Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

rajaseudulla on paljon pimeempää ku kehäkolmosen sisäpuolella :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja aero »

Niinpä, siks mää kunnon valoista tykkäänkin ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sabero
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 12:46

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja sabero »

Menee nuo jutut ohi aiheen mutta oikeesti kun lukee noita uutisia saabin tilanteesta niin mietityttää jotta saapiko miten pitkään varaosia ja miten vaikuttaa auton arvoon.
Riksa80
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Syys 16, 2010 08:16

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Riksa80 »

Jees. Saneeraushakemus ei mennyt läpi, joten eiköhän se pian nähdä, mitä varaosille ja jälleenmyyntiarvolle tapahtuu. Joku toisaalla jo ehti arvella, että liikkeellä olevien Saabien hinta nousisi, koska tarjonta kutistuu, mutta "saabisteja riittää aina". Tuo saattaisi mennä läpi melkein minkä tahansa muun hyödykkeen kohdalla, mutta koska kyseessä on auton kaltainen kulutusesine, en ihan vakuuttunut. Toivoa saa silti. :lol:
Riksa80
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Syys 16, 2010 08:16

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Riksa80 »

Muuten, nyt taitaa olla melko hyvä hetki alkaa metsästää -02 9-5 Aeron etuhelmaa, vai mitä sanotte? :D

Omasta kun pääsi halkeamaan, pirulainen.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

nalleolut kirjoitti:samoihin lukemiin mitä suomiharrastajat pyytää kopioista rahtikuluineen....
Paremmat kuin aidot :wink:
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Voiskohan hiukan nostaa Motonetin ja romppareiden hintoja ? Vaikea arvioida. Toisaalta saatavuus Motonetissa parantunee kun kysyntä kasvaa kun "merkkiliike-uskovaiset" ei enää pääse pyhättöönsä ;)

Eipä se Saabin tehdas ole peltiosia lukuunottamatta juuri mitään osia eikä siis varaosiakaan valmistanut niin tuskin siitä paljon merkitystä on saatavuuteen, jakelukanava vain muuttuu.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Red Dragon kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:samoihin lukemiin mitä suomiharrastajat pyytää kopioista rahtikuluineen....
Paremmat kuin aidot :wink:
Yhdyn tähän.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Varaosa touhun pitäisi jäädä toimintaan jatkossakin.
Saab automobile parts ab Nyköping siis saabin varaosat on itsenäinen sisaryhtiö Swedish Automobilelle, ja jos ja kun emoyhtiö menee konkkaan voi varaosapuoli siirtyä Ruotsin Riksgäldenin alaiseksi ja ohjattavaksi, koska Saab automobile parts ab Nyköping on panttina EIB lainoille Riksgäldenissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja AZP »

wesku kirjoitti: Eipä se Saabin tehdas ole peltiosia lukuunottamatta juuri mitään osia eikä siis varaosiakaan valmistanut niin tuskin siitä paljon merkitystä on saatavuuteen, jakelukanava vain muuttuu.
Iso osa varaosista on vain valmistettu osana tuhansien osien tilauksia, jotka on menneet siis pääosassa autonvalmistukseen. Kun ei ole enää valmistusta, kyseiset osa saattavat jäädä alihankkijoilta kokonaan tekemättä. Koskee siis edelleen tuotannossa olevia malleja, joista NG9-5 ikävimmässä asemassa, koska koko autokanta on pieni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja tnt »

Luulisi tämä varaosabisneksen olevan sen verran kannattavaa jotta valmistajia löytyisi varaosille...Nykyisin autovalmistajan oikeudet pitää varaosabisneksen aika hyvin autonvalmistajan omissa käsissä..

Saabihan kuitenkin loppujen lopuksi valmistaa itse vain pienen määrän osista...Alihankkijat ne osat valmistaa..
9-3Aero-01
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti: Kun ei ole enää valmistusta, kyseiset osa saattavat jäädä alihankkijoilta kokonaan tekemättä.
Saab parts nyköpingissä on velvoitettu toimittamaan varaosia myös vanhempiin malleihin ja tämä kahdentoista vuoden ajan joten heidän on tilattava tavaraa jatkuvasti ja mikseivät tilaisi koska he ovat se ainoa saabiin kuuluva pulju joka tuottaa voittoa. Se, että eräiden tavarantoimittajien boikotti on iskenyt myös heihin on valitettavaa.

Tässä yksi näistä syistä miksi saab parts irroitettiin emosta ja siitä tehtiin sisaryhtiö:
Siis jos konkurssi tulee saabille se ei koske varaosa puljua vaan se luultavasti siirtyy ruotsin riksgäldenin alaiseksi koska pulju on takeena EIB lainoille.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näinhän se on. Jos ruotsi taipuu niin täällä siitä spekulointia Saab Partsin kohtalosta: http://tinyurl.com/3v9yn53

Jos Saab Parts jää Ruotsin valtion käsiin, on valtiolla vaihtoehtona myydä firma jollekin halukkaalle ostajalle, tai pitää se itsellään niin kauan kuin se tuottaa voittoa ja ajaa sitten toiminta alas (tai valtiomaiseen tapaan pitää sitä hengissä tappiolla maailman tappiin). Ostajaa ei välttämättä ihan heti löydy, jos autonvalmistus on loppunut, koska toiminnan pitkän aikavälin jatkuvuus on vähän kysenalainen. Toisaalta kaikki menee kaupaksi kunhan hinta on oikea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:Näinhän se on. Jos ruotsi taipuu niin täällä siitä spekulointia Saab Partsin kohtalosta: http://tinyurl.com/3v9yn53

Jos Saab Parts jää Ruotsin valtion käsiin, on valtiolla vaihtoehtona myydä firma jollekin halukkaalle ostajalle, tai pitää se itsellään niin kauan kuin se tuottaa voittoa ja ajaa sitten toiminta alas (tai valtiomaiseen tapaan pitää sitä hengissä tappiolla maailman tappiin). Ostajaa ei välttämättä ihan heti löydy, jos autonvalmistus on loppunut, koska toiminnan pitkän aikavälin jatkuvuus on vähän kysenalainen. Toisaalta kaikki menee kaupaksi kunhan hinta on oikea.
Stop tykkänään riksgäldeniä ei voi kutsua mitenkään "valtion käsiin" vaan se on virasto joka voi kivittää jopa itse valtiota jos he ovat tykittäneet väärin jossain asiassa. Aivan selvää on se, että jos voitokas yhtiö myydään, ota huomioon, että saabparts on kokoajan toiminut voitolla. Ja jos riksgälden yrittää myydä puljun se ei pysty tekemään sitä ilman omistajien suostumusta. Siis omistaja ei yksinään ole riksgälden. Vaan he ovat holhooja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja AZP »

No nyt en tiedä taas Ruotsin lainsäädännöstä, mutta lehtijutussa sanotaan nimen omaan: "Om Saab går i konkurs står Riksgälden som ägare till Saab Automobile Parts" ("Jos Saab menee konkurssiin, tulee Saab Automobile Partsin omistajaksi Riksgälden").

Jos tämä nyt ei kuitenkaan meinaa, että Riksgälden olisi oikeasti firman omistaja, pitäisi omistajan olla emoyhtiön konkurssipesä tai sitten EIB, jos Partsin osakkeet ovat sen lainojen vakuutena. Emon mennessä konkurssiin ei vanhoille omistajille jää mitään oikeuksia emon tytäryhtiöihin. Emon pesän omistavat sen velkojat (ml. EIB), ja pesän tarkoituksena on realisoida kaikki omaisuus mahdollisiman hyvään hintaan/mahdollisimman pienin tappioin, jolloin firma tulisi joko myyntiin tai lakkautettavaksi mahdollisimman pienin kuluin.

Voitolliselle firmalle voi löytyä ostaja, mutta yrityskaupoissa merkitystä ei ole sillä, paljonko voittoa on tehty viime vuosina, vaan paljonko sitä voidaan tehdä tulevina vuosina. Ja jos autonvalmistus loppuu, on tiedossa, että toiminnalle sellaisenaan ei ole pysyvää jatkoa. Harva lähtee ostamaan tällaista firmaa, mutta oikealla hinnalla ostaja voi löytyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin