Mepis kirjoitti:..., mutta ylhäällä ollessa paljastui öljyvuoto takana keskellä olevasta "boxista", olisiko haldex-järjestelmän LSC/LSD yksikkö. Pari viikkoa sitten töräytin metsätiellä kiveen, joka löi pahasti etupäähän vastaavaan kohtaan. Sitä olen tarkkaillut, eikä naarmuja kummempia tullut, mutta sama kivi irrotessaan maasta on kolhinut pakoputkea ja takayksikköä. Pakoputki on kuiteskin ehjä mutta takayksikön pinta oli tuoreessa öljyssä...
Sain autolle huoltoajan Magneettiin toissaviikon torstaille ja pidin sen pihassa lepäämässä siihen asti. Huollossa tarkastivat ja totesivat että katalysaattori helisee, pakoputken kiinnikkeet ovat murtuneet ja voimanjakoyksikkö vuotaa öljyä eikä siihen ole korjausosia vaan koko yksikkö on vaihdettava. Meinasi jo tulla kylmä hiki, mutta onneksi kasko kattaa korjauksen ja osiakin olisi saatavilla. Vahinkotarkastaja oli käynyt maanantaina ja osat luvattiin torstaiksi Suomeen. Tänään sitten soittelin, että missä mennään ja kävi ilmi että saatu osa sisälsi sähköisen tasauspyörästön lukon (eLSD) eikä korjaamolla ollut vielä varmuutta käykö se vanhan tilalle jossa ei lukkoa ollut. Sanoivat että toinen vetoakseli näyttää väärän mittaiselta uuteen perään ja lisäksi ohjausyksikköjen sopivuudesta/eroista ei ollut varmuutta. Selvittelevät asiaa ensi viikolla tehtaalta. Alkuperäisen mallista yksikköä ei ole saatavilla heti eli ei ole tietoa toimitusajasta. Vähän turhan hyvältähän se jo kuulostikin, että olisi viikossa saatu kuntoon. Magneetissa ovat kuitenkin tehneet parhaansa, siitä täydet pisteet heille.
Jos tuo eLSD:n sisältävä yksikkö saadaan asennettua olen kyllä halukas sen hankkimaan kohtuulliseen hintaan. Vetoakselien vaihto samaan taitaa tehdä sen kyllä liian kalliiksi. Toisaalta mitä mieltä olette, jos alkuperäisen kaltaista ei löydy voisiko olla mahdollista että vakuutusyhtiö maksaisi korjauksen kalliimmilla osilla että auto yleensä saadaan ajoon? Tai edes niin että minä maksan lisäominaisuudesta ja muut vaihdettavat osat vakuutuksen piikkiin. Kyllä kai vakuutuksen avulla auto on saatava kuntoon kohtuullisessa ajassa.
Yllättävän pahat ovat kyllä vauriot yhden kiven aiheuttamiksi. Toisaalta oli varmasti huonoa tuuria mukana, että noin kahden nyrkin kokoinen kivi joka osui etupäähän irtosi tiestä ja kulki sitten auton alla. Normikolhaisussa vain etupää olisi osunut. Tie oli varsin hyväkuntoinen "mökkitie", jossa keskikohdalla ei ollut kuin lyhyt heinä. Tuo tien kohta oli aika tasaisen näköinen ja olin ajanut siitä usein aiemminkin. Huonompi kuntoisissa kohdissa olisi tullut ryömittyä hiljempaa eikä kivi ehkä olisi irronnut tiestä.
Katsastuksessa huomasivat öljyvuodon, mutta eivät sanoneet pakoputkesta mitään. Siinä näkyi pieniä kolhuja, mutta se ei heilu tai roiku ja ajaessa auton käytöksessä ei mitään signaaleja vaurioista.
Onneksi oli vakuutukset kunnossa. Omavastuu 150€ ja bonukset laskee, mutta tämmöisiä vartenhan vakuutus on hyvä olla. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun omien autojeni kaskosta mitään korvataan. Loppusumma ei ole tiedossa vielä, mutta varmaan tuhansissa lasketaan. Keskeytysvakuutusta ei ole, mutta toisaalta pärjään täällä kaupungissa ilman autoa, tosin pientä epämukavuutta sietäen. Keskeytysturva voisi olla tämmöisen erikoisemman tekniikan autolle paikallaan.