Kenen entinen CDE V6?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Moi! Uusi foorumilainen ilmoittautuu..Suinkaan ei ensimmäinen
saabi omistuksessa,mutta neitsyt kerta foorumilla :)

Eli tuollainen 9000cde 3.0v6-95vm tuli hommattua..Ilmeisesti foorumilaisen entinen kun klubitarrojakin löytyy.REK NRO:VGB-759

Kiinnostaisi tietää kokemuksia kyseisestä yksilöstä..Tällä hetkellä juuri leimattu,mutta laatikossa jotain hämminkiä..D:asennossa ei välillä oikein pykälät toimi..jurraa liian isolla ym.
Ostettaessahan venttiilinkopan tiivisti "hieman" vuoti..120km kotimatkalla 4litraa öljyä..Pohjahan on nyt ihan hyvin öljytty.. :oops:

Vaihtotyö oli yllättävän työläs..2-3tuntia meni..
Muuten kyllä kattava huoltohistoria..
Eli kiinnostaisi tietää onko edellisellä ollut laatikossa häiriöitä.. 8O
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tervetuloa joukkoon sekalaiseen.


Laatikon vaihtaminen parantuisi varmaankin ns. matolaatikon jousien vaihdolla (etenkin jos D:n kytkeytymisessä kuluu hetki). Samaan syssyyn kannattaa vaihtaa myös keskipakosäätimen tiivisterenkaat, joiden falskaaminen vaikuttaa vaihtohetkiin. Laatikkoa ei tarvitse irroittaa näiden takia. Myös kickdown-vaijerin säädön tarkistus lienee syytä tehdä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mawerick kirjoitti:Tervetuloa joukkoon sekalaiseen.


Laatikon vaihtaminen parantuisi varmaankin ns. matolaatikon jousien vaihdolla (etenkin jos D:n kytkeytymisessä kuluu hetki). Samaan syssyyn kannattaa vaihtaa myös keskipakosäätimen tiivisterenkaat, joiden falskaaminen vaikuttaa vaihtohetkiin. Laatikkoa ei tarvitse irroittaa näiden takia. Myös kickdown-vaijerin säädön tarkistus lienee syytä tehdä.
Juu,näitä juttuja lueskelinkin..laatikkoöljyillä on vasta 30tkm ajettu,et niitä en vielä vaihda..pitänee tässä ajan kanssa touhuilla nuo paikat kuntoon..Kickdownin säätöön varmaan löytyy ohjeet haulla..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Kyllä löytyy ja niihin muihinkin.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Niin ja itsestään selvä kysymys: öljyn määrähän on sit oikea ja oikein tarkistettu?
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

JaHu kirjoitti:Niin ja itsestään selvä kysymys: öljyn määrähän on sit oikea ja oikein tarkistettu?
Ja öljy oikeanlaatuista...
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Taisi kuitissa lukea et mobil atf220 se oli..toinen juttu on et öljyä on kyllä reilusti..ajon jäljiltä valitsin P:llä katsoin mittatikun 80Celsiuksen puolelta,jotain 4-5cm yli ylärajan.. :?
Vaikuttaako tämä laatikon toimintaan??
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja Jope »

jannevillepetteri kirjoitti:Taisi kuitissa lukea et mobil atf220 se oli..toinen juttu on et öljyä on kyllä reilusti..ajon jäljiltä valitsin P:llä katsoin mittatikun 80Celsiuksen puolelta,jotain 4-5cm yli ylärajan.. :?
Vaikuttaako tämä laatikon toimintaan??
Tarkista öljyt käsikirjan mukaan. Se loota pitää käyttää kullakin vaihteella tietyn ajan ja sitten vasta p:lle ja tarkistamaan. Ohjeet löytyy luultavasti myös hakemalla täältä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokirja Saab 9000 4:2 Automaattivaihteisto M1986-95 neuvoo tarkistamaan automaattivaihteistoöljyn määrän moottorin ollessa käynnissä:
Öljymäärän tarkastus ja öljynvaihdot ovat erittäin tärkeitä. Menettele tässä yhteydessä seuraavasti:
  • auton pitää seistä vaakasuoralla alustalla
  • vedä käsijarru päälle
  • vaihteiston pitää olla toimintalämpötilassa (n. 80C)
  • anna moottorin käydä joutokäyntiä (vaihteenvalitsin asennossa P tai N)
  • kytke asennot D, R ja P kukin 15 sekunniksi
  • älä koskaan käytä nukkaavia riepuja mittatikun pyyhkimiseen
  • öljypinnan pitää olla mittatikun merkkien MIN ja MAX välillä. Mittatikussa on kaksi asteikkoa lämpötiloille 40C ja 80C. Tiedot MIN- ja MAX-merkkien välisestä öljymäärästä, ks. auton käyttöohjekirja.
  • lisää ilmoitettua öljylaatua (ks. voiteluaineluetteloa auton käyttöohjekirjassa)
Jos öljymäärä on riittämätön, on olemassa vaara, että pumppu imee ilmaa öljyn asemesta siten, että tarvittavaa kytkentäpainetta ei saada, jolloin kytkimet luistavat ja vaurioituvat.

Jos öljymäärä on liian suuri, pyörivät osat uppoavat öljyyn, mikä johtaa vaahdonmuodostukseen. Tämä johtaa samoihin vaurioihin kuin riittämätön öljymäärä. Sitäpaitsi vaahtoava öljy laajenee siten, että se voi valua ulos vaihteiston huohotuksen kautta. Kun öljy sitten pitkähkön seisomisen jälkeen on jäähtynyt, öljymäärä voi olla liian pieni.

Huomaa: Ilmoitettuja öljynvaihtovälejä pitää ehdottomasti noudattaa! Vaihteiston kotelossa on öljynsuodatin, joka pitää vaihtaa auton käyttöohjekirjassa olevien ohjeiden mukaisesti
Hanskalokerokirjan (-95) mukaan MIN- ja MAX-merkkien väli on noin 0,5 litraa.
Lisäksi hanskalokerokirjassa huomautetaan: Kun ulkolämpötilan on kylmä (alle 0C) ei 80C lämpötilaa saavuteta, jolloin öljynpinnan on oltava mitta-alueen alaosassa.

Keskipakosäätimen tiivisteistä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p710410
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

juu näinhän ne öljyt tarkistin tänään,ajon jälkeen kävin asennot
P,R,N ja D noin 5-10sek kutakin ja tyhjäkäynnille ja sitten tarkistus.
Edelleen noin 5cm yli ylärajan..
Tainnut Jorkin korjaamo lurauttaa pikkasen liikaa öljyä..Pitää ensin
koittaa vaikka tipauttaa vähän pois öljyä ja katsoa auttaako mitään.
Sit varmaan onkin vuorossa matolaatikko ja keskipakosäädin..

Ajossa pelaa pakkovaihteet hyvin,vaihtokohdatkin on ihan hyvät D:llä.
Silloin tällöin D:llä heittää liian aikaisin pykäliä peliin.Kaupungissa olen ajanutkin 3:sella kun vauhdit on niin hiljaisia.

Kickdowni kyllä pelaa mut ei se esim. 40km/h vauhdissa tiputa kuin 2:selle,varmaan kyllä normaalia.Paikallaan lähdettäessä varmaankin 1:sen heittää..en ole kokeillut kun aika liukkaat kelit.. :roll:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Samalla vaivalla jo vaihtaakin öljyt kertaalleen, ja pienemmällä sotkulla kuin yrittää sohia tulppaa paikoilleen samalla kun öljy juoksee ulos.. Toki mittatikun putkesta imemällä on siisti tapa. Kun mittatikun yksi mittaväli, noin puolitoista-pari senttiä on noin yksi litra, niin tuo 5cm yli koko asteikon on jo melko raju ylimäärä, niin roisi että laatikon toiminnasta ei oikein voi tehdä todellisia päätelmiä.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

OT:na menee mutta Imatralta päin? Täällä ainakin tuon niminen korjaamo muistaakseni on. :)

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Koskinen kirjoitti:OT:na menee mutta Imatralta päin? Täällä ainakin tuon niminen korjaamo muistaakseni on. :)

- Jyri
Juuri näin siinä kuitissa luki.. :roll: Pitänee hieman valutella poies tai sit vaikka vaihtaa öljyt..palataan sit asiaan helpottaako..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

noin 1litra oli laatikossa öljyä liikaa.. :roll: rupesi eri tavalla toimimaan,ei heittele D:llä vaihteita heti pesään..kickdowni toimii ok,kerran teki paikallaan lähtiessä tänään et yritti liian isolla lähteä paikaltaan.Ehkä jatkossa keskipakosäätimen tiivisteet vaihtoon.

Samalla piti moottoriöljy roppu kiristää kun sormitiukkuudessa oli..tiedä onko tämäkin mainitsemassa yrityksessä jäänyt..siellä kun tehtiin moottori+laatikko öljynvaihto ja jakopääremppa.Kylmänä jakopäästä kuuluu jotain rallatusta,lämpimänä häviää..onko sit normaalia,ei tiedä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Kenen entinen CDE V6?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Oho, hyvä kun tuli kuntoon noinkin helpolla toimenpiteellä ennenkuin mitään muuta vahinkoa tuli.
Aika merkillistä toimintaa korjaamolta jos tuollaista jälkeä tekevät puhumattakaan öljyropun kiristyksestä. Erittäin.. voisiko sanoa huolimatonta! :?
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Vastaa Viestiin