E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Laitanpa pari kuvaa muistutukseksi etanolin pesuvoimasta:
250 tkm ajettu 2002 9-5, pari viikkoa sitten päivitetty biopower softa ja E85:lla ajettu 1,5 tankillista kun öljyn merkkivalo syttyi ja moottori sammutettiin. Öljypohjan avaus tuon jälkeen osoittaa että imusihti on melkoisen tukkeessa. Autossa oli alkuperäinen huohotinjärjestely josta öljyloukolle menevä putki oli haljennut ja putket sekä loukko melkoisen smetanaiset.
Öljynpuute ei ollut ehtinyt ainakaan kolmelle keskimmäiselle runkopukille, tarkastuksessa varsin siististi kiillottuneet pinnat laakereissa joten koneen sammutus oli juuri oikea toimenpide.
Öljypannun pohjalla ei ollut juurikaan mämmiä tai rakeita joten arvaus on että nuo sihdin tukkineet hiutaleet on lähteneet liikkeelle aivan äskettäin. Lisäksi aikaisempiin tukkeutuneisiin moottorivaurioisiin sihteihin nähden tuo lika lähti varsin helposti irti eikä seassa ollut juurikaan rakeita.
Puhdistuksen ja uusien o-renkaiden jälkeen lisäksi päivitettiin huohotusjärjestelmä
Sinänsä poikkeavaa ei ole että näitä huohotinvammaisia koneita ihan bensakäytölläkin on mennyt tukkeeseen liikaakin mutta viime aikoina on tullut turhan monta tapausta vastaan jossa etanoliin siirtyminen on laukaissut äkillisen tukkeutumisen.
Sama koskee tod.näk moottorin sisäpesuaineiden käyttöä, riski on olemassa ellei öljypohjaa tarkista pesun jälkeen.
Eli: tarkistakaa että öljypaineen valo syttyy virtojen kytkeytyessä ja sammuu moottorin käynnistyttyä. Silloin anturi toimii edes jotenkin.
Ja JOS se valo alkaa tuikkimaan ajossa niin uskokaa sitä !
Ja vaihdetaan jatkossa niitä öljyjä riittävän usein.
Toisaalta etanoliin siirtymisen, sisäpesun ja öljypohjan puhdistuksen jälkeen kone onkin sitten puhtaampi jatkossa
250 tkm ajettu 2002 9-5, pari viikkoa sitten päivitetty biopower softa ja E85:lla ajettu 1,5 tankillista kun öljyn merkkivalo syttyi ja moottori sammutettiin. Öljypohjan avaus tuon jälkeen osoittaa että imusihti on melkoisen tukkeessa. Autossa oli alkuperäinen huohotinjärjestely josta öljyloukolle menevä putki oli haljennut ja putket sekä loukko melkoisen smetanaiset.
Öljynpuute ei ollut ehtinyt ainakaan kolmelle keskimmäiselle runkopukille, tarkastuksessa varsin siististi kiillottuneet pinnat laakereissa joten koneen sammutus oli juuri oikea toimenpide.
Öljypannun pohjalla ei ollut juurikaan mämmiä tai rakeita joten arvaus on että nuo sihdin tukkineet hiutaleet on lähteneet liikkeelle aivan äskettäin. Lisäksi aikaisempiin tukkeutuneisiin moottorivaurioisiin sihteihin nähden tuo lika lähti varsin helposti irti eikä seassa ollut juurikaan rakeita.
Puhdistuksen ja uusien o-renkaiden jälkeen lisäksi päivitettiin huohotusjärjestelmä
Sinänsä poikkeavaa ei ole että näitä huohotinvammaisia koneita ihan bensakäytölläkin on mennyt tukkeeseen liikaakin mutta viime aikoina on tullut turhan monta tapausta vastaan jossa etanoliin siirtyminen on laukaissut äkillisen tukkeutumisen.
Sama koskee tod.näk moottorin sisäpesuaineiden käyttöä, riski on olemassa ellei öljypohjaa tarkista pesun jälkeen.
Eli: tarkistakaa että öljypaineen valo syttyy virtojen kytkeytyessä ja sammuu moottorin käynnistyttyä. Silloin anturi toimii edes jotenkin.
Ja JOS se valo alkaa tuikkimaan ajossa niin uskokaa sitä !
Ja vaihdetaan jatkossa niitä öljyjä riittävän usein.
Toisaalta etanoliin siirtymisen, sisäpesun ja öljypohjan puhdistuksen jälkeen kone onkin sitten puhtaampi jatkossa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Kiitos Vesalle tärkeästä huomiosta! Itselle tuli mieleeni, kun oma siirtyi etanoliin, että onko pari tankillista moottoripesuaineen lisäksi riittävä liotusaika? Meille öljypohja lähti irti siis kahden tankillisen ja STP pesun jälkeen. Tosin kone ei ole noita huohotinvammaisia, vaan ns. uudenmpaa mallia.
Pata itsessään oli melko siisti ja sihdissä ei tavaraa ihan kamalalasti ollut. Silti pieni pelko on...
Pata itsessään oli melko siisti ja sihdissä ei tavaraa ihan kamalalasti ollut. Silti pieni pelko on...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Eiköhän tämä(kin) huoli koske vain näitä huohoinvaivaisia tukkoon karstoittuneita koneita. Itse aion vaihtaa öljyt ja pa-suodattimen parin tankillisen jälkeen (M2007, 100K ajettu).
Eski
Eski
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Suurin riskiryhmä on vanhemman pään T7 moottorit luonnollisesti, mutta kyllä uudenkin moottorin saa piettyä huonolla pidolla mutta eihän kukaan sellaista harrasta.
Operaatio ei 9-5:ssa ole liian vaikea joten tähän tiivistelmä työjärjestyksestä:
- dp irti
- konetta ylös 4-5 cm jakopäästä koneroikuttimella, ylätuen keskimutteri vaan pois
- vinkalla pitää vedättää vaihteiston kyljestä pakettia kuskin suuntaan että öljypohja mahtuu vaivatta mutkittelemaan pois paikaltaan
- ruuvit auki, jakopäässä 4 ruuvia vaatii ihan lenkkiavaintyöskentelyn
- pohja pois kolostaan, putsaus ja kunnon laippaliimalla pinnat puhdistaen takaisin
Tosin ainakin 2000-2001 manuaaliaeroissa on kaksi piilopulttia vauhtipyörän lähellä jotka vaatii metallityötä. Kun katsoo öljypohjaa niin huomaa että perinteiseen öljypohjaan verrattuna näiden öljypohja kaareutuu vaihdelaattikoa vasten ja tuon kotelon sisään jää 2 pulttia niin joutuu poraamaan sopivaan kohtaa 13mm hylsylle reiät jotta ne pulti saa auki. Toinen vaihtoehto on ottaa vaihteisto irti.
Operaatio ei 9-5:ssa ole liian vaikea joten tähän tiivistelmä työjärjestyksestä:
- dp irti
- konetta ylös 4-5 cm jakopäästä koneroikuttimella, ylätuen keskimutteri vaan pois
- vinkalla pitää vedättää vaihteiston kyljestä pakettia kuskin suuntaan että öljypohja mahtuu vaivatta mutkittelemaan pois paikaltaan
- ruuvit auki, jakopäässä 4 ruuvia vaatii ihan lenkkiavaintyöskentelyn
- pohja pois kolostaan, putsaus ja kunnon laippaliimalla pinnat puhdistaen takaisin
Tosin ainakin 2000-2001 manuaaliaeroissa on kaksi piilopulttia vauhtipyörän lähellä jotka vaatii metallityötä. Kun katsoo öljypohjaa niin huomaa että perinteiseen öljypohjaan verrattuna näiden öljypohja kaareutuu vaihdelaattikoa vasten ja tuon kotelon sisään jää 2 pulttia niin joutuu poraamaan sopivaan kohtaa 13mm hylsylle reiät jotta ne pulti saa auki. Toinen vaihtoehto on ottaa vaihteisto irti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Omalla etanolikonversion omaavalla 9-5 2.3t vm.1999 malliselle (200tkm ajettu) tein toimenpiteen viime viikonloppuna. Noin kymmenen tankillista etanolia poltettuna. Huoltokirjan mukaan moottorille on tehty öljynvaihdot säännöllisesti noin 10tkm välein, siis ennen minua, toki itsekin olen pitänyt tuota maksimi vaihtovälinä. Huohotinpäivitys tehty viime keväänä kun auto siirtyi omistukseeni. Syy miksi tähän lähdin oli se että kylminä aamuina luulin kuulevani vinkunaa konehuoneesta (tai no en ainoastaan luullut). Öljypohja irti ja kädet hikoillen avasin loiskelevyn sekä imuputken ruuveja. Yllätys oli suuri, sillä öljypohja ja imusihti olivat aivan puhtaat, ei merkkiäkään karsta jäämistä tms. Ainakin itse vakuutuin siitä että tuolla 10tkm öljynvaihtovälillä voi vaikuttaa merkittävästi koneen sisätilojen puhtauteen. Sillä edellisessä 9-5 (vm.1998) autossa tuota karstaa oli jo huomattavasti enempi, ajettu pelkästään bensiinillä, ei huohotinpäivitystä ja öljynvaihtoväli edellisillä omistajilla vähän mitä sattuu. Tälle autolle ehdin myös tehdä pari STP/nafta pesua ennen ö-pohjan aukaisua, joten olisikin ollut mukava tietää kuinka "mönjäinen" pohja on ollut ennen noita pesuja.
Tosiaan tuo vinkunan syy ei sitten ollut tuossa imusihdissä ja nyt täytyykin jatkaa sen metsästystä jostain muualta, saattoihan se toki tulla huollossa vaihtuneesta öljynsuodattimesta (GM LongLife). Tuota en vaan ole päässyt vielä toteamaan kun pakkaset hellitti ja ainakaan näillä pikku pakkasilla ei enää vinkunaa kuulu. Mutta tulipahan tarkistettua ja nyt voi sitten hieman rauhallisemmin mielin poltella etanolia tulevaisuudessakin
Taitaa nämä vanhemman pään T7 moottoritkin olla aika yksillöllisiä tämän "vammaisuuden" osalta ja kaikki vinkuna mitä moottoritilasta tulee ei ole peräisin tukkeutuneesta imusihdistä
Tosiaan tuo vinkunan syy ei sitten ollut tuossa imusihdissä ja nyt täytyykin jatkaa sen metsästystä jostain muualta, saattoihan se toki tulla huollossa vaihtuneesta öljynsuodattimesta (GM LongLife). Tuota en vaan ole päässyt vielä toteamaan kun pakkaset hellitti ja ainakaan näillä pikku pakkasilla ei enää vinkunaa kuulu. Mutta tulipahan tarkistettua ja nyt voi sitten hieman rauhallisemmin mielin poltella etanolia tulevaisuudessakin
Taitaa nämä vanhemman pään T7 moottoritkin olla aika yksillöllisiä tämän "vammaisuuden" osalta ja kaikki vinkuna mitä moottoritilasta tulee ei ole peräisin tukkeutuneesta imusihdistä
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Niinpä. Niiden vinkunoiden metsästyksen voi aloittaa vaikka poistamalla moniurahihna ja kuuntelemalla poistuiko.
Toi öljypohjan tarkistus on 3h homma joten ei pitäis olla liian iso homma. Paitsi noissa manuaaliaeroissa.
Tää varoitusteksti syntyi ihan siitä kun aika monta biopoweria olen maailmalle päivitellyt että tarkkailkaa ihmiset nyt niitä öljynpaineita ja sen valon toimintaa. Ja on meitä muitakin softaajia.
Toi öljypohjan tarkistus on 3h homma joten ei pitäis olla liian iso homma. Paitsi noissa manuaaliaeroissa.
Tää varoitusteksti syntyi ihan siitä kun aika monta biopoweria olen maailmalle päivitellyt että tarkkailkaa ihmiset nyt niitä öljynpaineita ja sen valon toimintaa. Ja on meitä muitakin softaajia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Allekirjoitan varoituksen täysin.
Oma tosin oli T5, mutta siihenkin sain aikaiseksi moottoririkon tajuamatta siivota sitä sihtiä missään vaiheessa sen jälkeen, kun aloin ajelemaan E85:llä.
Oma tosin oli T5, mutta siihenkin sain aikaiseksi moottoririkon tajuamatta siivota sitä sihtiä missään vaiheessa sen jälkeen, kun aloin ajelemaan E85:llä.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Mielenkiintoinen juttu. Mistä tämä lian liikkeelle lähteminen johtuu? Joutuuko öljyn sekaan etanolia, joka liottaisi tavaraa seinämiltä vai miten?
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Polttoainetta joutuu aina hieman öljyn joukkoon (myös bensaa) kylmäkäynnistyksissä. Etanoli liuottaa tehokkaasti karstaa eri puolilta kampikammiota, öljytilaa ja toki putsaa myös palotilat. Palotilakarstoista suurin osa kuitenkin pitäisi päätyä putkesta pihalle.
E85:lla ajaminen vastaa siis alkuaikoina suunnilleen sitä että olisi lisännyt jotain mietoa moottorin puhdistusainetta öljyn sekaan, siksi järkevää vaihtaa öljyt kertaalleen suhteellisen pian polttoaineen vaihdon jälkeen (kuten myös polttoainesuodatin koska sieltäkin irtoaa moskaa).
Hyvin karstaisissa moottoreissa on tietty sama riski kuin moottorin puhdistuksessa ylipäänsä. Jos kuitenkin välttyy äärimmäisyydeltä eli öljysihdin tukkeutumiselta, on moottori sen jälkeen paljon puhtaampi eikä tarvitse pelätä enää jatkossa lieteongelmia, kuunnella naputtavia painimia jne.
Kannattaa huomata että ensimmäisen postauksen kuvissa ollut auto oli erityisen riskiryhmää ja olisi bensakäytölläkin ilman puhdistustoimenpiteitä varsin todennäköisesti jossain vaiheessa kokenut joko sihdin tukkeutumisen tai sen vielä vaarallisemman vaivan eli karstan tukkiman öljykanavan nelospytyn kiertokangen laakerin ja runkolaakerin välillä.
E85:lla ajaminen vastaa siis alkuaikoina suunnilleen sitä että olisi lisännyt jotain mietoa moottorin puhdistusainetta öljyn sekaan, siksi järkevää vaihtaa öljyt kertaalleen suhteellisen pian polttoaineen vaihdon jälkeen (kuten myös polttoainesuodatin koska sieltäkin irtoaa moskaa).
Hyvin karstaisissa moottoreissa on tietty sama riski kuin moottorin puhdistuksessa ylipäänsä. Jos kuitenkin välttyy äärimmäisyydeltä eli öljysihdin tukkeutumiselta, on moottori sen jälkeen paljon puhtaampi eikä tarvitse pelätä enää jatkossa lieteongelmia, kuunnella naputtavia painimia jne.
Kannattaa huomata että ensimmäisen postauksen kuvissa ollut auto oli erityisen riskiryhmää ja olisi bensakäytölläkin ilman puhdistustoimenpiteitä varsin todennäköisesti jossain vaiheessa kokenut joko sihdin tukkeutumisen tai sen vielä vaarallisemman vaivan eli karstan tukkiman öljykanavan nelospytyn kiertokangen laakerin ja runkolaakerin välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Azanovix, oliko paljon ajettu koneella? Olisko toi öljypohjan tiputus tonttuun samanlainen operaatio ku femmaan? Vähän alkaa arveluttaan kun näitä lukee
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Sama periaate tontussa. DP pois, konetta nostaa vähän ylös ja öpohjan pultit auki ja taitella pois välistä.Azanovix, oliko paljon ajettu koneella? Olisko toi öljypohjan tiputus tonttuun samanlainen operaatio ku femmaan? Vähän alkaa arveluttaan kun näitä lukee
Pitkis ö-pohjan irroittelua: https://picasaweb.google.com/1040888685 ... 288/B234CD#
Lyhytlohkossa vastaavaa: https://picasaweb.google.com/1040888685 ... urku582009#
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tuolla NG900 osiossa on aika hyvät ohjeet tuohon irrotukseen muistaakseni. Omalla moottorilla oli rullattu jotain 345000 kilometriä. Ei kuitenkaan pitänyt mitään ylimääräistä mölyä ja ainakin viimeisten 70000 kilometrin ajalta (omassa omistuksessa) oli vaihdettu öljyt ja suodattimet ajallaan. Vaan eihän se tuosta uutta tee.ysikoo kirjoitti:Azanovix, oliko paljon ajettu koneella? Olisko toi öljypohjan tiputus tonttuun samanlainen operaatio ku femmaan? Vähän alkaa arveluttaan kun näitä lukee
Eli ohjeistus varmasti koskee myös T5-koneita sikäli, kun niillä on ajettu runsaasti.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Pitkälohko LH myös listalle, tp systeeminit alkaa olla niissä muruina öpohjassa....Eli ohjeistus varmasti koskee myös T5-koneita sikäli, kun niillä on ajettu runsaasti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
397tkm ajetussa T5 ei mitään ongelmaa, mutta varmuuden vuoksi vaihdoin öljyt etanolikäytön aloituksen jälkeen 1tkm jälkeen juuri karstan irtoamisen vuoksi. Autoa on tosin huollettu hyvin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Joo, kyllä mäkin öljyt vaihtelin aika pikaseen siinä alussa. Onneks on toi öljynpainemittari niin pysyy vähän kartalla niistä, jos alkaa muutoksia tulemaan.
M97CSB234EFM57001 RE85