Väänötkö kateissa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Voimattomuutta ja epämääräistä käyntiä oli täälläkin, lopullinen syyllinen oli vuotava jarrutehostin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Tobbana kirjoitti:Voimattomuutta ja epämääräistä käyntiä oli täälläkin, lopullinen syyllinen oli vuotava jarrutehostin.

-Sami
Kuulema tämän auton entinen omistaja on tuota jarrutehostinta rempannu humppaavan tyhjäkäynnin takia. Tälläinen auto on kyseessä. http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3804843
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja Pola »

jarrutehostimen letku suuhun ja imasee, sillähän se selviää
#3272
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pola kirjoitti:jarrutehostimen letku suuhun ja imasee, sillähän se selviää
Itseasiassa helpompi, kun ottaa tehostimelta letkun irti, tulppaa sen ja käy kaahailemassa. Jos sid infon näyttämät paranee huomattavasti ja huonokäyntisyys häviää, niin diagnoosi alkanee olla selvillä.
HUOM, jarrupoljinta täytyy sitten painaa moninkertaisella voimalla tehostettuun verrattuna.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Tossa painelin jarrupoljinta auton sammutettuna niin se poljin on jäykkä kun sitä polkee, että ei siellä mitään vuotoja jarrutehostimessa pitäis varmaan olla.

Missäs kohtaan muuten tuo jarrutehostaja on ja sen letku tuossa Sabassa, onko se tehosta tuo iso pyöreä möykky jarrunestesäiliön luona?

Amul arvot näyttää pyörivän koko ajan -500 -800 välillä että jotain hämminkiä on, koska tuossa kuukaus sitten kun noita Amul arvoja katselin niin aika lähellä pyöri nolla lukuja noi Amul arvot yleensä.

Tarkoittaako nuo Amul miinus luvut että ajoneuvo käy laihalla?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Tee puhallustesti.
Otat ilmamassamittarilta sen cobralle menevän kumilärpäkkeen
irti immun päädystä ja puhkut ja puhallat sinne..
Onko mankkuvenaa kokeiltu joltain toiselta?
Amul on kyllä aika rotevasti miinuksella 8O
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

aero t7 kirjoitti:Tee puhallustesti.
Otat ilmamassamittarilta sen cobralle menevän kumilärpäkkeen
irti immun päädystä ja puhkut ja puhallat sinne..
Onko mankkuvenaa kokeiltu joltain toiselta?
Amul on kyllä aika rotevasti miinuksella 8O
Siis meinasitko että otan tuo ilmamassamittarin ja cobran välisen ilmaputken irti ja putsaan sen ilmamassamittarin paineilmalla? En nytten löytänyt tolta väliltä mitään muuta letkua :) Tulipahan vaan mieleen mikä osa tuo immu on?

Enpä tunne muuta Saabistia jolla on Saabi tällä hetkellä kuin Napen jolta teetin tähän autoon viilatun Aero 08 softan, niin vähän vaikeeta testata tuota mankkuvenaa toiselta :)

Paljonkos muuten tuo mankkuvena maksaa kaupoissa?

Tässä pari räjäytyskuvaa asiaa selventämään, että mitäs kumilärpäkettä sä tarkoitit?

Turbokompressori
http://i52.tinypic.com/1rulj5.jpg

Ilmansuodatin
http://i52.tinypic.com/bjdds8.jpg
Viimeksi muokannut JanisHell, Pe Elo 05, 2011 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Eipä mitään.
Viimeksi muokannut JanisHell, Pe Elo 05, 2011 15:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja masas »

Omassa autossani oli vuotava jarrutehostin, ja tyhjäkäynti "vaelteli" kun ei painanut jarrua, kun jarrua painoi kevyesti, tyhjäkäynti tasaantui normaaliksi, jarrupoljin pohjaan painettaessa tuo "vaetelu" alkoi taas.

Jarrutehostimen toiminnan testi, on mulle opetettu (amm.koulu, vuonna miekka ja kirves) niin että ennen käynnistystä painaa poljinta, ja pitää sen alhaalla, ja käynnistää auton, polkimen pitäis mennä muutaman sentin alaspäin.

Tuossa joku jo neuvoi ottamaan tehostimen letku irti tehostimen päästä ja tulppaat sen, tai sitten kaveri pitää sormea letkunpäässä, ja kuuntelette muuttuuko tyhjäkäynti.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

masas kirjoitti:Omassa autossani oli vuotava jarrutehostin, ja tyhjäkäynti "vaelteli" kun ei painanut jarrua, kun jarrua painoi kevyesti, tyhjäkäynti tasaantui normaaliksi, jarrupoljin pohjaan painettaessa tuo "vaetelu" alkoi taas.

Jarrutehostimen toiminnan testi, on mulle opetettu (amm.koulu, vuonna miekka ja kirves) niin että ennen käynnistystä painaa poljinta, ja pitää sen alhaalla, ja käynnistää auton, polkimen pitäis mennä muutaman sentin alaspäin.

Tuossa joku jo neuvoi ottamaan tehostimen letku irti tehostimen päästä ja tulppaat sen, tai sitten kaveri pitää sormea letkunpäässä, ja kuuntelette muuttuuko tyhjäkäynti.
Itselläni kyllä on ihan hyvä tyhjäkäynti olkoon jarrupäällä tai ei, mutta ex omistajalla oli tuo tyhjäkäynti ongelma ja se korjasi sen jarrutehostaja rempalla. Testasin tuota kikkaa että jarrupäälle ja autokäyntiin niin vehjes toimi ihan neuvomasi tapaa, elikkä pitäis olla kunnossa.

Onkos tuolla mangeettiventiilin keskimäisellä letkulla mitään vaikutusta jos sen irrottaa, eikös tuo mene turbokelloon?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Nyt tuli puhallettu kaasuläpän takaalta lähtevään letkua mikä menee mankkuvenalle, niin ei menny ilma läpi elikkä sekin paikka on kunnossa. Mankkuvenan päästä t-haarasta ei menny ilmaa kaasuläpänkään suuntaa, että siinäkin suunassa takaisku toimii. Tuli myöskin tuo kaasuläpän takana oleva letku tulpattuakin, niin sillä ei ollu mitään vaikutusta.

Nyt alan epäilemään että onko turbonpäässä nyt jokin jumissa, kun ahdot ei nouse yli 0.8bar?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

W letkukin oli irti mankku venasta eikä siitä tullut mitään muutoksia, elikkä varmaan tuolla turbon päässä on jokin jumissa?

Varmaan pitää viedä tää auto Hyvinkäälle Vähämaalle näytille, jos sieltä löytyis tietotaitoa tämän ongelman selvittelyyn.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja masas »

Jotenkin tuntuu... anteeski vaan piruilu... mutta jos autosta ei löydä jarrutehostinta, kysymättä että missä se on...... niin kannattais heti viedä auto korjaamolle, jotenkin haiskahtaa provolle koko juttu :roll:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

masas kirjoitti:Jotenkin tuntuu... anteeski vaan piruilu... mutta jos autosta ei löydä jarrutehostinta, kysymättä että missä se on...... niin kannattais heti viedä auto korjaamolle, jotenkin haiskahtaa provolle koko juttu :roll:
Eipä itse koskaan ennen ole tarvinnu minkään auton kanssa jarrutehostajan kanssa tapella, niin eipä se kovin helpolla heti tajua minkä näkönen möykky se on. Onneksi sain hankittua EPC niin löyty möykky ja letkujen paikat silloin helpommin.

Tullu vaan lueskeltua tätä saittia etsi komennolla niin monella on ollut tälläisiä ongelmia autoissaan, mutta harvoin kukaan on näitä ongelmia saanut selvitettyä tai ainakaan kerrottua tänne foorumiin.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Väänötkö kateissa?

Viesti Kirjoittaja masas »

http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg

tuolla aikaisemmin kehoitettiin tulppaamaan tuota letkua... otitko kaasuläppäkotelolta letkun irti, ja siihen tulppa, ja laitoitko kaasuläppäkoteloon jääneeseen "tumppiin" toisen tulpan ? jos et niin sieltä ottaa ilmaa :wink: omassa nuo on tulpattu jo 2v sitten.

jotain turinaa, viggeltä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e&start=30

väliin nousee, väliin ei

http://masan.kuvat.fi/kuvat/paineet/080 ... ium%29.jpg

http://masan.kuvat.fi/kuvat/paineet/080 ... ium%29.jpg

Joko lukasit tämän ketjun "ajatuksella" ?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=80041
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Vastaa Viestiin