Onkos kellään ollut ongelmia 16v yläkerran öljykierron kanssa?
Omassa -91 ässässä alkoivat venttiilinnostimet naputella. Ensin muutama, lähinnä tyhjäkäynnillä, ja sitten lopulta raksuttivat kaikki ihan talbottina. Ensiavuksi tein STP:n engine flushin, kahteen kertaan: ei apua. Seuraavaksi avasin venttiilikopan. Nostimet tuntuivat kaikki melko pehmeiltä. Purin ja liuottelin kupit ja laitoin takaisin, mutta kalkatus vaan jatkui. Vaihdoin nostimet uusiin, eikä yhtään sen parempi tulos. Tuntuu siltä, että niitä ei vaan saa millään ilmattua. Varsinkin imupuolen nokan seutu vaikuttaa todella kuivalta. Seuraavaksi tarkistin öljynpaineen: 3,5bar. Sen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia. Lopulta pyörittelin konetta startilla ja irroitin nokan laakerikannen ruuveja (niitä mustia, öljykanavalla varustettuja). Kanavat olivat aivan kuivia.
Mihin öljynpaine katoaa? Ilmeisesti vaan kansi irti ja tutkimaan
Tukosta mä vähän uumoilinkin. Katselin öljynvaihdossa, että sieltä tuli jotain tiivistemassan suikaleita seassa. Näytti vähän siltä, että edellinen omistaja on tehnyt aika huolimatonta venttiilikopan tiivistystä. Silikonia siellä täällä.
Saakohan niitä tukoksia sieltä kanavasta millään pois? Paineilmahan sinne vois tietysti kokeilla. Sitten yrittää vaan huudella vaikka löpöllä ne roippeet pois öljypohjasta. Ei jotenkin huvittais ruveta irrottamaan koko konetta muutaman kuminpalasen takia.
Sepä on perinteistä.. liikaa tiivistesilikonia (ja huonolaatuista), äkkiä öljykanavat tukossa. Voisi olla mennyt pahemmastakin paikasta tukkoon, esim. rk tai kk laakeri.
Paineilma on ihan hyvä konsti, voi joutua kannen tosin irrottamaan jos ei muuten lähde, mutta öljypohjaan asti pudonneet jäänee sihtiin kuitenkin.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mitenköhän öljynkierto siellä lohkon puolella menee? Jos mä painan vaan ilmaa noista venttiilinnostimien öljykanavista sisään, niin meneekö törky suodattimelle asti? Suodatinhan kannattaa varmaankin ottaa irti ennen ko. operaatiota.
Mulla taitaa olla samaa ongelmaa. Ainakin kannen vaihdon jälkeen tuo ongelma tuli ja nostimet vaihdettu. Imupuolen nokka myös vaikutti kuivalta niinkun sullakin. Jos kokeilet paineilmaa niin kerro toki tuloksista, sillä samaa ajattelin kokeilla kunhan ehdin. Alkaa pelottaa vaan ajella tuolla pidempää matkaa kun kalkattaa niin inhottavasti ja mitähän nokkapukit mahtaa tykätä...
Juu, eihän siitä mitään tullut. Kannen kanavat on kyllä auki. Tukos on jossain lohkon puolella. Ei sinne saa painetta kannen läpi. Ei muuta kuin kansi pois ja peukut pystyyn, ettei venttiilinnostajien lisäksi ole tullut muutakin tuhoa.
saisiko jakoketjun kiristimen pienen pultin reiästä paineen kannen öljykanavaan? Ottaisi samaan aikaan öljynsuodattimen pois joten paine pääsisi purkautumaan sinnepäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mä yritin sitäkin kautta. Purki paineet vaan nostimien ja kannen pukkien rööreistä ulos. Hurja jätkähän olisi tietenkin yrittänyt tilkitä vielä niitäkin
Ilmeisesti tukos on niin tiukassa, ettei se noilla paineilla lähde kanteen puhaltelemalla. Kansi vaan pois ja onnea koettamaan. Oli vaan niin huono työasento ilman nosturia, että jysähti selkä jumiin. Nyt joutuu parantelemaan buranalla muutaman päivän.
Kuinkanhan pitkä matka sieltä kannen alta lohkosta on öljypumpulle? Saisikohan niitä kanavia rassattua jollain ohkaisella teräslangalla, tai jollain?
Noista öljykanavista tiedä, mutta mulla oli auki kanavat kannesta ainakin suodattimelle asti. Ainut vika vaan että ei auttanut naputukseen... Itse tukin ne venttiilin nostimien öljyreijät kääntämällä nostimet väärinpäin, jolloin suhisi suodattimelta selvästi. Eikai tuo hirveästi tunnu tuhoa tekevän vaikka nakuttaakin, kun tuli viikonloppuna 700km ajettuakin... Ääni ei muutu mihinkään, mutta kuumana vähenee rajusti ja ilmenee silloin vain vedossa.
Ei mua ne nostimet ja meteli ahdista niinkään paljon, kuin nokkien kuluminen. Imupuolen pukeissa alkoi jo näkyä kulumaa.
Onhan se nyt kummallista jos alakerrassa öljy kiertää, mutta ylhäällä ei. Voikohan se olla joku ilmalukko tai vastaava? Joskus 8v iivarissa ei jäähdytysneste kiertänyt kunnolla lohkossa, kun kannessa olevien hiusmurtumien kautta pääsi paineita vuotamaan jäähdytyskanaviin. Teki ilmalukkoja, varsinkin kylmänä.
Pakko mun on toi ottaa auki ja ihmetellä. Kyllähän se kuitenkin lisää elämänkokemusta, vaikka ei vikaa löytyiskään. Zen ja Saab
Tuota "naputustakin" on hyvin eri luokkaa olevia.
Männän helmat, kiertokanget laakerit kuluessaan pitää elämää varsinkin kylmänä kännistäessä.
Itsellä ainakin öljyjen säännöllisellä vaihdolla toiminut.
Tullut käytettyä nuissa 16v koneissa aina Shellin 5w-40 ja sillä on tuntunut hyvin nostajatkin toimivan.
16v koneissa kannattaa öljyt huomattavasti useemmin vaihdella mitä 8v koneissa.
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*