Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Sitä kiristinrullaa epäilisin vahvasti.
Jos kiristinrullan laakeri/vivuston kierous aiheuttaa sen, että kiristin vetää hiukan sivuun. Se selittäisi selkäpuolen kulumisen.
Hihnahan halkeaa sitten muutamassa kilometrissä, jos pääsee hyppäämään sivuun. Itelläni teki tonnari juuri tätä, kunnes oioin kiristimen vivut ja laitoin uuden kiristimen sekä remmin. Jos taas hihna on aikansa hyppinyt sivuun, niin kokemuksen mukaan hyppii sivuun herkästi.
Edelleen vikaa voi olla myös kiristimen iskunvaimentajassa. Jos iskarista on mehut pihalla, niin remmi räpättää, ja saattaa siitä saada pontta hyppäämiselle pois paikoiltaan.
Jos kiristinrullan laakeri/vivuston kierous aiheuttaa sen, että kiristin vetää hiukan sivuun. Se selittäisi selkäpuolen kulumisen.
Hihnahan halkeaa sitten muutamassa kilometrissä, jos pääsee hyppäämään sivuun. Itelläni teki tonnari juuri tätä, kunnes oioin kiristimen vivut ja laitoin uuden kiristimen sekä remmin. Jos taas hihna on aikansa hyppinyt sivuun, niin kokemuksen mukaan hyppii sivuun herkästi.
Edelleen vikaa voi olla myös kiristimen iskunvaimentajassa. Jos iskarista on mehut pihalla, niin remmi räpättää, ja saattaa siitä saada pontta hyppäämiselle pois paikoiltaan.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Kävin Motonetissä kysymässä, minkä merkkisiä heidän moniurahihnansa ovat. QH:ta olisi tarjolla. Saivat jäädä sinne, sillä en tämän topicin kokemusten perusteella ehdoin tahdoin halua ampua itseäni jalkaan, vaikka saattaahan niidenkin joukossa olla kelvollisiakin yksilöitä. Vastaavien "tarvikevaraosien" takia on tippunut lentokoneitakin, ilmassa kun on paha pysäyttää tiensivuun katsomaan, mikä sieltä nyt meni. Seuraavaksi täytyy sitten suunnata marmoritiskille. Toivottavasti siellä on tarjolla jotain muuta merkkiä edes siedettävään hintaan.
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Ihan siltä varalta, että merkkitiskin hintapyyntö saa hiukset nousemaan pystyyn, niin Biltema myy nykyään Optibeltin hihnoja kummallisen halpaan hintaan siihennähden että Optibelt on laatuvalmistaja joka on nimenomaan keskittynyt pelkkien voimansiirtohihnojen valmistukseen, toisin kuin esim. surullinen QH joka on pelkkä brändiyritys joka valmistuttaa varaosia muistuttavia esineitä siellä missä se halvimmalla onnistuu ja pakkaa ne väreihinsä.
http://www.optibelt.de/index.php?id=1&no_cache=1&L=1
http://www.optibelt.de/index.php?id=1&no_cache=1&L=1
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Kävin sitten marmoritiskiltä kysymässä hintaa hihnalle. Oli tosiaan sen verran hiuksia nostattava hinta, että taisi tukka lähteä kokonaan. 63 euroa ! Motonetin QH maksaisi 13,80e ja Bilteman optibelt 14,99e. On siinä vähän eroa. Merkkiliikkeessä arveltiin hihnan valmistajan olevan Gates. Eipä tosin tarvitse miettiä ostaako heiltä, niitä kun ei kuulemma ole koko Suomessa ainuttakaan kappaletta, eikä mitään tietoa koska tuleekaan. On kuulemma iso pino Saabin varaosatilauksia muutenkin odottamassa, josko joskus tulisi. Paikallisesta varaosaliikkeestä saa tilaamalla Gatesin hihnoja parilla kympillä. Ehkä sitten sieltä, Biltemaan kun on jonkinverran matkaa.
Motonetin ja Bilteman hihnat B202:lle käyvät näköjään myös 1.9Tdi Passattiin.
Motonetin ja Bilteman hihnat B202:lle käyvät näköjään myös 1.9Tdi Passattiin.
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Meinasi mennä hihnanhankinta monimutkaiseksi. Tuo paikallinen varaosaliike olikin lopettanut, kun olisin sitä hihnaa mennyt tilaamaan. Ei sitten pari päivää aikaisemmin maininnut sanallakaan, että "Me muuten pannaan pillit pussiin ylihuomenna." Olihan tuo toiminut paikkakunnalla jo kymmeniä vuosia. Että osasivatkin sopivasti lopettaa. Tuskin olisin ehtinyt hihnaa saada, vaikka olisin heti hintoja kysellessä tilannut. Alkoi jo näyttää siltä, että täytyy Tampereelta lähteä osaa hakemaan, mutta sitten täällä aloittikin uusi varaosaliike (Fixus), josta sai suoraan hyllystä Continentalin Contitech-hihnan 16 eurolla. Ei tuon nyt luulisi ihan pilipalitavaraa olevan.
Paikallinen marmoritiskikään (Länsiauto) ei sitten ole enää virallinen marmoritiski. Ensin lopetti Saabien myynnin ja nyt ei ole enää virallinen merkkihuoltokaan. Varaosia pyrkivät kyllä toimittamaan ja huoltokin onnistuu "epävirallisesti", tietysti tuttuun marmorihintaan.
Paikallinen marmoritiskikään (Länsiauto) ei sitten ole enää virallinen marmoritiski. Ensin lopetti Saabien myynnin ja nyt ei ole enää virallinen merkkihuoltokaan. Varaosia pyrkivät kyllä toimittamaan ja huoltokin onnistuu "epävirallisesti", tietysti tuttuun marmorihintaan.
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Mulla on nyt kohta kymppitonnin pyörinyt motonetin QH tonnarissa. Tästä yksi kokemus. Kytkinosat taasen oli aivan pilipalia tuon valmistajan kohdalla.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
joo on se moton moniurahihna kiertänyt tossa toisessa tonnarissa myöskin noin rapiat 10 tkm.
Kovasti on selkäpuolelta kiillottuneen oloinen ja jotenkin "kapea" hihnapyörille.
Tämän topikin innoittamana suuntaan biiilteemaan ja vaihdan hihnan ennenkuin poikkeaa.
Tai ainakin ostan varalle takakonttiin.
Hihnapyörät vaihdettiin samalla kun vaihdoin hihnan, joten kiillottuminen tuskin johtuu niistä.
Vertailun vuoksi tuossa toisessa pommikalassa on hihnana "joku muu merkki" ja varmasti enemmän ajettukin. Ei kuitenkaan ole niin kulahtanut.
Kovasti on selkäpuolelta kiillottuneen oloinen ja jotenkin "kapea" hihnapyörille.
Tämän topikin innoittamana suuntaan biiilteemaan ja vaihdan hihnan ennenkuin poikkeaa.
Tai ainakin ostan varalle takakonttiin.
Hihnapyörät vaihdettiin samalla kun vaihdoin hihnan, joten kiillottuminen tuskin johtuu niistä.
Vertailun vuoksi tuossa toisessa pommikalassa on hihnana "joku muu merkki" ja varmasti enemmän ajettukin. Ei kuitenkaan ole niin kulahtanut.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Lainaan tätäkin ketjua omaan ongelmaan.
Potilaasta 2,3 CD i kuuluu hihnasta semmoinen heinäsirkan siritys. Tuo siritys kuuluu kierroksista ja kuormituksesta riippumatta. Autoon vaihdettu n. puolen vuoden sisällä laturi, vesipumppu ja kiristinrullat. Ilmastoinnin virittelin n. kuukausi sitten, jolloin hihnakin vaihtui pitempään. Siritys kuului jo vanhallakin hihnalla (motonetistä ilmeiseti QR, kulunut). Uusi hihna Optibelt 6PK2550 ei vielä näytä kovin pahalta. Hihnan linjaus näyttää ihan oikealta, ei väpätä sivusuunnassa eikä vedä sivuun ja kiristinkään ei isoa liikettä tee (öljyä on sisällä). Hihnapyörät näyttävät ihan kelvollisilta (putsasin vasta), eikä missään laakerissakaan tunnu klappia. Ääni ei myöskään kuulu kampiakselin siivan vulkanoinnista, vaan nimenomaan hihnasta. Tuon kokeilin vesitestillä, pieni liraus sumupullolla vettä hihnalle ja siritys lakkaa. Kokeilin myös vanhaa lyhyempää hihnaa ja sama siritys. Onko tuossa nyt sitten vaan hihnapyörät niin kuluneet että hihna ei enää pidä, ajettu n. puoli miljoonaa.
Potilaasta 2,3 CD i kuuluu hihnasta semmoinen heinäsirkan siritys. Tuo siritys kuuluu kierroksista ja kuormituksesta riippumatta. Autoon vaihdettu n. puolen vuoden sisällä laturi, vesipumppu ja kiristinrullat. Ilmastoinnin virittelin n. kuukausi sitten, jolloin hihnakin vaihtui pitempään. Siritys kuului jo vanhallakin hihnalla (motonetistä ilmeiseti QR, kulunut). Uusi hihna Optibelt 6PK2550 ei vielä näytä kovin pahalta. Hihnan linjaus näyttää ihan oikealta, ei väpätä sivusuunnassa eikä vedä sivuun ja kiristinkään ei isoa liikettä tee (öljyä on sisällä). Hihnapyörät näyttävät ihan kelvollisilta (putsasin vasta), eikä missään laakerissakaan tunnu klappia. Ääni ei myöskään kuulu kampiakselin siivan vulkanoinnista, vaan nimenomaan hihnasta. Tuon kokeilin vesitestillä, pieni liraus sumupullolla vettä hihnalle ja siritys lakkaa. Kokeilin myös vanhaa lyhyempää hihnaa ja sama siritys. Onko tuossa nyt sitten vaan hihnapyörät niin kuluneet että hihna ei enää pidä, ajettu n. puoli miljoonaa.
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Mullla ainakin oli laturin rulla niin loppu että piti vaihtaa uuteen (hihna luisti) ainakin laturikorjaamon mukaan. Sirinä kuului myös itsellä ja hävisi kun vaihdoin kyseiseen laturiin laakerit + hihnapyörän, vesipumpun ja ohjausrullan sekä kiristinrullan
Omalla oli ajettu 425tkm silloin
Omalla oli ajettu 425tkm silloin
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Myös täällä on ruvennut kuulumaan tyhjäkäynnillä meteliä hihnan suunnalta. Sirkutus tai naputus, vaikea kuvailla. Myös joku laakeri selvästi rullaa kuivan kuuloisena.
Tuo vuosia sitten vaihtamani motonetin qh-hihna ja motonetin rullat ovat edelleen käytössä.
Täytyy tutkia kiristimen kunto, tosin hihna en näyttänyt pahemmin väpättävän. Ehkä sinne voisi yrittää lisätä hydrauliikkaöljyä.
Ehkä hihnapyörä? Näkeekö sen kunnon vai pitääkö ottaa lokari irti ja kokeilla?
Täytyy tutkia, jos vaan osasi ja ehtisi...
Auto siis M1997 CS 2.0
Tuo vuosia sitten vaihtamani motonetin qh-hihna ja motonetin rullat ovat edelleen käytössä.
Täytyy tutkia kiristimen kunto, tosin hihna en näyttänyt pahemmin väpättävän. Ehkä sinne voisi yrittää lisätä hydrauliikkaöljyä.
Ehkä hihnapyörä? Näkeekö sen kunnon vai pitääkö ottaa lokari irti ja kokeilla?
Täytyy tutkia, jos vaan osasi ja ehtisi...
Auto siis M1997 CS 2.0
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Kone käyntiin ja jotain suhkutettavaa öljyä ruuttaat rulla kerrallaan laakerille, löytyy se vikisevä helposti.
Jos vaimennin naputtaa ei se aina tarkoita vähiä öljyjä vaan voi myös olla, että vaimentimen muovihelat(molemmissa päissä) tai jopa itse vaimentimen runko on jo kulunut väljäksi.
Löydät sen huonon rullan, niin sitten sisälokaria auki vaan ja muidenkin tutkiminen on varmasti paikoillaan.
Hihnapyrän kunto saattas lampun kans näkyä, ainakin huono kunto.. eli jos kumi turvonnut reilusti.
Jos vaimennin naputtaa ei se aina tarkoita vähiä öljyjä vaan voi myös olla, että vaimentimen muovihelat(molemmissa päissä) tai jopa itse vaimentimen runko on jo kulunut väljäksi.
Löydät sen huonon rullan, niin sitten sisälokaria auki vaan ja muidenkin tutkiminen on varmasti paikoillaan.
Hihnapyrän kunto saattas lampun kans näkyä, ainakin huono kunto.. eli jos kumi turvonnut reilusti.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Kiitoksia, pitää yrittää suihkia noille rullille voitelua.
Varmaan noi muoviset apurullat siellä kahisee.
Homma menee kyllä ens viikolle
Varmaan noi muoviset apurullat siellä kahisee.
Homma menee kyllä ens viikolle
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Varmaan jotain letkua kannattaa laittaa suihkepulloon jatkeeksi ettei mene kädet hihnakoneiston läpi
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Auts
Täytyy laittaa vaikka massaruiskupullon letku PTFE-pullon päähän..
Täytyy laittaa vaikka massaruiskupullon letku PTFE-pullon päähän..
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Tonnarin moniurahihnasta kysymys
Ääni kuuluisi tulevan enempi kompuran kohdilta, semmoinen jauhava kahina / rahina.
Vähän vaimeni kun suihki ptfe-suihketta, mitta eihän se laakereille mene. Ääni muuttuu hieman kun kompuran kytkin ottaa kiinni.
Pitää kaivaa laakerinvaihto-ohje ja kokeilla hiljeneekö. Kompura on Sanden.
Vähän vaimeni kun suihki ptfe-suihketta, mitta eihän se laakereille mene. Ääni muuttuu hieman kun kompuran kytkin ottaa kiinni.
Pitää kaivaa laakerinvaihto-ohje ja kokeilla hiljeneekö. Kompura on Sanden.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.