Auton peräkärryt
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Auton peräkärryt
valoista en tiedä.. tuskin haittaa...
ja mitä kärryn jarruihin tulee mikäli huhupuheet ja esitykset menee läpi ni muutaman vuoden päästä pitää kaikki peräkärryt olla jarrullisia.. ja katsastaa.. onneksi kärryyyn helppo laittaa satulat paikoilleen ja vetokita vaihtaa malliin jarruttava.
ja mitä kärryn jarruihin tulee mikäli huhupuheet ja esitykset menee läpi ni muutaman vuoden päästä pitää kaikki peräkärryt olla jarrullisia.. ja katsastaa.. onneksi kärryyyn helppo laittaa satulat paikoilleen ja vetokita vaihtaa malliin jarruttava.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Auton peräkärryt
Enpä ole varma miten suomessa on näitten tuikkujen kans, täällä ruotsissa noin kytkettynä se olisi laiton koska se lasketaan työvaloksi ja ne ei saa palaa ajettaessa eteenpäin, mutta jos sen kytkee peruutus valoon joka toimii vain pakittaessa niin hyväksytään.Tri-Lo kirjoitti:Onhan se nyt selvä että saabistilla pitää olla omatekokärry saabin akselilla..
Tuosta peruutusvalohommasta muuten, tuleeko ongelmia (siis käytännössä ei laillisesti) jos laittaa sellaisen kylmästi sumuvalon piuhaan?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Auton peräkärryt
Voiko Muulin 940 Prota muuttaa jarrulliseksi? Miten käy näille nk tavallisemmille kärryille, jotka ovat kunnossa taikka kunnossa olevat yksilöt? Voiko niitä enään käyttää?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Auton peräkärryt
jos nää isot herrat päättää niin että jarrut pitää olla ni .. ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Auton peräkärryt
Vaihto edessänalleolut kirjoitti:jos nää isot herrat päättää niin että jarrut pitää olla ni .. ...
Joo-o, tekisivät Muulilta muunninsarjan tuohon, niin saisi jarrullisen, tuossahan perusrunko on kestävä, niin jaksaisi kait se kantaa 1000-1200kg nimellistä kantavuutta
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton peräkärryt
Eiköhän ne päätä että vaatimus ei koske vanhoja kärryjä. Uusia vaan siitä lähtien.nalleolut kirjoitti:jos nää isot herrat päättää niin että jarrut pitää olla ni .. ...
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Auton peräkärryt
luulen että kaikkia...näinhän ne asiat on ennenkin päätetty... kerran vuoteen katsastettava ja ja...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Auton peräkärryt
Eiväthän ne voi vaatia jarruja vuonna -79 rekisteröityyn ja alta 750kg:n kärriin, leimalla käynnin kyllä...nalleolut kirjoitti:luulen että kaikkia...näinhän ne asiat on ennenkin päätetty... kerran vuoteen katsastettava ja ja...
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Auton peräkärryt
kerro yksikin hyvä syy miksi ei ..... ja mitä ne konttorilla muuten kyttäis ellei jarruja..OIZXXX kirjoitti:Eiväthän ne voi vaatia jarruja vuonna -79 rekisteröityyn ja alta 750kg:n kärriin, leimalla käynnin kyllä...nalleolut kirjoitti:luulen että kaikkia...näinhän ne asiat on ennenkin päätetty... kerran vuoteen katsastettava ja ja...
toivotaan nyt ettei tämä ehdotus ota tuulta siipiensä alle.. niin paljon made in mummola kärryjä näkee liikenteessä että luonto korjaa ne pois ennen ku katsastamaan joutuu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Auton peräkärryt
nalleolut kirjoitti:kerro yksikin hyvä syy miksi ei ..... ja mitä ne konttorilla muuten kyttäis ellei jarruja..OIZXXX kirjoitti:Eiväthän ne voi vaatia jarruja vuonna -79 rekisteröityyn ja alta 750kg:n kärriin, leimalla käynnin kyllä...nalleolut kirjoitti:luulen että kaikkia...näinhän ne asiat on ennenkin päätetty... kerran vuoteen katsastettava ja ja...
toivotaan nyt ettei tämä ehdotus ota tuulta siipiensä alle.. niin paljon made in mummola kärryjä näkee liikenteessä että luonto korjaa ne pois ennen ku katsastamaan joutuu
Tiiä nyt osaanko niin hyvää syytä kertoa..
Eikö henkilöauto joka on rekisteröity 1970, mene tänäkinpäivänä leimalla läpi ilman etuistuinten turvavyötä... Takapenkit jotai 1980 vai 81.. Tuli esimerkkinä mieleen..
Eli vaaditaan vasta siitä päivästä/kuukaudesta/vuodesta eteenpäin jolloin tulee pakolliseksi varusteeksi... Kärrihän ei ole tietenkään auto. Eipä jäis paljoa tietysti konttorilla näytettävää, mutta voishan ne siitä silti 50€ periä... "katsastuksesta"
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Re: Auton peräkärryt
Itsellä kotimainen kuomukärry, piti hieman laitella massasta erottuvaksi.
Kärry on Majava 5032LJ +
Maalaus+Led valot... Aluvanteet ( ei kuvaa ).
Tällä paketilla mönkijä kulkee kivasti perässä ja hyvä vetää.
http://i716.photobucket.com/albums/ww16 ... va0341.jpg
http://i716.photobucket.com/albums/ww16 ... va0342.jpg
Kärry on Majava 5032LJ +
Maalaus+Led valot... Aluvanteet ( ei kuvaa ).
Tällä paketilla mönkijä kulkee kivasti perässä ja hyvä vetää.
http://i716.photobucket.com/albums/ww16 ... va0341.jpg
http://i716.photobucket.com/albums/ww16 ... va0342.jpg
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Re: Auton peräkärryt
Viime kesänä hain seinäjoelta JT-Trailerin 300K 150x300senttisel laval.
Aikani olin kytänny käytettyjä mutta nekin maksaa pääsääntöisesti lähemmäs tonnii ni tuon sai tuolla sivuilla näkyvään kampanjahintaan.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Tohon joutu kyl rekisteröintikulut maksaan päälle, about satku.
Tuo tulee kiltisti peräs jopa kuupan takana eikä juur pompi.
edit: Lehtijouset ja iskarit on alla vaikka muuta aiemmin väitinkin...
-Kuomu on aika tukeva tai ainakin tukevampi mitä monessa muussa oon törmänny.
-Ilman päätylaitoja kuomu hytkyy ikävästi sivulaitojen varassa että jos pitkää tavaraa joutuis pidemmältä ku tuosta lähikaupalta kuskaan niin jotain kulmarautaa vois lisätä.
-Samoin etulaitaa vois vähän vahvistaa kun usein tulee kuskattuu kuution kokoista häkkii jossa pyörät alla niin sais rauhas kiristää sitä vasten
-Takalaita toimii ramppina, tietty pitkää tavaraa kuljettaes vaatii ylimääräsen sitomisen ylös tai kiintoavaimen mukaan
-Loksut on jo hieman kellastunu ja kuomu vihertyny, ois vissii pitäny heti vahata
Vanhoihin kärryihin verrattuna ei tyhjänäkään sladittele itekseen juuri ollenkaan näin talvikeleil, tietty talviveturi on vähän kuuppaa tukevampi.
Uskallan suositella ainakin peruskäyttöön, jos joka päivä joutuu kiskoon niin ohan niitä tukevampiakin markkinoilla(Tosin hinnatki vähän tukevampii). Vähintään kerran viikossa noita kumminkin tulee revittyy ja lähinnä sellast pari kolme sataa kiloo.
ps. Mitähän noita jarruttomii kärryi on suomen maas, riittääköhän miljoona?
On aika käsittömätöntä ja kansalaisten kurmuuttamista jos vanhoihinkin vaaditaan jarrut.
Tosin puolet varmaan hylättäis katsastukses joko ruosteiden tai valojen takia.
Aikani olin kytänny käytettyjä mutta nekin maksaa pääsääntöisesti lähemmäs tonnii ni tuon sai tuolla sivuilla näkyvään kampanjahintaan.
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Tohon joutu kyl rekisteröintikulut maksaan päälle, about satku.
Tuo tulee kiltisti peräs jopa kuupan takana eikä juur pompi.
edit: Lehtijouset ja iskarit on alla vaikka muuta aiemmin väitinkin...
-Kuomu on aika tukeva tai ainakin tukevampi mitä monessa muussa oon törmänny.
-Ilman päätylaitoja kuomu hytkyy ikävästi sivulaitojen varassa että jos pitkää tavaraa joutuis pidemmältä ku tuosta lähikaupalta kuskaan niin jotain kulmarautaa vois lisätä.
-Samoin etulaitaa vois vähän vahvistaa kun usein tulee kuskattuu kuution kokoista häkkii jossa pyörät alla niin sais rauhas kiristää sitä vasten
-Takalaita toimii ramppina, tietty pitkää tavaraa kuljettaes vaatii ylimääräsen sitomisen ylös tai kiintoavaimen mukaan
-Loksut on jo hieman kellastunu ja kuomu vihertyny, ois vissii pitäny heti vahata
Vanhoihin kärryihin verrattuna ei tyhjänäkään sladittele itekseen juuri ollenkaan näin talvikeleil, tietty talviveturi on vähän kuuppaa tukevampi.
Uskallan suositella ainakin peruskäyttöön, jos joka päivä joutuu kiskoon niin ohan niitä tukevampiakin markkinoilla(Tosin hinnatki vähän tukevampii). Vähintään kerran viikossa noita kumminkin tulee revittyy ja lähinnä sellast pari kolme sataa kiloo.
ps. Mitähän noita jarruttomii kärryi on suomen maas, riittääköhän miljoona?
On aika käsittömätöntä ja kansalaisten kurmuuttamista jos vanhoihinkin vaaditaan jarrut.
Tosin puolet varmaan hylättäis katsastukses joko ruosteiden tai valojen takia.
Viimeksi muokannut tetammi, Ti Helmi 21, 2012 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Auton peräkärryt
Itsellä Muuli 1250 30cm lisälaidoilla ja kuomulla vuodesta 2000. Vikoja on kuomun ruostuvat lukot ja hapristuva abs muovikate, jota olen paikkaillut alumiinilla, epoksihartsilla ja kuidulla. Ajoltaan kärry on yhtä hyvä, kuin Kärppä! Eli hyvä!juhokare kirjoitti:Otanpa aiheen esille, koska itselläni on kiinnostusta tähän - tarvitsisin sitä lähinnä kesäisin.
Minkälaisia kokemuksia teillä on jarruttomista peräkärryistä? Voiko niitä käyttää talvella kesärenkailla, koska lakihan ei vaadi talvirenkaita jarruttomaan versioon? Vai pitäisikö minun ostaa jarrullinen, johon menee noin 2000kg? Minusta se olisi jo liiallisuutta, koska vähempi riittää. Pitäisin kohtuullisena vähintään 500kg kantavuutta. Ovatko jarruttomat peräkärryt luotettavia teillä? Toissa kesänä oli sateisella kelillä lähtenyt lapasista kylällä ilmeisesti jarruton peräkärry. Kuinka vanha ja minkä kuntoinen lie ollut, sitä en tiedä.
Muuli-kärry kiinnostaisivat. Mutta Saabklubilla taidetaan tarjota klubihintaan jotain muuta...minkä laatuinen se on?
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Re: Auton peräkärryt
Juu, nyt niitä kokemuksia, kun rakennettiin talon porukan kanssa pieni asuinrakennus. Tarvitsimme kärryä raaka-aine kuljetukseen taloa varten ja vähän muuhunkin.
Kantavuus on papereissa 540kg, mutta menee hyvin yli 600kg. Toisaalta, itse ajoin kerran 80km matkan, jolloin oli autossa (Hilux) 500kg ja peräkärryssä 800kg arviolta puukuorma. Kärry toi hyvin nöyrästi kuorman varovaisella ajolla (n. 70km/h) ja ei mennyt miksikään ja pelaa vieläkin ensi luokkaisesti. Kyllä Muulin kärryt ja etenkin Pro-kärryt ovat tehty kestämään painoa! Jos joskus hankin uuden kärryn, niin se on jarrullinen Muuli! Tuossa on 325cm pitkä, 30cm korkea ja 140cm leveä lava. Puutavara tuli todella kätevästi - sen voin todeta. Pesin aina kesällä 1-2 krt kuussa.
Muuli on laatukärry, olen ollut varsin tyytyväinen valintaaani.
Kantavuus on papereissa 540kg, mutta menee hyvin yli 600kg. Toisaalta, itse ajoin kerran 80km matkan, jolloin oli autossa (Hilux) 500kg ja peräkärryssä 800kg arviolta puukuorma. Kärry toi hyvin nöyrästi kuorman varovaisella ajolla (n. 70km/h) ja ei mennyt miksikään ja pelaa vieläkin ensi luokkaisesti. Kyllä Muulin kärryt ja etenkin Pro-kärryt ovat tehty kestämään painoa! Jos joskus hankin uuden kärryn, niin se on jarrullinen Muuli! Tuossa on 325cm pitkä, 30cm korkea ja 140cm leveä lava. Puutavara tuli todella kätevästi - sen voin todeta. Pesin aina kesällä 1-2 krt kuussa.
Muuli on laatukärry, olen ollut varsin tyytyväinen valintaaani.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton peräkärryt
Olen vedellyt Saabeilla REHI-nimistä jarrutonta kärryä reilut 20 vuotta. Muutama vahva mielipide on muodostunut.
Teliakselistot ovat mieleeni, kuormattuakin kärryäkin pystyy liikuttelemaan ilman autoa ainakin tasaisella.
Kumijouset kovettuvat jäykiksi ja kärry nyt kulkee huvittavasti usein joku pyörä ilmassa, mutta ei se ole ajoa haitannut.
Kuomua en halua, se haittaa koneella kuormausta esim. haketta, turvetta jne. Hyvä pressu on kestänyt yhtä kauan kuin kärrykin.
Aisan ruuvattava tukipyörä on hyvä olla kuormattuna irroitusta ja kiinnitystä varten. Pari kertaa on selkä venähtänyt kun liian painavaa olen nostellut poliisikoulun otteilla.
Ja kokonaisena tehty kuumasinkitys näyttää aina vaan k-e-s-t-ä-v-ä-n.
Perinteiset hehkupolttimot kestivät honosti tärisevässä kärryssä. Nyt on ledit ja tuntuvat olevan täysin häiriöttämät.
Tavallisin kuorma on ollut reilu kuutio koivuklapeja, painaahan se mutta kulkee noilla ysisatasillakin.
Teliakselistot ovat mieleeni, kuormattuakin kärryäkin pystyy liikuttelemaan ilman autoa ainakin tasaisella.
Kumijouset kovettuvat jäykiksi ja kärry nyt kulkee huvittavasti usein joku pyörä ilmassa, mutta ei se ole ajoa haitannut.
Kuomua en halua, se haittaa koneella kuormausta esim. haketta, turvetta jne. Hyvä pressu on kestänyt yhtä kauan kuin kärrykin.
Aisan ruuvattava tukipyörä on hyvä olla kuormattuna irroitusta ja kiinnitystä varten. Pari kertaa on selkä venähtänyt kun liian painavaa olen nostellut poliisikoulun otteilla.
Ja kokonaisena tehty kuumasinkitys näyttää aina vaan k-e-s-t-ä-v-ä-n.
Perinteiset hehkupolttimot kestivät honosti tärisevässä kärryssä. Nyt on ledit ja tuntuvat olevan täysin häiriöttämät.
Tavallisin kuorma on ollut reilu kuutio koivuklapeja, painaahan se mutta kulkee noilla ysisatasillakin.