Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan ::Remontti valmis::

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan ::Remontti valmis::

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Pitäis tonnariin tehdä pientä remonttia. Tällä hetkellä aikeissa on ainakin vaihtaa;

-Jakoketju
-Kansipahvi (epäilen että falskaa vettä pyttyyn koska nestettä häviää mutta ei tiputa maahan ja putken päässä makaa jotain nestettä vaikka kone lämmin + ajo on nytkytystä eikä ahda eikä ole tehojakaan)

-Kytkimen osat (täristää kylmänä ja sattunaisesti lämpimänäkin)

Mietiskelen tässä vaan että kannataisko ottaa melkein koko motti irti? Olisko helpompaa niin? Positiivista moottorin irroittamisessa on se että saa jotain muutakin töitä tehtyä helposti eli kysynkin TEILTÄ että onko mitään mietteitä mitä olisi hyvä tarkastaa/vaihtaa jos moottorin irroitan? Autolla ajettu 330tkm 2.3 turbo

Kiitoksia
Viimeksi muokannut Petterike, La Marras 19, 2011 23:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000 cs 2.3T -92
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sen verran reilusti remonttia tiedossa, että itse ottaisin koko koneen irti. Helppo työskennellä irto koneen kimpussa. Sen verran on jo kilometrejä takana, että laittaisin samalla kertaa ainakin uudet laakerit ja stefat. Ei juuri lisää työtä ja kustannuskin aika minimaalinen koko remontissa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
TurboOnly
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2010 18:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja TurboOnly »

Koko moottori irti vaan. Niin itsekin tein ja helpotti mukavasti ainakin jakopäätä tehdessä. Mikäli aikomuksena on myös jakopään rattaiden tai tasapainohärpäkkeiden vaihto? Kannattaa myös noilla kilometreillä venttiilivarrenkumit vaihtaa jos ei vielä ole vaihdettu.
Saab 9-5 2.0t -04
ex Saab 9-3 1.8t -04
ex Saab 9-5 2.3t -99
ex Saab 9000CS 2.0t -97
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Joo luultavasti rattaat on vaihtokuntoiset, ainakin procarserviceltä meinattiin että rattaat kuluu nopeammin kuin itse ketju. Näkee sitten. Mutta ajattelin kyllä ottaa jakokopan auki että näkee myös mitä tasapainohässäkälle on tapahtunut ja luultavasti poistan sen kokonaan, tai mitä siitä on jäljellä.

Alakautta aion sen ottaa, täällä jossain viestiketjussa olikin juttua siitä miten toteutetaan. Saa nähdä miten käytännössä menee, heh

suorsa tarkoitti ilmeisesti laakereilla kiertokangen laakereita? Öljypohja varmaan kannattaa käyttää irti ja putsata sihti sieltä.

Ja ne venttiilivarren kumit olis kai hyvä myös vaihtaa, en oo koskaan sellasia vaihtanu mut eikai se mitään rakettitiedettä ole. Tietenkin ne nostimet pitää putsata myös. Muutenkin vähän harrastemielessä ollaan tässä liikkeellä, no hiljaa hyvä tulee..

Hommasin laina-auton kaverilta tänään ja huomenna pitäs alottaa rupeama. Onneks stena hakee pois jos tarvii :D
9000 cs 2.3T -92
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Koneremppaa, mielipiteitä ja nyt myös apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Noniin saabmies tarvis hiukan apua.

Nyt kun on hetki ihmetelty tallilla niin ei mulle ihan täysin auennut toi alakautta ottaminen.

esim. vetarit ilmeisesti olette ottanu lootan päästä pois? Alatukivarret, nehän on kiinni osin siinä apurungossa niin pysyykö auto vielä renkaillaan jos apurunko puuttuu? Tarkotus olisi siirtää auto pois tallista heti kun moottori ja loota on saatu ulos.
Entäs välijäähdytin,syyläri ja lauhdutinhässäkkä? Nehän lepää myös sen apurungon päällä?

Näihin jos saisi jotain selvyyttä ja jotain muuta vinkkejä jos löytyy niin olisi mukavampaa jatkaa

Kaikennäköiset linkit on myös tervetulleita
9000 cs 2.3T -92
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ei pysy renkaillaan ilman apurunkoa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
TurboOnly
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2010 18:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja TurboOnly »

Vetarit kokonaan vaan pois niin ei ole tiellä sitten.
Ja itse tehtiin niin että laatikon puolelta apurunko ulkopuolisesta päästä auki niin se taittuu siitä mukavasti alas ja sitten siitä laatikko irti ja apurunko takaisin paikalleen niin saa auton pyörille.
Siitä sitten moottorinostimella kone yläkautta mukavasti pois. Varmaan saisi myös laatikon kanssa ylös mutta huomattavasti helpommin menee kun ottaa laatikon ensin kokonaan irti.
Tämä tietenkin vaatii jonkinäköisen nostimen millä moottorin saa ylös.
Alakautta pois ottamisesta ei minulla kokemusta.
Saab 9-5 2.0t -04
ex Saab 9-3 1.8t -04
ex Saab 9-5 2.3t -99
ex Saab 9000CS 2.0t -97
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Noniin eilen sain moottorin pois laatikon kera. Ensikertalaiselta siihen meni 2 päivää, sisältäen paljon ihmettelyä ja ruostuneiden muttereiden herättelyä mutta näin jälkeenpäin ajateltuna yllättävän helppo homma lukuunottamatta paria vittumaista juttua.

Nyt se lepää sitten trukkilavan päällä, tarvis varmaa joku pukki rakentaa sille että kivampi tehdä kaikkea.

Mutta kysyttävääkin on, kannenpultit on varmaan torx-kannoilla? Osaako joku sanoa minkälainen torxi pää täytyy käydä ostamassa, ja löytyykö ihan moponetistä tms kaupasta? Talli on sen verran kaukana sivistyksestä ettei viittis ajella eessun taas kovin monta kertaa.

Tarviiko tossa moottorin purkamisessa jotain muita erikoisavaimia? kk-laakereista, olisko jus-, kertonut että on joku muu kuin perus 12 kanta.

Edit: aika iso mötkö
http://img822.imageshack.us/img822/1531 ... 163140.jpg
Viimeksi muokannut Petterike, Pe Loka 14, 2011 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 cs 2.3T -92
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

e16 on kannenpultit.. eli "narttu" torx
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja jus »

Ja kiertokangen laakerikansien mutterien avaamiseen käy 14 mm 12-kulmainen hyvälaatuinen normihylsy ellen ihan väärin muista.
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Noniin alkaa olemaan koneremppa valmis vihdoinkin kun suuttimetkin tuli hesteciltä takasin. Mutta nyt en kuollaksenikaan muista mihin DI kasetin johtosarjan yksi apikoliitin kuuluu. Olisko joku niin ystävällinen että kävisi omastaan kurkkaamassa minkä ruuvin alle se kuuluu? Ohessa kuva.

http://img.eautopartscatalog.com/live/W ... 251STP.JPG

Eli tuo reikäapiko missä on kaksi mustaa johtoa. Onko se vaan joku maadoitus? Jos on niin mihin suurinpiirtein kuuluisi maadoittaa? Tänään pitäisi ottaa ekat savut saabista :) Sikälimikäli kaikki on kunnossa.
9000 cs 2.3T -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja jus »

Maadoitus termostaattikotelon kannen päällä olevaan pulttiin, jonka alla on myös kannatuksessa vesiputki, johon lämppärinkennolta palaava letku liittyy?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Kiitos jus. En ihan tänään päässytkään vielä käynnistelemään kun tää surullisen kuuluisa vesiputki liitos vesipumppuun vuosi ni meni loppuilta sen ja remmikiristimen kanssa tahiessa. Huomenna sitten kattoo kestääkö silikooni.
9000 cs 2.3T -92
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Koneremppaa, mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Nyt muutama päivä ajeltu, näyttäisi toimivan täydellisesti! Myös kaikki ongelmat on kadonnut mitä ennen remonttia vielä oli, muunmuassa; ei ahtoja eikä liioin muutakaan tehoa, jatkuva nykimen, kytkimen täristäminen, älytön bensankulutus ja yleinen kusisuus.

Mitään käryä mistä on mahtanut johtua mutta en voisi onnellisempi olla kun on taas täysin toimiva peli alla.

edit. Homma levisi sitten kulovalkean tavoin, eli ensimmäisen viestin mukainen alkumietelmä remontista ei ollutkaan kuin pintaraapaisu.
9000 cs 2.3T -92
Vastaa Viestiin