3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TeroKekki
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Syys 17, 2011 17:29

3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja TeroKekki »

Eli olen tuossa katsellut Saab 9-5 3.0T Griffiniä jo jonkun aikaan. Ostanut en vielä ole, kun arvelluttaa tuo kolme litraisen turbopadan toimivuus. Eli miten on, onko millaisia käyttökokemuksia ollut, pelittääkö vai onko täysi susi? En itse pahemmin välitä Opelista autona, kiitos lukuisten kokemusten, joten nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

Yritin tuossa etsiä forumilta tietoa, mutta mitään käyttökelpoista, en löytänyt/ osannut etsiä.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kunhan jakopään huoltaa ajallaan ja varautuu termostaatin vaihtoon ropausasenteella, niin kyllä sen kanssa voi elää.
Jos tuntuu laiskalta, niin siihen saa softalla noin 20-30 hevoista ja newtonmetriä lisää.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Melkeen väittäsin että on luotettavampi peli tuo "opel" motti mitä nuo samanikäiset huippuluokan "Saab" mosat eli huohotusvammaiset 4-sylinteriset öljysmetanavatkaimet. Yleensäkin tämänikäisisten autojen kanssa riippuu tuurista ja korjaus/huoltohistoriasta mimmonen yksilö sattuu käteen jäämään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
laude
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 18:45

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja laude »

Moro.

Sanoisin samaa vaikka juuri vaihdoin oman 3.0 V6:n uudempaan aeroon. Automaattina V6 on nautinnollinen ajettava, hiljaisempi ja jousitusmukavuudeltaan parempi. Omallani ajoin 100 tkm (kaikkiaan 280 tkm ajettu) ja toimi loistavasti - ei syönyt öljyäkään yhtään. Huoltohistoria kun on hyvä niuin ei ongelmia.
9-5 3.0t V6 SE wagon -99, 9-3 1.9 TiD SC Vector A 2008
Ex. 9-5 Aero sedan manual 2004, ex. 9-5 3.0t V6 SE sedan 1998.
nateliini
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 20:28

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja nateliini »

Omallani olen ajanut nyt n. 150 tkm (vm. -99) ja olen ollut todella tyytyväinen. Ollut alla jo usean vuoden. Vaihdettu kampiakselin asentoanturi, kolvattu ajovalojen valvontarele pariin kertaan, hälyttimen paristot vaihdettu kerran ja uudelleen käyty juotokset läpi boksista kerran. DI-kasetit vaihdettu 190 tkm kohdalla (eivät hyytyneet, mutta vaihdoin kuitenkin), jakopään ketju vaihdettu, vesipumppu vaihdettu, takaluukun johtosarja huollettu, akkua ym. kulutustavaraa mennyt, pakoputki nyt menossa. Todella hyvä auto ajaa erityisesti matka-ajossa ja muutenkin. Automaattilaatikko toiminut moitteetta. Normiongelmat, jotka eivät estä ajoa, mutta pitäisi laittaa jossain välissä, kuten etuvalojen pesurit (viikset jäävät mihin sattuu asentoon), SIDin näytön pikselit katoavat jne. Loppujen lopuksi lähes 10 vuoden ajamisen jälkeen hyvin vähän vikoja kauttaaltaan. Kulutuskin yllättävän alhainen tuolle koneelle, eli matka-ajossa n. 8 ltr/100 km.

Tyytyväinen käyttäjä olen ollut ja ajattelin ajaa "loppuun". Ei häpeä uusienkaan rinnalla, kun on varustustaso hyvä (nahkasisustus, sähköpenkit muistilla, taukolämmitin) jne.

Mutta varmaan näistä yksilöitä löytyy ja tuo huoltaminen on olennainen asia, eli miten sitä on pidetty.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

nateliini kirjoitti:jakopään ketju vaihdettu
Tästä toimenpiteestä haluan tarkennuksen, oliko vaikea ottaa hihna pois ja laittaa ketju tilalle?

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eihän tässä vaan lähdetä viisastelu linjalle, eihän? Kaikkihan toki tietää, että tossa on hihna eikä kettinki...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Nateliilin kanssa samoilla linjoilla. Tästä mosastahan monet sanovat että se on hieno vekotin. 11 vuotta vanhaan autoon, 180.000 km, on kertynyt aika luonnollisia korjauksia, hihnan vaihto 90 ja 170 tuhatta, hälytin (klubilaisten ohjeilla easy piece), lämppäri piti korjata Metro-Autossa kun muut eivät osanneet (oli heilläkin miettimistä kun V6 tulee niin harvoin heillä eteen). Kasetit meni takuuseen. Vääntöä löytyy meikäläiselle ihan riittävästi. Auto on tosi ketterä kokoisekseen. Tykkäsin myös edellisestä Griffinistä, mutta tämä on tietysti muotoilultaan enempi 2000-luvun menopeli.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Peter Finn kirjoitti: lämppäri piti korjata Metro-Autossa kun muut eivät osanneet (oli heilläkin miettimistä kun V6 tulee niin harvoin heillä eteen).
Tarkennatko vähän, että mikä "lämppäri"? Jos oli ne ilmastoinnin ilmanohjausläpät, niin ihan samaa kauraa kun muissakin 9-5 Saabeissa, koneesta riippumatta. V6:n "lämppärissä" on yksi ainoa hienous vs. muut bensakoneet, ja se on taukolämmitystoiminto, joka on niinkin monimutkainen kuin ohjelmanpätkä ACC:ssä ja kiertovesipumppu rintapellissä. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

V.J.S kirjoitti:V6:n "lämppärissä" on yksi ainoa hienous vs. muut bensakoneet, ja se on taukolämmitystoiminto, joka on niinkin monimutkainen kuin ohjelmanpätkä ACC:ssä ja kiertovesipumppu rintapellissä. :)
Ja senkin saa ilmeisesti muihinkin kulkineisiin enabloitua.
Tarkoittaisikohan tuon kirjoittaja termaria, jonka vaihdosta vjs:lläkin on omakohtaisia kokemuksia. Se kun ei ole aivan niin simppeli homma, kuin rivimoottoreissa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tobbana kirjoitti: Tarkoittaisikohan tuon kirjoittaja termaria, jonka vaihdosta vjs:lläkin on omakohtaisia kokemuksia. Se kun ei ole aivan niin simppeli homma, kuin rivimoottoreissa.

-Sami
Ei tuo termarin vaihto mitään rakettitiedettä ole V6:kaan, siinä pitää vaan purkaa hiukan romua pois tieltä, ei kuitenkaan mitenkään "eksoottinen" homma joka vaatisi jotain erikoistyökaluja tms. Toki hiukan aikaa siinä menee :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Ensimmäinen V6 3.0T meillä ajossa. Ollut nyt pian vuoden ajossa matkaa tosin on kertynyt suh. vähän kilometrejä (reilut 10 000KM). Erittäin tyytyväinen olen autoon ollut.
Tosin 4-pyttyisiä Trionic 7 koneita ollut 6 KPL, joista ei omakohtaisesti ole kyllä pahaa sanottavaa. Muutama DI kassu mennyt, Ilmamassa mittaria, läppäkoteloa, termaria, tulppia ja muuta perus tavaraa. Samoihin saa varautua myös V6:n kanssa. Yhtään turboa, huohotusongelmaa (huohottimiet kyllä aina päivitetty), öljynsyöntiä, savutusta EI ole ollut. Huollot tehty aina normi ohjelman mukaisesti, ei edes öljynvaihtoa tihennettyinä niin kuin täällä suurin osa suosittelee. Autoilla ajettu matka-ajoa suhteessa enemmän kuin pätkä ajoa millä varmasti ollut vaikutusta asiaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja J.N »

V.J.S kirjoitti:V6:n "lämppärissä" on yksi ainoa hienous vs. muut bensakoneet, ja se on taukolämmitystoiminto...
Minä olen tähän mennessä luullut taukolämppärin sisältyvän vakiona vain griffiniin, eikä suinkaan kaikkiin (bensa) veekutosiin?
#3418
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Meidän kulkinen on SE varusteella ja siinä ainakin on taukolämmitin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3,0T V6 perinteistä Opel laatua vai käypää tavaraa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

eklunto1 kirjoitti:Meidän kulkinen on SE varusteella ja siinä ainakin on taukolämmitin.
Sama oli meitin mamman exä, eli normi 3,0 V6t SE joka aikoinaan myyty ensimmäiselle omistajalle Italiassa, jossa ehkä tuo taukolämmitin ei liene ollut mikään high-selling accessory...Uskaltaisin tältä pohjalta väittää, että on siis V6:n vakiovaruste, oli sitten Griffin tai SE. 4-pyttysistä puuttu järjestään sitten tuo taukolämppärin kiertovesipumppu, en tiedä onko niihin saanut joskus ruksittua lisävarusteena tuota taukolämppäriä, yhtään semmosta ei ole 4-cyl femmoissa ainakaan vastaan tullut...Eniveis, oli ihan kiva lelu talvisilla kauppareissulla tms. joissa tuommosesta about 20min (max) kestävästä lisälämmittimestä on iloa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin