Kun hukkaportin vipu on irti, pitääkö vipua voida liikuttaa herkästi laidasta laitaan.
Miten hukkaportin sulkeutumisen voi todeta ilman että pakoputken irrottaa hukkaportista ?!
Kommentteja kiitos.
En näistä turboista mitään ymmärrä, siksi kyselen. Tuota ketjua kun luin niin voisiko siitä päätellä että juuri tässä tapauksessa on kyseessä perjantaiyksilö. Toisinaan kuitenkin toimii hyvin, eli jumittelee silloin tällöin. Kovin kehuttu ei ole myöskään orkkis Garrett, eli paras varmaan aeron kapine jota jo etsiskelenkin...
Bilteman turbo
Re: Bilteman turbo
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Bilteman turbo
En osaa turbosi vikaa kommentoida, mutta itse hommasin Bilteman puhaltimen siksi, että jos valinta täytyy tehdä hyvän ja halvan välillä, ei Garret edusta mielestäni niistä kumpaakaan.
Jos aiot pitää autoa vielä vuosia, niin ehkä kannattaisi harkita sitä Mitsun puhallinta...
Jos aiot pitää autoa vielä vuosia, niin ehkä kannattaisi harkita sitä Mitsun puhallinta...

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Bilteman turbo
Juu mitsua tässä etsiskelenkin. Ja sitten asiaan !
Rupesi kiinnostamaan mikä siellä hukkaportissa jumittelee, ja eikun auto talliin ja työkalut esille. Letkuja pois tieltä, ja pakoputki irti pakopesästä.
Taskulamppu ja nivelletty peili ja tutkintaa. Selvisi että hukkaportin lautanen ottaa pakopesän reunoihin kiinni liikkuessaan. Lautanen on niin väljä liikkumaan akselissaan, että se ottaa välillä kiinni pakopesän reunoihin.
Akselissa jossa lautanen on kiinni, on kavennus ikäänkuin sokkaa varten. Akselin päähän mahtuisi urasokka, jolloin lautasen väljyys ei olisi niin suuri. En kutenkaan laittanut siihen sokkaa syystä: En ollut varma oliko siinä ollut sokka, ja sokka olisi voinut aiheuttaa sen että lautanen ei olisi löytänyt oikeaa paikkaa sulkeuduttuaan.
Ei kun dremel esiin, ja lamppu/peiliviritelmä näyttämään valoa kohteeseen. 20 min. hiomisen jälkeen lautanen mahtui liikkumaan ottamatta kiinni mihinkään. Näytti myös että se meni kohdalleen sulkeuduttuaan. Työstöjäämien imurointi, ja osat paikalleen ja kokeilemaan.
Alavääntö löytyi, ja muutenkin toimi paremmin kun aiemmin. Tunnin koeajon jälkeen joka sisälsi kiihdyttelyä riittävästi, totesin että remontti onnistui.
Lautanen pääsi siis liikkumaan liian väjästi akselissaan, aiheuttaen jumittelun. Kiinan pojilla näyttää toleranssit olevan vähän suuret... Nyt täytyy vaan toivoa että toimii siihen asti kun mitsu löytyy
Rupesi kiinnostamaan mikä siellä hukkaportissa jumittelee, ja eikun auto talliin ja työkalut esille. Letkuja pois tieltä, ja pakoputki irti pakopesästä.
Taskulamppu ja nivelletty peili ja tutkintaa. Selvisi että hukkaportin lautanen ottaa pakopesän reunoihin kiinni liikkuessaan. Lautanen on niin väljä liikkumaan akselissaan, että se ottaa välillä kiinni pakopesän reunoihin.
Akselissa jossa lautanen on kiinni, on kavennus ikäänkuin sokkaa varten. Akselin päähän mahtuisi urasokka, jolloin lautasen väljyys ei olisi niin suuri. En kutenkaan laittanut siihen sokkaa syystä: En ollut varma oliko siinä ollut sokka, ja sokka olisi voinut aiheuttaa sen että lautanen ei olisi löytänyt oikeaa paikkaa sulkeuduttuaan.
Ei kun dremel esiin, ja lamppu/peiliviritelmä näyttämään valoa kohteeseen. 20 min. hiomisen jälkeen lautanen mahtui liikkumaan ottamatta kiinni mihinkään. Näytti myös että se meni kohdalleen sulkeuduttuaan. Työstöjäämien imurointi, ja osat paikalleen ja kokeilemaan.
Alavääntö löytyi, ja muutenkin toimi paremmin kun aiemmin. Tunnin koeajon jälkeen joka sisälsi kiihdyttelyä riittävästi, totesin että remontti onnistui.
Lautanen pääsi siis liikkumaan liian väjästi akselissaan, aiheuttaen jumittelun. Kiinan pojilla näyttää toleranssit olevan vähän suuret... Nyt täytyy vaan toivoa että toimii siihen asti kun mitsu löytyy

Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Bilteman turbo
Pitihän se vielä kerran purkaa, hukkaportti jumittui taas. No uudestaan suurennuslasin alle, ja tutkimuksen jälkeen syy löytyi. Hukkaportin lautasen akselissa oli niin paljon sivuttain välystä (1cm) että lautanen ei edes sulkenut hukkaporttia kokonaan aina. Lautanen siis liikkui hukkaportin kohdalla sivuttain. Akseli oli 13mm paksu, ja ongelman tällä kertaa korjasi 4 kpl 12mm urasokkia jotka painettiin akseliin ulkopuolelle. Myös akselin päähän jossa hukkaportin lautanen on kiinni, laitettiin kuitenkin sokka. Lautasessa ei enää ole suurta välystä, kuitenkin pieni liikkumavara että asettuu hyvin pakopesän aukolle. Tarkistus että asettuu keskelle aukkoa, ja akselin voitelu kuparitahnalla molemmin puolin. Käsin testailua riittävästi ja taas kasaus. Ajelua 150km eikä vielä oireillut. Ihmetellä täytyy miten tällaista sutta pääsee myyntiin asti. Tässäkin tapauksessa muutamalla sokalla valmistusvaiheessa, oltaisiin päästy parempaan lopputulokseen.jupasaab kirjoitti:Juu mitsua tässä etsiskelenkin. Ja sitten asiaan !
Rupesi kiinnostamaan mikä siellä hukkaportissa jumittelee, ja eikun auto talliin ja työkalut esille. Letkuja pois tieltä, ja pakoputki irti pakopesästä.
Taskulamppu ja nivelletty peili ja tutkintaa. Selvisi että hukkaportin lautanen ottaa pakopesän reunoihin kiinni liikkuessaan. Lautanen on niin väljä liikkumaan akselissaan, että se ottaa välillä kiinni pakopesän reunoihin.
Akselissa jossa lautanen on kiinni, on kavennus ikäänkuin sokkaa varten. Akselin päähän mahtuisi urasokka, jolloin lautasen väljyys ei olisi niin suuri. En kutenkaan laittanut siihen sokkaa syystä: En ollut varma oliko siinä ollut sokka, ja sokka olisi voinut aiheuttaa sen että lautanen ei olisi löytänyt oikeaa paikkaa sulkeuduttuaan.
Ei kun dremel esiin, ja lamppu/peiliviritelmä näyttämään valoa kohteeseen. 20 min. hiomisen jälkeen lautanen mahtui liikkumaan ottamatta kiinni mihinkään. Näytti myös että se meni kohdalleen sulkeuduttuaan. Työstöjäämien imurointi, ja osat paikalleen ja kokeilemaan.
Alavääntö löytyi, ja muutenkin toimi paremmin kun aiemmin. Tunnin koeajon jälkeen joka sisälsi kiihdyttelyä riittävästi, totesin että remontti onnistui.
Lautanen pääsi siis liikkumaan liian väjästi akselissaan, aiheuttaen jumittelun. Kiinan pojilla näyttää toleranssit olevan vähän suuret... Nyt täytyy vaan toivoa että toimii siihen asti kun mitsu löytyy
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Bilteman turbo
Sivusuuntainen klappi ei taida Kiinan potkureissa olla ihan ainutkertainen ilmiö, tässä videolinkki ruotsalaisen Saabistin Mitsu-kopiosta: http://www.youtube.com/watch?v=DTVWjw3RIoY.
Omassa autossani on ollut viimeisen vuoden/18tkm Garrett-kopio, mutta ainakin toistaiseksi on wg:n toiminta ollut ihan normaalia (tarkistin viimeksi kuukausi sitten, kun säädin peruspaineet) - eli ilmeisesti löytyy yksilöitä kumpaankin suuntaan.
Omassa autossani on ollut viimeisen vuoden/18tkm Garrett-kopio, mutta ainakin toistaiseksi on wg:n toiminta ollut ihan normaalia (tarkistin viimeksi kuukausi sitten, kun säädin peruspaineet) - eli ilmeisesti löytyy yksilöitä kumpaankin suuntaan.
Saabiton Saabisti