Puhallin/ilmastointi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Eilen eilen tuli ekan kerran vastaan seuraava...

Hiukan kosteana menin autoon ja laitoin huurteen poiston päälle. Eikä kyl lähtenyt huurre ollenkaan poistumaan! Oikeestaan puhaltimesta ei kuulunut pihaustakaan.
Tänään sitten sama, kun kaupalta olin poislähdössä. Ei auttanut muuta, kuin paperilla pyyhkiä, jotta alkkoi näkemään. (sisäilmakierto ei ole päällä)
Tuuletin ei mielestäni pelaa ollenkaan.

Termostaatti tuntuu kyllä pelaavan, kun läpötilasäätimiä kääntelee ja kyllähän sen käteensä tuntee jos ilmaa kunnolla puhaltaa.

Jotenkin sellainen fiilis, että lämmin/kylmä ilma tulee autoon ilman puhaltimen apuja. Minulla ei kyl aavistustakaan miten kovaa ääntä tuo puhallin pitää täysillä Saabeissa mutta meidän autossa ei kyl kuulu mitään.

Jo aikaisemmin hiukan ihmettelin, kun viileää ei meinannut ilmastoinnilla alkaa kunnolla tulemaan mutta silloin kuvitteli, että puhaltimen nopeuden säätö "high" asentoon auttaisi enkä sitten taas kinnittänyt asiaan huomiota. Annoin vaan olla 21 ja automaatti asennossa enkä huomannut koko asiaa.

Onko muilla tullut vastaavaa eteen vai olenko vaan ihan tumpelo? Tai ehkä molempia
8O
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Muistaakseni siellä SID:n valikossa oli climatic-osiossa myöskin puhaltimen nopeus. En kyllä varmaksi muista, mutta tämmönen tuli mieleen. Kannattaa tsekata. Tosi huomaamattomasti tuo tosiaan puhaltelee. Ainoastaan parkin jälkeen lähtiessä kuulee kun hetken hönkäisee kovempaa ja sitten hiljenee lähes täysin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Jos sä painoit sitä huurteenpoisto nappia niin kyllä puhisee että kuulee.
Painat sitten sitä jompaakumpaa niistä manuaalisista puhaltimen säädöistä niin pitäisi olla vihreät viivat aika korkealla. Mutta kyllä tohisee jos huurteen poistosta on puhe. Mielestäni sitten niillä lämpötilan säädössä climatic -osiossa ei ole tekemistä tämän huurteenpoisto kytkimen kanssa. Sillä mielestäni saadaan säädettyä automaattiasennossa tulevan puhallus voimakkuuden.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Lisään vielä että se huurteenpoisto kytkin jossa on tuulilasin kuva niin talvellakin aukaisee kyllä nopeasti lasin. Katsoppa vielä niistä säädöistä jos siellä olisi joku nyt pois tai laita ohjeiden mukaan tehdassäädöt päälle jos olet niitä muuttanut. Minä otan aina taka-ja istuinlämmittimet manuaalille kun ajan niin lyhyttä matkaa. Akku voisi loppua talvella. Tämä nyt ei kuulunut siihen puhallukseen mitenkään.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Tuossa vielä varmistelin toimintaa, ennen kuin huoltoon soitin. Eipä tuo kyl hönkäise yhtään huurteenpoistollakaan :cry:

Ihan asiallisesti huollon yhteyshenkilö toimi ja järjesti ajan niin nopeasti, kuin vain minulle sopi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos kyseessä on tuon uuden 9-3:n ACC -paneelin aiheuttama vaiva? :wink: Vaikkakin olen nyt nähnyt ja kokeillut tuota paneelia "livenä", niin en edelleenkään pidä siitä :evil:

Toisaalta se on helpompikäyttöisempi uudelle saabistille, kun ei tarvitse ihmetellä vm. 2003-2006 ACC -paneelissa olevaa painikemäärää :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Viitsitkö sitten kertoa miten puhaltimen kanssa kävi.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Puhaltimen ongelma on nyt sitten selvitetty.
Onneksi en ollut ihan tumpelo sillä vikaahan laitteessa oli. Tai ei laitteessa vaan virta -pistoke oli kokonaan irti, jonka johdosta se ei tietenkään pelannut. Pienellä siis pääsi ja sai omalla ajella kotiin 45min odotettuaan...

Huollosta tullessa oli outoa, kun joutui säätelemään suuttimiakin pienemmälle puhalluksen vuoksi :?
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Taidanpa kaapata tämän ketjun, kun purnauksen aiheeni sopii niin hyvin otsikkoon:

Satunnaisesti on muutaman kerran -04 SS:ssa esiintynyt tuota ACC:n puhaltimen ääretöntä hiljautta, eli sitä ettei se propeli lähde ollenkaan pyörimään. Se on tällöin ollut hiljaa heti startissa, mutta välitön auton uudelleenstarttaus on käynnistänyt myös tuon puhaltimen. Takuuaikana tuosta huomautin, mutta huolto ei tehnyt muuta kuin tarkisti vikakoodit (ei ollut huomauttamista) ja totesivat tuulettimen toimivan OK. Alkujaan hämmästelin kuinka hiljainen mutta tehokas tuuletin tuossa on (välillä oikein niskavillat lepattavat kuten cabriossa ikään :)), mutta myöhemmin on satunnaista vikinääkin kuulunut.

Eilen, kun lunta tulla tuprutti tänne etelärannikollekin kiitettävästi, putsasin tapani mukaan lumet pois myös konepelliltä ja ilmanottoaukosta ennen liikkeelle lähtöä. Ajoin auton sankassa lumipyryssä lämpimäksi ja pysäköin auton noin kahdeksi tunniksi pakkaseen.

Seuraava liikkeellelähtö (lumenputsauksen jälkeen) tuotti yllätyksen, tuuletin kyllä pyöri, mutta tärisytti autoa kuin vanha diesel ja kierroksia laskiessa kuului pörinän seasta selkeää kropinaa. Ajattelin, että :evil: , taitaa ropelista olla keskiö murtunut tai laakerointi väljä ja siivet raapivat koteloa... no jatkoin ajoa ja sain auton kunnolla lämpimäksi jolloin tuuletin tuntui toimivan normaalisti, ainakin kierrokset nousivat eikä sivuääniä kuulunut, mutta jotenkin tuntui ettei puhallinteho oikein ole sitä mitä pitäisi.

Aamulla kylmästä tallista töihin lähtiessäni oli tuuletin taas liikkumatta, eikä auton uudellenkäynnistys auttanut asiaa vaikka kokeilin sitä vielä pysäköityäni auton työpaikalleni. Pakkasta oli koko päivän, ja nyt töistä lähtiessäni toimi tuo puhallin taas kuin junan vessa, ei ongelmia.

Onko tuo ilmakanava niin tökerösti suunniteltu, että vettä ja lunta kertyy tuulettimen ympärille ja siiville niin suurissa määrin että tuuletin jäätyy kiinni tai pyörii epätasapainossa jäätynein siivin?

Kuinka suuri operaatio tuon tuulettimen vaihto on, ja onko kellään kokemusta paljonko lysti kustantaisi? Jos tuosta tulee oikein riesa, aion kyllä vaatia vaihdon takuun piikkiin vaikka takuu onkin jo ummessa (ottaen huomioon että olen huomauttanut viasta takuuaikana), mutta ellen tee asialle mitään saattaa tuo laueta lopullisesti parin vuoden päästä jolloin takuuseen tai edes kuluttajansuojaan vetoaminen voi olla turhaa.

Voiko Saabia enää kutsua luotettavaksi talviautoksi? :cry:
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Voi kutsua luotettavaksi talviautoksi !

Vie huoltoon ja vaadi puhaltimen moottori vaihtoon, saattaa olla että ompi ollut jäässä ja hiilet palaneet kollektorille kiinni.Tästä syystä toiminta on epävarmaa, näin ainakin uskon ja kun muita samankaltaisia aiheita olen selaillut tältä foorumilta.

Ps.Itselläni puhallus on todella huomattavaa,meinaa jakaus vaihtaa paikkaa kun pistää täysille.No tosin pirssihän on suht'koht uusikin, mutta silti.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Kävi tässä viikko sitten sillein, että tuulettimen moottori ei toiminut ollenkaan millään teho-säädöllä. Seuraavalla ajokerralla kuitenkin taas toimi normaalisti (ja toimii edelleen). Mitään ihmeellisiä ääniä ei tuosta ole kuulunut. Liekö jotain hajoamassa...

Edit: Luin muutaman threadin aiheesta. Pitänee tsekata virtaliittimen kiinnitys..
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
hopsu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 11:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja hopsu »

Gryphon kirjoitti:Kävi tässä viikko sitten sillein, että tuulettimen moottori ei toiminut ollenkaan millään teho-säädöllä. Seuraavalla ajokerralla kuitenkin taas toimi normaalisti (ja toimii edelleen). Mitään ihmeellisiä ääniä ei tuosta ole kuulunut. Liekö jotain hajoamassa...

Edit: Luin muutaman threadin aiheesta. Pitänee tsekata virtaliittimen kiinnitys..
Samalla tavalla kävi meikäläiselle tänään. Töistä lähtiessä ihmettelin, kun ikkunat alkoivat huurtumaan. Puhallin ei toiminut laisinkaan. Auton uudelleenkäynnistys ei tilannetta korjannut. Illemmalla uudestaan startatessa kaikki pelasi taas normaalisti. Kummallista, pitääpä tarkkailla tilannetta..
Saab 9-5 Wagon 2.3t A -03
BMW 330xdA -10
ex Saab 9000 CD 2.0i -97
ex Saab 9-3 SS 1.8t -03
* Jäsen 3960 *
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja eljass »

hopsu kirjoitti:
Gryphon kirjoitti:Kävi tässä viikko sitten sillein, että tuulettimen moottori ei toiminut ollenkaan millään teho-säädöllä. Seuraavalla ajokerralla kuitenkin taas toimi normaalisti (ja toimii edelleen). Mitään ihmeellisiä ääniä ei tuosta ole kuulunut. Liekö jotain hajoamassa...

Edit: Luin muutaman threadin aiheesta. Pitänee tsekata virtaliittimen kiinnitys..
Samalla tavalla kävi meikäläiselle tänään. Töistä lähtiessä ihmettelin, kun ikkunat alkoivat huurtumaan. Puhallin ei toiminut laisinkaan. Auton uudelleenkäynnistys ei tilannetta korjannut. Illemmalla uudestaan startatessa kaikki pelasi taas normaalisti. Kummallista, pitääpä tarkkailla tilannetta..
Oma SS on myös oireillut tällä tavalla nyt muutamaan otteeseen. Pitää tosiaan tarkistaa tuo paneelin liittimen kiinnitys.

Outoa vinkunaa/sirinää tuo pitää kun se lähtee käyntiin toimimattomuuden jälkeen, joten olisikohan sittenkin puhallin menossa sököksi...
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Mulla tekee sitä, että helteellä startatessa nappaa tuulettimen täysille ja heti ku on täydet kierrokset, niin sammuu kokonaan jopa minuuteiksi tai lähtee käyntiin jos korjaa lämpötilaa lähemmäksi ohjaamon todellista lämpötilaa (eli napista vaan jonnekkin +25...). Manuaali käytöllä olen havainnut, että tuuletinta ei voi pitää täysillä, mutta heti auttaa, kun laskee yhdenkään pykälän pienemmälle. Herä epäilys, voisko olla tuuletinnopeuden säätövastus (tms hieno nimi). Vanhasta ilmastoimattomasta autosta hyyti tietyt puhallinnopeudet. Korjaantui kun vaihtoi tämän vastuksen. Mahtaakohan Saabissa olla myös tällainen vastus?

Tosin olen lukenut kaikenlaista muutakin juttua Saabin ilmastointilaitteen toiminnasta, että vois olla jotain softabugiakin...?! Ja sitten, valikoista löytyvä tuuletinnopeuden säätö ei toimi kyllä yhtään. Sama vaikka laittaa low:n, niin kyllä se vaan nappaa flektin täysille, kun tarpeeksi on lämpötilaeroa... etenkin helteellä. Että tämmöstä mystistä.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Puhallin/ilmastointi

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Jos uutta puhallinta tarvii ostaa niin minä ostin Motonetistä Valeon alkuperäisen puhaltimen hintaan 119,90 (automaaginen ilmastointi). Magneetissa pyytelivät muistaakseni 300-400 euroa... Tismalleen sama osa oli kuin alkuperäinenkin.

Meillä alkoi kuulua pientä sirinää, laakerit vissiin sippasi. Tuo puhaltimen laitto täysille ja sammuminen: voisikohan johtua myöskin laakeriviasta ja siitä seuraavasta sähkömoottorin lämpenemisestä?

Puhallinhan on hanskalokeron takana, minulla vaihtoon meni noin 30 min, tosin olin purkanut tuulettimen jo kerran aikaisemmin pois. Muutamat ruuvit on pahasti piilossa, WIS:n ohjeet helpottaa kummasti!
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin