6 -02
Ex Saab 9-5 3,0TiD V6 -02
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Laihahan se on, mutta eiköhän sitä voimaa laiteta lisää, kun takuu loppuu. samoin taidetaan ottaa putkesta turhat pois.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Näinpä juuri. Kovin usein saa huvittuneena kuunnella / lukea kuinka joku bensamoottori pystyy tarjoamaan lähes dieselmäistä vääntöä. Ja kuinka pitkän linjan automiehetkin kehuvat dieseleiden olleen niin ja niin sitkeitä etteivät sammuneet millään...jcarlson kirjoitti: Niissähän ei sinänsä ole mitään vääntöä millään kierrosalueella mutta "sitkeys" johtuu mekaanisesta ruiskupumpusta joka lisää syöttöä tarvittaessa niin paljon kuin vain irtoaa että kierrokset pysyy säädetyssä.
Säätökysymys siis tosiaan CR moottoreissa.
Nykyään vielä ylistetään lähes poikkeuksetta dieseleitä juuri niiden kovan vääntömomentin takia, mutta samalla unohdetaan se, että poikkeuksetta nuo dieselit on ahdettuja ja niitä yleensä verrataan vapaasti hengittäviin bensakoneisiin.
Vaan samapa tuo, molemmilla autot liikkuu joskin dieselin tankkaus on paljon ärsyttävämpää puuhaa vaikka maksaakin hitusen vähemmän.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Mitenkä muuten tuollaisen dieselin saa samutettua kuin äkinäisellä kytkimen liikellä ja ilman kaasua.itse ajanut useamalla 1.9 tid ja ttid enkä ole saanut sammumaan (välillä autotraileri jossa auto kyydissä ja massa luokkaa 1500kg). .
mutta seppälän prisman pihassa nähnyt ihmeen mitenkä sen saa sammumaan.
liputtaa kaasu ja rytkäyttä kytkimen ylös ja samassa kaasu ja sitten uusi yritys väärällä vaihtella.
oiskohan vika ratin ja penkin välissä.???
mutta seppälän prisman pihassa nähnyt ihmeen mitenkä sen saa sammumaan.
liputtaa kaasu ja rytkäyttä kytkimen ylös ja samassa kaasu ja sitten uusi yritys väärällä vaihtella.
oiskohan vika ratin ja penkin välissä.???
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Oma värkki tuli aluksi sammutettua suht ärhäkän kytkimen takia. Nyt tuntuu että kytkin alkaa normalisoitua. Toki siihen on tottunutkin, mutta samaa on pari muuta satunnaista ajajaa sanonut.
Samoin pari sammutusta tuli, kun yritin peruuttaa 6. vaihteella.
Samoin pari sammutusta tuli, kun yritin peruuttaa 6. vaihteella.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Terve!
Tuota TTid:tä ihmettelen minäkin, kun sellaisen menin hommaamaan (-08SC)
Mistä johtunee, kun auto aloittaa "nykimään", kun painaa kaasun pohjaan kiihdytettäessä? Sellaista pientä pätkimistä tai mitä tuo nyt sitten onkaan. Tiedä sitten miten vauhtiin vaikuttaa mutta ohittaessa ja kiihdyttäessä hiukan turvaton olo. Olisiko tekemistä turbon ja ahtopaineiden kanssa? Ilmiö esiintyy silloin, kun ahtopaineet lähenee punaista ja kierrokset noin 3000 nurkilla. Samalla ahtopaineet laskee hiukan ja taas nousee--> pätkimistä....
Sen kyl huomasin, jotta jos kaasua painaa "hissukseen" ja kiihdyttää sen kautta ei ilmiötä tapahdu.
Voipi tietty olla, jotta vika ratin ja penkin välissä tässäkin, kun bensakoneessa sai kaasun painaa pohjaan eikä moista ilmiötä tullut.
Tuota TTid:tä ihmettelen minäkin, kun sellaisen menin hommaamaan (-08SC)
Mistä johtunee, kun auto aloittaa "nykimään", kun painaa kaasun pohjaan kiihdytettäessä? Sellaista pientä pätkimistä tai mitä tuo nyt sitten onkaan. Tiedä sitten miten vauhtiin vaikuttaa mutta ohittaessa ja kiihdyttäessä hiukan turvaton olo. Olisiko tekemistä turbon ja ahtopaineiden kanssa? Ilmiö esiintyy silloin, kun ahtopaineet lähenee punaista ja kierrokset noin 3000 nurkilla. Samalla ahtopaineet laskee hiukan ja taas nousee--> pätkimistä....
Sen kyl huomasin, jotta jos kaasua painaa "hissukseen" ja kiihdyttää sen kautta ei ilmiötä tapahdu.
Voipi tietty olla, jotta vika ratin ja penkin välissä tässäkin, kun bensakoneessa sai kaasun painaa pohjaan eikä moista ilmiötä tullut.
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Villi veikkaus, mut mathtaiskohan olla polttoainepumpussa tai suotimessa jotain häikkää?? Oma TTiD ainakin meinaa vetää nätisti iha loppuun saakka.A.L. kirjoitti:Terve!
Tuota TTid:tä ihmettelen minäkin, kun sellaisen menin hommaamaan (-08SC)
Mistä johtunee, kun auto aloittaa "nykimään", kun painaa kaasun pohjaan kiihdytettäessä? Sellaista pientä pätkimistä tai mitä tuo nyt sitten onkaan. Tiedä sitten miten vauhtiin vaikuttaa mutta ohittaessa ja kiihdyttäessä hiukan turvaton olo. Olisiko tekemistä turbon ja ahtopaineiden kanssa? Ilmiö esiintyy silloin, kun ahtopaineet lähenee punaista ja kierrokset noin 3000 nurkilla. Samalla ahtopaineet laskee hiukan ja taas nousee--> pätkimistä....
Sen kyl huomasin, jotta jos kaasua painaa "hissukseen" ja kiihdyttää sen kautta ei ilmiötä tapahdu.
Voipi tietty olla, jotta vika ratin ja penkin välissä tässäkin, kun bensakoneessa sai kaasun painaa pohjaan eikä moista ilmiötä tullut.
Oli meinaan vaan edellises autos samanlaista onkelmaa, ja alko kans just kierrosten ollessa siinä 3000. Polttoainepumppu oli tullu tiensä päähän, uusi tilalle ja taas mentiin. Auto ei tosin ollu saabbi, mut jätetään se kolmikirjaiminen merkki mainitsematta
Saab 9-3 1,9TTiD -08 (Voimaa.com-Unik)
Ex Saab 9-5 3,0TiD V6 -02
Ex Saab 9-5 3,0TiD V6 -02
Re: Uuden TTID:n alavääntö
Oliskohan EGR -venttiili syyllinen?Nitzgu kirjoitti:Terve!
Tuota TTid:tä ihmettelen minäkin, kun sellaisen menin hommaamaan (-08SC)
Mistä johtunee, kun auto aloittaa "nykimään", kun painaa kaasun pohjaan kiihdytettäessä? Sellaista pientä pätkimistä tai mitä tuo nyt sitten onkaan. Tiedä sitten miten vauhtiin vaikuttaa mutta ohittaessa ja kiihdyttäessä hiukan turvaton olo. Olisiko tekemistä turbon ja ahtopaineiden kanssa? Ilmiö esiintyy silloin, kun ahtopaineet lähenee punaista ja kierrokset noin 3000 nurkilla. Samalla ahtopaineet laskee hiukan ja taas nousee--> pätkimistä....
Sen kyl huomasin, jotta jos kaasua painaa "hissukseen" ja kiihdyttää sen kautta ei ilmiötä tapahdu.
Voipi tietty olla, jotta vika ratin ja penkin välissä tässäkin, kun bensakoneessa sai kaasun painaa pohjaan eikä moista ilmiötä tullut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-