Elintensiirto 900S 90->900 88, TOIMII

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tekeekö pensatukkille asti kunnnollisen paineen ja oletko kokeillut kipinän? irroittamalla jakajankannesta puolanjohdon ja laitat sen sentin päähän jakajan rungosta. kaveri starttaa samalla. pitäis antaa hyvä kipinä suihku.

ilmeisesti starttaa hyvin eli toisin sanoen akussa on virtaa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Starttipyörii reippaasti ja bensaa tulee ihan paineella. Kipinää en kokeillut vielä, pitää kokeilla jahka ehdin illalla tallille.

Sitten jatkotoimenpiteet: Jos ei kipinää, mistä etsimään syyllistä? Tai jos kipinä tulee, onko muuta vaihtoehtoa kun jotenkin kummasti siirtyneet ajoitukset?

Mekaanikkokaveri, joka ei siis Saabeja kummemmin tunne, kyseli että onko nokkaketjun kiristin hydraulinen, että onko voinut päästää seisonnassa paineet ja sekoittaa ajoitukset, tuohonpa en kyllä osannut vastata.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jatra kirjoitti:
Mekaanikkokaveri, joka ei siis Saabeja kummemmin tunne, kyseli että onko nokkaketjun kiristin hydraulinen, että onko voinut päästää seisonnassa paineet ja sekoittaa ajoitukset, tuohonpa en kyllä osannut vastata.
Se on hydraulisesti öljynpaineella kiristyvä, mutta siinä on hammastettu räikkämekanismi joka lukitsee, tai sen tulisi lukita kiristinluisti. Scantech- tarvikekiristin on itseltäni hajonnut, orkkis on laadukas ja sen hajoamista en kovin äkkiä usko, mutta helppohan se on tarkistaa.

Kone nollakohtaan niin että mahdollisimman vähän venttiileitä on painettuina ja jakoketju rasitettuna. Kiristimen päästä 12mm pikkupultti pois, perässään tulevat jousi ja muovikara, sen jälkeen 27mm kannasta kiristimen runko-osa kiertäen ja varovasti vetäen pois.

Varovasti siksi että tässä samalla voi mitata kiristinluistin ulkoneman ja tehdä päätelmiä jakopään yleisestä kunnosta.

Takaisin järjestyksessä; Ensin pelkkä kiristimen runko-osa sisäänpainettuine luisteineen, sitten muovikara ja jousi, ja pikkupultti. Mieluiten uusien tiivisteiden, eli O-renkaan ja USIT- tiivisteen kera.

Em. järjestys siksi että jos kokonaan ulostyöntynyt ja lukittunut kiristin mennään ruuvaamaan takaisin, tapahtuu joko luistin tai jakoketjun laahaimen katkeaminen, kiristinrungon kierteiden korkkaus kannesta tai jakoketjun venymä tai katkeaminen.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ok, eli teoriassa ajotusten ei pitäisi olla muuttuneet, kun jakopäätä tai virranjakajaa ei ole ronklattu. Ampu kuitenkin kertaalleen imusarjaan? Ärsyttävä piilovika, kun oli jo jonkin aikaa ihan käymäkuntoinen...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No periaatteessa jakoketju voi olla niin venynyt, ja muut osat kuten rattaat&laahaimet niin kuluneet että ajoitus voi olla kulkenut niin pieleen että ampuu imusarjaan, mutta silloin olisi oireillut jo aikaisemmin ja ollut todella tehoton peli.

Jos kiristin on rikki, eli päästää löysälle, kuuluu yläkerrasta sellainen kalkatus ja raplatus jonka kyllä huomaa.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Sytytysmoduli, kansi ja pyörijä vaihdettu ja kipinä tarkistettu sekä tulpilta että puolalta. Eli kipinää tulee ja bensaa tulee, mutta ei käynnisty. Mitään normi 16-venttiilisen kolinasta poikkeavaa ei kuulu. Ei vaan käynnisty. Koitetaan vielä apuvirralla, jos vaan akku ei enää pyöritä tarpeeksi.

Alkaa taas olee paukut käytetty. Onko kokoonpanossa muita tekijöitä kun sytytyksen ajoitus, joka voisi estää käynnistymisen, vaikka edellä luetellut kohdat on kunnossa?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onkos tulpat märät eli tuleeko suuttimista polttoainetta?

mites sen termostaatti kotelon vieressä olevan maadoitus pisteen kunto.
onko varmasti kaikki liittimet kunnolla kiinni siellä jalkatilassa ja konehuoneessa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu ja tarkistuksen alle myös se ettei tyhjäkäyntimoottorin tai lämpöanturin liitin ole seonnut suuttimien liittimien kanssa tai keskenään. Näitäkin on sattunut, ovat samantyyppisiä liittimiä.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tulpat oli kosteat, ja kun auto kerran eilen käynnisty, ei liittimet varmaan ainakaan suuttimien kanssa oo voinu mennä ristiin, ei ois varmaan eilen käynnistynyt silleen. Termostaattipisteen vieressä on maadoituspiste aika huonokuntonen, mutta liitin puhdistettu varsin hyvin, kun konehuoneen liittimet kävin läpi. Kuskin jalkatilan puolelta kurkkasin liittimet pääpiirteittäin, kun en illan kämyssä jaksanut enää irrottaa kojelaudan alapaneelia, ecun tuntumassa olevia liittimiä en oo käynyt siis nyt miljoonatta kertaa läpi. Pitänee sekin vielä tehdä.

Omituisinta tässä omaan järkeen on se, että auto eilen liikkui, sammui ajossa eikä enää lupaakkaan. Lisäksi tänään ilmeni erikoista takkuilua noin tuhannennella starttausyrityksellä, startti hetkittäin ikäänkuin jumi pienen pyörityksen jälkeen, eli kierrokset hetkellisesti laski reilusti, mutta sitten starttaili taas normaalisti. Teki tuota muutaman kerran, alkoi vähän ahdistamaan.

Mikä voisi estää koneen käynnistymisen, jos bensa ja kipinä tulee ja koneessa vaikuttaisi olevan puristuksetkin kohdallaan (ei ole noita mitattu kyllä)? Kone ei siis edes yritä käydä..! Voiko olla mahdollista, että koneesta on sisältä lauennut jotain totaalisesti? Mitään kolinoita ei starttaillessa kuulu, lukuun ottamatta tuota kuvailemaani jumia, jota ei siis eilen eikä tänään aiemmin starttaillessa ilmennyt.

Nyt kyllä kyrsii, varsinkin jos pitää uudestaan alkaa nostella konetta paikoiltaan ja alkaa sitä pilkkomaan... :|
stage4
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesä 26, 2009 02:21

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja stage4 »

Mä en näistä mitään tiedä, mutta joskus tullu rassattua.
Starttaa hyvin ja välillä mykistyy... ihan kuin ois sytkäjärjestys muuttunut päin vastaiseen.
Joskus käyny erimerkkisen kanssa silleen ettei tuossa (tarvike)virranjakajan kannessa ole sitä "mötykkää" niin se helposti menee sitten väärinpäin... tai jos sitä on käyttäny tulpanjohot paikallaan irti niin ei aina mee oikein...
Eli eikö sytkä pitäs olla näissä 1-3-4-2?
Mutta kokeile mutta elä mee sekasin niin 4-2-1-3...?
En usko että olet yhtä töhö kuin minä mut antais viitteitä sille että sytytys ois jotenkin heittäny pahemman kerran..
Tai siis helpompi kääntää sitä jakajankantta jos ei ole sitä mötykkää... :D
En tuon tyyppistä autoa ole koskaan rassannut mut miten sitten nuo suihkujen sähköt?
Elkää teilatko minua... heitän vaan ideoita näin maalaisjärellä ku muutakaan ei oo siunattu... =D Näin ne jotenkin ratkiaa! TSEMIÄ!
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

omassa 900t remontissa meni suuttimen johdot väärin ,yksi sylinteri oli kokonaan pois pelistä ,paukku putkessa .jumittaminen saattaa johtua siitä syystä että männän päällä on palamatonta bensaa,
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Koneelta ei ole juuri piuhoja irroteltu, kun vedin läpiviennistä koneen päälle koko johtonivaskan kun nostin koneen paikoiltaan, niin suurin osa antureiden piuhoista ja mm. suutinten piuhat on ollu koko ajan niine hyvineen, joka poissulkee aika paljon, kun auto josta kone otettiin ajettiin ihan ajamalla talliin. Virranjakajan kansi on samalla lailla kun ennenkin, ja kaapelit on asennettu kirjan antamaan järjestykseen - jos 8-venttiilisessä ja 16-venttiilisessä on sama järjestys. Mäntien päällä todennäköisesti ja toivottavasti on palamatonta bensaa onnistumattomien starttailujen tuloksena.

Onko sytytykseen vaikuttavia hilppeitä muualla kun konehuoneessa? Piuhojen kannalta lähinnä, että onko mahdollista että joku piilossa oleva piuha olisi koejolla irronnut. Puola ja hall-anturi ainoastaan vaihtamatta, mutta epäilen että nuo eivät olisi syyllisiä tilanteeseen, kun kipinä kuitenkin tulee.

Tänään ei huvita lähteä tuon kanssa taistelemaan, mutta viikonlopun kuluessa varmaan tulee lähdettyä, mutta aika vähän enää keksin tarkastettavia kohteita. Minkälaisia mielipiteitä siitä, että olisiko koneen sisältä voinut hajota jotain totaalisesti jostain syystä, mikä estäisi käynnistymisen? Olisi mukava saada tuo käymään edes huonosti, niin vikojen paikallistaminen helpottuisi huomattavasti.

Vielä yksi: onko mahdollista että lisäilmaventtiili olisi jostain syystä jumittunut totaalisesti, ja estäisi koneen käynnistymisen, ja tuo sammuminen koeajolla olisi liittynyt johonkin aivan muuhun?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meillä taisi olla hieman samantapainen ongelma, tosin meillä kone ei herännyt ollenkaan. Silloin syynä oli puuttunut pulssinvahvistin, joka sähköluovuttajassa oli korvattu hyppylangalla. Kun ehjä vahvistin pukattiin paikalleen, alkoi tapahtua, tosin sen jälkeen etsittiin käynnin vikaa, kun imusarjan alapuolella olleen röörin tulppausta ei oltu tehty istutettuun koneeseen, joa siis ei ollut sama kuin sähköt luovuttanut auto, vaan irtokone. Luoja meitä vastaisuudessa moiselta palapeliltä varjelkoot. :wink:

Eli kone ei saanut riittävän vahvaa signaalia siitä, että se pyörii, eikä näin ollen herännyt tulille. Tuhojuho osaa paremmin selvittää asian, kun sen ratkaisikin. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tuopa juuri, että kone on kertaalleen herännyt mutta kuoli ajossa herättää aika pahoja pelkotiloja. Jostain voisi toki löytyä jokin piuha tai letku, joka on asennuksessa ottanut siipeensä ja koeajon tärinässä irronnut, ja huomisen ohjelmassa taitaakin olla tuollaisten mahdollisuuksien läpikäynti. Epäilyttää vaan pahasti tuo, kun kipinä ja bensa kuitenkin tulee loppuun asti joka sylinterille. Jonkin yksittäisen osan puuttumisen oon koittanut eliminoida tolla, että auto on rakennettu vain yhdellä osaluovuttajalla ja pääosin aivan luovuttaja-auton mallin mukaan.

Jos ei huomenna tule läpimurtoa, pitää koittaa kutsua tuo aiemmin mainittu korjaajakaveri paikalle, jos voisi lainata työpaikaltaan kaikki mittarit joilla voi käydä läpi mahdolliset vikakohdat yksitellen, ja löytää ongelma tuota kautta.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Elintensiirto 900S 90->900 88, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

moottorissa tuskin on mitään mekaanista vikaa, itse lähtisin etsiin polttoaine puolen sähköistä vikaa. onko muuten kaikki sulakkeet ehjät?

jos konkreettisesti haluat tarkastaa tuleeko suuttimista polttoaine nättinä suihkuna niin nosta tukki suuttimineen ja strattaat. sillon ainakin näet tuleeko kaikista kunnolla ainetta.

kuivaa ne kastuneet tulpat kunnolla esim. kuumailmapuhaltimella.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, La Syys 10, 2011 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin