Jarrunesteen vaihto OG9-5 ja 9000

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Jarrunesteen vaihto OG9-5 ja 9000

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Kevään aikana olisi tarkoitus vaihtaa jarrunesteet kumpaankin kulkineeseen. Vaihtotavan olen rajannut kahteen, koska yksin meinasin värkätä. Eli, joko paine säiliön puolelta tai imuvaihto nipasta.

WIS selostaa femman vaihtotavan imemällä, joten se on selvä. Onko femman osalta jotain erityistä huomioitavaa jos vaihtaa nesteet antamalla painetta säiliöön?

Alfamerin opus kertoo 9000 takajarrujen (ABS) osalta, että ne pitäisi ilmata käynnistysvirta päällä, tosin imuvaihtoa ei käsitellä kirjassa lainkaan. Voiko tonnikalan takajarrut ilmata imemällä ilman apuhenkilöä?

Moponetissä näyttää tuollainen paineilmatoiminen imulaite maksavan 50 €, joten ei tuo ihan mahdoton investointi olisi. Vaimon houkutteleminen vänkäriksi on melko haastavaa.

Kumpi nesteeksi, DOT4 vai DOT5.1? Mielipiteitä?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Jarrunesteen vaihto OG9-5 ja 9000

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Samaan aiheeseen liittyen mutta koskien 01vm kolkkia.
Jarrurempan jälkeen ei meinaa millään saada ilmattua jarruja. Semi hyvät että tohtii just ja just ajaa, mutta ei todellakaan entisenveroiset rempan jälkeen. Poljin siis painuu lähes pohjaan ja muutaman kerran pumppauksen jälkeen ottaa aivan lopussa. Ja nimenomaan paineistamalla olen ilmauksen tehnyt ku yksin väsään. Poljin metallitangolla pohjaan, paineet säiliöön ja ristiin ilmaten. Eikä tule hyvää sitten millään. Jo varmaan kolmesti koittanut ilmata mutta ei. Poljinta on poljettu ja jätetty pohjaan ja paineistettu ja ilmattu mutta ei. Siispä kysymys..onko tuolla jokin vaikutus jos heittää virrat päälle/auton käyntiin ilmauksen aikana?? Jossain sitä ilmaa prkl on vielä mutta kuinka sen nyt pois saa! Ennen onnistunut aina kerta laakista!

Edit: itse itselleni vastaten, eipä ollut vaikutusta ainakaan virtojen päälle laittamisella kun vielä koitin ilmata. MIKÄS SIT NEUVOKS?
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Jarrunesteen vaihto OG9-5 ja 9000

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Tästähän löyty useampikin viestiketju hakusanalla "ilmaus". Äsköisen kiireellisen hetken jälkeen ku auton laskin takasi alas nosturilta niin kerkes jopa vähän etsi toimintoa käyttämään. Eikait se auta ku seuraavaks imemällä ottaa nesteitä ulos kuten jossain ketjussa todettiinki toimivaks vaihtoehdoks. Ristiin etupäästä 100ml pois nestettä per puoli ja takaa noin 50ml per puoli. Jospa tuon tekis huomenna kun tänään ei jaksa enään ropaamaan lähteä ja jarrut ottaa taas hitusen paremmin muutaman ilmauksen jälkeen muttei todellakaan niin hyvin mitä sen luulisi olevan jarrurempan jälkeen.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Jarrunesteen vaihto OG9-5 ja 9000

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kolkkiin tuli DOT5.1, mutta Riku taisi suositella DOT5.2sta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin