OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Tänään korjattiin onnistuneesti antautunut jousijalka, mutta operaation jälkeen ilmaantui uusi murhe. Auto nimittäin täristää kiihdyttäessä, täristys loppuu heti kun kaasua höllää ja tasakaasulla auto kulkee ihan tasaisesti. Täristys ei niinkään tunnu ratissa eikä esiinny mitenkään vain tietyllä nopeudella.
Asiantuntija apu olisi tarpeen, mikä voisi olla syynä?
Alapallo tuntuu klappaavan jonkun verran, oisko voinut saada kipeetä kun etupäätä tänään purettiin.
Jos se nyt on alapallonivel niin onko vaihto operaatio kuinka työläs, onko mitään erityistä huomioitavaa?
Asiantuntija apu olisi tarpeen, mikä voisi olla syynä?
Alapallo tuntuu klappaavan jonkun verran, oisko voinut saada kipeetä kun etupäätä tänään purettiin.
Jos se nyt on alapallonivel niin onko vaihto operaatio kuinka työläs, onko mitään erityistä huomioitavaa?
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Käsittääkseni alapalloniveltä ei saa erikseen vaan on vaihdettava koko alatukivarsi. Maksaa motonetissä satasen.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Joo koko alatukivarsi menee vaihtoon, palloa ei erikseen saa. Kolmen vartin homma kun vaihtaa.
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Ja tulihan ohjauskulmat säädettyä töiden jälkeen? Sama toki edessä, jos tukivarren meinaa vaihtaa...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Ei ollenkaan välttämätöntä, sanoisin.AnttiH9-3 kirjoitti:Ja tulihan ohjauskulmat säädettyä töiden jälkeen? Sama toki edessä, jos tukivarren meinaa vaihtaa...
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Voiko siis mainitsemani täristys johtua juurikin alapallonivelestä, vai voisiko sen aiheuttaa jokin muu, kuten esim. vetari tai pielelessä olevat ohjauskulmat?
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Alapallon väljyys kyllä kuuluu selvänä klonksuntana esim kanttikiveä ylittäessä. Tosin ei mulla väljät alapallot mitään tuollaista vaivaa aiheuttaneet.
Tulihan remontin jäljiltä kaikki pultit&mutterit kiristettyä?
Tulihan remontin jäljiltä kaikki pultit&mutterit kiristettyä?
XC70 D5 -11
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Lueskelin tossa jousijalan purkuun liittyvää ohjetta, ja siinä sanottiin että iskaripaketin yläpäähän tuleva mutteri pitäisi kiristää kunnolla vasta kun kaikki osat paikoillaan ja auto laskettu alas. Me kuitenkin vedettiin koko paketti nippuun jo pöydällä...oisko tästä voinut aiheutua jotain ongelmia?
Kaikki pultit jne kiristettiin kyllä huolella ja kiristys vielä tarkistettiin kun tärinä ongelma huomattiin.
Tarkennuksena vielä että kyse ei ole mistään pienestä ratin värinästä vaan kunnolla kiihdyttäessä tuntuu että koko auto heiluu...
Kaikki pultit jne kiristettiin kyllä huolella ja kiristys vielä tarkistettiin kun tärinä ongelma huomattiin.
Tarkennuksena vielä että kyse ei ole mistään pienestä ratin värinästä vaan kunnolla kiihdyttäessä tuntuu että koko auto heiluu...
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Voihan myös olla että auto nyt hieman eriasennossa ja kulunut vetarin malja ilmoittelee olemassa olostaan?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Onko turbossa ja vaparissa samanlaiset vetarit? Onko T5 ja T7 koneiden välillä eroja vetareissa? Ajattelin jos yrittäs hiukka säästää ja hakis romikselta koko "vetarihässäkän" ja vaihtas sen tilalle?
Olisko kellään tietoa saako sitä vetarin väliakselia jostain tarvikkeena, Motonet näyttää myyvän vain ulompaa niveltä ja sen vaihtamisesta ei ilmeisesti ole apua jos malja on kulunut?
Olisko kellään tietoa saako sitä vetarin väliakselia jostain tarvikkeena, Motonet näyttää myyvän vain ulompaa niveltä ja sen vaihtamisesta ei ilmeisesti ole apua jos malja on kulunut?
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Alustasarjan asennuksen jälkeen alkoi täristämään meikäläisen 9-3. Vika on noissa vetomaljoissa, jotka on kuluneet kuopille.
Selvittelin vetomaljojen sopivuutta ja kuskinpuoleinen malja on sama ng 900 -94 alkaen - 9-3 -02 asti. Turboissa ja vapareissa sama malja.
Vasemmanpuoleinen -98 - -02 sama vapareissa ja turbossa. Ng 900:sta en ole varma, onko sama kuin kolkissa, mutta todennäköisesti on.
Tarvikkeena ei taida löytyä ja alkuperäisten hinta on melko suolainen, eli hyviä käytettyjä tässä oon koittanut metsästää.
Selvittelin vetomaljojen sopivuutta ja kuskinpuoleinen malja on sama ng 900 -94 alkaen - 9-3 -02 asti. Turboissa ja vapareissa sama malja.
Vasemmanpuoleinen -98 - -02 sama vapareissa ja turbossa. Ng 900:sta en ole varma, onko sama kuin kolkissa, mutta todennäköisesti on.
Tarvikkeena ei taida löytyä ja alkuperäisten hinta on melko suolainen, eli hyviä käytettyjä tässä oon koittanut metsästää.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
-
- "Ruisku"
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
No niin. Tulipa sitten tupeloitua alatukivarren vaihdossa ja vetari pääsi luiskahtamaan maljasta pois. Paikalleen laittaessa oli yksi tripodin laakerirenkaista pudonnut maljan pohjalle ja aika ikävät rusahdukset kuului koeajolla. No, eipä siinä muuta kun ripustus auki ja vetari pois paikaltaan suojakumeineen ja tuo laakerirengas takaisin paikoilleen. Sen jälkeen takaisin nippuun ja koeajolle ni ravistaa kiihdytyksessä ihan kunnolla. Eli olisko tuo malja vääntynyt? Onko miten mittava savotta vaihtaa itse? Joutuuko laatikon irrottamaan? Mitähän mahtaa tuo malja kustantaa?
Kyllä v******a ihan huolella tuo oma tohelointi, kun ei tullu sit tarkistettua ekalla kertaa, et se vetari olis menny oikein sinne.
Kyllä v******a ihan huolella tuo oma tohelointi, kun ei tullu sit tarkistettua ekalla kertaa, et se vetari olis menny oikein sinne.
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Mulla kävi sama tonnarissa ja ravistuksen syyksi selvisi yksi mystisesti hävinnyt laakerirengas. Mistään sitä ei löytynyt ja tilalle laitettiin toisesta käytetystä vetarista yksi laakerirengas. Jonkin aikaa kiihdytyksessä huomasi pientä värinää, mutta nyttemmin se on poistunut kokonaan.masamatalapaine kirjoitti:No niin. Tulipa sitten tupeloitua alatukivarren vaihdossa ja vetari pääsi luiskahtamaan maljasta pois. Paikalleen laittaessa oli yksi tripodin laakerirenkaista pudonnut maljan pohjalle ja aika ikävät rusahdukset kuului koeajolla. No, eipä siinä muuta kun ripustus auki ja vetari pois paikaltaan suojakumeineen ja tuo laakerirengas takaisin paikoilleen. Sen jälkeen takaisin nippuun ja koeajolle ni ravistaa kiihdytyksessä ihan kunnolla. Eli olisko tuo malja vääntynyt? Onko miten mittava savotta vaihtaa itse? Joutuuko laatikon irrottamaan? Mitähän mahtaa tuo malja kustantaa?
Kyllä v******a ihan huolella tuo oma tohelointi, kun ei tullu sit tarkistettua ekalla kertaa, et se vetari olis menny oikein sinne.
Olisiko sullakin mahdollisesti sieltä yksi tai useampi laakerirengas hukuksissa?
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
-
- "Ruisku"
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Tarkoitatko niitä tripodissa olevia? Kyllä siellä pitäs kaikki laakerirenkaat olla paikallaan. Se eka asennuksessa pudonnutkin löytyi maljan pohjalta, tosin oli sinne juuttunut hiukan kiinni, mut ehjä oli kuitenkin... Enpä oo tuolla uskaltanu sen jälkeen juuri ajella, ettei tule lisävaurioita. Voiskohan se täristys sitten kadota itekseen? Vähän kyllä epäilyttää, kun on sen verran ronskia tuo ravistus kiihdytyksessä...
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
Re: OG 9-3 täristää kiihdyttäessä
Juurikin niitä tribodissa olevia tarkoitin. Mulla tärinä oli aika voimakasta kiihdyttäessä. Tasaista nopeutta ajaessa sitä ei huomannut ollenkaan. Ja tosiaan vika löytyi lopulta sieltä tribodista puuttuvasta yhdestä laakerirenkaasta.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260