syö öljyä
Re: syö öljyä
Männänrenkaiden jumitus lienee tutkittavissa ohivuotomittauksella? Jos siis öljyn kulutus johtuu siitä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: syö öljyä
Ihan vain muistutukseksi: Ehjä kone oli se siten Saab tai VAG kone, se ei syö öljyä.
Meillä on varmaan kaikilla oma käsitys miten autolla tulee ajaa tai miten sitä tulee huoltaa. Tallissa seisoo lähes priima kunnossa oleva Saab 96:nen, joka on vasta reilut 30v vanha (116 000km ajettu). Miten voi olla että suurin osa ko autoista on jo paalattu, vaikka huolto-ohjelman mukaan olisi pidetty? 30v päästä ko auto on varmasti vielä(kin) huippu kunnossa. Väitän että 9-5:sen konella voi ajaa 500 000km ilman suurempia ongelmia. Joillain kone leipoo kun on 60 000KM mittarissa.. Lienee varmaan jotain taikuutta? YKÄ varmaan voi vaiheeksi avautua asiasta lisää
Meillä on varmaan kaikilla oma käsitys miten autolla tulee ajaa tai miten sitä tulee huoltaa. Tallissa seisoo lähes priima kunnossa oleva Saab 96:nen, joka on vasta reilut 30v vanha (116 000km ajettu). Miten voi olla että suurin osa ko autoista on jo paalattu, vaikka huolto-ohjelman mukaan olisi pidetty? 30v päästä ko auto on varmasti vielä(kin) huippu kunnossa. Väitän että 9-5:sen konella voi ajaa 500 000km ilman suurempia ongelmia. Joillain kone leipoo kun on 60 000KM mittarissa.. Lienee varmaan jotain taikuutta? YKÄ varmaan voi vaiheeksi avautua asiasta lisää
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: syö öljyä
eklunto1 kirjoitti:Ihan vain muistutukseksi: Ehjä kone oli se siten Saab tai VAG kone, se ei syö öljyä.
Meillä on varmaan kaikilla oma käsitys miten autolla tulee ajaa tai miten sitä tulee huoltaa. Tallissa seisoo lähes priima kunnossa oleva Saab 96:nen, joka on vasta reilut 30v vanha (116 000km ajettu). Miten voi olla että suurin osa ko autoista on jo paalattu, vaikka huolto-ohjelman mukaan olisi pidetty? 30v päästä ko auto on varmasti vielä(kin) huippu kunnossa. Väitän että 9-5:sen konella voi ajaa 500 000km ilman suurempia ongelmia. Joillain kone leipoo kun on 60 000KM mittarissa.. Lienee varmaan jotain taikuutta? YKÄ varmaan voi vaiheeksi avautua asiasta lisää
Ihan oikeasti ne ensimmäiset vag power diselit vai mitä ne nyt olikaan.
Söi aluksi reippaasti öljyä, mutta öljyn kulutus tasaantui kilometrien myötä.
Eräällä tutulla ammattiautoilialla (taksi) oli semmoinen vag "öljy syöppö".
Kulutus tasaantui jossain 30tkm kohdilla.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: syö öljyä
Omat edelliset VW Passat power dieselit -03 ja -06 söi Castrollin long life litkua noin 0,7 dl 25000 kilometrin matkallakalle37 kirjoitti:eklunto1 kirjoitti:Ihan vain muistutukseksi: Ehjä kone oli se siten Saab tai VAG kone, se ei syö öljyä.
Meillä on varmaan kaikilla oma käsitys miten autolla tulee ajaa tai miten sitä tulee huoltaa. Tallissa seisoo lähes priima kunnossa oleva Saab 96:nen, joka on vasta reilut 30v vanha (116 000km ajettu). Miten voi olla että suurin osa ko autoista on jo paalattu, vaikka huolto-ohjelman mukaan olisi pidetty? 30v päästä ko auto on varmasti vielä(kin) huippu kunnossa. Väitän että 9-5:sen konella voi ajaa 500 000km ilman suurempia ongelmia. Joillain kone leipoo kun on 60 000KM mittarissa.. Lienee varmaan jotain taikuutta? YKÄ varmaan voi vaiheeksi avautua asiasta lisää
Ihan oikeasti ne ensimmäiset vag power diselit vai mitä ne nyt olikaan.
Söi aluksi reippaasti öljyä, mutta öljyn kulutus tasaantui kilometrien myötä.
Eräällä tutulla ammattiautoilialla (taksi) oli semmoinen vag "öljy syöppö".
Kulutus tasaantui jossain 30tkm kohdilla.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: syö öljyä
Näin varmaan sitten joidenkin VAG diesel koneiden kanssa. Nyt topic oli bensa koneet eivätkä kiisselillä toimivat "laivanmoottorit". Suuret laivanmoottorit muuten kuluttavat satoja litroja öljyä normaalissa ajossa, joka on ihan normaalia. Tämä ei kuitenkaan päde Saab:n bensa koneissa jos ne ovat kunnossa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: syö öljyä
Täytyy tosiaan kaikkien valitusten vastapainoksi laittaa kehujakin:9-5T kirjoitti:Näin on jos pinta tikusta katsottuna laskee on itsellä koneremontin tai autonvaihdon paikka.eklunto1 kirjoitti:Tämä ei kuitenkaan päde Saab:n bensa koneissa jos ne ovat kunnossa.
1998 valmistettu 9-5 2.3t manuaaliaskilla varustettuna, ei 200 000 km ajettuna syönyt sen vertaa öljyä, että 10 000 kilometrin vaihtovälillä kulutuksen oisi voinut mittatikusta havaita ilman työntömittaa.
Työntömittaa ois tarvittu, koska pirssi merkkasi autotallin karkeaan betonilattiaan reilun kämmenen kokoisen öljyreviirin kolmen vuoden kuluessa kampiakselin stefan läpi
Vaati kyllä uuden ahtimen ja huohottimen vaihdon 180 000 km ajettuna
Mutta jakopääremontin yhteydessä kone todettiin kuitenkin puhtaaksi, ei merkkejä lieteongelmista, asia, jonka itsekin totesin vanhan huohottimen letkuja rassatessa ja halkisahattua öljyloukkoa silmäillessä.
Tiedä sitten, että miksi wanhuksen jakopää oli sökö 225 000 km ajettuna, aika väsytti ketjun, vai rasittiko viritykset
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: syö öljyä
Moro.
Täällä oli joku onnekas jolla Saabismi vei öljyä 1litra / 10000 km...
Itse tuossa korjuutin turbon n. 2000km sitten jonka yhteydessä perushuolto öljynvaihtoineen...
Kävimpä tuossa pohj. Karjalassa lomalla ja matkalla tarkastin tikun... KUIVA !!
Eli kun lukion lyhyellä matikalla laskee, öljynkulutus n. 2litraa per 1000 kilsaa !!
Oisklo tää ny se kuuluisa huohotin vekslaus vai meneekö männänrenkaat uusiksi ??
Mites mahdollisesti venttiilivarren kumit (onks näissä ees ?)
APUVAH !!
Autohan oli 224 tkm ajettu vm. -99 farkku 9-5 automaatti 2.3t ei airo
Täällä oli joku onnekas jolla Saabismi vei öljyä 1litra / 10000 km...
Itse tuossa korjuutin turbon n. 2000km sitten jonka yhteydessä perushuolto öljynvaihtoineen...
Kävimpä tuossa pohj. Karjalassa lomalla ja matkalla tarkastin tikun... KUIVA !!
Eli kun lukion lyhyellä matikalla laskee, öljynkulutus n. 2litraa per 1000 kilsaa !!
Oisklo tää ny se kuuluisa huohotin vekslaus vai meneekö männänrenkaat uusiksi ??
Mites mahdollisesti venttiilivarren kumit (onks näissä ees ?)
APUVAH !!
Autohan oli 224 tkm ajettu vm. -99 farkku 9-5 automaatti 2.3t ei airo
Saab 9-5 2.3t -99 estate
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
Re: syö öljyä
Oletko tarkistanut mahdolliset vuodot koneessa? Tuolla kulutuksella mahdollinen vuoto pitäisi olla helposti havaittavissa. Tuo kampiakselin stefa mistä tässäkin ketjussa on mainittu on aika yleinen syypää.
Onko autossa uusin huohotinpäivitys?
Onko jäähdytinneste millaista?
Jos noissa ei ole mitään sitten pitää alkaa avaamaan konetta.
Onko autossa uusin huohotinpäivitys?
Onko jäähdytinneste millaista?
Jos noissa ei ole mitään sitten pitää alkaa avaamaan konetta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: syö öljyä
Ei se ainakaan allensa ole kussut...
Näkyvää savutusta ei ole, tai en ole huomannut turbovaihdon myötä lainkaan.
Krominen pakoputkenpää mielestäni kerää helvetisti nokea..
Näkyvää savutusta ei ole, tai en ole huomannut turbovaihdon myötä lainkaan.
Krominen pakoputkenpää mielestäni kerää helvetisti nokea..
Saab 9-5 2.3t -99 estate
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
Re: syö öljyä
Kauanko ajoit viallisella turbolla ennen kuin vaihdoit sen?
Mikä turbo siellä nyt sitten on?
Onko huohotin järjestelmä tarkastettu / putsattu?
Entäs paljonka välijäähdyttimestä löytyy öljyä kun irrotat moottorille menevän letkun?
Mikä turbo siellä nyt sitten on?
Onko huohotin järjestelmä tarkastettu / putsattu?
Entäs paljonka välijäähdyttimestä löytyy öljyä kun irrotat moottorille menevän letkun?
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
- Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli
Re: syö öljyä
Kyllä se niin taitaa olla että jos syö öljyä on männänrenkaat vaihtokunnossa ,jos turbo on myöskin kunnossa .
Itsellä loppui öljyn syönti kun vaihdoin t5 männät koneeseen ,sitä ennen vei öljyä sekä pölläytteli käynnistäessä ,vaikkakaan männänrenkaat eivät olleet pikeytyneet uriinsa t7 männissäkään .
Itsellä loppui öljyn syönti kun vaihdoin t5 männät koneeseen ,sitä ennen vei öljyä sekä pölläytteli käynnistäessä ,vaikkakaan männänrenkaat eivät olleet pikeytyneet uriinsa t7 männissäkään .
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Re: syö öljyä
Nyt ku oikeen kattomalla katto, nii tosissaan savuttaa ja niin pirusti ku kylmänä starttaa ja kaasuttelee. Lämpösenä savutus häviää.
Uus turbo on tehdaskunnostettu Garretti, rempan jälkeen ajettu joku 3000 km
Koneessa ei näkyviä vuotoja.
Jos tuossa nyt koneremonttiin pitää ryhtyä, niin mistä noita kuuluisia T5 mäntiä saa, mitä maksaa ja joutuuko renaamaan moottorinohjausta ?
Toisekseen, mistä kannattaa tilata kaikki muut koneen kilkkeet (venttiilit, venttiilivarren kumit, muut tiivisteet, männänrenkaat you name it)
Alkaa vituttamaan ja nimimerkkikin muuttuu kohta eXladistista Ladistiksi
Uus turbo on tehdaskunnostettu Garretti, rempan jälkeen ajettu joku 3000 km
Koneessa ei näkyviä vuotoja.
Jos tuossa nyt koneremonttiin pitää ryhtyä, niin mistä noita kuuluisia T5 mäntiä saa, mitä maksaa ja joutuuko renaamaan moottorinohjausta ?
Toisekseen, mistä kannattaa tilata kaikki muut koneen kilkkeet (venttiilit, venttiilivarren kumit, muut tiivisteet, männänrenkaat you name it)
Alkaa vituttamaan ja nimimerkkikin muuttuu kohta eXladistista Ladistiksi
Saab 9-5 2.3t -99 estate
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
Re: syö öljyä
Aloita ensin helpoimmasta ja tarkasta huohotus järjestelmä jos olet epävarma asiasta laita huohotusjärjestelmä kokonaan uusiksi.
Tältä foorumilta löytyy hyvät ohjeet mitä huohotuksesta tarkistetaan ja uusitaan.
Tarkasta ja putsaa välijäähdytin ja imuputkisto.
Seuraa sen jälkeen alkaako välijäähdyttimeen ja imuputkistoon kertyä öljyä.
Jos huohotus varmasti toimii ja imuputkisto sekä välijäähdytin pysyy siistinä niin sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin rengastus.
Jos ajoit viallisella turbolla liian kauan niin moottori on aika karstanen sisältä ja siinä ei auta kuin kunnollinen putsaus eli moottoriremppa.
'
Tältä foorumilta löytyy hyvät ohjeet mitä huohotuksesta tarkistetaan ja uusitaan.
Tarkasta ja putsaa välijäähdytin ja imuputkisto.
Seuraa sen jälkeen alkaako välijäähdyttimeen ja imuputkistoon kertyä öljyä.
Jos huohotus varmasti toimii ja imuputkisto sekä välijäähdytin pysyy siistinä niin sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin rengastus.
Jos ajoit viallisella turbolla liian kauan niin moottori on aika karstanen sisältä ja siinä ei auta kuin kunnollinen putsaus eli moottoriremppa.
'
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: syö öljyä
Tossa kunhan nyt pääsee muuttamaan taloon jossa autotalli, niin voi ruveta perehtymään..
Haulla varmaan löytyy tuosta huohotinjärjestelmästä.
Haulla varmaan löytyy tuosta huohotinjärjestelmästä.
Saab 9-5 2.3t -99 estate
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
"Siitä ku vähä ruuvataan..."
Re: syö öljyä
Jos joskus korjaan tommosta vastaavaa öljysyöppöä, mikä oli omassakin vaivana, niin vaihtaisin pelkästään uudet männänrenkaat ja kiertokangenlaakerit. Omastakin kun otin ne alkuperäiset männät ulos ja mittasin ne mikrometrillä, ne olivat lähes kulumattomat ja mitat toleranssissa. Kilometrejä oli takana 250tkm. Itehän sitten tein ihan väärin, elikkä en edes hoonannut sylinterejä, kun pistin uudet männänrenkaat noihin T5-mäntiin. Hyvin tuo tiivistyi siitähuolimatta. Ensikäynnistyksessä varmistin renkaiden sijautumisen siten että kierrokset eivät laskenee alle 1500-2000rpm ensimmäiseen puoleen tuntiin. Eli kun ajoin auton ulos pajalta, liikkeelle lähdettiin kytkintä reippaasti luistattaen. Ei ole nykyisellään mitään huohotusongelmia, eikä kulu öljyä tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01