
9-5 ongelmia APUA! :)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Vielä yksi asia. Forte.pesun jälkeen kirjoitin, että konen kilisi enemmän kuin ennen sitä. Nyt olen ajanut sillä enhkä 300 km pesun jälkeen ja kone tuntuu käyvän normaalisti. Ehkä pientä 'huojuntaa' tyhjäkäynnillä. Saattoi sitä tietenkin olla ennenkin, en vain huomioinut sitä silloin... ehkä 

Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
On nimenomaan hyväksyttyä. Kolmekymppiseen siirtyminen johtuu pääasiassa siitä että pienivälyksinen matalakitkamoottori kuten OG-9-5, ei normaalikäytössä hyödy korkeammasta kuumanpään viskositeetista yhtään mitään, lisää vain polttoaineenkulutusta. Toinen syy tuolle 5W-30:lle etenkin longlife-ohjelmissa on se että se on vetykrakattua EHVI:a joka on tiivisteystävällisempää kuin "Täys"-synteettiset PAO:t kuten esimerkiksi Mobil New-Life 0W-40.saabistiruotsi kirjoitti:MIten on muuten nämä GM-öljyt mitä esim. motonet myy. Ne pitäisi olla myös saab-hyväksyttyjä... vai?
Saabin voitelujärjestelmä on suunniteltu ja toteutettu sen verran hyvin ja isoilla marginaaleilla että yläkerran voitelu ei ole tuon pienen viskoeron tai minkään öljymerkin varassa.
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Minulla on toisenlaista kokemusta PCS:n käyttämistä öljyistä. Olen huollattanut Saabiani siellä monta kertaa ja en ollut öljyistä kysellyt. Pari viime kertaa olen kuitenkin vaihtanut öljyt itse. Siksi kysyinkin mitä ovat käyttäneet. Vastaus oli Mobil1 5W50 Peak Life. Tätä sitten itsekin laitoin. Jälkeenpäin huomasin, että Mobilin öljyistä vain 0W40 Long Lifea suositellaan Saabiin.Pakari kirjoitti:Ainakin PCS laittaa Mobil1 New Life 0w40 öljyä aero femmoihin, ja hyvin on pelannut. Ja new life täyttää luokituksetkin.
Kysyin asiaa PCS:ltä ja tässä vastaus.
"Jos öljyn vaihtoväli on 20tkm tai alle niin käytämme 5W50 mobilia. Jos ajaa pitkällä vaihtovälillä (30tkm) niin sitten tuo longlife on parempi. Muutenkin noissa vanhemmissa malleissa öljynvaihto on hyvä tehdä kerta vuoteen tai 10-20tkm välein niin silloin PeakLife käy mainiosti. Autoasi on kuitenkin huollettu 20tkm huolto-ohjelman mukaan eli tuo öljy käy mainiosti. Muutenkin tuota 5W50 öljyä vanhemmat T7 koneet kuluttavat vähemmän kuin 0-luokan öljyä."
Onko tämä polttoaineenkulutusero teoreettinen vain onko öljyn viskositeetilla todella vaikutusta? Minulla kun on pääasiassa rauhallista matka-ajoa, niin kannattaisiko laittaa 0W30 tai 5W30 -öljyt? Mihin tuo polttoaineen pienempi kulutus perustuu?Minuteman kirjoitti:OG-9-5, ei normaalikäytössä hyödy korkeammasta kuumanpään viskositeetista yhtään mitään, lisää vain polttoaineenkulutusta.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Ökjyistä vielä... Juttelin erään saab-asentajan kanssa, niin hän kertoi, että jos haluaa välttyä isommilta remonteilta, öljyt kannattaisi vaihtaa kymmenen tuhannen välein juuri näissä 1998 -2004 malleissa... ? Ajatuksia tästä?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 17
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 08:44
- Paikkakunta: Lappajärvi
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Itse ajan allekirjoituksen saabilla mobil 5w-50 öljyillä ja vaihdan noin 7000km välein. ei ole vielä ainakaan ollut turbo tai muita ongelmia ja mittarissa 192 tkm.
Saab 9-5 Estate Wagon 2.0t -02
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Minä olen vaihtanut tonnariin ja ysifemmaan aina öljyt ja suodattimen 10 000 km välein. En tästä varmaan haittaakaan ole ja näinhän sitä on moni suositellut.saabistiruotsi kirjoitti:Ökjyistä vielä... Juttelin erään saab-asentajan kanssa, niin hän kertoi, että jos haluaa välttyä isommilta remonteilta, öljyt kannattaisi vaihtaa kymmenen tuhannen välein juuri näissä 1998 -2004 malleissa... ? Ajatuksia tästä?
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Minä olen vaihtanut tonnariin ja ysifemmaan aina öljyt ja suodattimen 10 000 km välein. En tästä varmaan haittaakaan ole ja näinhän sitä on moni suositellut.saabistiruotsi kirjoitti:Ökjyistä vielä... Juttelin erään saab-asentajan kanssa, niin hän kertoi, että jos haluaa välttyä isommilta remonteilta, öljyt kannattaisi vaihtaa kymmenen tuhannen välein juuri näissä 1998 -2004 malleissa... ? Ajatuksia tästä?
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
No niinhän siellä manuaalin takakannessa sanotaan. Jos tulee paljon lyhyttä ajoa ja kylmäkäynnistyksiä. Ja tokkopa tuosta on haittaa muutenkaan.saabistiruotsi kirjoitti:Ökjyistä vielä... Juttelin erään saab-asentajan kanssa, niin hän kertoi, että jos haluaa välttyä isommilta remonteilta, öljyt kannattaisi vaihtaa kymmenen tuhannen välein juuri näissä 1998 -2004 malleissa... ? Ajatuksia tästä?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
on muuten niin halpa temppu se öljynvaihto näihin, että en paljoa miettisi. Juuri pyörähti itselle eka 10tonni omassa käytössä ja kävin täällä palstallakin samaa keskustelia, että pitääkö vaihtaa.
Vaihdoin.
Vaihdoin.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Itse kun ajelen etanolillakin niin 10tkm max vaihtoväli. Ja nykyäänhän etanolia on "bensassakin", joten siitä voi jokainen tehdä omat päätelmät.
99T-museopeli
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Takaiskua mielestäni taas... Muttama sata km mennyt turbon vaihdon jälkeen. Kone startissa pöllöäytti alussa hiukan savua. Viikonloppuna, kun oli lämmintä, se ei savuttanut kvin pitkään, vaan kun moottori oli lämmennyt savu katosi. Nyt tänään se savutti ainakin 10 km:n matkan ja lopulta katosi. Ajoin noin 20 km/sivu ja takasin tullessa savua ei näkynyt. Nyt illasta, kun ajoin sillä se taas savuutti sellaista harmaata savua (aika tumman harmaata). alkaa jo tulemaan epätoivoisia ajatuksia. Turbon vaihtokin meni ihan sääntöjen mukaan ja vaihdoin vielä yhden suodattimenkin varmuuden vuoksi n. 100 km sitten ja aikomuksena vaihtaa vielä öljyt kertaalleen muutaman sadan km perästä. En ole varvannut konetta erikoisemmin turbon vaihdon jälkeen säästääkseni uutta turboa sisäänajossa.
Alan epäilemään, että kannen tiiviste, tai venttilien varsien tiivisteet ovat antamassa jälkeen...?
Onko ajatuksia tällaisesta ja lähinnä se savuuttaminen alkaa jo ahdistamaan.
Alan epäilemään, että kannen tiiviste, tai venttilien varsien tiivisteet ovat antamassa jälkeen...?
Onko ajatuksia tällaisesta ja lähinnä se savuuttaminen alkaa jo ahdistamaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Oletkos nuuskinut sitä savua? Haiseeko öljyltä tai joltain muulta? Etanolilla ajaessa kone kuulema kylmänä tupruttaa oikein reilusti ennen kuin lämpiää. Näin on ainakin minulle kerrottu.
Omakohtainen kokemus vielä vähän vajaa, kun vasta toinen tankillinen E85:sta menossa.
Omakohtainen kokemus vielä vähän vajaa, kun vasta toinen tankillinen E85:sta menossa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Olen nuuskinut, ei se oikastaan haise juuri millekään. Ei pahsti öljylle, eikä bensalle. Sellasta harmaata vaan, mikä häviää kun kone lämpiää. Vaihdoin vielä öljysuodattimenkin tänään. Öljy oli kyllä jo aika likaista sen forte-käsittelyn jälkeen, vaikka kaksi öljynvaihtoa on tehty. Kuinka kauan öljy vielä voi forte-huuhtelun jälkeen musteta noin yleensä? Onko kokemuksia?
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Femmassakaan ei vaihdu kaikki öljyt (öljypohjapropun kautta) öljynvaihdoissa.
Sieltähän yleensä tulee noin 4 litraa suodattimen vaihdon kanssa kun taas moottorin öljytilavuus on palttiarallaa 5,4 litraa.
Karstasta moottoria et saa puhdistettua riittävän puhtaaksi Fortella taikka muillakaan aineilla ...
Sieltähän yleensä tulee noin 4 litraa suodattimen vaihdon kanssa kun taas moottorin öljytilavuus on palttiarallaa 5,4 litraa.
Karstasta moottoria et saa puhdistettua riittävän puhtaaksi Fortella taikka muillakaan aineilla ...

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-5 ongelmia APUA! :)
Voiskohan uuden turbon runko olla halki? Siellähän on öljy ja vesikanavat. Periaatteessa sopivaa reittiä vesi pääsee vuotamaan pakoputkeen ja savutusta tiedossa. Kun turbo lämpenee, laajenee halkeama umpeen ja lämpöisellä koneella ei vuotoa.
99T-museopeli