9000 -87 2.0T lastut

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja taero »

juu elikkä kuinka hyvin löytyy näihin lastuja /ohjelmoijaa...?


T:Tomppa
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Riippuu mitä tarvitset. Muita lastuja tuon ikäisessä ei ole kuin LH-Jetronicin. Käytännössä vaihtoehdot mitä sille voi järkevästi tehdä on joko ottaa vakiosuuttimilla täyskuormalla kaikki irti tai konvertoida 350cc T5 suuttimille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Gladitor
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 16:48

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja Gladitor »

Mulla samanlainen -88 saab 9000 2.0, jossa 350cc suuttimet ja niille tehty lastu. Lastuja on 3 kpl, yhdessä lukee 350cc, toisessa 70% ja kolmas on autossa, enkä tiedä mitä siinä lukee. Mitähän tuo lastun selkään kirjoitettu 70% tarkoittaa? Kansi on edellisen omistajan toimesta portattu ja kone laakeroitu uusiksi, sekä manuaalilaatikko vahvistettu hitsaamalla. Nyt täytyy turbo uusia ja mitähän turboa suosittelette?...Kävisikö esim wr-430
Lisäys: putki on 3" perään saakka,eli ei ahista. TE05-12b-6 lukee ahtimen kyltissä, mutta ed. Omistaja väitti että nykyinen turbo on luokkaa ~mitsu td04-17
Saab 2.0t -88 "tuning", Saab 2.0t -90 "varaosa", Alfa 156 V6 3.0, Alfa 166 V6 3.0
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Arvauksena, 70% otettu bensaa pois pääkartalta tai control constantilla. TE05-12b on '89 tonnarin vakioturbo joka on aika pieni.
Kiinaturboja en laittaisi, ja jos haluat vakioahtimesta isommasta jotain iloa niin moottorinohjaus on syytä vaihtaa esim. megasquirttiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Gladitor
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 16:48

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja Gladitor »

jcarlson kirjoitti:Arvauksena, 70% otettu bensaa pois pääkartalta tai control constantilla. TE05-12b on '89 tonnarin vakioturbo joka on aika pieni.
Kiinaturboja en laittaisi, ja jos haluat vakioahtimesta isommasta jotain iloa niin moottorinohjaus on syytä vaihtaa esim. megasquirttiin.
Kiitos jcarlson!
Kyllä edellinen omistaja tuon turbon kyltin ite näytti, mutta väitti että kyltti on vaihdettu vanhasta turbosta. En ole vielä ahdinta irrottanut ja sittenhän totuus selviää siipipyörät mittailemalla. 1.5bar oli paineet ennen kuin turbo laukesi. Mittari kabiinissa ja paineen säätöruuvi. 270hv väitti auton rakentaja olevan tehoa, mutta ei ollut todisteita esittää. Liekö mahdollista? Saabeja mulla on ollut 5 kpl aiemmin, mutta tämä eka turboni. Oppimista riittää!
Megasquirt nyt sitten jostain hankkimaan, siitä ei ole mitään kokemusta. Jostain varmaan saa megasquirtiin sopivia karttoja, joilla hölmökin alkuun pääsee?
Saab 2.0t -88 "tuning", Saab 2.0t -90 "varaosa", Alfa 156 V6 3.0, Alfa 166 V6 3.0
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

270hv on kyllä mahdollista jos turbo on edes hieman isompi kuin vakio ja suuttimet 350cc. Ahtopainekin viittaisi siihen.

En suosittele ottamaan kenenkään muun karttoja vaan säätämään ihan alusta asti omaan moottoriin, ei ole loppujen lopuksi kauhean paljon isompi homma mutta paljon varmempi ja tulevaisuutta ajatellen parempi kun oppiikin jotain.

Sytytyskarttana voi käyttää jotain Saabin vakiokarttaa, jos ja kun pääset siihen asti niin voin kyllä linkittää kuvan jostain sopivasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Gladitor
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 16:48

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja Gladitor »

Käsijarrun korjaus ja turbon vaihto kohtapuoliin. Jos syksyllä/talvella on riittävästi aikaa, niin alan asentelemaan tuota megaa (auto tallissa talven). Tosin onkohan tarpeen, koska auto liikahtaa suht mukavasti ilmankin megasquirtia. Tietääkö kukaan mistä saisi mahd halvalla valmiiksi kootun uuden megan? Käykö esim. mikä vaan käytetty, versioita on muutamia, mutta kaikki ajavat asiansa?
Saab 2.0t -88 "tuning", Saab 2.0t -90 "varaosa", Alfa 156 V6 3.0, Alfa 166 V6 3.0
Gladitor
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 16:48

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja Gladitor »

Vastaan itse itselleni, tuolla on tietoa megasquirtista: http://www.finsquirt.net/forum/
Eikun opiskelemaan.
Saab 2.0t -88 "tuning", Saab 2.0t -90 "varaosa", Alfa 156 V6 3.0, Alfa 166 V6 3.0
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

jcarlson kirjoitti: Kiinaturboja en laittaisi
Saako udella, että miksi et? :) Omakohtaisia kokemuksia?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En ole erehtynyt itselleni ostamaan (välikätenä toiselle ebaysta olen ostanut ja toimittanut kerran), mutta tarpeeksi monen kaverin, tutun sekä puolitutun olen niitä nähnyt ostavan ja myöhemmin katuvan. "Ihan hyvä" puheet pyörretään viimeistään siinä vaiheessa kun on akseli poikki tai vinoksi taipunut. :)

Toimiviakin yksilöitä tottakai löytyy, mutta laadunvalvonta on aivan liian heikolla tasolla puhumattakaan materiaalivalinnoista tai kiinatehtaan ymmärryksestä siitä mitä ovat kopioimassa. Sitä saa mistä maksaa.

En vain näe järkeä ostaa huonoista materiaaleista (= vähintään selvästi painavammat siivet eli lisäinertiaa, ei edes erityisen huonolla tuurilla hajoaminen), surkealla laadunvalvonnalla 70-luvun tekniikkaa kopioiden valmistettua ahdinta.

Kiinacoolerit ja pienen pura, korjaa, kasaa-operaation jälkeen hukkaportitkin on ihan kelpoja, mutta usko loppuu 100-200k rpm pyörivän tarkkuuslaitteen ostossa joka vaatii raskaan kaliiperin tuotekehitystä.

Vaikka ei sattuisi se käsikranaatti-yksilö kohdalle niin suoritusarvoiltaan kiinakopioahtimet ovat onnettomia jos piittaa yhtään mistään muusta kuin huipputeholukemasta, muutama satanen lisää niin saa jo luotettavaa ja nykyaikaista teknologiaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Ok, asia selvä :)

Itsellä oli vanhassa tonnarissa kiinni WR380, eikä ainakaan tästä yksilöstä löytynyt moitittavaa. Meno oli 'jotain ihan muuta' kuin rusina-garretilla, vaikka vakiosuuttimet tapissa tykiteltiinkin. 3500 rpm eteenpäin tehoero oli ihan jo silmällä huomattava, kun vanhat väsyneet jouset antoivat takana periksi ja tonnarin perse lähestyi maata ;) Ja tästä ylöspäin jatkui ero niin pitkälle kuin uskalsi. Mistä tulikin mieleeni, pitääpi kysellä miten kärry nykyään jaksaa..

Tosiaan, tuollainen maksaa sen ~400e, on siinä aika reilu ero verrattuna esim. pottuun, jota isompi tuo kuitenkin on.

Mutta, ehkä noilla pitää tosiaan mennä 'kokeile jos uskallat' -varoituksella tosiaan 8)

e: lisättäköön vielä, että itsellä tämä ei sinänsä ollut harkittu ostos, vaan piti saada jotain ujeltavan & viheltävän T25:n tilalle suht nopeasti, ja hinta oli aika suuri kriteeri. Alkuperäinen suunnitelma kun oli vaihtaa ahdin vasta vajaa vuoden kuluttua tuosta Garretin hajoamisajankohdasta.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, jos noita halvempia ajattelee niin on hintaluokaltaan järkevämpää verrata esim. Holset HX-sarjalaisiin (uutena 700e-800e tms., käytettynä vielä halvempia) jotka on kuitenkin spekseiltään täysin eri maailmasta kuin nuo kiinalaiset Garrett T3/4 kopiot, ts. veto alkaa suhteessa alempaa mutta silti sitä löytyy huomattavasti pidemmälle ja rikki saaminen vaatii vakavaa yrittämistä.

3500rpm herääminen on aika heikko suoritus 380hp speksatulle turbolle, tai oli se 70/80-luvuilla ihan ok mutta ei enää tätä päivää.
Isoilla siivillä tehoja tulee, sitä ei voi edes kiinalainen estää, mutta käytös on ketsuppiefekteineen sitten jotain muuta.. Toki tuntuu vieläkin tehokkaammalta kun teho tulee myöhään ja yhtäkkiä. :)

Garrettin GT-sarjan ahtimet eivät muuten mielestäni oikein hinta/laatu-suhteeltaan enää kohtaa, jos haluaa parasta ja on valmis sijoittamaan nelinumeroisen lukeman euroja niin Borg-Warnerin EFR-sarja on kehityksen kärjessä ja erittäin houkutteleva ominaisuuksiltaan.

Vaan jos on valmis kokeilemaan onneaan/takuuta ja hintaluokka on se 400 euroa eikä yhtään enempää niin onhan se kiina-ahdin aina vaihtoehto, kyllä niistä suuri osa varmasti kasassa pysyy kuitenkin. Saabien kohdalla etuna on toki myös kiina-ahtimien usein likelle bolt-on sopivuus vanhojen T3 ja T25 tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Onhan se 3500 herääminen myöhään, mutta eipä tässä olla viivalla kisailemassa. Ja toisaalta, eikös alavääntö ole automaatille pahaksi :lol:

Ja nimenomaan miksi tämä oli hyvä vaihtoehto, oli että se oli 'bolt-on', lukuunottamatta dp:n muokkausta. Ei tarttenut vaihdella pakosarjaa tai kikkailla muutakaan, ja kaiken lisäksi leimakin tuli heittämällä vaikka tämä oli kiinni ;)

Tuosta muuten kuvat vielä
https://picasaweb.google.com/1149346571 ... 1989309906
https://picasaweb.google.com/1149346571 ... 6679667554

e: Äst. Sorry, nyt riittää offtopiccaaminen.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja timotn »

Löytyisikö tällaiselle kombolle sytkäkarttaa, ts minkälaisia ennakoita tohtii käyttää?

- B202-alakerta peräisin vm.89 9000
- 2.3l 16v-kansi ja 2.1l imusarja
- Megasquirt II, v3.0 levyllä, 3.0bar map, 4 sytytyslähtöä jne
- Siemens Deca 630cc suuttimet
- DI-kasetti, musta, Megasquirt ohjaa aidosti jokaista puolaa erikseen
- Vauhtipyörällä 1 anturi ja pakonokalla toinen, kts edellinen kohta.
- Ahdin perus T03, tosin kompuran trimmi tais olla 55 ja pakopesä on .63 a/r, lisäksi hukkaportin kotelo vaihdettu oikeasti virtaavaan.
- 3"-downpipe ja putki n. auton keskiosaan asti, siitä eteenpäin normi T16-putkisto pelkällä takapöntöllä
- Iso välijäähdytin syylärin edessä, kunnon ahtoputkisto.
jcarlson kirjoitti:270hv on kyllä mahdollista jos turbo on edes hieman isompi kuin vakio ja suuttimet 350cc. Ahtopainekin viittaisi siihen.

En suosittele ottamaan kenenkään muun karttoja vaan säätämään ihan alusta asti omaan moottoriin, ei ole loppujen lopuksi kauhean paljon isompi homma mutta paljon varmempi ja tulevaisuutta ajatellen parempi kun oppiikin jotain.

Sytytyskarttana voi käyttää jotain Saabin vakiokarttaa, jos ja kun pääset siihen asti niin voin kyllä linkittää kuvan jostain sopivasta.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 -87 2.0T lastut

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ota pohjaksi vaikka T5Suitesta vakion B204 moottorin sytkäkartta. Tuskin on liikaa ennakkoa kun puristussuhde on 2,3 kannella 8,5:1. On silti pienillä ahdoilla ja alipaineilla enemmän kuin vakio jakajalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin