laturista asiaa
Re: laturista asiaa
Olen vaihtanut 2 kertaa laturin femmaan. Omaani ja kaverin emännän 1,9 diisseliin, molemmissa laturi mahtuu tulemaan yläkautta pois vaikkakin WIS:n ohjeiden mukaan se vaihdetaan alakautta.
Eli lyhyesti moniurahihnan kiristimestä hihna löysään ja hihna pois tieltä. Sitten itse kiristin irti kokonaan. Nyt laturi irti ja sopivasti "pyörittämällä" se nousee yläkautta pois ja eikun uutta osaa tilalle tai laakerin ja säätimen vaihto. Itse vaihdoin Boschin vaihto-osa laturin ovh. n. 350 euroa. Jotain rabattia tuosta sain.
Eli lyhyesti moniurahihnan kiristimestä hihna löysään ja hihna pois tieltä. Sitten itse kiristin irti kokonaan. Nyt laturi irti ja sopivasti "pyörittämällä" se nousee yläkautta pois ja eikun uutta osaa tilalle tai laakerin ja säätimen vaihto. Itse vaihdoin Boschin vaihto-osa laturin ovh. n. 350 euroa. Jotain rabattia tuosta sain.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: laturista asiaa
diisselistä en tiedä kun en ole joutunut vaihtamaan, mutta bensanelosessa ei mahdu yläkautta. vaikka kiristin on irti.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: laturista asiaa
Omaan femmaan -98 2,0T olen vaihtanut laturin ja mahtuu yläkautta. Mahtuu myös siinä 1,9 diisselissä. Vaatii ehkä hieman "pyörittelyä" ekalla kerralla mutta sieltä se vaan tulee ylös. Takaisin on helpompi laittaa kun jo muistaa miten mahtuu siitä menemään.scorpio_88 kirjoitti:diisselistä en tiedä kun en ole joutunut vaihtamaan, mutta bensanelosessa ei mahdu yläkautta. vaikka kiristin on irti.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: laturista asiaa
Serkun kanssa purettiin tommonen 140A laturi. Läjäyksen, eli laakereiden vaihdon ja liukurenkaiden kunnostuksen hoiti serkkupoika kaverinsa kanssa ja toimivahan siitä tuli.
Hihnapyörän puolen laakeri oli järkyttävän tiukassa. Siinä ennen laakeria on prikka, joka piti houkutella ulos kaasupillin avulla. Itse laakerikaan ei tullut perinteiseen tyyliin laturin kuorta apuvälineenä käyttäen vaan staattori piti ottaa pois laturin kuoresta ja tuohon piti tehdä ulosvetäjä, joka vetää siitä laakerin takana olevasta peltilevystä neljällä ruuvilla (näillä se on kiinni laturi kuoressa). Ulosvetäjää pyörittäessä piti kokoajan pitää laakeria kuumana kaasupillillä. Heti kun lämmittämisen lopetti, liikkuminen loppui siihen.
No, nyt kun tuo homma on harjoiteltu, niin pitää joku päivä ottaa tuokin oman 9-5:n laturi pöydälle ja vaihtaa siihen laakerit. Toivottavasti tuolle 140amppeeriselle tehty ulosvetäjä käy myös 130A-malliin (tämä pienempi on omassa). Laakerit maksoivat noin 15 euroa. Hihnapyörän puoleisen laakerin numerot olivat niin oudot, että laakeri piti etsiä luettelosta mittojen perusteella.
Hihnapyörän puolen laakeri oli järkyttävän tiukassa. Siinä ennen laakeria on prikka, joka piti houkutella ulos kaasupillin avulla. Itse laakerikaan ei tullut perinteiseen tyyliin laturin kuorta apuvälineenä käyttäen vaan staattori piti ottaa pois laturin kuoresta ja tuohon piti tehdä ulosvetäjä, joka vetää siitä laakerin takana olevasta peltilevystä neljällä ruuvilla (näillä se on kiinni laturi kuoressa). Ulosvetäjää pyörittäessä piti kokoajan pitää laakeria kuumana kaasupillillä. Heti kun lämmittämisen lopetti, liikkuminen loppui siihen.
No, nyt kun tuo homma on harjoiteltu, niin pitää joku päivä ottaa tuokin oman 9-5:n laturi pöydälle ja vaihtaa siihen laakerit. Toivottavasti tuolle 140amppeeriselle tehty ulosvetäjä käy myös 130A-malliin (tämä pienempi on omassa). Laakerit maksoivat noin 15 euroa. Hihnapyörän puoleisen laakerin numerot olivat niin oudot, että laakeri piti etsiä luettelosta mittojen perusteella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: laturista asiaa
Tänään taistelin laturin kanssa ja sain sen vaihdettua. Piti kutsua isäukko vänkäriksi ja panna sille sorkkarauta työkaluksi. Sieltä alakautta wis:n ohjeen mukaan vaan survottiin se laturi. Aikaa tärväytyi 5 tuntia, mutta toisaalta vaihdoin vaihteiston tuetkin samalla. Wis ei muuten neuvonut hihnankiristimen irroitusta.
On ehdottomasti yksi vaikeimpia laturin vaihtoja mitä on tullut eteen. Sinne meni paikalleen purkaamosta 70eurolla ostettu hollantilaisten kolaroimasta 9-3:sta tullut generaattori. Vanhan kunnostan sitten varaosaksi jos tarve vaatii.
On ehdottomasti yksi vaikeimpia laturin vaihtoja mitä on tullut eteen. Sinne meni paikalleen purkaamosta 70eurolla ostettu hollantilaisten kolaroimasta 9-3:sta tullut generaattori. Vanhan kunnostan sitten varaosaksi jos tarve vaatii.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: laturista asiaa
Tutkin tuota WIS:ä, niin "Generaattotin vaihto, LHD, 4-syl." kohta 5. "Poista hihnankiristimen kuormitus ja irrota se. Käytä erikoistyökalua 83 95 254"Mertmi kirjoitti:Wis ei muuten neuvonut hihnankiristimen irroitusta.
Iso työ tuntuu olevan WIS:n ohjeiden mukaan tehtynä, mutta se laturi mahtuu paljon vähemmällä vaivalla sieltä yläkautta pois. Ehkä n. 1-1,5h työ kokonaisuudessaanMertmi kirjoitti:On ehdottomasti yksi vaikeimpia laturin vaihtoja mitä on tullut eteen. Sinne meni paikalleen purkaamosta 70eurolla ostettu hollantilaisten kolaroimasta 9-3:sta tullut generaattori. Vanhan kunnostan sitten varaosaksi jos tarve vaatii.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: laturista asiaa
Joo. Olisi ollut kahta kauheampi homma, ellei pakoputkea olisi herkistelty niin moneen kertaan irti viimevuosina. Silloin kun ensimmäisen kerran irroitin turbon ja katin välisen putken, jouduin rälläköimään ja poraamaan katin kiinnityslaipan pultit pois ja nyt tilalla on pultti+mutteriliitos...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: laturista asiaa
Terve,
Kuinkas paljon aikaa ja kilometrejä nuo laturit yleensä kestävät? Onko kestävyydessä suurikin hajonta?
Kuinkas paljon aikaa ja kilometrejä nuo laturit yleensä kestävät? Onko kestävyydessä suurikin hajonta?
Re: laturista asiaa
Omaani vaihdoin pelkät hiilet n 280000 km:n kohdalla. Olisi mennyt tuonne n 300000 tuhanteen alkuperäisillä. Laakereissa ei tuntunut välyksiä eikä ääntä.
Pystyy vaihtamaan laturia irroittamatta. Hihna pois, öljyloukko pois. imusarjan tukirauta pois ja muistaakseni laturin yläpultti irti. Laturia saa kallistettua sen verran että päätykoppa irtoaa ja säätimen saa irroitettua. Hiilet 7€. 9-5 2,3 A 1999.
Pystyy vaihtamaan laturia irroittamatta. Hihna pois, öljyloukko pois. imusarjan tukirauta pois ja muistaakseni laturin yläpultti irti. Laturia saa kallistettua sen verran että päätykoppa irtoaa ja säätimen saa irroitettua. Hiilet 7€. 9-5 2,3 A 1999.
Saapilla 1987.........
Re: laturista asiaa
294tkm mittarissa. Luultavasti alkuperäinen. Laakerit tuosta on ainakin menny...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: laturista asiaa
Laturi on aika kätevä vaihtaa yläkautta verrattuna wissin ohjeeseen alakautta. Työtä helpottaa,kun sahaa imusarjasta ulommaisen kierrekorvakkeen pois, siis sen mihin ei tule mitään kiinni,ainakan 2.0 vm-99 (4.syl moottori) ja takaisin menee todella helposti.
Re:
scorpio_88 kirjoitti:Tänään aukaisin töissä -06 femman laturin (oli remmin paloja päässyt laturin sisään.) ja voin sanoa että on aika paskamainen vaihdettava! siis se laturin irroitus autosta.. mutta mutta asiaan siis: laturiin voi vaihtaa laakerit ja on todella nätti homma. otin tietoja laturista, laakereista, säätimestä jne.
eli:
Laturi: BOSCH 140A 0 124 525 016
Säädin: BOSCH BR14-T3 F 00M 145 366
Pienempi laakeri: SKF BB1 0603A
Isompi laakeri: NTK 6303LV
toivottavasti tästä oli apua jollekkin!
Oisko jollakin antaa laakerien tiedot (mitat) 130 A laturista?
Ja liukurenkaan varaosanumero olis kyllä hieno bonus.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: laturista asiaa
Elokuussa 2014 antautui oman auton laturi, mittarissa 109tkm ja auto on vuosimallia 2009 (käyttöönotto maaliskuu -09), kone 1.9TiD. Diesel-ketjusta löytyy aika paljon noita laturi-aiheisia juttuja ja aika monella on laturi antautunut jo alle 100tkm:n.pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Kuinkas paljon aikaa ja kilometrejä nuo laturit yleensä kestävät? Onko kestävyydessä suurikin hajonta?
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Re: laturista asiaa
130 A:n laturilla lähestyy 370 000 km ja 16 vuotta täyteen eikä vielä ole oireillut.
Mutta hyvä on varautua huoltoon. Huollon tarpeen todennäköisyys kuitenkin kasvaa koko ajan ...
Mutta hyvä on varautua huoltoon. Huollon tarpeen todennäköisyys kuitenkin kasvaa koko ajan ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: laturista asiaa
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC