ruisku V4ään

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
mazeos
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos »

onnistuuko V4n muuttaminen ruiskukoneeksi? Turbotuksia on muutama nähty, mutta entä ruiskuja? 900sen ruiskua olen harkinnut jos teen virikoneesta ruiskukoneen.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

IntSaab:ssa nähtiin HC Thing:n tekemänä 96 K-Jetronic:lla. 900:n hilppeet kokonaisuudessaan ja omavalmiste osaa lisämausteena. Kuvia löytynee jonkun galleriasta.

Megan 96:n voi laittaa ihan vastaavasti kuin niitä on muihinkin autoihin tungettu.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
mazeos
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Tero_s kirjoitti:IntSaab:ssa nähtiin HC Thing:n tekemänä 96 K-Jetronic:lla. 900:n hilppeet kokonaisuudessaan ja omavalmiste osaa lisämausteena. Kuvia löytynee jonkun galleriasta.

Megan 96:n voi laittaa ihan vastaavasti kuin niitä on muihinkin autoihin tungettu.
kuvia tuosta HC Thingin kuupasta olisi kiva nähdä, varsinkin konehuoneesta. 900sen ruiskun osia saanee suht edukkaasti...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Eka ja toka kuva teamjakari:n linkkaamista intsaab kuvista.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaineventtiili ja lisäilmaluisti on vesikiertoon kytketyn kimpaleen päällä. Se oli peräisin vääränmerkkisestä, olisko ollut Audi tjsp. Satkussahan nuo on molemmat kanteen asennettu.

Jossain piti oleman sivusto tämän HC Thingin auton tarinasta.

Vanhaa keskustelua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=4427
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
mazeos
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos »

voisikohan risti-imusarjaa modata ruiskusysteemillä? Vai liekö ruiskukoneissa imusarjaa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3711
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täällä on yksi ruisku kuuppa työn alla, Megasquirt olisi hommattu tuota varten, Vakio superin imukansi on hitsarillä tällä hetkellä, joka hitsailee siihen suuttimien paikat, kaasuläpäksi on tulossa 2.3i tonnarista oleva, Bensapumppu tulee og900:sta, triggeripyörän ja sytytyksen toteutukset on vielä hieman auki..

Peruskoneeksi tulee kokonaan rempattu 1.7l pikkuvireillä..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa varmaan tuota megaa harkita, rupee kaikki K-jettiläiset oleen sitä ikäluokkaa ettei nekään ihan onkelmattomia oo.

Joskus on ollu täälläki juttuu että joku oli asentanu kuuppaan jonkun corsan tai vastaavan lähes samaa kokoluokkaa olevasta 1-pisteruiskun.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Frostgrey kirjoitti:Täällä on yksi ruisku kuuppa työn alla, Megasquirt olisi hommattu tuota varten, Vakio superin imukansi on hitsarillä tällä hetkellä, joka hitsailee siihen suuttimien paikat, kaasuläpäksi on tulossa 2.3i tonnarista oleva, Bensapumppu tulee og900:sta, triggeripyörän ja sytytyksen toteutukset on vielä hieman auki..

Peruskoneeksi tulee kokonaan rempattu 1.7l pikkuvireillä..
Tää on hyvä reitti. Mun 95:n on tarkoitus liikkua kanssa megalla.

Yhteen toiseen mega projektiin tein triggerin jakajan sisälle. On mallia 8-2, eli mega luulee että kampiakselilla on 4-1 triggeri. Ei läheskään yhtä tarkka kuin 36-1 mutta pärjännee kärjille ja keskipakosäätimelle.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
mazeos
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Salo

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja mazeos »

toi megasquirt vois olla kyllä varteenotettava vaihtoehto.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Millä tavalla 36-1 triggeripyörän kiinnitys hihnapyörään kannattaisi toteuttaa? Takapuolelle jos sen saisi mahtumaan, niin VR anturin ja hihnan vaihdon kannalta olisi parempi ratkaisu. Takapuolelle asennetuista olen muutaman kuvan nähnyt, mutta tilaa näyttää olevan vain 2-4mm jakopyöräkotelon ja hihnapyörän välissä eli kotelosta sekä öljypohjasta pitäisi pala ottaa pois.

Ja kiinnitys hitsaamalla valurautaiseen hihnapyörään tai poraa reiät ja vääntää kierteet hihnapyörän 'pinnoihin'?
96 V4i -73
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

tällaista sitä itsekin suunnittelin. Mega, 1,5 noin suunnilleen vakio pata, mutta pari pikkuriikkistä ahdinta kyljille pyörimään.
:lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Tässä vähän miettinyt että alkas haaliin osia ja suunnitteleen tuohon käyttikseen uutta 1,7 litrasta ruiskumottia.

Sattuuko Frostgrey:llä olemaan kuvaa tosta suuttimien asennuksesta imusarjaan??
Supparilla tais olla 1-kurkkuisen imusarjaan laitettu ne suuttimet.

Mikähän kaasuläppäkotelo olis hyvä tuohon kuupan imusarjaan, mieluusti vielä laittas sen pystyyn suoraan imusarjan päälle eikä vaakaan johonkin putken päähän, niin tulisi vähän kompaktimpi paketti ja sais hilppeet orggis tyylisen suodatinkotelon alle piiloon. Jossakin volkkari projektissa käyttivät jonku 500-sarjaisen BMW:n kaasuläppää.

Mega ja suuttimet tulikin jo hommattua :lol: Ja Og900 punppukin löytyy varastosta.

Muuten isolohkon osat onkin jo kasassa + kevyt vauhtipyörä ja 7.6 nokka (tai vaihtoehtoisesti 7.2)
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Minä hitsautin pari vuotta sitten Temmeksessä Specialmetal mäntylä -nimisessä paikassa yksikurkkuisen imusarjaan suuttimen paikat. Sorvasin itse suutinholkit ja asettelin ne kiinni imusarjaan väliaikaisella lattaraudalla hitsausta varten. Hinta oli kohtuullinen ja hienoa jälkeä tigillä tuli. Suuttimien sijoittelu on melko lailla samanlainen kuin palstalta löytyvissä Supparin kuvissa.

Vielä ei ole tullut asenneltua paikalleen, kun korikorjaus vaatii niin paljon työtä, mutta jospa ensi vuonna projekti alkaisi olemaan siinä vaiheessa.

Idea on samanlainen eli kaasuläppäkotelo pystyasentoon orkkisilmanputsarin alle. Tällä hetkellä tarjokkaana on pösön TU3JP 1.4 koneen kaasuläppäkotelo, joka on ehkä 5cm pitkä ja noin 38mm halkaisijaltaan. Tarkoitus olisi laippa-putki-laippa välikappale tehdä läppäkotelon ja imusarjan väliin, johon laittaa sitten alipaineliitännät jarrutehostimelle, MAP:lle, huohotukselle jne. Alkuperäisen imusarjan 32mm reiän olen työstänyt 38milliin.

Tarkoitus ei ole ainakaan tässä vaiheessa hakea tehoa, vaan enemmänkin kiinnostaa miten auton toiminta muuttuu ruiskulla ja suorasytkällä. Toki yksi superin kone löytyy sitten jatkokehitystä varten :D
96 V4i -73
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: ruisku V4ään

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itsellä odottelee myös pihamökissä yksi superin kone läpikäyntiä. Tarkoitus olisi myös katsoa, mitä kivaa siihen voisi keksiä. Siihen voisi kokeilumielessä ruuttaakin harkita.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin