Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Tänään töihin lähtiessä eipä Saapas antanutkaan lämmintä kabiiniin. Auto on 9000 -92 automaatti-ilmastoinnilla. Yritin ajon aikana kalibroida ohjauspaneelia painamalla oikean reunan ylintä ja alinta nappia yhtäaikaa n. puoli minuuttia, ei apua asiaan. Yritin manuaaliasennossa ennen tätä, ei apua. Puhaltimen nopeuden ohjaus toimii, ja ohjausyksikkö ohjaa ilmavirran suuntiakin kun laittaa auto-asentoon, mutta ei lämmintä. Sammutin auton ennen tuota nappi-kalibrointia ( eli tankkasin) ei tästäkään apua (oliko edes oikeat napitkaan??). Jäähdytysnestettä on lämpimässä koneessa n. 1,5 cm yli min merkin. Aamut alkavat olemaan sen verran kylmiä, joten nyt olisi apu tarpeen!
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Kalibrointi tehdään painamalla vasen ylin ja oikea alin samanaikaisesti sisään. Siis AUTO ja sivunuolet (tai vanhemmissa VENT).
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Tuleeko lämmintä jos laittaa HI asentoon. Jos ei tule niin säätömoottori on rikki tai lyhyt vaijerin pätkä irronnut läpästä/läpän varsi on katkennut.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Jeps, kiitos! Kokeilen heti kun lähden töistä! Mutta voiko tämä lämpiämättömyys johtua jonkun muovivarren katkeamisesta (mikä tanko, missä, onko vaikea vaihtaa?? meneekö lämmöt tällöin kuumalle vai kylmälle vai jäävätkö siihen missä olivat katkeamishetkellä??) josta olen jossakin threadista lukenut, vai hanskalokeron takana olevan askelmoottorin hajoamisesta?? Paljon on kysymyksiä, mutta liikutaan vielä nimimerkillä " Ei Saapasta vielä paaliin". Käsittääkseni askelmoottori on kallis eikä toimivaa käytettyä tahdo saada mistään (??) ja tuon työntangon vaihtamiseksi joutuu tekemään paljon hommaa ken sen osaa...
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Lämmittämättömyys voi johtua siitä että ACC on hukannut kalibrointinsa esim jännitekatkoksen takia. Kalibrointi auttaa.
Lämmittämättömyys voi johtua siitä että ilmansekoitusläpän muovinen vipu on poikki. Jos on katkennut niin että läpässä on kiinni vielä riittävästi tynkää peltisen vivun korjauspalan asentamiseen, korjaus on helppo jos sattuu saamaan korjauspalan. Muussa tapauksessa koko puhallinmoottorikotelo, jossa ilmansekoitusläppä majailee, on otettava pöydälle. Isotöisen ja hankalan homman maineessa, mutta tehtävissä. Samalla kannattaa vaihtaa ainakin puhallinmoottori, ehkä myös lämppärin kenno, jos ei juuri ole vaihdettu.
Lämmittämättömyys voi johtua siitä että ilmansekoitusläppää vaijerin/teräslangan välityksellä säätävä askelmoottori on rikki tai sen vaihteistosta on jotain sijoiltaan.
Voi olla myös vikaa ACC-panelissa tai sisälämpöanturissa.
Kalibroinnilla kannattaa aloittaa, jos kalibroinnin jälkeen ACC-paneli näyttää nollaa, ainakaan testissä ei laite itsessään löytänyt vikoja joista se osaisi itse kertoa testerin avulla. Toivottavasti kalibrointi riittää.
Lämmittämättömyys voi johtua siitä että ilmansekoitusläpän muovinen vipu on poikki. Jos on katkennut niin että läpässä on kiinni vielä riittävästi tynkää peltisen vivun korjauspalan asentamiseen, korjaus on helppo jos sattuu saamaan korjauspalan. Muussa tapauksessa koko puhallinmoottorikotelo, jossa ilmansekoitusläppä majailee, on otettava pöydälle. Isotöisen ja hankalan homman maineessa, mutta tehtävissä. Samalla kannattaa vaihtaa ainakin puhallinmoottori, ehkä myös lämppärin kenno, jos ei juuri ole vaihdettu.
Lämmittämättömyys voi johtua siitä että ilmansekoitusläppää vaijerin/teräslangan välityksellä säätävä askelmoottori on rikki tai sen vaihteistosta on jotain sijoiltaan.
Voi olla myös vikaa ACC-panelissa tai sisälämpöanturissa.
Kalibroinnilla kannattaa aloittaa, jos kalibroinnin jälkeen ACC-paneli näyttää nollaa, ainakaan testissä ei laite itsessään löytänyt vikoja joista se osaisi itse kertoa testerin avulla. Toivottavasti kalibrointi riittää.
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Ota akvaario kotelon kansi irti ja katso liikkuuko läppä tai kokeila liikkuuko se käsin.Jeps, kiitos! Kokeilen heti kun lähden töistä! Mutta voiko tämä lämpiämättömyys johtua jonkun muovivarren katkeamisesta (mikä tanko, missä, onko vaikea vaihtaa?? meneekö lämmöt tällöin kuumalle vai kylmälle vai jäävätkö siihen missä olivat katkeamishetkellä??) josta olen jossakin threadista lukenut, vai hanskalokeron takana olevan askelmoottorin hajoamisesta?? Paljon on kysymyksiä, mutta liikutaan vielä nimimerkillä " Ei Saapasta vielä paaliin".
Yhdessä iltapäivässä purin ja kasasin melkein kaiken mikä aiheeseen liittyiKäsittääkseni askelmoottori on kallis eikä toimivaa käytettyä tahdo saada mistään (??) ja tuon työntangon vaihtamiseksi joutuu tekemään paljon hommaa ken sen osaa...

Tuolla lisää juttuja ja kuvia servo systeemeistä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=96365
Kalibrointi siis kuitenkin ensin ja sitten se läpän ja varren tarkistus akvaariosta ja sitä rataa.
Läppä/vaijeri tuolla vasurissa punaisella ympyröity

-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
No tuota joo-o...
Kalibrointia en meinannut saada käyntiin kovin helposti, mutta lopulta se aloitti, ja aluksi näytössä oli pelkkä 0, vähän ajan kuluttua näyttöön tuli 1, ja lopuksi sitten asetusarvo joka näytössä oli kun kalibroinnin aloitin, eli 24.
Purin sitten tuon hanskalokeron irti että pääsin näkemään servon, ja kun näpyttelin 27 luvun jälkeen HI näytölle, alkoi servomoottori kääntämään vipua toiseen laitaan ja kohta olikin tuvassa lämmintä. Yksi näpäys kylmemmälle (27) niin servomoottori ajoi kokonaan toiseen laitaan, eli kylmäksi, ja lämppäristä sitten tuli kylmää tupaan.
Joten, servo ei siis tottele muuta ohjausta kuin HI, jonka jälkeen servo kääntää lämmöt päälle, pienemmälle kääntäessa servo ohjaa suoraan toiseen laitaan, kylmemmälle. Onko vika siis servossa vai säätöyksikössä?? Ja jos vika on servossa, niin esitän heti myyntipyynnön ko. servosta, eli ostaisin moisen toimivan vempeleen heti.
Miten tuo servo on muuten tarkoitettu irti lähteväksi, lähteekö tuo vaijeria siirtävä linkku servon akselilta vain nostamalla??
Kalibrointia en meinannut saada käyntiin kovin helposti, mutta lopulta se aloitti, ja aluksi näytössä oli pelkkä 0, vähän ajan kuluttua näyttöön tuli 1, ja lopuksi sitten asetusarvo joka näytössä oli kun kalibroinnin aloitin, eli 24.
Purin sitten tuon hanskalokeron irti että pääsin näkemään servon, ja kun näpyttelin 27 luvun jälkeen HI näytölle, alkoi servomoottori kääntämään vipua toiseen laitaan ja kohta olikin tuvassa lämmintä. Yksi näpäys kylmemmälle (27) niin servomoottori ajoi kokonaan toiseen laitaan, eli kylmäksi, ja lämppäristä sitten tuli kylmää tupaan.
Joten, servo ei siis tottele muuta ohjausta kuin HI, jonka jälkeen servo kääntää lämmöt päälle, pienemmälle kääntäessa servo ohjaa suoraan toiseen laitaan, kylmemmälle. Onko vika siis servossa vai säätöyksikössä?? Ja jos vika on servossa, niin esitän heti myyntipyynnön ko. servosta, eli ostaisin moisen toimivan vempeleen heti.
Miten tuo servo on muuten tarkoitettu irti lähteväksi, lähteekö tuo vaijeria siirtävä linkku servon akselilta vain nostamalla??
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Kokeilisin toisella paneelilla ennen enempiä purkamisia.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Omassani korjaantui sisäilmanhaistelijan putsauksella ja pienellä öljytipalla.
9-5 Aero Wagon A -03
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Oisko juurikin sisäilmanhaistelijasta tuo vika (tuo 1 merkkaa vikakoodien määrää).vähän ajan kuluttua näyttöön tuli 1
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Kun nyt sattui tuo lämmin keli, niin ajelin lenkin Saabilla, ja sisäilman haistelija ja paneeli tuntuu toimivan, eli kun pyydetään nyt kylmää niin puhallin seuraan paneelin ja sisähaistelijan tietoja. Jotenkin tulisi nyt vahvana mieleen, että tuo servo olisi mennyt (oliko servossa joku asennon tunnistin potikka tai jotain siihen vastaavaa, olen kuullut aettä tämän vikaantuminen laittaisi servon sekaisin), onko kenelläkään yhtään ylimääräistä servoa??
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Läppiä kääntelee vm 90 alkaen ACC-panelin ohjaamana askelmoottorit, niissä ei ole asennontunnistuspotikkaa toisin kuin vanhemmissa.
Kannattaa kokeilla toisella sisälämpöanturilla ja toisella ACC-panelilla ennen kuin alkaa niitä moottoreita jumppaamaan. Varmaankin nuo saa lainaksi saabistilta.
Seosilmalämpöanturin, sisälämpöanturin vastusarvojen ja moottorin tarkistusohje:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... nsacc2.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... empsen.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... senfan.htm
Kannattaa kokeilla toisella sisälämpöanturilla ja toisella ACC-panelilla ennen kuin alkaa niitä moottoreita jumppaamaan. Varmaankin nuo saa lainaksi saabistilta.
Seosilmalämpöanturin, sisälämpöanturin vastusarvojen ja moottorin tarkistusohje:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... nsacc2.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... empsen.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... senfan.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Joten HALUTAAN LAINATA ACC-PANEELIA JA SISÄLÄMPÖANTURIA KUOPION ALUEELTA testatakseni olisiko vika mahdollisesti siinä!jus kirjoitti:Läppiä kääntelee vm 90 alkaen ACC-panelin ohjaamana askelmoottorit, niissä ei ole asennontunnistuspotikkaa toisin kuin vanhemmissa.
Kannattaa kokeilla toisella sisälämpöanturilla ja toisella ACC-panelilla ennen kuin alkaa niitä moottoreita jumppaamaan. Varmaankin nuo saa lainaksi saabistilta.
Seosilmalämpöanturin, sisälämpöanturin vastusarvojen ja moottorin tarkistusohje:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... nsacc2.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... empsen.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... senfan.htm
Myös ohjeita tarvitaan kuinka tuo sisäilman lämpöanturi ja paneeli saadaan irti kaikkein helpoiten.
Tuon lämpöanturin yritin kerran aiemmin jo irroittaa penkinlämmittimien katkaisimien kautta, mutta jotenkin tuntui kovin hankalalta ja jäi sitten irroittamatta. Tällöin tarkotuksenani oli rasvata puhallin kun pitää tuota rutinaa. Kun en saanut sitä sillin irti, otin vain suojan pois ja puhaltelin pölyt sisältä. Tämän "huollon" jälkeen ko. anturi on toiminut rutinansa kanssa, mutta voisihan sitä kokeilla jollakin toisella olisiko vika mahdollisesti tässä, jos vain saisi irti ja toista anturia lainaan
t. Kai Paananen, Kuopio
050-9666376
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Sunnutaina taitas olla potkiaiset ja voin vaikka sinne yrittää saapua tonnarilla jos se vielä Lappeen jälkeen ehjänä. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 91&start=0Joten HALUTAAN LAINATA ACC-PANEELIA JA SISÄLÄMPÖANTURIA KUOPION ALUEELTA testatakseni olisiko vika mahdollisesti siinä!
Myös ohjeita tarvitaan kuinka tuo sisäilman lämpöanturi ja paneeli saadaan irti kaikkein helpoiten.
Se ACC paneeli lähtee irti n. 10s (vaikka puukolla kampee), sen jälkeen työntää käden siitä sinne sisäilman haistelijan taakse ja aikaa on sitten mennyt n. 20s

Reply: eikun perkele, sullahan taitaa olla ACC2 paneeli.... Haistelija on kyllä varmaan sama?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Lämmöt hukassa lämmityslaitteesta!
Siis tarkoittiko tuo, että sinun paneeli on erilainen ettei voi testata sillä, vai että se ei lähde vain kampeamalla??j0ne kirjoitti:Sunnutaina taitas olla potkiaiset ja voin vaikka sinne yrittää saapua tonnarilla jos se vielä Lappeen jälkeen ehjänä. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 91&start=0Joten HALUTAAN LAINATA ACC-PANEELIA JA SISÄLÄMPÖANTURIA KUOPION ALUEELTA testatakseni olisiko vika mahdollisesti siinä!
Myös ohjeita tarvitaan kuinka tuo sisäilman lämpöanturi ja paneeli saadaan irti kaikkein helpoiten.
Se ACC paneeli lähtee irti n. 10s (vaikka puukolla kampee), sen jälkeen työntää käden siitä sinne sisäilman haistelijan taakse ja aikaa on sitten mennyt n. 20s
Reply: eikun perkele, sullahan taitaa olla ACC2 paneeli.... Haistelija on kyllä varmaan sama?


Muuten, tarvitseeko akun kenkä olla irti kun paneelin ja haistelijan käyttää irti liittimestään??