Sisätilanlämmitin
Mulla on laturi vain ja ainoastaan sen takia, kun tuolle webastolle ei ole löytynyt toimivaa akkua. Siis takuu aikana, mutta seuraavan akun tiedän minkä laitan.Tomi Liljemark kirjoitti:Mulla oli akkulaturi Nissan Sunnyssä, jonka annoin vaihdossa saabiin. Nyt asensin samaisen akkulaturin 9-3:en. Paha sanoa onko kuinka hyvä investointi, mutta tuo pientä lisävarmuutta, että akussa riittää potkua kunnon pakkasillakin. Pieni selostus ja linkki kuviin asennuksesta löytyy threadista http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12341.make206 kirjoitti:Aihetta läheltä liipaten mutta ei kuitenkaan ihan sitä:
Onko kukaan asentanut autoonsa akkulaturia joka pitää lataa akkua täyteen aina auton ollessa lämppäripiuhan päässä. esim. tuolta löytyy:
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=18 .
Voisi olla kätevä peli kun tulee pakkasella pikkuajoja suoritettua eikä akku varmana ehdi latautua aina kunnolla noissa ajoissa...
9-3.1972
voipi olla pikkuisen noinkin, mutta kun pitää tiivarit silikonoituna ja lukot öljyssä ( olen yrittänyt aina joskus tuputtaa silikoonipuikkoa lukkosylinterin ulkovaipallekin ja siihen kahvan liipaisimen päälle kun joskus ne jäät kiilaa siihenkin ittensä kii), mutta kyllä ne mestat jäätyy sopivalla kelillä juntturaan ilman lämppäriäkin. ja ainahan voi käydä sulattamassa vehkeensä jossain kuumassa ostoshelvetissä, niitä kun on nykyisin joka kylässä.Kun lumi sulaa päältä ja muuttuu vedeksi, valuu se mm. tiivisteiden päälle ja näiden ollessa vanhoja, väliin. Kun lähdetään liikkeelle, niin ajoviima jäädyttää kohdat uudestaan, jolloin voi seurata ongelmia.
Voittopuolisesti sisälämppäristä on vain etua, näkee, käy paremmin jne.
Ostakaa sit noin 1500---2000 W eikä mitään lelua, sillä pienitehoiset on kuin lehmänhenkiä, niillä mitään. joissakin paikoissa kun on vielä jännite esim vain puolet ajasta päällä.
lohko on noin 500 W, eli 2500 W yhteensä on aika nirkinnarkin 10 A sulakkeelle , nimellinenhän on noin 2300 W. yleensä kyllä on 16A sulakkeet joka paikassa.
isommat lumet käyn harjalla rykäisemässä irti välillä niin normaalisti on kyllä täällä helsingin maisemissa 30---60 min kuluttua lyhythihakelit kabiinissa.
Niin ja ruostumisia on turha pelätä, tallit ne autoa ruostuttaa, kun ehtivät vain sulaa mutta ei kuivaa, ja toisekseen ei se lämppäri alaosia lämmitä lämmin ilma nousee ylös.
terv stara
Todellakin sisälämppäristä on vain etua, näkyvyys paranee, rattikin on lämmin. Penkit lämpimät ennenkuin lämmittimet ehtivät mukaan, lukot ei jäädy jne jne..stara kirjoitti:Voittopuolisesti sisälämppäristä on vain etua, näkee, käy paremmin jne.
Ostakaa sit noin 1500---2000 W eikä mitään lelua, sillä pienitehoiset on kuin lehmänhenkiä, niillä mitään. joissakin paikoissa kun on vielä jännite esim vain puolet ajasta päällä.
lohko on noin 500 W, eli 2500 W yhteensä on aika nirkinnarkin 10 A sulakkeelle , nimellinenhän on noin 2300 W. yleensä kyllä on 16A sulakkeet joka paikassa.
isommat lumet käyn harjalla rykäisemässä irti välillä niin normaalisti on kyllä täällä helsingin maisemissa 30---60 min kuluttua lyhythihakelit kabiinissa.
Kyllä, 16A vastaa noin 3600W ja 10A noin 2300W. Mutta tuo 16A sulake ei vielä riitä, sillä lämmitystolppia on monta saman nousujohdon takana. Eli siellä on vielä yhdet sulakkeet keulilla. Jos kaikki vetävät ton 2500W samaan aikaan päälle kuuluu kyllä pääkeskuksesta "naps". Eli en suosittele ihan noin isotehoisten sisälämppärien käyttöä, varsinkin jos saman taloyhtiön pihassa on useampia paikkoja.
Itselläni on Defan 550/1100W ja hyvin on toistaiseksi piisannut. 550W tehoa käytetään pakkasilla alle 10C ja täyttä tehoa kovemilla pakkasilla. näin on saatu ikkunat suliksi jo monta vuotta.
No tässä ei ole yhtä totuutta. Kyllä mielestäni auto säilyy tallissa jossa vaihtuu ilma kunnolla paremmin kuin vesisateessa. Siellähän auto on kokoajan märkä? Nykyajan ilmanvaihtomääräykset on hiukka erilaiset kuin joskus aikoinaan. Ainakin omassa tallissa ilma vaihtuu niin, että "tukka hulmuaa" Auto kuivaa muutamassa tunnissa. Tallin lämpötilaksi riittää semmonen 15 astetta plussaa.Niin ja ruostumisia on turha pelätä, tallit ne autoa ruostuttaa, kun ehtivät vain sulaa mutta ei kuivaa, ja toisekseen ei se lämppäri alaosia lämmitä lämmin ilma nousee ylös.
terv stara
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Mutta entä talvipakkasissa? Ulkona auton pellit jatkuvasti kylmiä ja kuivia. Lämpimään talliin pakkasesta ajettuna auto kostunee kauttaaltaan?Teemu kirjoitti:No tässä ei ole yhtä totuutta. Kyllä mielestäni auto säilyy tallissa jossa vaihtuu ilma kunnolla paremmin kuin vesisateessa. Siellähän auto on kokoajan märkä?stara kirjoitti:
Niin ja ruostumisia on turha pelätä, tallit ne autoa ruostuttaa, kun ehtivät vain sulaa mutta ei kuivaa, ja toisekseen ei se lämppäri alaosia lämmitä lämmin ilma nousee ylös.
terv stara
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Lainaus:
Mulla on laturi vain ja ainoastaan sen takia, kun tuolle webastolle ei ole löytynyt toimivaa akkua. Siis takuu aikana, mutta seuraavan akun tiedän minkä laitan.[/quote]
Kysymys:_
Mikä akku kannattaaa laittaa. Auto 9-3 tid -01. Webastossa tunnin kello joka imaisee pakkasilla akun liian tyhjäksi käynnistystä ajatellen. Moottori lämpénee kyllä nopeamminkin, mutta joskus lähtö myöhästyy suunnitellusta. Vai onko edessä laturin ja uuden akun hankinta.
Mulla on laturi vain ja ainoastaan sen takia, kun tuolle webastolle ei ole löytynyt toimivaa akkua. Siis takuu aikana, mutta seuraavan akun tiedän minkä laitan.[/quote]
Kysymys:_
Mikä akku kannattaaa laittaa. Auto 9-3 tid -01. Webastossa tunnin kello joka imaisee pakkasilla akun liian tyhjäksi käynnistystä ajatellen. Moottori lämpénee kyllä nopeamminkin, mutta joskus lähtö myöhästyy suunnitellusta. Vai onko edessä laturin ja uuden akun hankinta.
topi
OT:eipä siellä sähkölaitoksen muuntajallakaan sulakkeet ole mitoitettu ,että kestävät koko linjan huippukuormanTeemu kirjoitti:
Kyllä, 16A vastaa noin 3600W ja 10A noin 2300W. Mutta tuo 16A sulake ei vielä riitä, sillä lämmitystolppia on monta saman nousujohdon takana. Eli siellä on vielä yhdet sulakkeet keulilla. Jos kaikki vetävät ton 2500W samaan aikaan päälle kuuluu kyllä pääkeskuksesta "naps". Eli en suosittele ihan noin isotehoisten sisälämppärien käyttöä, varsinkin jos saman taloyhtiön pihassa on useampia paikkoja.
No tässä ei ole yhtä totuutta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Isäni 90 vm.-87 on aina säilytetty puolilämpimässä (n. +10) tallissa ja eipä voi sanoa ruosteiseksi vehkeeksi. Tallissa on toimiva ilmavaihto eli kosteuskin pääsee pois. Isälläni on vielä tapana jättää auton ovet raolleen kun jättää auton tallin..?lucaf kirjoitti:Mutta entä talvipakkasissa? Ulkona auton pellit jatkuvasti kylmiä ja kuivia. Lämpimään talliin pakkasesta ajettuna auto kostunee kauttaaltaan?Teemu kirjoitti:No tässä ei ole yhtä totuutta. Kyllä mielestäni auto säilyy tallissa jossa vaihtuu ilma kunnolla paremmin kuin vesisateessa. Siellähän auto on kokoajan märkä?stara kirjoitti:
Niin ja ruostumisia on turha pelätä, tallit ne autoa ruostuttaa, kun ehtivät vain sulaa mutta ei kuivaa, ja toisekseen ei se lämppäri alaosia lämmitä lämmin ilma nousee ylös.
terv stara
No on tuo yksi ruosteettomimpia 90:ja minkä olen nähnyt.. Ja toki talleja on monenlaisia...
Mielenkiintoista. Luulisi päivittäisessä käytössä kylmä-lämmin vaihdoissa ruostuvan. Mutta ehkä tuo toimiva ilmanvaihto ja oven raolleen jättö on olleet olennaisia tekijöitä tuossa.tevisu kirjoitti:Isäni 90 vm.-87 on aina säilytetty puolilämpimässä (n. +10) tallissa ja eipä voi sanoa ruosteiseksi vehkeeksi. Tallissa on toimiva ilmavaihto eli kosteuskin pääsee pois. Isälläni on vielä tapana jättää auton ovet raolleen kun jättää auton tallin..?
No on tuo yksi ruosteettomimpia 90:ja minkä olen nähnyt.. Ja toki talleja on monenlaisia...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Sisälämppäristä lähes pelkkää plussaa, on se niin hyvä, ei mitään ongelmia kun pitää tiivisteet kunnossa ja lukot öljyssä. Ainoa huono puoli on kuten pari päivää sitten, kun pakkasta oli 2-3 astetta ja kova pyry lähtiessäni liikkeelle lämmitetyllä autolla. Kombinaatio on sellainen, että tahtoo vetää pyyhkijät jäähän ja kohta ei näe niin mitään, kun pyyhkijät vain seilaa märällä/kohta jäätyvällä lasilla mitään tekemättä. Siitäkin pääsee kun jättää silloin sisälämppärin käyttämättä
Sanonpahan tähän väliin, että kyllä kaasutinSaabilla kylmästä käynnistäminen ilman lohkoa pitäisi lailla kieltää, on se niin muuli... Onneksi melkein aina saa johdon päähän, ettei tarvi askarrella.
Tuosta tallista, meillähän ei Saabi talliin pääse, mutta Volvoa säilytetään tallissa, jossa lämpö on noin 14-15 astetta. Farmarissa on takalukku auki ja etuikkunat raollaan, hyvin tuntuu kuivuvan. Tallissa on toki korkeutta ja ilma vaihtuu hyvin pannuhuoneen tuuletusreiän ja tallin ovien alareunan kautta. Ei ruostu ei, auto ja omistaja tykkää.
Sanonpahan tähän väliin, että kyllä kaasutinSaabilla kylmästä käynnistäminen ilman lohkoa pitäisi lailla kieltää, on se niin muuli... Onneksi melkein aina saa johdon päähän, ettei tarvi askarrella.
Tuosta tallista, meillähän ei Saabi talliin pääse, mutta Volvoa säilytetään tallissa, jossa lämpö on noin 14-15 astetta. Farmarissa on takalukku auki ja etuikkunat raollaan, hyvin tuntuu kuivuvan. Tallissa on toki korkeutta ja ilma vaihtuu hyvin pannuhuoneen tuuletusreiän ja tallin ovien alareunan kautta. Ei ruostu ei, auto ja omistaja tykkää.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Kävin mutsilla kylässä ja se ilmotti yht'äkkiä, että sillä olis kellarissa sisälämppäri täysi käyttämättömänä.. no minä sitten kellariin katsomaan ja kyllä vain siellähän tosiaan oli sellanen Vaihtoehdot 600/900 mutta eiköhän tuollakin lämpöä autoon saada
Pitää nyt vaan asentaa jotenkin se pistoke sisälle
Pitää nyt vaan asentaa jotenkin se pistoke sisälle
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
^Voi sen sinnekin ruuvata. Ainakin merkkiliikkeessä osaavat, koska mulla on jo neljäs satku peräkkäin missä se on valmiina ja nimenomaan tuolla "kielletyllä" puolella. Siellähän se boksi on vieressä kun raottaa verhoilua. Itseasiassa en muista ainoatakaan satkua jossa olisi ollut toisella puolella.
Vaan mitäs siitä, kunhan mainitsin.
EDIT: Onneksi olkoon vaan siihen alle
Vaan mitäs siitä, kunhan mainitsin.
EDIT: Onneksi olkoon vaan siihen alle
Viimeksi muokannut Classic 900, To Marras 25, 2004 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713