Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensapumppu uusittu. Vanha k-jetin pumppu tuotti 2.7bar paineella 2.3litraa minuutissa. Uusi bilteman 16-venttiilisen pumppu tuotti 2.7bar paineella 3.4litraa minuutissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihtelin oikean alapallon kun oli väljä. Etuiskarit tuli ja vaihdoin ne. Jopa keula tanakoitui. Jopa niin paljon että pitää sitten kuitenkin vaihtaa taaksekin uudet iskarit. Ei mahda mitään että niistä vaan häviää paras vaimennus melko pian. Takaset löytyvät sentään paikallisen varaosaliikkeen hyllystä. Taisi olla 47€ /kpl.

Väänsin talvirenkaat (hakkapeliitta 5) haltuun saamamilleni tykkivanteille. Ne pitääkin ihan lähipäivinä vaihtaa alle, kun on ollut muutamina aamuina piha kuurassa ja pakkastakin.

Semmosia täällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kovasti vaan on ajettu 99:llä töihin ja kotiin. Kuten varmaan aiemminkin olen kertonut, niin 99 on harvemmin liikenteessä viikonloppuisin, kun kuljetaan perheen kanssa tuolla uudemmalla saappaalla. Matkat ovat taittuneet vallan mukavasti, mutta on tässä pientä askarettakin kehittynyt.

Latausjännite alkoi jostakin syystä hiipumaan pikkuhiljaa. Lisämittareiden joukossa oleva jännitemittari kertoi 13voltin lukemia ajossa, joka herätti ihmetystä. Kun käynnistykset ilman lohkolämmitystä alkoivat kuulostamaan hiukan laiskoilta, laitoin akun lataukseen. Mittasin akun jännitteen auton seistyä muutaman päivää ja lukema oli 12.2V (yleensä täydestä akusta lukema 12.6-12,8V). Verkkovirtalaturi pukkasi akkuun 3A virralla, eli vajausta selvästikin oli.

Kaivelin muutaman päivän päästä työkalupakkiin jemmatun jännitteensäätäjän esiin. Siinä luki vihjaavasti tussilla kirjoitettuna "ehjä". Tämä sitten laturin kylkeen ja latausjännite nousi noin 13,2-13.5volttiin riippuen moottorin kierrosluvusta. Vaihto-operaatio kun oli muutama päivä akun latausta myöhemmin, arvelinkin akun vetävän virtaa kunnolla. Mittasin vielä lisäksi laturin ja moottorin välisen jännitteen, jotta saan selville laturin miinusjohdon kunnon. Siihen katosikin 0,4volttia! Eli huonossa kunnossa se johto. Vanhoista varastoistani kaivelin yhteen jo purkuun menneeseen Saabiin laitetun lisämaajohdon (jossa kolme yhtä vahvaa johtoa rinnan, mikä vakiossa) ja laitoin tuon johdon paikalleen. Laturin ja moottorinvälille jäi enää 0,05volttia. :)

Latasin tuon operaation jälkeen vielä yhden yönseudun akkua verkkovirtalaturilla ja nyt ajon jälkeen pysähdyksessä ennen sammutusta latausjännite on noin 14volttia. Vahvasti näyttää siltä että laturin maadoitus oli merkittävin jännitehäviön selitys. Lisäksi entisen säätäjän koko käytössäoloaikana oli kojelaudan volttimittari näyttänyt hiukan alakanttiin olevia lukemia. Näin taas kerran 99:n toimintavarmuus on yhdeltä osa-alueelta taattu. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tutkailin lataussäätimien koodien taakse, mitä ne olivat. Nyt siis paikallaan on latausjännitteeltään 14,5V säädin ja entinen oli 14,1V. Eipä ihmekään, että latausjännite nousi säätimen vaihdolla, puhumattakaan siitä laturin maakaapelin uusimisesta.

Muutakin murhetta tässä oli. Vasen etujarru alkoi käryämään ikävästi. Jarru laahaili varmaan jo kuukauden päivät. Vannekin lämpeni siinämäärin, että lumi suli vanteeseen oikean puolen ollessa kylmä kuin kivi. Hiukan laahaaminen väheni, kun voitelin satulan liukupinnat ensihätään voiteluöljyä sisältävällä tippakannulla.

Eilen sitten otin satulan palasiksi siten että se levystä tehty kehys oli irti. Viilasin ruosteiset liukupinnat puhtaiksi ja rasvasin kuparirasvalla. Ei tämäkään vielä auttanut jarrun kuumumiseen. Vaikutti siltä että epäsuorasti vaikuttava mäntä on vaan alkanut jumittaa. Tänään kävin omista varastoistani penkomassa melkein uuden jarrusatulan jonka purin joskus -05 yhdestä paaliin menossa olleesta nopasta. Senverran tuore kappale onkin tuo satula, että esim. se jarrun mäntä, josta säädetään jarrua on aivan ruosteeton ja kirkkaalla pinnalla. Samoin satulan keltapassivoitu pinta vielä lähes neitseellinen. Kotipihaan tullessa ilokseni sain todeta, että nyt jarru ei enää laahaa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Skannasin huvikseni tuon jarrusatulan osakuvan. Minulla on sähköisessä muodossa skannattuna tästä satusta korjaamokirjan sivuja ja joku girlingin ohjelappunen. (Jos joku sattuu tarvitsemaan).

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä ehdin toista viikkoa ihmettelemään kun tuo kapeakaistalambda näytti maantiellä tasakaasulla laiha. Kun hölläsi tai lisäsi kaasua, niin seos muuttui rikkaamalle. Oire paheni ja paheni. Säädin perusseosta ilmamassamittarista isommalle, mutta se ei vaikuttanut muuta kuin tyhjäkäyntikierrosluvun nousemista. Säädin lisää. Kierokset vaan nousee. Ilmavuodolta se alkoi vaikuttaa ja letkuja tutkimaan. Kaikki näytti olevan kunnossa. Tarkempi syynäys paljasti vanhanaikaisessa kangaskudosletkussa olevan erinäköisen kohdan. Kyseessä olikin jarrutehostimen letku. Varmaan yksi harvoista moottoritilan alkuperäisistä letkuista. Pakkanen teki vissiin tuon niin kovaksi että kumi murtui ja vuoto vaihteli moottorin liikkeiden mukaan. Uusi letku paikalleen ja taas seokset pysyy kuin naulattuna lambda 1:ssä tai vähän rikkaalla. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pistinpä vaihteistoon uudet öljyt ja pirssin ulkokuori sai pesun ja vahauksen. Huomenna suuntaan Pieksämäelle klubin talvitapahtumaan. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin tuli käytyä talvipäivillä tänävuonna. Mukavaa oli nähdä tuttuja ja tein muutamat kaupatkin samalla reissulla auton osista. Jäärataa oli hyvässä kunnossa ja sitä oli hauska ajaa.

Reissun keskikulutus oli 8,9litraa/100km, eli melkein parhaisiin kesäkelien lukemiin kohta pääsee (tuossahan oli vieläpä mukana n kierrosta jäärataakin). Tällähän ei ole maantiellä kellotettu koskaan alle 8,5 lukemia. :) Auto pelasi moitteettomasti ja combicoupen muodot saivat kehujakin talvipäivillä. Neljä 99:iä siellä oli mukana. Yksi jäärata-auto, yksi 2D sedani 70-luvun alusta, Jus:n 99 4D ja meikäläisen 99CC.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Testasin tossa eilen töiden jälkeen ilman kumeja olevat kesävanteet tasapainotuskoneessa. Pahin vanne antoi epätasapainoa 10g. Eli ei nuo mitkään toivottomat ole. Eli nuo kesäkuvissa vilahtelevat Ronalit (ei Saabin omia aluja). Nyt kun vanteilla ei ole kumeja, saatoin valita pyörimissuunnista ja muusta välittämättä parhaat etuvanteiksi ja taakse menee huonommat hiukan pompottavat. Ensikesäksi tulee uudet 195/60R15 Bridgestone Turanza ER300 -kesäkumit. Eihän tässä ole kuin reilu kuukausi enää "kesään". :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vuosikatsastus hyväksytty ilman huomautuksia. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

On kyllä pirun makoisa turbo suap! 8) Ei voi kuin ihailla työn määrää ja sisua jolla oot tätä rakennellut. Alkoi itekin tehdä mieli turboa, sitten joskus ehkä projektiksi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sisulla tämä tosiaan on pidetty liikenteessä. Eipä kohta ole montaakaan kohtaa, minne en olisi kurkistanut ja korjannut. Ehkä tragikoomisimpia hetkiä oli kun meni lyhyellä aikaa ajovalokytkin, sisävalokytkin ja joku muukin tommonen osa jotka yleensä kestää koko auton iän. Aloin jo miettiä että mitä seuraavaksi?

Mitä uutta tulossa? Myrkyn viilaama nykyistäkin viilattua kantta avarampi versio odottaa pientä säätöä. Se oli tarkoitettu vapariin, joten sitä on laskettu. Minulla on yksi tehdasuutena laitettu kansi varastossa, josta pitää mitata palotilat ja kaivaa ton viilatun kannen palotilat saman kokoisiksi. Kanteen on laitettu rajumpi nokka-akseli. Nokkapukkia sekä venttiilikoppaa on koneistettu matalammaksi sen takia, että hiotun nokan perusympyrä on pienempi kuin vakiossa ja venttiilivälykset on saatu säädettyä melko vakioilla osilla.

Toinen homma olis kattoverhous. Kolmas ja ehkä tärkein on syylärin vaihto. Tämä onkin näistä helpoin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tulipa loistava tilaisuus tehdä pientä korjausta 99:iin. Vaihdoin oikutelleen öljynpainemittarin antureineen uuteen ja näytti vielä jäävän aikaa. Myrkky löytyi apumieheksi sopivasti, joten konepelti pois ja syylärin kehikkoa irroittamaan. Vanha syyläri oli hapertunut pahemman kerran ja tämän talven suolakylpy oli vissiin tehnyt viimeisen silauksensa, kun lamelit alkoivat irtoilla ja toinen päätykin oli vuotanut useamman kuukauden ajan. Kun syyläri oli irti, katselin että onpas tuo ahtimen hukkaportin kello tosi näppärästi esillä. Tarkastettiin peruspaine painemittarin ja kompurasta saadun paineilman avulla. Hukkaportti avautui lisäjousesta huolimatta jo 0,4baaria lähestyessä. Pienen säätämisen ja rakentelun tuloksena hukkaportin rinnalla on nyt kaksi rinnakkain laitettua og900:n kytkipolkimen palautusjousta. Peruspaine on 0,5...0,6 välimaastossa.

Ehjempi viimekesänä paaliin menneestä 99 specialista adoptoitu syyläri tuli pultattua paikalleen ja samalla vaihdoin keulalle eräästä paalituomiota odottavasta 90:stä otetut kirkkaammat ajovaloumpiotkin.

Moottorin lämmöt käyttäytyivät odotetusti lähes uudenveroisella syylärillä. Ei mitään moitetta lämmöissä ja flektin käynnistymistä sai odotella melko pitkään, kun aikaisemmin se hurahti päälle melkein heti kun pysähtyi paikalleen ja moottori jäi tyhjäkäynnille.

Kulkupuolta ei juurikaan päässyt kokeilemaan. Kotimatka meni kiltisti jonossa ajellen. Ahtopaineet nousevat nyt muutaman kiihdytyksen perusteella herkemmin 1bar tuntumaan, kun aiemmin ne tuppasivat jäämään 0,8baariin. Käytännössä siis aikatarkalleen yhtäpaljon nousi maksimipaineet, mitä peruspainetta tuli nostettua. (Jotain väsymistä systeemissä oli tapahtunut, koska asetin peruspaineet taannoin ahtimen vaihdon yhteydessä yli 0,5baarin). Eipähän nyt keväällä kannata muutenkaan riehaantua. Joku poliisin tehovalvonta on paikallisen sanomalehden mukaan menossa muutenkin ja talvinopeusrajoituksetkin vielä piinaa jonkin aikaa tienkäyttäjiä. Kesärenkaiden laittoa tässä kyl jo odottelee. Niitä on tarkoitus tilailla lähiaikoina ja sitten vaan vanteille punomaan ja alle. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässähän on olo kuin lapsena odotti joulupukkia. Kesärenkaat saapuu ylihuomenna. Tälläkertaa aion käyttää vanteet ilman kumeja tasapainotuskoneessa ja merkkaan painojen paikat. Sitten laitan kumin vanteelle ja yritän saada sen niin että tulee mahdollisimman vähän painoja. Liimapainojen kanssa on ollu tuskaa, kun noihin kesäaluihini ulkoreunan painot liimataan vanteen sisälle. Ne jää niin kauas reunasta että lyöntipainoon verrattuna määrä on yli kaksinkertainen. Hommaa onneksi helpottaa tasapainotuskoneen aluvanne ohjelmat. Ei se siis sinänsä ole vaikeaa...

On muuten modattu apc-purkki odottamassa asennusta. Nykyiseen verrattuna suurin ero tulee paineiden laskua yläkierroksilla rajoittavan kytkennän puukotus. Peruspaineiden säätö muuten aiheutti sen että vielä alla olevat Nokian hakkapeliitta 4 - nastarenkaat huutaa hoosiannaa neljällä ekalla vaihteella. :D

ps. On jo ikävä 99:iä, kun tuo käyttörassi on starttimoottorin takia telakalla (kts. Og9-5 palsta) ja vaimo ajaa 99:llä. Minulla on isäukon vara-auto Chevy Corsica ajossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vähän meinasi koetella kärsivällisyyttä, kun renkaat eivät meinanneet nousta vanteelle ensimmäisen täytön yhteydessä. Renkaat olivat olleet tietysti pinottuna päällekkäin ja lytyssä. Tossa meidän rengaskoneessa on paineisku -toiminto. Ei sekään auttanut. Laitoinkin sitten loppuihin renkaisiin puupalikat sisään venyttämään ennen asennusta. Yksi rengas räjäyttiin serkun kanssa starttipilotilla paikalleen. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin