Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Todella hyvä kysymys. Olen itse miettiny samaa?
Saab 9-5 Aero 2003
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

no ainaki käytellä vähintään kuukauden välein.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja towu »

Itse aion tehdä säännöllistä huoltoa jatkossa, ehkä joka toinen vuosi auki ja puhdistus. Mulla poistoilmapuhallin tappoi ohjausyksikön. Ohjausyksikkö 600eur ja poistoilmapuhallin 180eur. Nyt toimii täydellisesti, onhan laite käytännössä uusi. Ei siis kannata odottaa vikaa ennen kuin huoltaa koska silloin tilanne saattaa olla jo paha ja kallis. Muutaman kerran harjoitelleena ei irroitus ja kiinnityskään vie enää aikaa kuin vartin suuntaansa ja onnistuu yläkautta.
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tulipahan tänään taas mieleen että pitäs sitä eberiäkin taas pistää joskus päälle, eli muistakaas käytellä sitäkin nyt ettei sitten pakkastentullen tule ylläreitä :D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eberistä lähtee yksi isompi johtonippu liittimelle, ja yksi kahden johdon nippu, jossa liitin päässä. Missä tuon pienemmän pitäisi olla kiinni, kun en löydä paikkaa? Joku on sen selvästi irroittanut jostain.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Marko
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 18:08
Paikkakunta: Karkkila

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Niiden kahden vihreän piuhan kuuluukin olla irti.
Syytä en tiedä, lienevätkö testiä varten?
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mikkisss kirjoitti:Itse ajattelin laittaa kytkimen tuolle lämpötilaohjaukselle, että sen saa on/off. Tämä sen vuoksi, että jos laittaa ns. tappokytkimen mistä lähtee virrat poikki niin jos se unohtuu väärään asentoon kelloakäytettäes ni vituttaa :D
Juu EI.
Tappokytkin tehtiin toukokuussa as planned. Kytkimen ohjaus sytytysvirralla, joten ei vaikuta kelloajastuksiin. Kytkin ohjaa relettä, joka katkaisee Eberin virransyötön. Ainoa mikä pitää muistaa on kytkimen oikea asento autoa käynnistäessä.
Nyt loppuu Eberin rikkominen muutaman sadan metrin pätkäajossa.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ok. Muuten pölynen liitin vain on sisältä ihan puhdas ja kiiltävä. Onko tuo eeperi.comin 25 2121 eberi siis ihan plug'n'play?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oisko valmius ulkoilman lämpö anturille tai polttoaine pumpulle jossain toisessa merkissä. siinä liitin päässä omassani oli muovitulppa suojana.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
pete81
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 00:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pete81 »

Otetaas Eberi taas puheeksi. Eli neuvoja kysyisin seuraavasta asiasta:
Omaan 9-5:seen (2.2. tid -03) vaihdettiin uusi Eberi kuluvalla viikolla Porvoon Delta-Autossa. Nyt parin päivän testauksella olen havainnut, että vehje ei käy kuin muutaman minuutin. Oli auto käynnissä tai ei. Äsken kokeilin täysin kylmällä koneella ja pysyi käynnissä n. 5min. Siis niin että moottori ei ollut käynnissä. Lämmöt eivät juurikaan vielä tässä ajassa nousseet. Ulkolämpötila +8 astetta. Ja suoralla startilla Sid:in kautta ei suostu lähtemään käyntiin, ajastamalla kyllä.

Tein piruuttani A/C:n kalibroinnin ja antoi vikakoodiksi 19. Voiko tuolla asialla olla yhteyttä?

Kiitos taas ja anteeksi tyhmyyteni :roll:
JussiE
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 14:33
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JussiE »

pete81 kirjoitti: Tein piruuttani A/C:n kalibroinnin ja antoi vikakoodiksi 19. Voiko tuolla asialla olla yhteyttä?
Circulation pump eli veden kiertopumppu rikki tai piuha poikki. Luulisi kyllä silti toimivan moottorin käydessä, muttei taatusti pysy käynnissä jos moottori ei käy

Minulla oli samainen vika ja pumppua vaihtamalla korjautui.
Saab 9-5 3,0TiD Vector 2002
pete81
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 00:54

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja pete81 »

Kiitti vastauksesta! Oliko kallis tuo vaihto? Aiheesta koitin hakea tietoa ja ilmeisesti Bochin pumpun saisi tuossa myös pelittämään alkuperäisen tavoin?
Ja on kenties orkkista halvempi..?
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

pete81 kirjoitti:Kiitti vastauksesta! Oliko kallis tuo vaihto? Aiheesta koitin hakea tietoa ja ilmeisesti Bochin pumpun saisi tuossa myös pelittämään alkuperäisen tavoin?
Ja on kenties orkkista halvempi..?
Alkuperäinen on Bosch.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja patonki »

Sama vika oli itelläkin vuosi sitten,eli alkuperäisestä bochin käikäleestä hiilet loppu. Vaihdoin tosin biltemasta ennestään hankkimani pumpun. Merkkiä en muista mutta hintaa oli vain 20-30e.pumppuhan on paril klemmarilla kiinni jarrutehostimen alapuolella ja aika simppeli vaihtaa,kunhan muistaa lopuksi laittaa letkut ja pumppu nippusiteillä kiinni,jotteivat ota eberin pakoputkeen kiinni.Äskettäin purin vanhan pumpun ja hiilethän sieltä olivat kabut ja aattelin ens vkolla hakea uuet hiilet ja korjata sen varalle.
tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tts »

pete81 kirjoitti:Kiitti vastauksesta! Oliko kallis tuo vaihto? Aiheesta koitin hakea tietoa ja ilmeisesti Bochin pumpun saisi tuossa myös pelittämään alkuperäisen tavoin?
Ja on kenties orkkista halvempi..?
Toimiva kiertovesipumppu eberiin pitäisi löytyä alle 40:llä eurolla ja ammattimieheltä sen vaihtamiseen menee alle tunti, joten sen kalliimmasta remontista ei ole kyse, vaikka aika hurjiakin summia olen kuullut kyseisistä osista/remonteista pyydettävän.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
Vastaa Viestiin